Mikä on hyvä syy lintsata koulusta?

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
Opettaja
Kivulias endometrioosi vetää mielialankin matalaksi

"Tyt*tö*nä ole*mi*nen on hir*veää", Pai*mios*sa asu*va Miia Ve*han*ti ajat*te*li 12-vuo*tiaa*na, kun ki*vu*liaat ja run*saat kuu*kau*ti*set oli*vat al*ka*neet.

Ve*han*ti ok*sen*si tus*kas*ta, ma*ka*si ko*to*na sän*gys*sään, ei*kä kyen*nyt kuu*kau*tis*ten ai*ka*na päi*vä*kau*siin kou*luun. Iso*äi*ti yrit*ti hel*pot*taa ki*pu*ja läm*pi*mil*lä kää*reil*lä.

Ka*ve*reil*la ei vie*lä tuo*hon ai*kaan ol*lut kuu*kau*ti*sia, jo*ten ku*kaan ei osan*nut ker*toa Ve*han*nil*le, et*tei hä*nen kär*si*män*sä ki*pu ol*lut nor*maa*lia. Sit*ten äi*ti vei tyt*tä*ren*sä gy*ne*ko*lo*gil*le, jo*ka en*sim*mäi*sel*lä käyn*nil*lä mää*rä*si sär*ky*lääk*kei*tä. Myö*hem*min mo*nien käyn*tien jäl*keen gy*ne*ko*lo*gi to*te*si, et*tä ky*se tai*taa*kin ol*la en*do*met*rioo*sis*ta.

Endo*met*rioo*si on sai*raus, jos*sa nai*sen vat*sa*on*te*loon syn*tyy kas*vain*mai*sia pe*säk*kei*tä. Pe*säk*keet muis*tut*ta*vat koh*dun li*ma*kal*voa, ikään kuin koh*dun*pa*la*sia oli*si le*vin*nyt vää*riin paik*koi*hin. En*do*met*rioo*sia sai*ras*taa nai*sis*ta noin jo*ka kym*me*nes. Yleen*sä tau*ti to*de*taan nuo*ril*la ai*kui*sil*la.

13-vuo*tias Miia Ve*han*ti ei ol*lut kos*kaan kuul*lut*kaan sel*lai*ses*ta.

Lää*kä*ri al*koi hoi*taa sai*raut*ta pis*tä*mäl*lä ty*tön pa*ka*raan kol*men kuu*kau*den vä*lein hor*mo*nia. Hoi*don tar*koi*tuk*se*na oli saa*da ke*hon oma hor*mo*ni*toi*min*ta hii*pu*maan, sil*lä en*do*met*rioo*si*pe*säk*keet tar*vit*se*vat elääk*seen mu*na*sar*jois*ta erit*ty*vää est*ro*gee*ni*hor*mo*nia.

Pis*tok*set sai*vat Ve*han*nin kuu*kau*ti*set ja ki*vut ka*toa*maan. Kun pii*kit*tä*mi*nen pi*ti pa*rin vuo*den jäl*keen lo*pet*taa, tus*kat pa*la*si*vat taas.

Turun yli*opis*to*sai*raa*las*sa Miia Ve*han*nin mu*na*sar*jas*ta löy*tyi en*do*met*rioo*ma, suu*ri nes*te*rak*ku*la eli kys*ta, jo*ka täy*tyi lei*ka*ta he*ti. Tä*hys*tys*leik*kauk*ses*sa en*do*met*rioo*sia löy*tyi pal*jon ja mo*nes*ta pai*kas*ta, ei*kä kaik*kea voi*tu leik*kauk*ses*sa edes pois*taa.

Leik*kauk*sen jäl*keen en*do*met*rioo*sin hoi*to*kei*no*na oli*vat eh*käi*sy*pil*le*rit, joi*ta Ve*han*nin pi*ti syö*dä il*man tau*ko*ja, jot*ta kuu*kau*ti*set py*syi*si*vät pois*sa. Mut*ta kun Ve*han*ti oli käyt*tä*nyt e-pil*le*rei*tä vuo*den il*man tau*koa, kuu*kau*tis*vuo*to*ja ja ki*pu*ja al*koi*kin ol*la jat*ku*vas*ti. Tei*ni-ikäis*tä tä*mä tur*haut*ti ja suu*tut*ti.

