mikä on hyvä ikäero

• Viestiketjun aloittaja oma 5v ja vauvakuume
  • Ensimmäinen viesti
meillä tyttö 5 1/2 v. nyt toinen tulossa. Tarkoituksella pidetty pitempi väli. Nyt tyttö innolla odottaa sisaruksen syntymistä. En olisi itse jaksanut kahden vaippaikäisen kanssa. tietysti huonona puolena ainoastaan on mukavuudenhalu..varsinkin kun toinen on jo niin iso ja nukkuu yönsä hyvin jne. ja nyt rumba alkaa aivan alusta. Mutta tämä vaihtoehto on kuitenkin meille ollut paras! :)

Kaksi ekaa 14v ja 12v. Ikäero 1v 11kk oli ihan kiva, mutta raskastahan se eka vuosi oli. Kun esikoinen oli päikkäreillä, toinen ei varmasti nukkunut. Ja yöelämä.... toinen valvotti välistä neljäänkin asti ja toinen heräsi varmasti ennen seitsemää. Onneksi olin nuori, enkä paremmasta elämästä tiennyt.
Kolmosen aikana vanhemmat oli 6 1/2 ja 4 1/2. Tosi upeeta aikaa!!! Isommat kilpaili hoitamisesta ja viihtyivät jo keskenään ja kävivät vähän kerhoissa ja toinen eskarissa. Siinä sai jo nauttia vauvasta =)

Neljännen syntyessä isot 13v ja 11v, kolmonen 6 1/2v. Parasta aikaa =) Kolmonen eskarissa, isot koulussa, minä nautiskelin päivät vauvasta. Isommista oikeasti hoitoapua.

D harmaana
meillä on esikon ja kakkosen väil 2.5v se oli aika hyvä kun esikko oli jo "iso tyttö". kolmas syntyi kesällä ja erot on 7v ja 4.5v,sekin ihan ok,toinen ekalla ja toinen eskarissa.saa päivällä nauttia täysillä vauvasta :)

alabama
Meillä ei ole vielä siunaantunut yhtään,mutta suunnitelmissa olisi että yli 4 vuotta ei lapsien välille tulisi.Siis ei ensimmäisen ja viimeisen vaan peräkkäisten.(iso perhe suunnitelmissa) =)

archie
Meillä taas reilu vuosi ikäeroa ja hyvää se et nyt kun ovat jo isompia niin hyvin leikkivät keskenään ja on seuraa toisistaan. Niin ja sekin on positiivista et sitä "vaippa-valvomis-ym-rumpaa" ei tarvinnut aloittaa uudestaan alusta.

Meillä lapset nyt 6, 4 ja 3v. En keksi kyllä ikäeroon liittyvää huonoa puolta. Ja varsinkin nyt, kun trio leikkii jo jokseenkin nätisti keskenään, sanoisin, että pieni ikäero on ollut tosi hyvä. Nyt voi alkaa keskittyä tähän omaankin elämään, kun ei ole vaippaikäistä. :)

Kumpupilvi-72
Hirveestihän se riippuu lasten persoonista mikä ikäero ois hyvä...ja niitä kun ei etukäteen tiedä ;) . Meidän poika oli 2 v 7kk kun typy syntyi 7kk sitten, ja tähän mennessä on menny yllättävänkin hyvin. Toki tarvii ottaa huomioon paljo juttuja, uhmat, mahdolliset mustasukkasuudet ym. Ite ootan jännityksellä kun pikkusisko alkaa toden teolla "ottaa osaa" veljen leikkeihin, että josko sitten veljen käämit menee...no toivotaan ettei!

meillä on nyt tyttönen 13 vuotias ja taapero vajaa 2..

hyvää: vanhempi voi vahtia pienempäänsä ja saada ansaittua vähän rahaa siinä sivussa :whistle:

huonoa: eivät leiki keskenään mitenkään päin. tytöllä on ihan muut asiat tällä hetkellä mielessä kun veikan kanssa leikkiminen.. :/

Minäkin olen sitä mieltä että riippuu lasten temperamentista ja tietty vanhempien jaksamisesta. Meillä ikäeroa on 2,5v. ja toistaiseksi ollaan tyytyväisiä. En olisi millään jaksanut pienempää ikäeroa (ei kahta vaippaikäistä kiitos!) mutta sitten taas aattelin että ei myöskään liikaa ikäeroa että olisi seuraa toisilleen.

