Mikä on, että avoimet työpaikat ja työttömät eivät kohtaa - vai kohtaavatko?

vierailija
Niisiis en mä sanonu, et mikään työ olis arvokkaampaa kuin toinen. Mut jos pohdit oikeesti syitä, niin osavastaus varmaan löytyy ketjusta. Itekki oot hyviä juttuja heitellyt. Kun sitä työtä ei vaan arvosteta!
Tulee vielä päivä kun arvostetaan mikäli eutanasialla ei karsita porukkaa pois ennen kun tarvitsevat hoitoa ja huolenpitoa.
Ihmettelen ihmisten koko asennetta ja suhtautumista siihen, että on ihminen, vauva tai vaari, joka ei itse kykene sitä pyllyään puhdistamaan, niin totta kai se homma hoidetaan, eikä toimenpiteenä ole mikään yök vaan ihan normaaleja asioita.
Eipä äiditkään houhaa kuinka joutuvat pesemään vauvansa tai lapsensa paskoja ja tee siitä jotain kummallista numeroa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Deleted member 149094
Tulee vielä päivä kun arvostetaan mikäli eutanasialla ei karsita porukkaa pois ennen kun tarvitsevat hoitoa ja huolenpitoa.
Ihmettelen ihmisten koko asennetta ja suhtautumista siihen, että on ihminen, vauva tai vaari, joka ei itse kykene sitä pyllyään puhdistamaan, niin totta kai se homma hoidetaan, eikä toimenpiteenä ole mikään yök vaan ihan normaaleja asioita.
Eipä äiditkään houhaa kuinka joutuvat pesemään vauvansa tai lapsensa paskoja ja tee siitä jotain kummallista numeroa.
Voishan sitä kokeilla, et ottaa toisen asenteen, kuin tämän, et jos oot työtön, mee pyyhkiin pyllyjä. Henkilökohtaisen avustajan työ nyt on joka tapauksessa 99prosenttisesti muuta touhua.
Ei toisaalta kaikki siivoa, kantele raksalla tavaraa, aja rekkaa, tai ole sotimatta.
 
vierailija
Nimenomaan. Kärjistystä, mustavalkoisuutta ja erittäin huonoa kieltä. Kyllä palstalla kirjoitettu pitäisi pystyä kertomaan myös kasvotusten. Eli jonkinlainen suodatin myös kirjoittaessa olisi suotavaa.
Täysin samaa mieltä. Echo ei tunnu tajuavan, että kirjoitukset säilyvät netissä pitkään. Jutuista voi joskus olla harmia ja haittaa hänelle itselleen ja lähipiirilleen.
Olen kirjoittanut netissä kauan ja kertonut itsestäni rehellisesti. Ei ole vielä tullut tarvetta arvostella muiden elämää. Yt:n jälkeen jatkoin sivutyön tekemistä ja hain koko ajan uutta työtä.
Otin tyhmyyttäni vastaan työn koeajalla ja sain työvoimatoimistosta karenssin, joka sitten myöhemmin
peruttiin. Mahdoton soppa, josta koitui mieliharmia. Työ oli provisiopalkalla eikä sillä olisi tullut toimeen.
Moni kävi hommassa vain kääntymässä.
En kuusikymppisenä enää viitsinyt hankkia uutta tutkintoa. Korona-aikaan ei kannata syyllistää laiskuudesta.
Echon jutuista sain käsityksen, että hän elää uusioperheessä. Hän on jyrkkä mielipiteissään uskonasioissa eikä arvosta feminismiä. Minun ja hänen mielipiteet ovat niin kaukana toisistaan, että on täysin turhaa saada aikaan minkään tasoista ajatusten vaihtoa. En pidä hänen kirjoitustyylistä ja sanavalinnoista. Ruokotonta ja loukkaavaa tekstiä.
 
