Mikä on, että avoimet työpaikat ja työttömät eivät kohtaa - vai kohtaavatko?

vierailija
Näköjään myös hammaslääkäreistä on pulaa. Jos nyt lähden sitä lukemaan, ehdin pari vuotta tehdä töitä ennen eläkeikää. Si niin, minähän en oo työtön
 
Että ihan nihilistien mieliksi kaikki henkilökohtaisen avustajan työt pitäisi täyttää työttömillä taustoista riippumatta, ja vaikka tuosta työstä ei saa edes järkevää palkkaa.

Ulkomaalaisilla on varmasti se niin kutsuttu pakkosauma. Sen pakkosauman varmasti toivoisit käsittävän kaikkia työttömiä.

Tulee niin kivasti tässä näkökulmassa orjuus mieleen. Sun kaltaiset ihmiset ovat etunenässä tuhoamassa hyvinvointiyhteiskuntaa. Mulle verotus ei ole kauhistus, koska tiedän sen jakavan hyvinvointia. Varmaan vaikea noin käsitteenä....oikeistolle.
Olen sitten nihilisti. Mutta se että pyyhkii Tertun pyllyä ei estä tavoittelemasta samalla koko ajan koulutuksensa mukaista työpaikkaa avaruushallinnosta.

Mä ymmärrän ettei Albert Einsteinin aivoja kannattanut tuhlata siivoojan hommiin. Joillakin on lahjoja eri asioihin kuin toisilla, ja heidän on tarkoitus pyöriä isojen kokonaisuuksien parissa.

Mutta mulla on ajatus, että kaikki työ on tärkeää. Ehkä siinä painaa erään kuuluisan henkilön sanat "viimeiset tulevat ensimmäisiksi."
Mikä onkaan tärkeämpää kuin olla kärsivän vierellä?

Just luin jonkun toimarin kertomusta siitä, että firmansa siivooja on yhtä tärkeä kuin hän itse. Hienosti sanottu!
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Mol.fi on täynnä henkilökohtaisen avustajan hommia.

Sen työn arvostusta pitäisi roimasti lisätä: olet liikuntarajoitteisen kädet, silmät ja jalat. Autettava on siinä avuttomassa asemassa ja vaihtaisi varmasti sekunnissa elämänsä liikuntakykyisen avustajansa kanssa. Olet hänelle myös seurana.

Tosin autettavissa on häijyjä, komentelevia ja epäreiluja luonteita. Pelisääntöjä pitäis hioa paljon. Auttaja kokee usein olevansa yksin, ilman työyhteisön tukea.
Sen työn palkkaus pitäisi saada kohdilleen.
 
Olen sitten nihilisti. Mutta se että pyyhkii Tertun pyllyä ei estä tavoittelemasta samalla koko ajan koulutuksensa mukaista työpaikkaa avaruushallinnosta.

Mä ymmärrän ettei Albert Einsteinin aivoja kannattanut tuhlata siivoojan hommiin. Joillakin on lahjoja eri asioihin kuin toisilla, ja heidän on tarkoitus pyöriä isojen kokonaisuuksien parissa.

Mutta mulla on ajatus, että kaikki työ on tärkeää. Ehkä siinä painaa erään kuuluisan henkilön sanat "viimeiset tulevat ensimmäisiksi."
Mikä onkaan tärkeämpää kuin olla kärsivän vierellä?

