Mikä on ns. "sokerivauva"? Onko olemassa myös ns. "rasvavauvoja" tms.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv25
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv25

Vieras
Mietin että jos runsas sokerin syönti raskauden aikana saa aikaiseksi lapsen isokokoiseksi kasvamista, niin entä runsas rasvan syöminen sitten? Eikö se lihota vauvaa ihan samalla lailla tai jopa pahemmin? Ihan sillä kiinnostaa, koska mulle ei henk.koht. makeat herkut ole koskaan ollut ongelma, rasvaiset ja suolaiset sitten senkin edestä... Että mitä vaikutuksia tuollaisella ruokavaliolla sitten voisi vauvaan olla?

Vauvan kasvaminen isokokoiseksi saattaa johtua raskausdiabeteksesta, ei sokerin syönnistä.

Ne rasvaiset ja suolaiset herkut ainakin nostaa verenpainetta. Ainakin sun omaa terveyttä ne pilaa jos niitä kovinkin paljon syöt.

Alkuperäinen kirjoittaja GM:
Vauvan kasvaminen isokokoiseksi saattaa johtua raskausdiabeteksesta, ei sokerin syönnistä.

Ne rasvaiset ja suolaiset herkut ainakin nostaa verenpainetta. Ainakin sun omaa terveyttä ne pilaa jos niitä kovinkin paljon syöt.

Aa, eli vaikka kuinka mässyttäisin makeita herkkuja, mutta mun sokeriaineenvaihdunta pelaisi hyvin, niin vauva ei sen isommaksi kasva mitä kasvaisi muutenkin?

Rasva pilkkoutuu elimistössä niin, että se lähtee varastoenegiaksi äidille, joten se ei kulkeudu sikiölle. Rasva on siis hyvin pitkälti äidin ongelma raskauden aikana ja raskauden jälkeen.

Sokeri (glukoosi) taas on ihmisen ensisijainen energianlähde, sen takia se kulkeutuu veressä myös sikiölle siinä määrin, kun se äidin veressä on. Jos siis sokeriarvot ovat jatkuvasti koholla, tulee sikiölle liikaa tätä energiaa, jota se tarvii kehittyäkseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rv25:
Alkuperäinen kirjoittaja GM:

Aa, eli vaikka kuinka mässyttäisin makeita herkkuja, mutta mun sokeriaineenvaihdunta pelaisi hyvin, niin vauva ei sen isommaksi kasva mitä kasvaisi muutenkin?

Ei niitä nyt kuitenkaan ihan kauheesti kannata mässyttää. Jos äiti saa liikaa energiaa, lihoo itse ja myöskin vauva kasvaa isoksi. Siis kohtuus kaikessa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rasva pilkkoutuu elimistössä niin, että se lähtee varastoenegiaksi äidille, joten se ei kulkeudu sikiölle. Rasva on siis hyvin pitkälti äidin ongelma raskauden aikana ja raskauden jälkeen.

Sokeri (glukoosi) taas on ihmisen ensisijainen energianlähde, sen takia se kulkeutuu veressä myös sikiölle siinä määrin, kun se äidin veressä on. Jos siis sokeriarvot ovat jatkuvasti koholla, tulee sikiölle liikaa tätä energiaa, jota se tarvii kehittyäkseen.

Ok, kiitti! :)

Yhteistyössä