Täysin samaa mieltä. Echo ei tunnu tajuavan, että kirjoitukset säilyvät netissä pitkään. Jutuista voi joskus olla harmia ja haittaa hänelle itselleen ja lähipiirilleen.
Olen kirjoittanut netissä kauan ja kertonut itsestäni rehellisesti. Ei ole vielä tullut tarvetta arvostella muiden elämää. Yt:n jälkeen jatkoin sivutyön tekemistä ja hain koko ajan uutta työtä.
Otin tyhmyyttäni vastaan työn koeajalla ja sain työvoimatoimistosta karenssin, joka sitten myöhemmin
peruttiin. Mahdoton soppa, josta koitui mieliharmia. Työ oli provisiopalkalla eikä sillä olisi tullut toimeen.
Moni kävi hommassa vain kääntymässä.
En kuusikymppisenä enää viitsinyt hankkia uutta tutkintoa. Korona-aikaan ei kannata syyllistää laiskuudesta.
Echon jutuista sain käsityksen, että hän elää uusioperheessä. Hän on jyrkkä mielipiteissään uskonasioissa eikä arvosta feminismiä. Minun ja hänen mielipiteet ovat niin kaukana toisistaan, että on täysin turhaa saada aikaan minkään tasoista ajatusten vaihtoa. En pidä hänen kirjoitustyylistä ja sanavalinnoista. Ruokotonta ja loukkaavaa tekstiä.
Jos sä et ole lukenut aloitusviestiäni, jossa on enemmän listattu ymmärrettäviä syitä työttömyydelle kuin ei-ymmärrettäviä, niin se on vaan voi voi.

Mä en sun, muka-hillityn ja suvaitsevaisen mutta kuitenkin happaman sitruunan edessä ala nöyristellä, vaikka olisit 150-vuotias ja kuinka kokenut. Olet vaan ja ainoastaan v-mäinen.

Äläkä edes yritä tulkita mun elämää, kun et osaa. Olen saman miehen ja lasteni isän kanssa ollut kohta 20 vuotta.

Jos mun kirjoitukset ja tyyli ei miellytä, niin tadaa, ne voi skipata.
 
Ja aina, kun ruodin naiskolumnisteja ja feministejä, tulet (sä kaiken kokenut mutta selvästi jostain katkeroitunut hymistelijä) sä valittamaan.

Valittaisit edes JOSKUS siinä kyseisessä ketjussa ja suoraan, eikä aina nurkan takana.

Otettaisiin oikeasti joskus keskustelu aikaan, mutta ehkä haluat vain jotain ylemmyydentuntoisia kommentteja heitellä pitkin palstaa "voi gauheaa kun Echo on vulgääri, ei sen kans voi keskustella..."

Mä pystyn keskustelemaan täällä palstalla kenen kanssa tahansa. FM ja Mek eivät ole maailman persuimpia, Roosasta ei ota selvää, mutta kappas kun keskustelu sujuu silti.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
En suosittele kenellekkään työtä, jolla ei voi kattaa edes välttämättömiä menoja. Sellaisiakin ammatteja on, valitettavasti. Henkilökohtaisen avustajan ammatti voi hyvinkin olla yksi niistä.

Toinen asia on motivaatio. En halua esimerkiksi itseäni hoidettavan, jos työ on totaalista pakkopullaa.

Onneksi omalla kohdalla töitä on lopulta löytynyt työttömyyspätkien ja myös pidempien työttömyyskausien jälkeen uudestaan. Olen koulutettu ja muuttanut usealle paikkakunnalle työn perässä. Nyt en enää aio muuttaa määräaikaisuuksien perässä. Ikää on jo sen verran.

Suomessa on osaavia ihmisiä, jotka eivät saa työtä alaltaan. Siihen vaikuttaa ennakkoluulot. Palkataan vain työssä jo olevia. Kun puhutaan verkostoista ja verkostoitumisesta, niin ne hyvin usein tarkoittavat kavereiden ja sukulaisten suosimista. Siinä ei ole muusta kysymys, kuin että rekrytoidaan vain samanlaisia ja samanlaisesta yhteiskuntaluokasta tulevia ihmisiä.

