Mikä mua vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot menee

Vieras
Nyt diagnooseja tekemään.

Eli olen 30v.kolmen lapsen äitee. Oikeassa kädessä ganglio josta olen jonossa leikkaukseen. Toisessakin kädessä patti jota lääkäri epäili myös ganglioksi, mutta ultrassa todettiin ylimääräiseksi luuksi.

Olen käynyt verikokeissa mahdollisten reumaepäilyjen vuoksi... kaikki nivelet oireilee. Ilmojen vaihdellessa polvet/ranteet/sormet särkee. Nyt kun olen joutunut varomaan tätä oikeaa kättäni jossa ganglio on, on kipeytynyt toinenkin käsi. Lääkäri sanoi että johtunee ehkä gangliossa, mutta sitä siinä ei nyt siis ole. Mitä helkuttia tämä siis on? Vasemmassa kädessä etusormen keskisormen ja nimettömän sormen kämmenen kohdalla olevat nivelet särkee niin kamalasti. Keskimmäisen sormen kämmenen puolella nivelen kohdalla sellainen helkutin kipeä jänteen/luun tuntuinen patti.

Alkaa pikkuhiljaa risoo tämä oleminen, kun ei mitää syytä löydy. Lääkärit vaan nostelee olkiaan. Prkl. Kohta tämän äiteen hermot menee, kun ei välillä pysty edes kahden pienimmän vaippoja vaihtaa kun särkee niin helv. Leikkaukseenkin olen hitaimmassa kiireysluokassa ja odotellut vasta marraskuusta asti.

Lainaus "Mitä kädet kertovat sinusta"
Sormien nivelissä olevat luiset pienet patit, jotka ovat kosketusarat voivat merkitä nivelrikkoa muualla kehossa, kuten lantiossa tai polvissa.

Nämä patit tunnetaan nimellä Heberdenin kyhmyt ja ne tunnistettiin ensimmäistä kertaa jo 1700-luvulla englantilaisen William Heberdenin toimesta.

Eräässä tutkimuksessa 1970-luvulla todettiin, että 29 potilaalla, joilla oli aiemmin diagnosoimaton nivelrikko lantiossa, 18 löytyi Heberdenin kyhmyt sormista.

Minä huomasin itselläni patin keskisormen ensimmäisen nivelen kohdalla ja olin tietenkin ihmeissäni. No, katsoin täältä netistä, että mitä se vois olla ja kyllä tuo lainauksen teksti sopii ainakin minulle. Minulla on todettu nivelrikko polvessa jo muutama vuosi sitten ja nyt olen innostunut kotona rokkaamaan ihan kunnon vuoksi ja edellisiltana, jolloin patin huomasin, olin ollut Rock`n Roll Midnight Partyssa rokkaamassa oikein olan takaa. Eli kyllä syy ja seuraus minuun ainakin pätee.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä