mikä olisi helppo lemmikki lapselle?

Alkuperäinen kirjoittaja hm :
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
jos mä hiukan tarkennan tuota kysymystä.. eli mikä olisi suht helppo lemmikki, jota lapset pystyvät hoitamaan itse? eli eläimen hoito on yksinkertaista, helppoa ja ei vaadi vuosien kokemusta eläimestä ja se sopisi aloittelijalle. tiedän toki että päävastuu eläimestä on minulla.. =)
Eläintä ei KOSKAAN tulisi hommata vain lapselle. Aikuisen tulee olla AINA vastuussa eläimestä ja olla sen päähoitajana.
Niin, eikö tuossa juuri sanota että päävastuu on ap:lla :headwall: Miksi aina tullaan saarnaamaan tuosta jos joku kysyy helppoa lemmikkiä lapsiperheeseen. Miksi oletatte että aikuinen ei lemmikistä huolehdi?

Itse suosittelen sitä kissaa. Lapset voivat sitä paijata ja ruokkia ja vaikka kakkojakin siivota. Antaa paljon ja ottaa vähän. Aikuisellekaan ei jää hirveästi hommaa jos lapset eivät osaa kaikkea kunnolla. Vaikka tietysti täältäkin löytyy niitä ihmisiä, joiden mielestä kissaa pahoinpidellään, jos sillä ei ole minuutintarkkoja ruoka-aikoja, eläinlääkärin tekemää ruokavaliosuunnitelmaa, hampaanpesu 2x päivä, säännöllinen trimmaus ja pesu ja psykiatrilla käynti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Alkuperäinen kirjoittaja hm :
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
jos mä hiukan tarkennan tuota kysymystä.. eli mikä olisi suht helppo lemmikki, jota lapset pystyvät hoitamaan itse? eli eläimen hoito on yksinkertaista, helppoa ja ei vaadi vuosien kokemusta eläimestä ja se sopisi aloittelijalle. tiedän toki että päävastuu eläimestä on minulla.. =)
Eläintä ei KOSKAAN tulisi hommata vain lapselle. Aikuisen tulee olla AINA vastuussa eläimestä ja olla sen päähoitajana.
Niin, eikö tuossa juuri sanota että päävastuu on ap:lla :headwall: Miksi aina tullaan saarnaamaan tuosta jos joku kysyy helppoa lemmikkiä lapsiperheeseen. Miksi oletatte että aikuinen ei lemmikistä huolehdi?

Itse suosittelen sitä kissaa. Lapset voivat sitä paijata ja ruokkia ja vaikka kakkojakin siivota. Antaa paljon ja ottaa vähän. Aikuisellekaan ei jää hirveästi hommaa jos lapset eivät osaa kaikkea kunnolla. Vaikka tietysti täältäkin löytyy niitä ihmisiä, joiden mielestä kissaa pahoinpidellään, jos sillä ei ole minuutintarkkoja ruoka-aikoja, eläinlääkärin tekemää ruokavaliosuunnitelmaa, hampaanpesu 2x päivä, säännöllinen trimmaus ja pesu ja psyakiatrilla käynti.
jännä muuten et kun lemmikki ilmoituksia lukee toisissa lukee ei lapsiperheeseen... menköö hittoo tollaset
 
minä vain
Riippuu vähän lapsen iästä ja teidän päivärytmistä. Hamsterin häkin siivoaminen kerran viikkoon riittää, kunhan vedet ja ruat vaihtaa päivittäin, mutta toisaalta ne liikkuvat öisin eikä niitä pitäisi päivällä häiritä. Eivät myöskään pienen koon takia olen kovin helppoja käsitellä ja saattavat purra varsin kipakasti jos käsitellään väärin.

Puput tarvitsevat ison häkki tilan ja paljon liikuntaa vapaana, häkki pitäisi siivota väh 3 kertaa viikossa. ja päivittäin ruoat ja vedet. puput ovat tosi seurallisia ja kaipaavat seurustelua mutta toisaalta elävät 10 vuotta. kovinkaan monella lapsella ei kiinnostus riitä noin pitkään. Eikä pupu ole mikään sylieläin mikä on ehkä pienelle vähän vaikea selittää.