Esim. siivoojan lapsella on aivan eri lähtökohdat. Siksi julistankin, että jokaisen siivoojan, tms. duunarin lapsella on oikeus kouluttautua ja työllistyä oman alan töihin. Älkää lannistuko tämän yhteiskunnan luokkajaosta ja tavoitelkaa fiksusti, ovelasti ja määrätietoisesti unelmianne. Jos joku väittää, että teidän pitää heti työttömyyden sattuessa kohdalle siivoojaksi tai lähihoitajaksi. Älkää uskoko!
Fiksu kommentti. Tein siivoustöitä iltatyönä jonkin aikaa. Sain hyvää liikuntaa ja tutustuin ihmisiin. Nykyään olen paljon laiskistunut verrattuna niihin aikoihin.
Jälkikäteen ajateltuna järjettömiin rankaisuihini vaikutti asiat, jotka nykyään vain naurattavat.
Ex-mies lähti valloittamaan naisia. Minä purin raivoa superlikaisiin siivouskohteisiin. Eipä tarvinnut käydä kuntosalilla.
Ehkä olsi vain pitänyt hommata uusi mies kuten niin moni neuvoi. Luultavasti olisin joutunut sillä konstilla vielä hankalampaan tilanteeseen.
 
^
Ammattisuoja taitaa nykyään olla vain 3kk. Ärsy haluaisi nostaa sen vuoteen? Mielenkiintoista
Koska se ei oikeastaan ole kovin relevantti pointti koko keskustelussa. Ei ihmisiä töihin painosteta kiusan takia. Jos arkkitehti jää työttömäksi, niin etsikööt oman alansa töitä vaikka sen mainitsemani vuoden. Tärkeintä on että aidosti etsii. Mutta jossain vaiheessa on pakko heittää pyyhe kehään, oli se sitten vuosi tai 3kk. Oman alan töitä ei yksinkertaisesti löydy. Ja se ei muuksi muutu odottamalla. 3kk voi olla ja monin paikoin onkin tiukka aikataulu löytää juuri se oman alan kiinnostava työ ja ilman muuta se on lähtökohta. Edelleenkään: ei tarkoitus ole kiusata ketään. Koko yhteiskunnalle on parempi, että ihminen löytää ”unelmiensa työn”, kuin että joutuu tekemään jotain työtä pakosta. Mutta sen pakonkin aika tulee, ikuisesti ei voi odottaa ja toivoa.

Nyt meillä on maakunnissa ”reserviä”, jotka ovat monta vuotta maanneet kotona ja etsineet sitä paperimiehen paikkaa paperitehtaan lakkauttamalta kunnalta. He itsekin tietävät, ettei sitä oman alan työtä koskaan enää löydy. Ja tämä ei yhteiskunnallisesti toimi. Tuolloin on pakko kouluttautua uuteen ammattiin tai soveltaa osaamistaan toisessa työssä. Iso ongelma työttömyydessä on myös ne lukuisat elämäntapatyöttömät, keillä ei edes ole ns. entistä ammattia, vaan ovat tulleet työttömyyskortistoon peruskoulusta, yliopiston sukupuolentutkimuslaitokselta tai Afganistanista.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Kyllähän tarjotaan, mutta jos joku yksilö on itsensä ajanut asemaan, että se ei ole mahdollista, niin sille ei systeemi voi mitään. Ei voida tehdä sellaista universaalia etuutta, että ilman muuta saat koska tahansa täydellä palkalla vaikka opiskella, jos siltä tuntuu. Järkihän sen sanoo. Ei se ole epäreilua eikä suuri vääryys. Meillä on kuitenkin olemassa opintovapaat ja hyvät opintoetuudet jne. Näiden varassa valtaosa ihmisistä voi lähteä muuttamaan elämänsä suuntaa, jos siltä tuntuu.
Mitkä hyvät opintoetuudet? Sehän on vain 253,69 kk + asumistuki. Velkaa pitää pystyä ottamaan tai olla puoliso joka elättää. Itse en ainakaan pysty ottamaan enempää velkaa, 5k niskassa edellisestä tutkinnosta jota joka ikinen kuukausi lyhennän siitä minumiturvastani kun työtä ei ole löytynyt. Toki voisin opiskella lisää mutta ei ole varaa. Melkein sain palkkatukipaikan kerran, mutta se kaatui siihen että Uudeltamaalta oli jo sen vuoden määrärahat käytetty, ja oltiin liikkeellä helmikuussa.
 
