mikä on se raskaus viikko jonka jälkeen vauvalla on mahdollisuus selviytyä?

hei
mun kanssa synnärillä oli äiti jonka aiempi lapsi oli selvinnyt oikeen terveeksi lapseksi synnyttyään viikolla 25. juttelin tuon äitin kanssa monesti. sen kaikki lapset oli pikkukeskosia, mut toi oli pienin.

keskolan hoitaja
23+joitain päiviä päälle on tainnu olla pienin,jota olen hoitanu ja jonka muistan henkiin jääneen,mutta mutta... Se on niin monesta,monesta asiasta kiinni,sairaalassaoloaika on monta kuukautta ja kriittistä aikaa on pitkään.Vain osa noista kaikkein pienimmistä,24-25-viikkoisista jää henkiin (prosenttilukuja en nyt muista) ja aika sitten näyttää,miten kehitys sujuu.Eriasteiset cp-vammat on mm.hyvin yleisiä.Ja kun heitä ei vielä niin pitkää aikaa eikä kovin monia ole selvinnyt,niin tutkimuksia ja pitkäaikaisseurantaa on vielä vähän esim.myöhemmistä oppimisvaikeuksista jne.Lisänä sitten usein pitkäaikaiset keuhko-ongelmat monilla,infektioherkkyys jne.Eli paljon vaaditaan vanhemmilta ja hoitavalta yksiköltä,mutta nykyisinhän aktiivinen hoito aloitetaan heti näillä pienilläkin,jos lääkäri katsoo,että jotain toivoa on.Siitä on se hyöty ainakin,että mahdolliset hoidon viivästymisestä aiheutuvat vammat vältetään,jos lapsi sitten kuitenkin jää henkiin.Vielä parikymmentä vuotta sittenhän vain katsottiin ensin jonkun aikaa ja sitten alettiin hoitaa,jos näytti siltä että lapsi osoittaa elonmerkkejä.Mutta huomioikaa - silloin ei ollut lähestulkoonkaan nykyisiä hoitokeinoja käytettävissä! Pikkukeskosten hoito on viime vuosina kehittynyt aivan valtavin harppauksin.Nämä kaikkein pienimmäthän hoidetaan lisäksi aina yliopistosairaaloissa ja synnytykset pyritään keskittämään niihin.Jatkossa siirtyvät sitten alkuvaiheen jälkeen kasvamaan omaan lähisairaalaansa.Tai jos jostain syystä ehtivät yllättäen syntyä muualla niin usein sitten siirretään yliopistolliseen sairaalaan heti kun kyetään.

Mun serkkupoika on syntyny viikolla 24 tai 25. On jo 3-vuotias, eikä tietääkseni ole muuta häikkää kuin sokeus (silmät "räjähti" sillon pian syntymän jälkeen). Alkuun oli myös vatsan toiminnan kans ongelmia.

vammaset
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mun serkkupoika on syntyny viikolla 24 tai 25. On jo 3-vuotias, eikä tietääkseni ole muuta häikkää kuin sokeus (silmät "räjähti" sillon pian syntymän jälkeen). Alkuun oli myös vatsan toiminnan kans ongelmia.
Aika iso ongelmahan sokeus on.

vieras
moi,mun kaverini vauva syntyi viikolla 26 jolloin pikkunen oli 680 g..pieni mutta sitäkin pippurisempi terve tyttö tällä hetkellä.Nyt tosin normaalin kokoinen ja ikää 1 4 v!

Alkuperäinen kirjoittaja vammaset:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Aika iso ongelmahan sokeus on.
On sinänsä. Mutta kummastipa nuo oppii elämään sen kans. 2 vuotiaana tuo konttaili ympäriinsä ja örisi, ja sitä kautta tiesi missä seinät on jne. Muut aistit kehittyy osittain korvaamaan näön. Ett siinä mielessä joku muu ongelma vois olla isompiki. :)

keskolan hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
moi,mun kaverini vauva syntyi viikolla 26 jolloin pikkunen oli 680 g..pieni mutta sitäkin pippurisempi terve tyttö tällä hetkellä.Nyt tosin normaalin kokoinen ja ikää 1 4 v!
26-viikkoisen mahdollisuudet on jo rutkasti paremmat kuin 23-24rv.Mutta tosi hienosti on on ystäväsi vauva selvinnyt jos on siis syntynyt jo 14v sitten!

Yhteistyössä