Mikä patja vauvalle?

Patja hankinta meillä menossa. Isäntä kantoi kotia Finlaysonin Hupi-sarjan patjan (58 x 110 x 5), mietin vain että olisiko paksumpi ollut parempi ja entäs materiaalit... vielä ehtisi kuittia vastaan vaihtamaan jos tarvis.

Millaiseen pinnispatjaan olette itse päätyneet?
 
Mä ostin lastentarvikeliikkeestä, en muista merkkiä. Mutta on se vähän paksumpi (varmaan 7 cm), tosin mä olisin ottanut ohuemman jos olisi ollut. Tosin tuossa on toinen puoli kovempi (pikkuvauvalle) ja toinen pehmeämpi (isommalle lapselle) joten ei se varmaan liian upottava ole ihan pikkuisellekaan.

Se mihin kiinnittäisin huomiota... pitää olla helposti pestävissä ja kuivattavissa, kun tulee kuitenkin pukluja ja pissavahinkoja, ettei sitten homehdu. Tuon meidän patjan saa vesipestä suihkuttamalla vettä sinne kerrosten väliin, mutta ei sitä varmaan tule muuta kuin tuuletettua ellei pahasti esim. vaippa falskaa. Kun kuitenkin on lakana päällä.
 
meillä ostettiin joku lastentarvikeliikkeestä eli ei tavallista superlonia.paksuus samaa luokkaa kun teillä ja ihan hyvä on.vauvalle suositellaankin hieman kovempaa petiä eli ei mitään upottavan pehmeää.
petarin voi laittaa,mulla ei ollut.
 
http://www.finlayson.fi/Familon-Hupi-lastenpatja.6545.0.html
..löytyikin näemmä myös netistä. Kaipa se on sitten ok tuokin, luulisi Finlaysonin "suurena patjaguruna" tietävän mitä tekee.

Petari voisi olla kyllä ihan hyvä juttu. Toisaalta pitää sinne kuitenkin sellainen muovitettu frotee laittaa varalle lakanan alle. Jos vaikka sattuu vaippa falskaamaan.

Tietääkö joku mitä materiaalia ne lastentarvikeliikkeissä myytävät patjat ovat?
 
en minä ainakaa lakan alle sitä muovia ikinä laita! sehän hiostaa ku mikäki... muovitettu frotee petarin alle tietenkin. sit petari vaan pesuun jos sattuu vahinko. ja jos petari on pesusta märkänä kun pitäis taas laittaa nukkumaan niin olen väliaikaisesti taitellut äp-makuupussin petariksi. toimii!

ja minkälainen meillä on.. meil on se ikean keskihintainen patja. (noin 50e) eli oli vähä vankempi ku se halvin.. MUTTA jokaiselle lapselle kuuluis ostaa uusi kuulemma joten ehkä ostamme uudelle tulokkaalle sit taas sen ikean patjan ku ei siitä ole pahaa sanottavaa..
 
Kävimme eilen eräässä lasten tarvikkeita myyvässä liikkeessä, missä myyjä esitteli vauvoille tarkoitettuja patjoja joiden sisus on eräänlaista vanua. Ei suositellut superlonipatjaa ollenkaan juuri tuon vaikean (mahdottoman) pesemisen takia ja homeriskin vuoksi. Kuulosti ihan hyvältä ja järkeenkäyvältä eikä olisi edes ollut mikään mahdottoman hintainen, mutta ainut koko vaihtoehto oli 60 x 120. Meillä sänky on 53 senttiä leveä ja jatkettavissa 80 sentistä 150 senttiin eli patja ei siis sovi meille. Pikakierros marketeissa ja tavarataloissa osoitti ettei muualla myyty kuin superlonia ja kapein vaihtoehto oli 58 senttiä. Voiko mistään ostaa pelkkää täytelevyä josta voisi leikata sopivan kokoisen?

Ja kyllä se frotee laitetaan ehdottomasti lakanan alle froteepuoli ylöspäin. Turha sitä petaria on jatkuvasti pestä. Ei se mitään hiosta jos on hyvö lakana ja nimenomaan se froteepuoli ylöspäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viia82:
-Klips-
Ja kyllä se frotee laitetaan ehdottomasti lakanan alle froteepuoli ylöspäin. Turha sitä petaria on jatkuvasti pestä. Ei se mitään hiosta jos on hyvö lakana ja nimenomaan se froteepuoli ylöspäin.
En mä kyllä ymmärrä miten niin ei hiosta, meil aluks oli noin ku kuvasit "hyvä lakana...". Mut kyllä meillä ainaki jo pienellä vauvalla hikosi.
Eikä meillä sit petaria jatkuvasti pestä, pojalla nyt ikää 1v7kk ja onkohan petari ollut käytössä 1kk iästä saakka- pissavahinko sattunut ehkä 5 kertaa että se siitä "kokoajan" pesemisestä. Kyllä mä olen petarin kannalta, koittakaa itse nukkua sen muovifroteen päällä! Vaik olis miten luksus luksus lakana niin kyl se hiostaa.
 
auringonkukka-75
Olen ehdottomasti samaa mieltä, kuin anuuu81. Muovitettu frotee ehdottomasti petarin alle. Koska se kyllä hiostaa jos on heti lakanan alla. Kannattaa kokeilla itsellä, miltä tuntuu jos ei usko muuten...