Marsussa pätee aika samat kuin pupussa paitsi että ovat paljon arempia aluksi.

Akvaario tosiaan vaatii paljon hoitoa eikä se ole niin helppoa että lapsi voisi sitä yksin tehdä, ja ruokintakin on parasta pitää vanhempien vastuulla ettei mene koko purkki kerralla :)

Koko perheen lemmikiksi kissa olisi ehkä kuitenkin mukavin, toki hiekkalaatikko pitää siivota muutaman kerran päivässä, samoin ruokkia, mutta kissa yleensä hakee esim seuraa itse ja nauttii silittelystä (ainakin useimmat) Tosin kissakin voi elää sen 20v eli pitää tosiaan olla koko perheen lemmikki.

Kannattaisi ehkä mennä käymään jossain paikallisessa eläinkaupassa kyselemässä ja katsomassa millaisia eläimiä on tarjolla :) he osaavat varmasti aika hyvin suositella teidän perheelle hyvää lemmikkiä-
 
äippä
Meillä "pojalle" hankittiin kissa. On siis nimellisesti pojan ja kyllä itse aika ahkerasti huolehtii ruokinnan. Mielestäni eläin on erittäin hyvä tapa lapselle opetella huolehtimaan ja hoitamaan oman osuutensa. Tietenkin aikuinen on AINA vastuussa, mutta ymmärrän kyllä mitä ap tarkoittaa.
Itse siis suosittelen kissaa. Meillä on ollut myös kaksi kääpiökania, hamsteri ja tällä hetkellä on kissan lisäksi kaksi koiraa. Mitään niistä en suosittele lapsen hoidokiksi, ovat sen verran työläämpiä ettei lapsi jaksa kiinnostua kovin pitkään (hamsterikin vaatii säännöllisen häkinpuhdistuksen, mikä ei lapselle ole kovin mieluista hommaa...). Koira tarvitsee myös hoidon lisäksi koulutusta ettei ole ongelmatapausta kohta käsissä, tähän ei lapsi millään kykene!
 
x
Mä sanoisin , että kissa on helppo. Sitä ei tartte kouluttaa , ovat sisäsiistejä jo ihan pienistä , ei tartte ulkoiluttaa ja kissa tykkää paijaamisesta.
Hiekkalaatikon siivous onnistuu lapseltakin aika helposti , samoin ruuasta ja juomasta huolehtiminen.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
jos mä hiukan tarkennan tuota kysymystä.. eli mikä olisi suht helppo lemmikki, jota lapset pystyvät hoitamaan itse? eli eläimen hoito on yksinkertaista, helppoa ja ei vaadi vuosien kokemusta eläimestä ja se sopisi aloittelijalle. tiedän toki että päävastuu eläimestä on minulla.. =)
Mä en keksi yhtäkään.
En minäkään, sori. Itsellä on ollut hamstereita, kissa ja monta koiraa. Ei noista mikään ainakaan. Ehkä akvaario jos äiti hoitaa kaiken niin lapset voi katsoa kalija.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Alkuperäinen kirjoittaja hm :
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
jos mä hiukan tarkennan tuota kysymystä.. eli mikä olisi suht helppo lemmikki, jota lapset pystyvät hoitamaan itse? eli eläimen hoito on yksinkertaista, helppoa ja ei vaadi vuosien kokemusta eläimestä ja se sopisi aloittelijalle. tiedän toki että päävastuu eläimestä on minulla.. =)
Eläintä ei KOSKAAN tulisi hommata vain lapselle. Aikuisen tulee olla AINA vastuussa eläimestä ja olla sen päähoitajana.
Niin, eikö tuossa juuri sanota että päävastuu on ap:lla :headwall: Miksi aina tullaan saarnaamaan tuosta jos joku kysyy helppoa lemmikkiä lapsiperheeseen. Miksi oletatte että aikuinen ei lemmikistä huolehdi?