vierailija
Mitkä hyvät opintoetuudet? Sehän on vain 253,69 kk + asumistuki. Velkaa pitää pystyä ottamaan tai olla puoliso joka elättää. Itse en ainakaan pysty ottamaan enempää velkaa, 5k niskassa edellisestä tutkinnosta jota joka ikinen kuukausi lyhennän siitä minumiturvastani kun työtä ei ole löytynyt. Toki voisin opiskella lisää mutta ei ole varaa. Melkein sain palkkatukipaikan kerran, mutta se kaatui siihen että Uudeltamaalta oli jo sen vuoden määrärahat käytetty, ja oltiin liikkeellä helmikuussa.
Se ilmainen laina valtion takaamana kuitenkin on hyvä etuus. Todella hyvä. Ongelmana sinullakaan ei ole se laina, vaan työttömyys.
 
vierailija
Se ilmainen laina valtion takaamana kuitenkin on hyvä etuus. Todella hyvä. Ongelmana sinullakaan ei ole se laina, vaan työttömyys.
Jos lyhentää tuon suuruista lainaa 10 vuotta, pelkät palvelumaksut tekee 500€. Korkojakin kertyy. Eli ei ole ilmaista lainaa. Alalle johon opiskelin on vielä lisätty opiskelupaikkoja, vaikka työpaikkoja ei ole.
 
Deleted member 149094
Työnhaku on muuten muuttunut, ainakin sitten minun viime näkemäni. Seuraavassa kolme muuttunutta asiaa:

Vuokrafirmat on tulleet ihan varteenotettavana vaihtoehtona, ilmeisesti, koska jokin laki on muuttunut niin, ettei vuokratyöläisiä saa enää kohdella miten sattuu.

N80% työpaikoista on piilotyöpaikkoja. Piilossa!! No, ehkä siellä sitten on sitä kohtaatio-ongelmaa.

Työkkäri tarjoaa nykyisin hyvin tietoa näistä asioista.
 
Työnhaku on muuten muuttunut, ainakin sitten minun viime näkemäni. Seuraavassa kolme muuttunutta asiaa:

Vuokrafirmat on tulleet ihan varteenotettavana vaihtoehtona, ilmeisesti, koska jokin laki on muuttunut niin, ettei vuokratyöläisiä saa enää kohdella miten sattuu.

N80% työpaikoista on piilotyöpaikkoja. Piilossa!! No, ehkä siellä sitten on sitä kohtaatio-ongelmaa.

Työkkäri tarjoaa nykyisin hyvin tietoa näistä asioista.
No piilotyöpaikaksi kutsutaan kaikkia niitä paikkoja, joista ei ole julkista ilmoitusta. Syitä sille taas on monia, myös se että työtä on tarjolla liiaksi. Otetaan vaikka ihan esimerkkinä puhelinmyynti. Jatkuvasti on paikkoja auki, mutta se että Oy Supersales Ab hakee jatkuvasti tekijöitä julkisella ilmoituksella, ei nyt sanan varsinaisessa merkityksessä lisää yrityksen houkuttelevuutta työmarkkinoilla.
 
Deleted member 149094
No piilotyöpaikaksi kutsutaan kaikkia niitä paikkoja, joista ei ole julkista ilmoitusta. Syitä sille taas on monia, myös se että työtä on tarjolla liiaksi. Otetaan vaikka ihan esimerkkinä puhelinmyynti. Jatkuvasti on paikkoja auki, mutta se että Oy Supersales Ab hakee jatkuvasti tekijöitä julkisella ilmoituksella, ei nyt sanan varsinaisessa merkityksessä lisää yrityksen houkuttelevuutta työmarkkinoilla.
Kyllä, kiitos, tiedän, mikä on piilotyöpaikka. Varmasti tuohon kuuluu myös puhelinmyyntipaikat. Mut varmaan mahtuu myös muutakin. Ihan "oikeita" paikkoja.
 

Yhteistyössä