Minä kokeilin silloin kun odottelin, että josko pääsisi kohta synnyttämään. Laitoin omaan sänkyyn muovitetun froteen lakanan alle ja yritin nukkua siinä. Meni pari tuntia ja otin sen muovin pois.olin ihan hiessä :(

Kannattaa muistaa myös se, ettei laita muovitettua froteetä siihen kohtaan, missä lapsen pää on. Varmaan riittää suikale keskivartalon kohdalle. Jos jostain syystä vauva sattuisi olemaan nenä kiinni patjassa, on hengitys paljon hankalampaa, jos on muovi nenän alla. Tämä esim. silloin, jos vauva nukkuu mahallaan. Tiedän kyllä, ettei masullaan nukuttamista suositella, mutta jotkut vauvat tykkäävät nukkua vain ja ainoastaan mahallaan...

Lisäys vielä...
Ei patjan hengittävyydelläkään ole mitään merkitystä siinä vaiheessa, jos sen hyvän ja hengittävän patjan piilottaa muovitetun froteen alle....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viia82:
Kävimme eilen eräässä lasten tarvikkeita myyvässä liikkeessä, missä myyjä esitteli vauvoille tarkoitettuja patjoja joiden sisus on eräänlaista vanua. Ei suositellut superlonipatjaa ollenkaan juuri tuon vaikean (mahdottoman) pesemisen takia ja homeriskin vuoksi. Kuulosti ihan hyvältä ja järkeenkäyvältä eikä olisi edes ollut mikään mahdottoman hintainen, mutta ainut koko vaihtoehto oli 60 x 120. Meillä sänky on 53 senttiä leveä ja jatkettavissa 80 sentistä 150 senttiin eli patja ei siis sovi meille. Pikakierros marketeissa ja tavarataloissa osoitti ettei muualla myyty kuin superlonia ja kapein vaihtoehto oli 58 senttiä. Voiko mistään ostaa pelkkää täytelevyä josta voisi leikata sopivan kokoisen?
Meillä pinnis on 60x110, ja patja sieltä lastentarvikeliikkeestä oli 60x120. Mutta myyjä sanoi, että on sellaista materiaalia että mattoveitsellä vaan sopiva suikale pois... sitten patjanpäällinen on toki liian iso, mutta äidilläni on saumuri jolla ajattelin sitäkin lyhentää sopivaksi. Toki voisi ylijäävän osan vaan taittaa patjan alle kuten myyjä suositteli.

Mun mielestä ainakin Etolassa myydään vaahtomuovilevyä niin että saa haluamansa kokoisen palasen.
 
Niin joo ja mä en ole käyttänyt ollenkaan muovifroteeta. Ainakaan tuolla esikoisella ei niitä pissavahinkoja kovin usein käynyt, ja silloin vaan kuivasin ja tuuletin patjan ja vaihdoin lakanan. Nyt olen tyytyväinen kun on helposti pestävä patja niin saa sitä välillä pestyäkin. Toki jos vahinkoja vaipan kanssa olisi tullut jatkuvasti, niin olisin varmaan sitten laittanut muovifroteen mutta ainakin meillä tuntui aika turhalta, kun vahinkoja sattui harvemmin ja ylivuotaneet määrät oli aika pieniä, ja nekin oli yleensä enimmäkseen imeytyneet yöpukuun eikä patjassa ollut kuin pieni läntti.
 
mitäs mieltä te olette, kun tuo meidän esikon pinnispatja on semmonen kans missä on pestävä päällinen ja sit siinä on patja semmonen 2 vyöhykkeinen vai miten sen nyt kuvailisi.. sellanen että patjassa on kahta eri materiaalia päällekkäin ilmavuuden lisäämiseksi kai? no, mut asiaan. Voinko käyttää samaa patjaa kakkosella? kun olen kuullut ettei saisi käyttää vanhaa patjaa homeriskin takia.. Mutta toisaalta tuo patja ei ole kertaakaan kastunut kun on se muovifrotee ollut aina vaippa-alueen kohdalla ja vielä siinä petari päällä. Vaikka siis tokihan kosteutta voi kertyä silti, muttei niin paljoa...

Aika monihan kierrättää patjaa sisarukselta toiselle.... Mielipiteitä?
 
Voinko käyttää samaa patjaa kakkosella? kun olen kuullut ettei saisi käyttää vanhaa patjaa homeriskin takia.. Mutta toisaalta tuo patja ei ole kertaakaan kastunut kun on se muovifrotee ollut aina vaippa-alueen kohdalla ja vielä siinä petari päällä. Vaikka siis tokihan kosteutta voi kertyä silti, muttei niin paljoa...

Aika monihan kierrättää patjaa sisarukselta toiselle.... Mielipiteitä?
Meillä kierrätettiin patja pikkusiskolle,koska lapset ovat syntyneet 1v7kk ikäerolla eikä patja juuri uutta häpeä.
 
Me ollaan ostettu kaikille lapsille oma uusi patja pinnikseen. Olen kans kuullut, ettei kannata samaa patjaa käyttää. Nuorimmaiselle tilasin ikeasta patjan, toinen puoli patjasta kovempi kuin toinen. Ei ole vielä kauaa ollut käytössä, mutta tähän asti ainakin oltu tyytyväisiä.
 

Yhteistyössä