Just luin jonkun toimarin kertomusta siitä, että firmansa siivooja on yhtä tärkeä kuin hän itse. Hienosti sanottu!
Näinhän se on. Ei maailma pyöri pelkkien ydinfyysikkojen ja yritysjohtajien varassa. Ihan kaikkia tarvitaan, kykyjensä mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Niin tuet ovat yksinkertaisesti liian hyvät, ei ole pakottavaa tarvetta työlle. Enkä sano että paperimies olisi paras lähihoitaja, mutta jossain vaiheessa pitää joku työ löytää vaikka oman ammattiosaamisen ulkopuolelta. Mun mielestä olisi ihan ok, että vaikka koko ensimmäinen työttömyysvuosi etsittäisiin vain ”itselle sopivia” töitä. Jos vuodessa ei löydy, niin sitten ennen sen vuoden loppumista pitää alkaa katselemaan jo jotain muuta. Eikä se välttämättä tarkoita, että raskaan kaluston asentajasta pitää tulla vyöhyketerapeutti, tai kosmetologista teollisuuspinnoittaja. Vaihtoehtoja kuitenkin oikeasti on aika paljon enemmän. Se raskaan kaluston asentaja varmasti olisi kohtuullisella kouluttamisella sopiva talonmies tai rengasasentaja. Kosmetologi varmasti taipuisi myös fazerin karkkihihnastolle tai tigin shampoomyyjäksi kampaamoille.

Mutta eri toimialalle kun vaihtaa, niin yleensä joutuu aloittamaan siellä ns. alemmalta portaalta ja palkka ei ole kummoinen. Tuet tässä maassa taas ovat hyvät ja kun verotuksen vakutus huomioidaan, niin näiden kahden välillä ei käteen jäävässä rahassa olekaan enää isoa eroa. Tuet eivät kuitenkaan euromääräisesti ole mitään valtavia, joten ilman koko systeemin romuttamista, niistä on hyvin vaikea leikata. Tällöin työn vastaanottamisesta pitäisi saada kannattavampaa ja se pitäisi toteuttaa verotusta alentamalla. Nyt näillä älyttömän kovilla veroilla ei kannata ponnistella: ei vastaanottaa työtä työttömänä ja työtä tekevänä haalia ylennystä.

Tätä ei meidän vasemmistomieliset tajua. Meillä vallitsee negatiivisuuden kierre: työttömiä on niin paljon, että veroja pitää nostaa kustantaaksemme heille leivän ja verojen noustua aina vain vähemmän kansa ponnistelee. Kierrettä kun tarpeeksi jatkaa, niin ääripäässähän on 100% vero ja kommunismi. Ja kaikkihan tiedämme, että siinä mallissa kukaan ei jaksa ponnistella.
Näinhän se on. Verotus Suomessa on aika tappava, eikä tonnin palkkaero nosta käteen jäävää tuloa kuin puolella. Tietysti kymppitonni kuukaudessa jälkeen kaikki on pelkään plussaa, mutta sitä ennen verotus kyllä tekee tehtävänsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Kenties persoona tulee väliin.
Hoitotyö tai asiakaspalvelu ei ole kaikkien hommaa.
En tiedä oonko jotenki vallankumouksellinen. Mutta mä haaveilen siitä, että sen Tertun peräpeilin puhtaanapito nähdään yhtä tavoiteltavana ja coolina kuin taidenäyttelyn avaaminen (samaa modernia pskaa niissäki on) tai kukkakaupan pito (jossei Tertulla nyt ihan kasvia kasva).

Toki älykkyyttä ei saa hukata. Sitä, ja koulutusta ja sen tasoa pitää vaalia.
Mutta mä näkisin nuo 2 vastakohtaa täydentävän toisiaan.
 
En tiedä oonko jotenki vallankumouksellinen. Mutta mä haaveilen siitä, että sen Tertun peräpeilin puhtaanapito nähdään yhtä tavoiteltavana ja coolina kuin taidenäyttelyn avaaminen (samaa modernia pskaa niissäki on) tai kukkakaupan pito (jossei Tertulla nyt ihan kasvia kasva).

Toki älykkyyttä ei saa hukata. Sitä, ja koulutusta ja sen tasoa pitää vaalia.
Mutta mä näkisin nuo 2 vastakohtaa täydentävän toisiaan.
Pitää hyväksyä myös se, että me kaikki ei olla ihan samanlaisia ja itse kullakin on vahvuutensa. Jos minun pitäisi työskennellä ihmisten parissa päivät pitkät, olisin henkisesti romuna. Voin paremmin, kun saan olla työpäivän ajan isoilta osin itsekseni... Pakkososiaalisuus tappaa sieluni. Ihmiset väsyttävät minua.