Itse suosittelen sitä kissaa. Lapset voivat sitä paijata ja ruokkia ja vaikka kakkojakin siivota. Antaa paljon ja ottaa vähän. Aikuisellekaan ei jää hirveästi hommaa jos lapset eivät osaa kaikkea kunnolla. Vaikka tietysti täältäkin löytyy niitä ihmisiä, joiden mielestä kissaa pahoinpidellään, jos sillä ei ole minuutintarkkoja ruoka-aikoja, eläinlääkärin tekemää ruokavaliosuunnitelmaa, hampaanpesu 2x päivä, säännöllinen trimmaus ja pesu ja psyakiatrilla käynti.
jännä muuten et kun lemmikki ilmoituksia lukee toisissa lukee ei lapsiperheeseen... menköö hittoo tollaset
Voi olla siksi, että eläin ei ole tottunut lapsiin tai sillä on jopa huonoja kokemuksia niistä...musta ihan vastuullista laittaa tuo vaatimus jos noin kerran on sekä eläinten että niiden lasten kannalta.

Ja varmaan siksi tuosta saarnataan, että aikuisen täytyy asennoitua lapsille lemmikkejä otettaessa siihen, että jossain vaiheessa päävastuu, tai usein täysi vastuu niiden hoitamisesta kaatuu hänelle, kun jotkut lapset ovat aika lyhytjännitteisiä. Ja hyvin usein kuulee perheenäitien tuskailevan miten lapset ei jaksakaan vaikka koiraa tai edes hamsteria hoitaa vaan sen hoito jää yksistään äidille ja samalla huono omatunto, kun eläin ei saa seuraa kenestäkään niin kuin sitä ottaessa kuviteltiin. Jos ei tahtoisi käytännössä yksin itselleen ottaa lemmikkiä, niin ei kyllä kannata lapsillekaan ottaa missään tapauksessa, ihan tuuripeliä jaksaako ne hoitaa sitä yhtään alkuinnostuksen mentyä.

Kissan työläyskin riippuu ihan rodusta, et onko turkin hoidosta miten vaivaa. Mut perushoitotoimenpiteet varmaan vie vähemmän aikaa kun jonkun häkkilemmikin kohdalla ja kissalle riittää seuraksi ihmisetkin toisin kuin esim. gerbiilille, joita pitäis aina olla monta. Tietty kissaan rahaa menee enemmän, madotukset, rokotukset ja muut ja pitkäikäisenä se vaatii myös sitoutumista koko perheeltä ihan erilailla. Tarttee myös hoitajan aina lyhyempienkin reissujen ajaksi toisin kuin vaikka joku akvaario.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
jos mä hiukan tarkennan tuota kysymystä.. eli mikä olisi suht helppo lemmikki, jota lapset pystyvät hoitamaan itse? eli eläimen hoito on yksinkertaista, helppoa ja ei vaadi vuosien kokemusta eläimestä ja se sopisi aloittelijalle. tiedän toki että päävastuu eläimestä on minulla.. =)
Mä en keksi yhtäkään.
En minäkään, sori. Itsellä on ollut hamstereita, kissa ja monta koiraa. Ei noista mikään ainakaan. Ehkä akvaario jos äiti hoitaa kaiken niin lapset voi katsoa kalija.
Siis katsoa KALOJA!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Meillä "pojalle" hankittiin kissa. On siis nimellisesti pojan ja kyllä itse aika ahkerasti huolehtii ruokinnan. Mielestäni eläin on erittäin hyvä tapa lapselle opetella huolehtimaan ja hoitamaan oman osuutensa. Tietenkin aikuinen on AINA vastuussa, mutta ymmärrän kyllä mitä ap tarkoittaa.
Itse siis suosittelen kissaa. Meillä on ollut myös kaksi kääpiökania, hamsteri ja tällä hetkellä on kissan lisäksi kaksi koiraa. Mitään niistä en suosittele lapsen hoidokiksi, ovat sen verran työläämpiä ettei lapsi jaksa kiinnostua kovin pitkään (hamsterikin vaatii säännöllisen häkinpuhdistuksen, mikä ei lapselle ole kovin mieluista hommaa...). Koira tarvitsee myös hoidon lisäksi koulutusta ettei ole ongelmatapausta kohta käsissä, tähän ei lapsi millään kykene!
Varmaan riippuu lapsesta, ite olin 7-8 vee kun sain hamsterin, ja hoidon sen kyllä ihan mukisematta, ja häkinkin siivosin joka kerta itse. Et se ehkä vähän riippuu lapsesta, et millaisen lemmikin toivoo saavansa, ei se kissakaan kiinnosta kauaa, jos suurin haave on saada rotta tai hiiri.
:D
 
mary
Meillä tyttö sai 2 gerbiiliä viime syksynä 8v synttärilahjaksi. Hienosti menee ja terraario putsaillaan yhessä aina ja hoitaa hyvin.. Helppohoitosia.. Mitä miettii koiran ja kissan hoidosta. Mulla on perheessä ollut kun olin nuori 21kissaa ja koiria.. Et tiedän mistä puhun...
Eka mä ajattelin ei mitään gerbiilejä mut nyt tykkään kovasti niistä..
 
Kissa tai jos todella helppoa etsii niin agaattikotilo. Ei siitä kyllä kauheasti seuraa ole, mutta kyllä se lemmikin " viran" ajaa jos tarve on suuri. Meillä on ollut kaikkea kotilosta koiraan, oravaa unohtamatta ja vastaan että helpoin on se jonka itse haluaa ja hoitaa, lapset sitten nautiskelee "siinä sivussa".
Tosin lapsen ikä ja luonne vaikuttaa paljon, meillä esikoisella maakilpikonna, jonka hoito on itse asiassa todella vaativaa, mutta sopii kaverin luonteelle ja on palkitsevaa :)
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja hm :
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
jos mä hiukan tarkennan tuota kysymystä.. eli mikä olisi suht helppo lemmikki, jota lapset pystyvät hoitamaan itse? eli eläimen hoito on yksinkertaista, helppoa ja ei vaadi vuosien kokemusta eläimestä ja se sopisi aloittelijalle. tiedän toki että päävastuu eläimestä on minulla.. =)
Eläintä ei KOSKAAN tulisi hommata vain lapselle. Aikuisen tulee olla AINA vastuussa eläimestä ja olla sen päähoitajana.
Joskus mä mietin, että kuinka helvetin tarkaan täällä pitää sanansa asetella, että joku ei tuu jostain asiasta vinkumaan. Jos jotenkin väärin ilmaiset, tai joku asia jää aloituksesta pois, tai joku sana on epäsopiva, niin siihen tartutaan heti. Kyllä varmasti suurin osa aikuisista tajuaa, että jos lapsi ei eläintä jaksakaan hoitaa, niin aikuisen vastuulle se jää. Tuskin monikaan aikuinen antaisi pupun kuolla paskaiseen häkkiin nälkään ja janoon.
Peesi! Kyllä kaikki varmaan tajusi mitä ap oikeasti haki aloituksellaan ja ite myös sanoi että hänellä päävastuu lemmikistä.
 
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Meillä "pojalle" hankittiin kissa. On siis nimellisesti pojan ja kyllä itse aika ahkerasti huolehtii ruokinnan. Mielestäni eläin on erittäin hyvä tapa lapselle opetella huolehtimaan ja hoitamaan oman osuutensa. Tietenkin aikuinen on AINA vastuussa, mutta ymmärrän kyllä mitä ap tarkoittaa.
Itse siis suosittelen kissaa. Meillä on ollut myös kaksi kääpiökania, hamsteri ja tällä hetkellä on kissan lisäksi kaksi koiraa. Mitään niistä en suosittele lapsen hoidokiksi, ovat sen verran työläämpiä ettei lapsi jaksa kiinnostua kovin pitkään (hamsterikin vaatii säännöllisen häkinpuhdistuksen, mikä ei lapselle ole kovin mieluista hommaa...). Koira tarvitsee myös hoidon lisäksi koulutusta ettei ole ongelmatapausta kohta käsissä, tähän ei lapsi millään kykene!
Varmaan riippuu lapsesta, ite olin 7-8 vee kun sain hamsterin, ja hoidon sen kyllä ihan mukisematta, ja häkinkin siivosin joka kerta itse. Et se ehkä vähän riippuu lapsesta, et millaisen lemmikin toivoo saavansa, ei se kissakaan kiinnosta kauaa, jos suurin haave on saada rotta tai hiiri.
:D
On kyllä ihan totta. Ja toisaalta jyrsijät ovat suhteellisen helppoja muuten hoitaa ja lyhytikäisiä. Kaikissa omat puolensa.