"O*lin kiuk*kui*nen kuin am*piai*nen. Kaik*ki ai*kui*set oli*vat mi*nus*ta idioot*te*ja, ja suu*tus*päis*sä*ni lo*pe*tin lääk*keet. En men*nyt enää lää*kä*riin*kään."

Ku*lui puo*li vuot*ta il*man lääk*kei*tä. Sit*ten ki*vut pa*la*si*vat en*tis*tä kau*heam*pi*na. Edes*sä oli uu*si leik*kaus ja jäl*leen uu*si e-pil*le*ri*kuu*ri. Niis*tä ei ol*lut apua sär*kyyn. Tä*hän saak*ka vain kuu*kau*tis*ten ai*ka*na vai*van*nut ki*pu muut*tui jo*ka*päi*väi*sek*si, jäy*tä*väk*si tus*kak*si.

"Kun ki*pu jat*kuu tar*peek*si kauan, se ru*peaa me*ne*mään kor*vien vä*liin. Si*tä al*kaa epäil*lä, on*ko mi*tään ki*pua ole*mas*sa*kaan, vai on*ko it*se vain heik*ko*her*moi*nen", Ve*han*ti sa*noo.

Jat*ku*va tus*ka vei kes*kit*ty*mis*ky*vyn ja vai*kut*ti mie*lia*laan. Am*mat*ti*kou*lu jäi kes*ken, ja tei*ni-ikäi*nen Miia Ve*han*ti sai ma*sen*nus*lää*ki*tyk*sen. Elä*mä näyt*ti syn*käl*tä.

Kun*nes sit*ten: 19-vuo*tiaa*na Ve*han*ti huo*ma*si ole*van*sa ras*kaa*na. Se oli val*tai*sa yl*lä*tys, kos*ka lää*kä*rit oli*vat jo vuo*sia sit*ten ker*to*neet, et*tei Ve*han*ti voi en*do*met*rioo*sin*sa vuok*si saa*da lain*kaan lap*sia. Li*säk*si hän söi edel*leen eh*käi*sy*pil*le*rei*tä pi*tääk*seen kuu*kau*ti*set pois*sa.

"E-pil*le*rit eh*kä me*net*ti*vät te*hon*sa, kun ki*pu*jen ai*ka*na ri*pu*loin ja ok*sen*sin niin pal*jon", Ve*han*ti ar*ve*lee.

Mo*nel*le muul*le en*do*met*rioo*si*po*ti*laal*le ras*kaak*si tu*le*mi*nen on vai*keaa. Toi*sil*le lap*set*to*muus on en*do*met*rioo*sin ai*noa oi*re.

Lap*set*to*muus*hoi*toi*hin ha*keu*tu*vis*ta nai*sis*ta noin jo*ka kol*man*nel*la to*de*taan ole*van jon*kin*as*tei*nen en*do*met*rioo*si.

Vehan*nin ras*kaus su*jui hie*nos*ti. Las*ta odot*taes*sa ke*hon hor*mo*ni*toi*min*ta hii*puu, ku*ten e-pil*le*rei*tä syö*des*sä. Ki*vut py*syi*vät pois*sa, ja Ve*han*ti voi pa*rem*min kuin kos*kaan.

"Mi*nul*la oli hy*vä ja pir*teä ol*la."

20-vuo*tis*lah*jak*si hän sai ter*veen po*jan.

Kun poi*ka oli kol*me*kui*nen, äi*ti ru*pe*si taas ok*sen*te*le*maan. Kos*ka ok*sen*ta*mi*nen oli en*do*met*rioo*si*ki*pu*jen ajal*ta niin tut*tua, Ve*han*ti ei kiin*nit*tä*nyt sii*hen eri*tyis*tä huo*mio*ta. Ei*kä eten*kään aja*tel*lut, et*tä oli*si jo uu*des*taan ras*kaa*na. Neu*vo*lan tes*ti var*mis*ti asian, ja ty*tär syn*tyi vuo*si iso*vel*jen*sä jäl*keen.

"O*ma äi*ti*ni*kin ih*met*te*li, et*tä ei*hän si*nun pi*tä*nyt saa*da lap*sia ol*len*kaan", Ve*han*ti muis*te*lee.

Hor*mo*ni*toi*min*ta py*syi myös ime*tys*ajan hil*jai*se*na, ja Miia Ve*han*ti sai tyt*tä*ren*sä syn*ty*män jäl*keen elää vie*lä kak*si ki*vu*ton*ta vuot*ta. Sii*tä läh*tien en*do*met*rioo*si on jäl*leen hal*lin*nut ko*ko elä*mää.

Kun tus*ka vie yöu*net, päi*vät ku*lu*vat kuin su*mus*sa. Yh*dyn*tä*ki*vut vai*kut*ta*vat pa*ri*suh*tee*seen. Virt*saa*mis- ja ulos*ta*mis*ki*pu saa pel*kää*mään wc-käyn*te*jä.

Pit*kään Ve*han*ti sel*vi*si työs*tään kau*pas*sa suh*teel*li*sen vä*häi*sin pois*sao*loin, mut*ta sit*ten sai*raus*lo*mia*kin al*koi tul*la. Vuon*na 2010 en*do*met*rioo*si lei*kat*tiin jäl*leen.

"Kah*des*ta vii*kos*ta en*nen leik*kaus*ta en muis*ta ki*pu*lääk*kei*den ta*kia mi*tään."

Miia Ve*han*ti ja hä*nen mie*hen*sä toi*voi*vat kol*mat*ta las*ta, mut*ta ki*pu te*ki toi*veen to*teut*ta*mi*ses*ta pai*na*jais*ta. Vuo*si sit*ten pa*ris*kun*ta päät*ti lo*pet*taa yrit*tä*mi*sen, et*tei*vät van*hem*mat lap*set jou*tui*si ras*kaus*toi*veen ta*kia enää enem*pää kär*si*mään äi*din ki*vuis*ta. Ve*han*ti jat*koi e-pil*le*rei*den syö*mis*tä sai*rau*ten*sa hoi*ta*mi*sek*si, ja se oli per*heel*le hel*po*tus.

"O*len ta*jun*nut, et*ten ki*pu*jen ja vä*sy*myk*sen vuok*si edes jak*sai*si enää hoi*taa vau*vaa", 30-vuo*tias Ve*han*ti sa*noo.

Vii*mei*sim*mäs*sä leik*kauk*ses*sa Miia Ve*han*ti sai her*mo*vau*rion, jon*ka vuok*si hän ei enää tun*ne pis*sa*hä*tää.

Kos*ka pis*saa*mi*nen sat*tuu to*del*la pal*jon, Ve*han*ti ei vält*tä*mät*tä käy työ*päi*vän ai*ka*na lain*kaan ves*sas*sa. Ko*to*na tun*tien pis*saa*mat*to*muus kos*tau*tuu, ja ki*pu on kau*hea. Sii*hen hän syö Pa*na*co*dia.

Kun Miia Ve*han*ti tar*vit*see sai*raus*lo*maa, hän käy Pai*mion ter*veys*kes*kuk*ses*sa. Siel*lä lää*kä*rit ovat usein tar*jon*neet myös ma*sen*nus*lääk*kei*tä, ja Ve*han*ti on ryh*ty*nyt syö*mään nii*tä uu*del*leen.

Mar*ras*kuus*sa hän ta*paa taas eri*kois*lää*kä*rin Tu*rus*sa. Ve*han*ti on pyy*tä*nyt koh*dun*pois*toa, mut*ta il*mei*ses*ti se*kään ei te*ki*si elä*mäs*tä ki*vu*ton*ta.

"En*nen ajat*te*lin, et*tä pois*te*taan vain eli*miä si*tä mu*kaa, kun tar*ve vaa*tii. Nyt mi*nul*le on val*jen*nut, et*tä tä*mä tau*ti ei me*ne ohi."
 