Ihan oikeasti, ihan kaikki ei sovi ihan kaikkialle. On hyvä löytää sellainen ala, joka tekee itselle hyvää.
Se ydinfyysikko ei vaan ole persoonaltaan sellainen, että siitä olisi kenenkään pyllyä pyyhkimään, eikä siitä henkilökohtaisesta avustajasta olisi ydinfyysikoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
Pitää hyväksyä myös se, että me kaikki ei olla ihan samanlaisia ja itse kullakin on vahvuutensa. Jos minun pitäisi työskennellä ihmisten parissa päivät pitkät, olisin henkisesti romuna. Voin paremmin, kun saan olla työpäivän ajan isoilta osin itsekseni... Pakkososiaalisuus tappaa sieluni. Ihmiset väsyttävät minua.

Ihan oikeasti, ihan kaikki ei sovi ihan kaikkialle. On hyvä löytää sellainen ala, joka tekee itselle hyvää.
Se ydinfyysikko ei vaan ole persoonaltaan sellainen, että siitä olisi kenenkään pyllyä pyyhkimään, eikä siitä henkilökohtaisesta avustajasta olisi ydinfyysikoksi.
Muistetaan että nyt on edelleen tässä ketjussa kyse työttömyydestä eikä välttämättä aina loppuelämän valinnoista.
Se että ihmiset kuormittaa on ymmärrettävää, mutta se että sen varjolla vetää mieluummin työttömyyskorvausta, ei ole ymmärrettävää.

Mä olen ollut suurimman osan elämästäni introvertti. No, kun semmoisia kivoja "kuinka teet rahaa kotoa käsin" ei ole kaikille, niin on pakko ollut pakottaa itsensä ihmisten seuraan työelämässä, jotta saisi palkkaakin. Toki etätyötä on, mutta lähinnä jollain koodareilla/suunnittelijoilla tms, ja sit puhutaankin sellaisen ammatin opettelemisesta ja opiskeluista jo, ei työttömyydestä.

Jollain työttömällä oleva varsinainen sosiaalisten tilanteiden pelko sit erikseen, mut siihen taitaa saada psykiatrilta jo vapauttavat paperit?
 
"Haet siis meille Nasaan?"

-Hakija A on odotellut viimeisen 1,5 vuoden ajan oman alan töitä, työttömyyskorvausta nostaen
-hakija B on pessyt 1,5 vuoden ajan Tertun pyllyä ja kertonut tälle tähtitieteestä, saaden Tertunkin innostumaan asiasta

Mä ottaisin hakijan B.
Eka on liian itseään täynnä.

Tietysti ennen Nasaan hakua kannattaa etsiä töitä sitä läheisiltä aloilta, miettiä siirtojaan huolella jotta ne tukee Nasa-uraa ja osoittaa Nasan tyypeille kiinnostusta alaa kohtaan, mutta kärjistän.

Työttömyyskorvaus on tarkoitettu vain väliaikaiseksi tueksi. Sen pitäisi muutenki olla vihoviimeinen vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Pitää hyväksyä myös se, että me kaikki ei olla ihan samanlaisia ja itse kullakin on vahvuutensa. Jos minun pitäisi työskennellä ihmisten parissa päivät pitkät, olisin henkisesti romuna. Voin paremmin, kun saan olla työpäivän ajan isoilta osin itsekseni... Pakkososiaalisuus tappaa sieluni. Ihmiset väsyttävät minua.
Sama mulla. Viihdyn hyvin itsekseni.
 
Muistetaan että nyt on edelleen tässä ketjussa kyse työttömyydestä eikä välttämättä aina loppuelämän valinnoista.
Se että ihmiset kuormittaa on ymmärrettävää, mutta se että sen varjolla vetää mieluummin työttömyyskorvausta, ei ole ymmärrettävää.