Tietenkin on nämä uhmat ja mustasukkaisuudet mutta on myös ihanat hellät hetket ja nyt jo alkavat viihtyäkin yhdessä (nyt 10kk ja 3v.4kk). :heart:

Meillä vähän ongelmana se että molemmat ovat aamuvirkkuja (ja esikko muutenkin huono nukkuja). Sitä vain odottaa aikaa jolloin taas saa nukkua paremmin. :whistle: ;)

Joka tapauksessa on niin IHANAA että meillä on ainakin 2 lasta! :heart: :heart: Kolmaskin olisi ihana mutta erinnäisistä syistä taitaa olla kiintiö täynnä. :'(

Meillä ikäeroa 1v9kk lasten välillä. Nyt on ihanaa kun leikkivät keskenään, kuopus siis 3v. Tuttavalla lasten ikäero on 6v ja tappelevat koko ajan, lapset nyt heillä 2v ja 8v. Puolensa varmasti kaikella, mutta itse ajattelen sitä, että lapset nauttivat toistensa seurasta/tulisi läheisiksi enkä sitä, miten äiti pääsee helpommalla. Vauva-aika kun on niin lyhyt. Äitin helppottahan se on, jos on ekaluokkalainen ja vauva. Mutta jääkö voimia enää ekaluokkalaiselle kun pikkuinen vaatii vieressä? :/

Meidän kokemus
Tuttavalla pojat tasan 2v 6kk ikäerolla. Pelkkää tappelua ja välien selvittelyä, ei mitään yhteisiä leikkejä, ovat täysin eri luonteisia. Ikää pojilla nyt 5v ja 2v6kk. Ehkä sitten joskus leikkivät?
Meillä taas 5v tyttö, jonka kanssa sujuivat hienosti leikit mm. 9v ja 10v tyttöjen kanssa.
Eli minusta se ikäero ei ratkaise sitä, tuleeko toimeen vai ei. Ei edes sukupuoli, vaan kysymys on hyvin paljon luonteista.
Lyhyellä ikäerolla ei seuraa automaattisesti leikkikaveria tai pitkällä ikäerolla ei seuraa automaattisesti sitä, ettei tulla toimeen.

miun mielestä
Ei meillä ole vasta kuin 1 lapsi, mutta toista toivotaan vasta nyt kun lapsi on lähes 4v. Oli ihan esikoisen syntymän jälkeen selvä asia ettei toisesta edes puhuta ennen kuin esikoinen on 3v.

Itselläni ja veljelläni on ikäeroa 2v2kk eikä olla koskaan tultu toimeen.

Usko että se on enempi kiinni lasten luonteista kuin ikäerosta tulevatko toimeen keskenään ja onko heistä leikkiseuraa toisilleen vai ei. Kyllä isommallakin ikäerolla lapset voivat hyvin leikkiä keskenään.

Itse tuon ison ikäeron olen halunnut oman jaksamiseni takia. Kaksi pientä olisi minulle aivan liikaa ja niin se tuntuu monille äideille olevankin. Ainakin ystävät joilla on lapsia pienillä ikäeroilla (alle 2v ikäeroa) ovat ihan loppuun palaneita..

Meillä on kahden ensimmäisen lapsen ikäero 1v9kk, mielestäni ihan sopiva, ei ollu mustasukkaisuutta ja nyt on seuraa toisistaan(tosin myös tappeluseuraa!), kun ovat 6 ja kohta 8v. Toisen ja kolmannen ikäero on sitten n. 3v9kk, ajattelin ensin että on liian iso ikäero, mutta nyt kun nuorimmainen on kohta 2 ja 1/2 v., niin hyvin on touhuissa mukana isompien kanssa.

No itselläni on kokemusta pienestä ikäerosta ja vähän isommasta.
Ekalla ja tokalla on vuosi ikäeroa ja se on liian vähän,oikeastaan alle 2v on liian vähän (nyt 6v ja 7v).keskimmäisen ja kolmannen ikäero on 4v 4kk ja se on oikein passeli! (kuopus 1v 7kk).

Toki pienellä ikäerolla lapsista on pian seuraa toisilleen,mutta kyllä ne tappaleekin koko ajan ja raskasta oli kahden pienen kanssa.Niinkuin joku jo aikaisemmin kirjoitti,niin enemmän se on lasten kemiasta kiinni kuinka leikit sujuu.Kuopus menee hyvin joukon jatkeena vaikka ikäeroa on 4v ja 5v kahteen vanhempaan lapseen.Tulevaisuudessa tuo ikäero ei ole yhtään liikaa.

Itse oon jaksanut paremmin kun oon saanut keskittyä vain yhteen vauvaan.On ollut tosi helppoa vrt siihen kun oli kaksi vaippaikäistä.

Yhteistyössä