E-pillerit eivät poista kipuja eivätkä pidä kuukautisia poissa.
Mun ystävä syö ainakin e-pillereitä monta laattaa putkeen endon takia, jotta ei tule kuin muutamat kuukautiset vuodessa. Että kyllä se lääkärikäynti varmasti aiheellinen on.
Ja kyllä ne liikuntaa tarjoaa synnytyskipuihinkin lievittäjäksi, että kyllä se auttaa. Tosin niin varmasti toisten ihmisten läpsiminenkin, ainakin henkisellä tasolla ;)
 
"Mamma italiana"
mulle on ihan sama millà syyllà joku lintsaa kunhan pitàà huolen siità ettei ko. homma ole jatkuvaa niin ettà haittaisi kooulumenestystà ja opettajien tai muiden oppilaiden tyòtà. itse en ole kai ikinà lintsannut koska oli helpompaa olla koulussa kuin ottaa sitten toisia kiinni jàlkikàteen.

omaa tyttòà olen pitànyt muutaman tunnin pois koulusta esim lààkàrikàynnin takia vaikka lapsen olisikin voinut hakea myòhemminkin pois tunneilta.
 
"puu"
ite olen ala asteella viellä ja on vaikeaa lintsata koulusta mutta minulla on pari keino soitan äitille ja sanon jotain että oksettaa,on maha kipeä on kuummetta jne se toimii aina.ja jos sanot että sulla on ripuli tai kuukautiset se auttaa myös.
 
"minäpä vaan"
Meillä on kohta koulussa jalkapalloturnauksen finaali jota tulee katsomaan KOKO koulu eli n. 400.sinne pakotetaan pelaamaan pelaamaa vaikka ei haluaisi.olen puhunut tästä vanhemmille mut he sanoivat ett eivät anna minun mitään syytä jääd kotiin..ajattelin lintsata mutta tiedän ett siitä EI TODELLAKAAn seuraa mitään hyvää ja saan varmaan koko kesän arestia...mutta olen valmis tekemään mitä tahansa että en joudu pelaamaan...sehän on niin ett elämässä ei ole mitän muuta pakko tehdä kuin kuolla.ja vanhempani kaiken lisäksi uhkasivat vielä kuraattorilla ja psykiatrilla...että aika kusessa ollaan
 
sfäöhSf
Mä en lintsannut koulusta ikinä. Ei olis tullut pieneen mieleenikään. Se olisi ollut hyvin suuri häpeä olla ilman syytä pois. Valehdella? Ei. Ei tuollaisessa asiassa. Jos sille tielle lähtee, niin miksi ylipäätään mennä kouluun muulloin kuin silloin vain, kun itselle sattuu sopimaan? Kauheaa ajatellakin, että nykyään tuntuu olevan niin hyväksyttävää lintsata koulusta.
Muistan, että yksi ystäväni oli pois kuulemma äitinsä luvalla joskus. Sama henkilö huijasi myöhemmin kelaa nostamalla työttömyyskorvauksia, vaikka teki töitä ja ilmoittamalla matkavakuutukseen ulkomailla hävittämänsä tavaran varastetuksi, niin että sai korvaukset.
 
....
Omalla kohdalla ei onneksi tarvinnut syitä keksiä.
Yleensä ei jaksanut vain mennä, tai sit flunssakaudella kaveri/kaverit oli kipeenä, niin ei silloinkaan tehnyt mieli mennä kouluun.

Ala-asteella tosin tuli harrastettua sitä kuumemittarin lämmittämistä lamppua vasten ja kahvikupissa, mut tais tulla aika huimat lukemat :D

Niin, ja tietysti ne päivät ku koulussa oli joko liikuntapäivät tai liikuntatunneilla uintia! Yäk!
 
Odbony
Ihan vain tiedoksi niille tietämättömille idiooteille jotka väittävät ettei lintsaaminen ole ikinä hyväksyttyä, onko susta ikinä tuntunut että kuolet? Ootko ikinä halunnut kuolla? Onko tuntunut että jos lähdet ylittämään katua ja sattuisikin tulemaan auto jäisit vain siihen seisomaan? Ootko pelännyt mennä kouluun koska sä tiedät että mitä siellä odottaa, sä pelkäät ja sä inhoot ja sä vihaat ja sä haluat kuolla eikä millään helvetin koululla ole silloin väliä. Mä tiedän ettei sitä ymmärrä jos on aina ollut normaali onnellinen lapsi joka ei ole kokenut mitään pahaa, ainakaan suuressa määrin, sitä ei ymmärrä. Mutta teidän pitää ymmärtää että on jotain mitä te ette ymmärrä, ettekä te voi tuomita ja sanoa asioita vain omien, vajaitten tietojenne perusteella. Kaikilla ei mene niin hyvin että syy lintsata olisi niinkin ihanan pinnallinen kuin laiskuus. Se satuttaa.
 
Thomppo
Jos mä sanon teko syyn nii se on että mua ei vittuu kaa kiinnosta koulu tai sen käyminen osittain oon tänään pois koska myöhästyin enkä haluu mennä kouluun mutta noi ääliöt uskoo kaikki teko syyt mitä sanoo
 
Mun ystävä syö ainakin e-pillereitä monta laattaa putkeen endon takia, jotta ei tule kuin muutamat kuukautiset vuodessa. Että kyllä se lääkärikäynti varmasti aiheellinen on.
Ja kyllä ne liikuntaa tarjoaa synnytyskipuihinkin lievittäjäksi, että kyllä se auttaa. Tosin niin varmasti toisten ihmisten läpsiminenkin, ainakin henkisellä tasolla ;)
Miulla ei toimi.Vaikka söis putkeen useamman laatan,vuotaa viimeistään toisen laatan puolivälin jälkeen....
 
vierailija
Iskä myöhästy joskus reippaana yhdeksäs luokkalaisena ruotsin tunnilta kun oli kattonu kelloon väärin. No tietysti piti keksiä jokin menevä tekosyy ja kaikki naiset tunnu oikein olevan perillä noissa auto hommissa. Ruotsin opettaja oli siis nainen eikä tiennyt autoista yhtään mitään niinpä iskä vetäs että moposta on bensapumppu rikki ja eihänyt mopoissa edes ole sellaista toimintoa (tietenkään ),
 
vierailija
Lintsaamiseen ei minusta ole milloinkaan mitään HYVÄÄ syytä. Lintsaaminenhan on luvatta poissaoloa... Mutta on kyllä syitä, joiden vuoksi lintsaamisen voi paremmin ymmärtää. Tällainen on minusta esimerkiksi koulukiusaaminen. Tällöin kuitenkaan lintsaaminen ei ole oikea eikä todellakaan paras ratkaisu, vaan kiusaamisesta pitäisi kertoa omille vanhemmille ja opettajalle, jotta asialle voitaisiin tehdä jotakin. Lintsaamallahan ongelma ei ratkea, eikä kiusaaminenkaan lopu. Lintsaaminen tuo vain lisää ongelmia...

Matkalla olonsa ihminen tietää yleensä etukäteen, ja siitä voi sopia opettajan kanssa. Matkan sattuessa kouluajalle vanhemmat ottavat yhteyttä opettajaan ja sopivat hänen kanssaan asiasta. Jos matka on useamman päivän kestävä, koulusta voidaan antaa kotitehtäviä oppilaalle.

Puhtaita vaatteita luulisi löytyvän aina - mielenkiintoinen koti lapsella on, jos puhtaiden vaatteiden puuttumisen vuoksi ei voi mennä kouluun. Vaatteiden ei tarvitse olla parhaat, kunhan ovat puhtaat, ehjät ja muuten normaalilla tavalla siistit. Jos puhtaita vaatteita ei löydy, on se minusta jo lastensuojeluilmoituksen paikka.

Suihkussakäynnin voi ajoittaa jo edelliseen iltaan, jolloin kouluun on muutenkin mukavampi lähteä. Aamulla kun käy suihkussa, on tosi kylmä lähteä kouluun. Kouluun kannattaa aina mennä, vaikka myöhästyisikin. Jos myöhästyminen johtuu inhimillisestä ja ymmärrettävästä syystä, niin ei siitä yleensä jälki-istuntoa ihan heti saa. Riippuu tietenkin opettajasta ja siitäkin, onko myöhästely jatkuvaa.

Yleensä joka päivälle on edes yhtä oppiainetta, joka oppilasta kiinnostaa edes vähäsen. Jos motivaatio on totaalisen nollilla tai hukassa, tai mikään ei tunnu kiinnostavan, on vanhempien syytä keskustella lapsensa ja opettajan kanssa, sekä näiden kaikkien yhdessä. Mahdollisesti keskustelu esim. terkkarin tai vaikkapa koulukuraattorin/psykologinkin kanssa voi auttaa.