Mä olen ollut suurimman osan elämästäni introvertti. No, kun semmoisia kivoja "kuinka teet rahaa kotoa käsin" ei ole kaikille, niin on pakko ollut pakottaa itsensä ihmisten seuraan työelämässä, jotta saisi palkkaakin. Toki etätyötä on, mutta lähinnä jollain koodareilla/suunnittelijoilla tms, ja sit puhutaankin sellaisen ammatin opettelemisesta ja opiskeluista jo, ei työttömyydestä.

Jollain työttömällä oleva varsinainen sosiaalisten tilanteiden pelko sit erikseen, mut siihen taitaa saada psykiatrilta jo vapauttavat paperit?
Pointtina se, että voihan se ydinfyysikko mennä vaikka siivoamaan tehtaita yöaikaan. Se saattaa olla hänelle paljon sopivampi homma kuin hoitotyö. Lähinnä otin kantaa siihen, ettei kaikkia ehkä vaan kannata yrittää saada sopia johonkin toiselle sopiviin raameihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Suurin osa työttömistä ei ole noin kärjistettyjä tapauksia. Että varta vasten pakoilee työtä. Suurin osa haluaa töihin. Sen maisteritutkinnon tai muun korkeakoultutkinnon omaava henkilö on hyvinkin voinut hakea laidasta laitaan töitä. Sitä ei vaan oteta, kun on a) työtön, b) ei ole alan koulutusta duunarin hommiin ja c) nihilisti haluaa pakkomielteisesti nöyryyttää koulutettua hlöä.

Alalle kuin alalle on vähintään perustutkintovaatimus. Näin yleensä. Suomessa asenneilmapiiri on muuttunut koulutusvihamieliseksi. Varsinkin koulutetut naiset ovat pahinta riistaa.

Kyllä täällä nyt taas tätä oikeistolinjaa jauhavat kiihkoilijat joutais menemään vähän itseensä.
 
Muistetaan että nyt on edelleen tässä ketjussa kyse työttömyydestä eikä välttämättä aina loppuelämän valinnoista.
Se että ihmiset kuormittaa on ymmärrettävää, mutta se että sen varjolla vetää mieluummin työttömyyskorvausta, ei ole ymmärrettävää.

Mä olen ollut suurimman osan elämästäni introvertti. No, kun semmoisia kivoja "kuinka teet rahaa kotoa käsin" ei ole kaikille, niin on pakko ollut pakottaa itsensä ihmisten seuraan työelämässä, jotta saisi palkkaakin. Toki etätyötä on, mutta lähinnä jollain koodareilla/suunnittelijoilla tms, ja sit puhutaankin sellaisen ammatin opettelemisesta ja opiskeluista jo, ei työttömyydestä.

Jollain työttömällä oleva varsinainen sosiaalisten tilanteiden pelko sit erikseen, mut siihen taitaa saada psykiatrilta jo vapauttavat paperit?
Kyllä se syö ihmistä jos tekee työtä mistä ei pidä. Helvettiä henkisesti.
 
Osa ihmisistä on vaan ihan v.itun laiskoja.


Mun entisellä työpaikalla esimerkiksi on taas siistijän duuni vapaana. Ilmoituksessa kerrotaan, että duunia on ainakin kesäksi ja mahdollisesti vakipaikkakin löytyy. Todellisuudessa hakevat vakinaista työntekijää. -Niitä vaan kun on jo nähty, jotka tulevat myöhässä, lähtevät aikaisin ja viettävät ainakin pari tuntia päivästä istuskellen ja nettiä selaillen.

Edes koulutusta ei vaadita. Eikä ole ikäsyrjontää, silloin ku mä sain vakipaikan, tuli samaan aikaan vakkariksi 45-vuotias. Ahkeruus, reippaus ja kohteliaisuus ovat käytännössä ainoat vaadittavat ominaisuudet.


Mut ku ei ole hakijoita ni ei sit ole.


