Mikä on mongolipoimu silmässä?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Häviääkö tuo poimu silmästä useinkin vauvaiän jälkeen, vai onko pysyvä ominaisuus? Nuoremmalla pojalla vajaa 1v on, ja ollaan ihmeteltykin että keneltä lie silmänsä perinyt kun ei kummallakaan meistä vanhemmista ole... Tosi kauniit silmät kyllä on pojalla! :)
 
"vieras"
Häviääkö tuo poimu silmästä useinkin vauvaiän jälkeen, vai onko pysyvä ominaisuus? Nuoremmalla pojalla vajaa 1v on, ja ollaan ihmeteltykin että keneltä lie silmänsä perinyt kun ei kummallakaan meistä vanhemmista ole... Tosi kauniit silmät kyllä on pojalla! :)
Toisinaan häviää iän myötä, toisinaan pysyvä ominaisuus... aika näyttää siis.
 
"Salmari"
Itselläni ei valitettavasti ole mongolipoimuja, mutta useammalla kaverillani on... Ne on ihan normaali juttu suomalaisille, sillä suuri osa suomalaisten perimästä tulee oikeasti Mongoliasta ja Kiinasta. Eikä siinä minusta mitään pahaa ole... Oikeastaan kun tarkemmin ajattelee, sitä tulee nähtyä päivittäin todella monia suomalaisia joissa on Itä-Aasialaisia piirteitä, vaikka suomalaiset yleensä hyvin vaaleita ovatkin... Muutama vuosi sitten korealainen kaverini sanoi, että osa suomalaisista on kuin blondeja aasialaisia, silloin otin asian loukkauksena. Mutta jännästi nyt kun olen Japani/Korea fani, se tuntuu kehulta. :D
 
vierailija
Mulla on myös nuo kyseiset poimut mutta muultoin silmät ihan normaalit, olen miettinyt että jospa ne katoaisi jos nenän "juurta" tai vartta hiukan kohottaisi kauneusleikkauksella, kun jos vaikka otan hivenen nenän varresta kiinni niin ne "katoavat" ja silmän sisänurkat näkyy, eli olisko tää "ongelma" ratkaistu jos nenän varteen laittais vähän jotain täytettä, vai pitäiskö nää leikata kotona saksilla?
 
vierailija
Itselläni ei valitettavasti ole mongolipoimuja, mutta useammalla kaverillani on... Ne on ihan normaali juttu suomalaisille, sillä suuri osa suomalaisten perimästä tulee oikeasti Mongoliasta ja Kiinasta. Eikä siinä minusta mitään pahaa ole... Oikeastaan kun tarkemmin ajattelee, sitä tulee nähtyä päivittäin todella monia suomalaisia joissa on Itä-Aasialaisia piirteitä, vaikka suomalaiset yleensä hyvin vaaleita ovatkin... Muutama vuosi sitten korealainen kaverini sanoi, että osa suomalaisista on kuin blondeja aasialaisia, silloin otin asian loukkauksena. Mutta jännästi nyt kun olen Japani/Korea fani, se tuntuu kehulta. :D
itsekin olen ylpeä siitä sukujuurestani vuosisatojen takaa :) https://fi.wikipedia.org/wiki/Tšingis-kaani#/media/Tiedosto:Mongol_Empire_map.gif
 
vierailija
vierailija
Itselläni ei valitettavasti ole mongolipoimuja, mutta useammalla kaverillani on... Ne on ihan normaali juttu suomalaisille, sillä suuri osa suomalaisten perimästä tulee oikeasti Mongoliasta ja Kiinasta. Eikä siinä minusta mitään pahaa ole... Oikeastaan kun tarkemmin ajattelee, sitä tulee nähtyä päivittäin todella monia suomalaisia joissa on Itä-Aasialaisia piirteitä, vaikka suomalaiset yleensä hyvin vaaleita ovatkin... Muutama vuosi sitten korealainen kaverini sanoi, että osa suomalaisista on kuin blondeja aasialaisia, silloin otin asian loukkauksena. Mutta jännästi nyt kun olen Japani/Korea fani, se tuntuu kehulta.
 
vierailija
/
Suomslaisten perimää ”tulee” vaikka mistä, ehkä hiukan Kiinastakin. Lähempänäkin asuu kuitenkin ”aasialaisen” näköisiä ihmisiä, jotka ovat jopa niin läheisiä että puhuvat sukukieliämme eli kuuluvat samaan suureen uralilaisten kielten ryhmään kuin me. Perimä ja kieli ovat tietysti aivan eri asia, kieli ei periydy. (Esim ulkomailta adoptoitu lapsi voi vaihtaa kieltä ja unohtaa vanhan kielensä, mutta ihninen itse ja hänen geeninsä eivät muutu, esim. tummaihoinen Afrikassa syntynyt puhuu uralilaista kieltä tai sionessa syntynyt Kiinaan muttanut pellavapää kiinaa.) Kun joillakin sukukieliämme puhuvilla kansoilla on ”mongolipoimut” ja ihmettelemme omiamme, omiamme, selitys varmaan on, että meillä on geneettisestikin jotain yhteyttä kielisikulaisiimme.

 
vierailija
/
Suomslaisten perimää ”tulee” vaikka mistä, ehkä hiukan Kiinastakin. Lähempänäkin asuu kuitenkin ”aasialaisen” näköisiä ihmisiä, jotka ovat jopa niin läheisiä että puhuvat sukukieliämme eli kuuluvat samaan suureen uralilaisten kielten ryhmään kuin me. Perimä ja kieli ovat tietysti aivan eri asia, kieli ei periydy. Kun joillakin sukukieliämme puhuvilla kansoilla on ”mongolipoimut” ja ihmettelemme omiamme, omiamme, selitys varmaan on, että meillä on geneettisestikin jotain yhteyttä kielisikulaisiimme.

Toisinaan häviää iän myötä, toisinaan pysyvä ominaisuus... aika näyttää siis.
Millähän perusteella? Lähde?
 
vierailija
Voit testata, näytätkö ruotsalaiselta vai mongoloidilta, menemällä johonkin Suomen kaksikielisen kaupungin kauppaan asioimaan. Jos sinua luullaan ruotsia puhuvaksi, näytät ei-suomalaiselta eli ruotsalaiselta.
Kuulostaa aukottoman loogiselta, mutta… Jokin mättää!
Siis menen Helsingissä tai Turussa kauppaan. En sano mitään, vaan odotan, sanooko myyjä ”Hei!” vai ”Hej!” En voi sanoa siihen mitään, muuten koe menee pilalle. Koe päättyykin sitten tähän, kun kumpikaan ei sano mitään.

Entä asiakkaan kansallisuuden päättely? Pätevää?
Myyjä siis päättelee, olenko
mongoloidi vai ruotsalainen? On helppo nähdä, etten ole kehitysvammainen. (mongoloidi: hlö jolla on Downin oireyhtymä) Puhe oli kuitenkin ”mongolipoimusta”
ihmisen silmäluomen päällä.
Poimu on yleinen aasialaisilla, esim. kiinalaisilla ja japanilaisilla ja nimettykin tuon ”mongolien” ”rotupiirteen” (rodut ovat soopaa, niitä ei ole.) mukaan. Aasiasssa on myös poimusilmättömiä kansoja ja ihmisiä, esim. intialaiset ja persialaiset/iranilaiset. Afganistanissa esiintyy poimutonta ja poimullista ihmistyyppiä, kai eri heimoja: intialaistyyppisiä, joilla on poimuttomat mantelisilmät (esim . amerikalaisen lehtimiehen kuvaama tunnettu maalaiskaunotar Sharbat Gula
,
Mongolipoimullista afgaania edustakoon tämä Ashgar Muhammadi.

Asiaan pikku johdannon jälkeen!
Kaupanmyyjä siis puhuu suomea, jos asiakkaalla on mongolipoimut, ja ruotsia, jos niitä ei ole. Ruotsalaisten mielestä suomalaisilla on myös korkeat poskipäät, joten tämäkin ehkä vaikuttaa määritelyyn. Mutta mönkään menee joka tapaulsesa. Suomen puolella on iankaiken pyörinyt ruotsalaisia vähentäen mongolisilmäisyyttä risteytyessään alkuasukkaiden kanssa, ja Ruotsiin on vaeltanut suomalaisjuntteja silmineen ja poskipäineen jo metsäsuomalaisten sinne tullessa 1500-luvulla(?) puhumattakaan viime vuosisadan siirtolaisuudesta. On meitä kai ollut siellä aina. Kuka tahansa minkänäköinen vain voi siis olla mitä ”kansaa” tahansa. Ruotsalainen voi olla pallinaama ja suomalainen kotkannenäinen korsto. Ihanaa, ettei meitä suomalaisia (tai siia teitä vinosilmiä pulloposkia - minulla ei ole poimuja ja poskeni ovat lommolla, mutta 100%:sesti suomalainen olen ainakin 1500-luvulta lähtien) enää voi erottaa ”hurreista” eikä väheksyä!
 

Yhteistyössä