Huonosti nukkuminen ei ole syy lintsata. Jos todella on niin, että ei ole nukkunut tippaakaan ja on aivan kuolemanväsynyt, on vanhemman tehtävä arvioida, mitä tilanteessa tehdään. Hän ottaa yhteyttä opettajaan.

Aamu-uutiset näkee kätevästi nopeasti myös internetistä. Miksi aamu-uutiset olisi pakko katsoa? Eihän kaikki töissäkäyvätkään niitä ehdi katsomaan.

Finnin takia lintsaaminen on mielestäni jo täysin yliammuttua.

Humalassa oleminen on aika mielenkiintoinen syy lintsaamiselle. Tässä on aihetta vaikka minkälaiseen palaveriin. Siis oletetaan, että kyse tosiaan koululaisesta, eikä yli 18-vuotiaasta opiskelijasta. Tosin alkoholinkäytön aakkoset olisi häneltäkin tuolloin hukassa, jos kouluun ei kykene juomisen takia menemään.

Kokeet voi yleensä uusia.

Vesisateelta voi suojautua, ja eihän sitä paitsi tässä sokerista olla.

Yleensä urheilukilpailuihin ei ole pakko osallistua.

Mikä hemmetin pissiskerhon kokoontuminen? Eihän kenenkään ole pakko kuulua kerhoon, josta ei pidä.

Kuukautiskivut voivat olla kovia, mutta tuolloin on syytä mennä lääkäriin saamaan kipuihinsa jonkinlaista diagnoosia ja helpotusta.
Voi hyvä luoja! että sitten pitää olla tommonen nipottaja.. "Jos puhtaita vaatteita ei löydy, on se minusta jo lastensuojeluilmoituksen paikka." Niinku vittuun ne sossus perkele että ottaa vihaks!
 
vierailija
Ei lintsaamiseen ole muita hyviä syitä kuin se, etteivät vanhemmat ota koulussa olevia ongelmia vakavasti, ja lapsi valitsee lintsaamisen sen sijaan, että kävisi koulussa kärsimässä.

Yleensähän siihen koulussakäynnin haluttomuuteen on joku syy, ja se syy pitää selvittää. Ei aikuinenkaan käy sellaisessa työpaikassa, jossa kärsii, vaan vaihtaa työpaikkaa.
 
vierailija
MIKÄÄN EI OLE HYVÄ SYY LINTSATA KOULUSTA!
Miksi ei voi vain olla rehellinen ja tunnustaa, ettei hotsita tänään yhtään koulu, joten en vain tule tänään?
Ei työelämässäkään voi noin vain lintsata työstään. Oma elämä, vapaa-aika pitää suunnitella niin, että työnteko häiriintyy mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan.
Sitä siis harjoitellaan jo koulussa. Opitaan mikä on ihmisen velvollisuus tässä yhteiskunnassa ja mitkä ovat vastaavasti oikeudet ja vapaudet sen jälkeen kun velvollisuus tehdään kunnolla!
 
vierailija
[QUOTE="vieras";23162009]Veisit teinin lääkäriin esim kuukautiskipujen takia?
kuukautiskivut lähtevät buranalla ja jos on oikin kamalat kivut haetaan lääkäriltä tropit jotka auttaa siihen . naialla nyt vaan on kuukautiset kerran kuussa ja ei työpaikoiltakaan voin pois olla joka kuukausi tuon takia.[/QUOTE]
Kyllä vaan joidenkin täytyy olla pois.
 
vierailija
Siis onhan lintsaus ihan luvatonta poissaoloa mutta esim. omat vanhemmat antaa ainakin mun itse päättää jäänkö koulusta pois vai en. Omaan nilkkaanihan se kaatuu jos pois olen. Harvoin jään pois, ja silloinkin sen takia, että olen yksinkertaisesti vaan niin väsynyt enkä koulussa saisi mitään aikaiseksi. Itse opiskelen koulussa käydyt asiat sitten jossain vaiheessa. Minulle ainakin sopii hyvin tämä järjestely.
 

Yhteistyössä