Mikä on hyvätuloisen raja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomalaisen palkansaajan keskiansio on noin 2500-3000e/kk bruttona.
Itse ajattelisin, että 4000e/kk on jo hyvä tulotaso.
Minä ja mieheni olemme samalla alalla samankaltaisissa tehtävissä ja tienaamme yhteensä bruttona noin 13 000e/kk. Näillä ansioilla on kuitenkin verotuskin kova. Käteen meille jää noin 7000e/kk. Tottakai se on paljon, mutta maksamme sitten veroakin melkein saman verran. Ja niin pitääkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
me tienataan miehen kanssa 4600e bruttona kk ja käteen jää 3500, musta ollaan normaalituloisia, ap:n esimerkkiperhe musta hyvätuloisia

Teillä tulee sitten jostain suuren verovähennykset koska ilman vähennyksiä tuolla brutolla jäisi n 2990e netoksi?

Jos oltaisiin molemmat töissä niin käteen jäisi yht. 3000-3500? ja musta se olisi jo kivasti muttei rikkaita oltaisi. Nyt mies lomautettu ja mä lasten kanssa kotona ja lapsilisät mukaanlukien käteen jää yht. n. 1900? ja silläkin pärjää kivasti. Tai no asuntolainaa emme nyt lyhennä...

Minun näkökulmastani perhe jossa molemmilla vanhemmilla bruttopalkka on yli 2000?, on hyvätuloinen. Me olemme mielestäni keskituloisia miehen 2100?:n bruttotuloilla ja minun kotihoidon tuella.

meillä vaimo kotona ja netto yhteensä kuussa käteen n. 5000-6000EUR. Siis poika vasta 4kk... Ihan normituloissa ollaan jos kansainvälisesti verrataan vastaavissa töissä olevia. Suomen sisällä on hieman oudot käsitykset palkoista. Ihme trotskilaisia täällä

En mä ehkä ihan hyvätuloiseksi sanois? Riippuu vähän mitä sanalla hyvä tuossa tarkoitetan. Hyvinhän sitä tulee toimeen pienemmälläkin, mutta ei tuo mikään erityisen suuri tulotaso ole. Jos keskiansio bruttona on se 2500-3000?, niin onko jo 4000?/kk suuri?

Itse pitäisin 5000-6000? bruttotuloja yhdellä henkilöllä suurina. Se 4000?/kk bruttona on vielä ihan tavallinen tulotaso.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Me tienataan käteen yht. n. 3500-4500e kk ( riippuu lisistä ) ja en pidä meitä mitenkään hyvä tuloisina :(

Meille jää nettona noin 2700 e /kk ja mielestäni olemme hyvätuloisia.:D Olen aina oppinut että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot! Pienilläkin tuloilla on hommattu omakotitalo ja kesämöki eikä ole enää pahemmin velkaakaan. Turhia ei olla ostettu ja säästäväisiä ollaan eli aina saatu rahaa säästöön. =)

meillä minä ansiosidonnaisella ja mies töissä rahaa jää käteen n.3100e ja hyvin tullaan toimeen, kun pääsen töihin niin käteen jää reilu 1000e enemmän!Niin ja ihan keskiluokkaa mielestäni ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkup. kysymykseen, en ole oikeastaan pohtinut missä minun mielestäni hyvätuloisen raja menee.

Tuokin määritelmä vaihtelee elämäntilanteen mukaan, tai ainakin mulla on mennyt niin. Joskus opiskelijana ajattelin olevani vähintäänkin rikas sitten kun varaa syödä viikon jokaisenä paivänä jotain muuta kuin tarjous makaronia ja kuivaa näkkäriä :laugh:

Kyllä mä pitäsin hyvätulosena tollasta perhettä!!! Noi palkatkihan ihan riippuu et misäpäin suomea asustelee (I vai II kalleusluokassa). Me tienataan mieheni kans 4500-5000?/kk bruttona ja voin sanoa että hyvätulosimpia me ollaan mitä verrataan meidän muihin perheystäviin!!! ja me asutaan siis pohjanmaalla

Yhteistyössä