Mikä mun äitiä vaivaa?

En todellakaan enää ymmärrä. On alkanut puhua ihan mitä sylki suuhun tuo. Siis ihan rivojakin juttuja. Parin vuoden ajan olen tätä seurannut...ei kuitenkaan ihan joka päivä ole tällaisia puhunut.
Mutta eilen havahduin siihen, kun lasten kuullen alko jotain "muna"-juttuja tulemaan suusta. Suoraan sanottuna järkytyin.
Sanoin heti, että ei lasten kuullen tollasia puheita niin ihan kuin ei olis edes tajunnut mitä puhui, havahtui kuin unesta ja sanoi, että "ai niin ei lasten kuullen".
Ikää hänellä on 62.v ja tosiaan nuorempana ja silloin, kun oltiin veljien kanssa lapsia, hän ei tällaisia puhunut. Ja nyt sitten mun lasten kuullen. Mä en ymmärrä.
Mun 4.v sit huutelee pihalla kaikki jutut ja apua, naapurit sit kattoo mua, et miten lapsia kasvatan. :eek: Vähänkö hävettää!!!
 
Tuli heti mieleen alkava dementia.. vaikka äitisi ei tuon vanhempi olekaan, ei se poissulje dementian mahdollisuutta.. siihenhän kuuluu tuollaista.. vaikka olisi ollut kuinka siveellinen ihminen aikoinaan niin jutut alkaa usein mennä todella rivoiksi dementian myötä..
Onko äitisi käytös muuten muuttunut?
Ei eristäydy, osallistuu edelleen sukujuhliin yms. ei ole masentuneen oloinen eikä hajamielinen..?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:49 punatukkainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:47 Twirlerina kirjoitti:
Dementikko?
Ei oo todettu mitään....mut hänen isällään oli dementia. Mä oon miettiny tätä, et voisko olla.
Hei hyvin voisi olla! Jos dementia havaitaan ajoissa on siihen olemassa jonkunmoisia lääkkeitä, joiden avulla saadaan taudin eteneminen hidastumaan huomattavasti. Mutta vain, jos tarpeeksi aikaisin huomataan eikä vauroita ole päässyt liikaa tapahtumaan. Kannattaa yrittää saada äitisi lääkäriin!
 
WTF
lääkäri en ole, mutta noissa sunkeen kuuluisissa tv:n sairaala sarjoissa jossain oli kans tollanen jakso, et joku oli just tollanen et puhui tosi rivoja ja härskejä juttuja ja muistaakseni hänellä oli aivokasvain... muuta en osa suositella, kuin että vie hänet neurologille
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:48 vieras kirjoitti:
Kannattaisi varmaan käyttää äitiä lääkärissä.. Voisi hyvin olla jotain dementian tms. esiastetta tuommoinen..
Miten ihmeessä mä saan sen lekuriin. on just sitä tyyppiä, ettei lääkäriin oikein suostu. Miten voin sanoo äidille, et epäilen sulla dementiaa. :eek: <br><br>
 
Valitettavasti kuulostaa ihan dementialta, tai muulta muistisairaudelta. Lääkäriin siis mars. Oikeesti, esim. tosi pitkälle edennyttä dementiaa sairastava saattaa omata sellasen sanavaraston, et pa.ska, vi.ttu, hu.ora, vaikka olis ollut esim. uskovainenkin tai sellanen, et ei oo täysissä voimissaan ikinä kironnut, mut jotenkin tuollaset jää sieltä aivojen perukoilta. Joten lääkäriin, niin siihen saa mahdollisesti lääkettä.
 
Suositten myös menoa lääkäriin, kuullostaa aivan alzheimerin taudille. Mummullani alkoi tämä n. 5 vuotta sitten ja hänen isällään oli myös aikoinaan. Mummuni on nyt 68 vuotta ja on jo laitoshoidossa, ei selviä yksin. Karkaili ja eksyi tutuissakin paikoissa ja muista ei enää omiakaan lapsia. Käytä lääkärissä, niin saa lääkityksen ajoissa tai ylipäätänsä selvittää mikä on kyseessä. :)
 
Nyt tilaat ajan terveyskeskuksen muistitesteihin. Mitä aikaisemmassa vaiheessa dementia todetaa, sitä helpompi sen etenemistä on hidastaa!!!!

Omalle äidillekin siskoni varasi ajan muistitesteihin, meni sitten niihin kun ei kehdanut kieltäytyäkään. No, onneksi ei sitten vakavammasta ollut kyse... :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:51 punatukkainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:48 vieras kirjoitti:
Kannattaisi varmaan käyttää äitiä lääkärissä.. Voisi hyvin olla jotain dementian tms. esiastetta tuommoinen..
Miten ihmeessä mä saan sen lekuriin. on just sitä tyyppiä, ettei lääkäriin oikein suostu. Miten voin sanoo äidille, et epäilen sulla dementiaa. :eek:
Ei se helppoa olekaan, mutta joskus täytyy vain olla "julma" ja puhua suoraan myös vaikeista asioista. Sanot että olet huolissasi äitisi terveydestä koska hänen käytös on muuttunut niin radikaalisti ja pyydät voisiko hän käydä juttelemassa lääkärin kanssa "ihan vain tarkistaakseen että kaikki on hyvin.."
 
Mya
Olin joskus kesätöissä dementikkojen ja muiden muistisairaiden hoitokodissa ja siellä herttaiset mummot herkesivät monesti yhtäkkiä kiroilemaan kuin merimiehet.

Valitettavasti juuri tuollainen rivojen puhuminen voi olla merkki alkavasta muistisairaudesta. Ootko huomannu äidilläs muita mahdollisia oireita?
 
PahaSilmä
Kyllä kuulostaa alkavalta dementialta. Se voi jonkun verran muuttaa persoonallisuuttakin.

Muistitestiin se kannattaa laittaa. Tietty voithan vaivihkaa yrittää kuulostella, että muistaako se mitään, mitä olet hänelle hetki sitten puhunut.
 
Dementikot itsehän eivät yleensä ymmärrä, että muisti pätkii ja oma käytös on outoa. Joten yritä jollain keinolla suostutella hänet lääkäriin, ehkä ei kannata hirveästi korostaa sitä hänelle että epäilet dementiaa, jos hän siitä kovasti loukkaantuisi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:49 minä vain kirjoitti:
Tuli heti mieleen alkava dementia.. vaikka äitisi ei tuon vanhempi olekaan, ei se poissulje dementian mahdollisuutta.. siihenhän kuuluu tuollaista.. vaikka olisi ollut kuinka siveellinen ihminen aikoinaan niin jutut alkaa usein mennä todella rivoiksi dementian myötä..
Onko äitisi käytös muuten muuttunut?
Ei eristäydy, osallistuu edelleen sukujuhliin yms. ei ole masentuneen oloinen eikä hajamielinen..?
voi, apua.....nyt kun luin tän, menee ihan kylmiä väreitä...no onhan se tosiaan vähän muuttunut. Ehkä vähän eristäytynyt, mutta tulee kuitenkin lasten synttäreille. On sielä aika hiljainen. Ja tosiaan kuopuksen nimi muuttu ristiäisten jälkeen muutamaan kertaan äidin suussa toiseksi. Hajamielisyyttä on jonkun verran. Ennen soitteli mulle usein, nykyään ei.
Oliskohan tää sitä? Veljen kanssa ajateltiin, et jos sil ei oo elämässä enää mitään tapahtumia, kun juttelee paljon samoja asioita.
Elää mun isän kans, joka juo paljon. Sanoi itse, että vähemmästäkin masentuu, kun tollasen juopon kans elää. (kun yritin saada sitä masennuksen takia lääkäriin.)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:05 punatukkainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:49 minä vain kirjoitti:
Tuli heti mieleen alkava dementia.. vaikka äitisi ei tuon vanhempi olekaan, ei se poissulje dementian mahdollisuutta.. siihenhän kuuluu tuollaista.. vaikka olisi ollut kuinka siveellinen ihminen aikoinaan niin jutut alkaa usein mennä todella rivoiksi dementian myötä..
Onko äitisi käytös muuten muuttunut?
Ei eristäydy, osallistuu edelleen sukujuhliin yms. ei ole masentuneen oloinen eikä hajamielinen..?
voi, apua.....nyt kun luin tän, menee ihan kylmiä väreitä...no onhan se tosiaan vähän muuttunut. Ehkä vähän eristäytynyt, mutta tulee kuitenkin lasten synttäreille. On sielä aika hiljainen. Ja tosiaan kuopuksen nimi muuttu ristiäisten jälkeen muutamaan kertaan äidin suussa toiseksi. Hajamielisyyttä on jonkun verran. Ennen soitteli mulle usein, nykyään ei.
Oliskohan tää sitä? Veljen kanssa ajateltiin, et jos sil ei oo elämässä enää mitään tapahtumia, kun juttelee paljon samoja asioita.
Elää mun isän kans, joka juo paljon. Sanoi itse, että vähemmästäkin masentuu, kun tollasen juopon kans elää. (kun yritin saada sitä masennuksen takia lääkäriin.)
Läkäriin ja tutkimuksiin pian..Tietyt dementia lääkitykset auttaa/hidastaa taudin etenemistä vain jos ne aloitetaan tarpeeksi aikaisin.
Mä työskentelen hoitoalalla ja oireet kuulostaa kyllä varsin tutuilta jos mietin kohtaamiani potilaita.
 
Kyllä mä jo noilla perusteilla ohjaisin sun äidin tavalla tai toisella lääkärin juttusille. Ei sun tarvitse kertoa äidillesi mitä sairautta epäilet tms. mutta kerrot että olet huolissasi ja pyydät että vaikka yhdessä lähdette selvittämään mistä on kyse.
 

Yhteistyössä