Ehkä ennenmmin sanoisin niin, että se lemmikki jonka äiti tai isä lapsen lisäksi haluaa itselleen on varmaan sopivin =D silloin on eniten motivaatiota antaa eläimelle sen tarvitseva hoito ja myös seura.
 
vieras
Olisko lapsen mahdollista tutustua missään tuttavilla tms. lemmikkien hoitotoimenpiteisiin? Tai onko teidän paikkakunnalla 4h-kerhoa, missä voisi käydä sen lemmikkikurssin? Jos kellään tutuilla on semmoista lemmikkiä, kelle lapset ei olisi kauhistus, niin kannattaa ehdottomasti tarjota hoitopaikkaa.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja hm :
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
jos mä hiukan tarkennan tuota kysymystä.. eli mikä olisi suht helppo lemmikki, jota lapset pystyvät hoitamaan itse? eli eläimen hoito on yksinkertaista, helppoa ja ei vaadi vuosien kokemusta eläimestä ja se sopisi aloittelijalle. tiedän toki että päävastuu eläimestä on minulla.. =)
Eläintä ei KOSKAAN tulisi hommata vain lapselle. Aikuisen tulee olla AINA vastuussa eläimestä ja olla sen päähoitajana.
Joskus mä mietin, että kuinka helvetin tarkaan täällä pitää sanansa asetella, että joku ei tuu jostain asiasta vinkumaan. Jos jotenkin väärin ilmaiset, tai joku asia jää aloituksesta pois, tai joku sana on epäsopiva, niin siihen tartutaan heti. Kyllä varmasti suurin osa aikuisista tajuaa, että jos lapsi ei eläintä jaksakaan hoitaa, niin aikuisen vastuulle se jää. Tuskin monikaan aikuinen antaisi pupun kuolla paskaiseen häkkiin nälkään ja janoon.
Peesi! Kyllä kaikki varmaan tajusi mitä ap oikeasti haki aloituksellaan ja ite myös sanoi että hänellä päävastuu lemmikistä.
Itse olen valitettavasti hyvin epäilevä aina, kun kyse on lapselle menevästä lemmikistä. Jyrsijäkasvattajana tuli nähtyä yhtä sun toista. Lupauksia siitä kuinka vanhemmat ovat päähoitajina ja lapsi vain avustaa. Lopputuloksena oli todella surkeissa oloissa eläviä onnettomia otuksia, joita kukaan ei hoitanut :/ Eikä näitä tapauksia valitettavasti ollut yksi tai edes kaksi vaan aivan liian monta. En sano, että kaikissa paikoissa olisi näin, mutta tässä tapauksessa pelkkä otsikko sai näkemään punaista.
 
Marsut ovat minusta suht helppohoitoisia, helpompia kuin kanit. Ja pysyvät vapaana ollessaan lattiatasolla, kanit pääsevät sängylle ja vaikka pöydällekin (tuolin kautta). Kynsienleikkuu ja häkin siivoaminen tietenkin ovat ainakin aluksi aikuisen vastuulla, mutta jos lapsi on motivoitunut, hän oppii siihen nopeasti itsekin.
 
Niin, noh.... tästäkin aiheesta vois väitellä vaik kuin.... :whistle:

Riippuu paljon lapsen iästä ja onko ollu miten paljon eläinten kanssa. Koska aika monet pienet (sekä isommatkin) pelästyy esim jyrsijän teräviä kynsiä. Jyrsijöistä gerbiilit, marsut jne suht helppoi, mut häkki pitää jaksaa siivoo usein. Toiset jyrsijät haisee enemmän ku toisen jne....

Toiset sanoi että kissa helppo :D No onhan se, mut sekin riippuu paljon kisusta, toiset ei koskaan opi käymään vadilla, toiset raapii KAIKEN jne jne.... Mutta jos hyvä kissa kohdalle osuu niin se on silloin napakymppi :D
 
Kirsti
Kaikista helpoin lemmikkinä mahtanee varmaan olla joku käärme, eihän ne syökään kuin kerran viikossa :D Pupu taas on mun mielestä vaativampi kuin kissa, sen häkki pitää siivota, ja sen pitää antaa olla vapaana (ja vielä vahtia, ettei syö johtoja) ja kynsien leikkuu on ihan oma hommansa.
Akvaario on aika helppo, jos ostaa sinne monnin, joka pitää sitä puhtaana. Ja voi sitä ilon päivää, kun sinne syntyy pikku kala-vauvoja :D
ei kyllä mikään lemmikki ole helppo! Eikä monni riitä pitämään akvaariota puhtaana!! Käärmeenkään pito ei ole helppoa, niistä pitää tietää paljonkin ennen ottamista..

Pässi. :(
 
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Gerbiilit
Me hankittiin gerpputytöt meidän 9-vuotiaalle ja hyvin on mennyt! =)

Jaksaa hyvin hoitaa, kun ovat niin helppoja: antaa ruokaa ja vaihtaa veden päivittäin. Minä siivoan terran n. joka 3. viikko, lapsi on mukana touhussa.

Gerput siitä kivempia kuin hamsut, että ovat hereillä päiväsaikaan, eivätkä metelöi (ei ole juoksupyörää). Tosi suloisia ja seurallisia veijareita, niitä on kiva katsella itsekkin! =)
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Marsut ovat minusta suht helppohoitoisia, helpompia kuin kanit. Ja pysyvät vapaana ollessaan lattiatasolla, kanit pääsevät sängylle ja vaikka pöydällekin (tuolin kautta). Kynsienleikkuu ja häkin siivoaminen tietenkin ovat ainakin aluksi aikuisen vastuulla, mutta jos lapsi on motivoitunut, hän oppii siihen nopeasti itsekin.
Marsun häkin siivous on itsellenikin tosi rankka homma, en voisi ikinä jättää lapsen vastuulle sitä.
 
Rouva
Kaikista helpoin lemmikkinä mahtanee varmaan olla joku käärme, eihän ne syökään kuin kerran viikossa :D Pupu taas on mun mielestä vaativampi kuin kissa, sen häkki pitää siivota, ja sen pitää antaa olla vapaana (ja vielä vahtia, ettei syö johtoja) ja kynsien leikkuu on ihan oma hommansa.
Akvaario on aika helppo, jos ostaa sinne monnin, joka pitää sitä puhtaana. Ja voi sitä ilon päivää, kun sinne syntyy pikku kala-vauvoja :D
Vaikka suklaamonnin! :LOL:

http://www.youtube.com/watch?v=fxXVcfk8hsU
 
Kirsti
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti:
Kissa tai jos todella helppoa etsii niin agaattikotilo. Ei siitä kyllä kauheasti seuraa ole, mutta kyllä se lemmikin " viran" ajaa jos tarve on suuri. Meillä on ollut kaikkea kotilosta koiraan, oravaa unohtamatta ja vastaan että helpoin on se jonka itse haluaa ja hoitaa, lapset sitten nautiskelee "siinä sivussa".
Tosin lapsen ikä ja luonne vaikuttaa paljon, meillä esikoisella maakilpikonna, jonka hoito on itse asiassa todella vaativaa, mutta sopii kaverin luonteelle ja on palkitsevaa :)
Tarkoitat varmaan akaattikotiloa.

Siitä voi tarttua aivokuume.Vielä ei suomessa tapauksia ole kuitenkaan ollut.
 

Yhteistyössä