Ja nyt jos joku laitoshuoltaja tai muuten vaan itsensä tunnistava hoksaa tän ja kiinnostuu ni yksäriä mulle. Voin linkata työpaikkailmoituksen. Oma auto on toki välttämätön ellei halua vaikka fillaroida loppumatkaa, noin viittä kilsaa, bussipysäkiltä päivittäin. Lähin kaupunki taitaa olla Salo ja duuni on hyvä. Palkka tessin mukainen kuukausipalkka ja viikonlopuista ja illoista toki lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
"Etsi/löydä unelmasi" -ajattelu on ihan p*rseestä.

Ajatus siinä on hyvä. Yksi sopii kukkakauppiaaksi, toinen taidemaalariksi ja kolmas rekkakuskiksi.
Rekkakuski EI usein sovi taidemaalariksi.
Ne etsii sit kiinnostuksen kohteitaan vastaavaa työtä ja löytää sen.
Kaikki hyvin...vai onko?

RÄISKIS! Tulikin asia nimeltä "elämä" väliin.

-arkeologeja ja Indianajoneksia ei kouluteta ja pääse töihin kuin kourallinen parhaimmistoa, vaikka joku kuinka itkisi siperiaisen muinaiskulttuurin tutkimisen perään
-opiskelepa medianomiksi tai sihteeriksi, niin sulla on 200 muutaki kilpailijaa rekryssä
-taiteella ei yleensä elä, taiteilijat joutuvat arkisiin ammatteihin jotja eivät vastaa sitä intohimoa
-eräs koulutettu kaverini on nykyään perheenjäsenelleen omaishoitajana, koska sairaus.
-olet just hommannu okt:n ihanalla paikalla ja muksut löytäneet kavereita ja juurtuneet. Työpaikallasi yt:t, lähin avoinna oleva työpaikka kaukana. Joko se Tertun pylly alkaa kiinnostaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kai sun lapset on kesätöissä? Vai onko niillä ikä "tekosyynä" :D
Kai sun lapset on kesätöissä? Vai onko niillä ikä "tekosyynä" :D
Kesätyöikäinen teini haki töitä, ei saanut. Nyt tekee mun miehelle hommia. Kuopus on alle 14-v.
Kuopus ja teini kyllä joutuu hommiin tänä kesänä, on ruohonleikkuuta, marjankeruuta jne. :D

Itse olin ekan kerran palkallisessa kesätyössä 14-vuotiaana.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
^
Ammattisuoja taitaa nykyään olla vain 3kk. Ärsy haluaisi nostaa sen vuoteen? Mielenkiintoista
Ammattisuoja on lähinnä teoreettinen konsepti. Se tarkoittaa siis sitä, että jos sinulle tarjotaan työkkäristä duunia, joka ei ole ns. omalta alalta, voit kieltäytyä siitä siihen vedoten. Mutta kun ei sinulle tarjota työtä eikä varsinkaan kolmen kuukauden sisällä työttömyyden alusta.

Olen alkanut viime aikoina miettiä, että tämä työkkäripalvelu on suorastaan haitallinen. Ihmiset kuvittelevat saavansa sieltä työtä. Että täti ottaa seuraavan vapaan työpaikan jostain hyllystä ja antaa sen Minnalle, että mene vaikka kirjanpitäjäksi tuonne. Minnan ongelmaksi jää lähinnä sen päättäminen, että onko työmotivaatiota vai pitääkö jotenkin onnistua ketkuttelemaan paikasta irti. Esim. ammattitaitosuojan avulla.

Sitten kun sieltä työkkäristä ei duunia heti saakaan, jengi jää kotiin odottamaan että kyllä yhteiskunta hoitaa. Pidetään vähän lomaa kun on kuitenkin ansiosidonnainen korvaus ja ihan hyvin pärjää. Jos ei mitään tuollaista palvelua olisi, Minna alkaisi luontaisesti hakea työtä heti työttömäksi jäätyään tai ainakin ymmärtäisi sen, että se on itsestä kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä