Mikä miehellä voi olla? Vatsavaivoja jatkunut jo pari kuukautta!

  • Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
harmaa
Valittaa että vatsa on kipeä, ja on vatsa löysällä. Jatkunut pari kuukautta jo. Luuli ensin että johtuu laktoosista, mutta vaivoja on silti vaikka ei käytä laktoosia. Miehellä on aika huono ruokahalu, mutta se on ollut jo tosi kauan.
Mies kävi lääkärissä kuukausi sitten ja silloin lääkäri vain käski testata tuota laktoosin lopettamista. Nyt sen varmaan pitäisi mennä uudestaan.
 
vieras
Noita mahavaivojahan on vaikka mitä. Ärtynyt paksusuoli, colitis ulcerosa, keliakia ym. ym.... kannattaisi varmaan ottaa keliakiatesti ja helikobakteeritesti ja jos ne negatiiviset niin tähystykseen. Lääkäri en kuitenkaan ole joten oma veikkaus vain.
 
harmaa
tämä tosiaan jo häiritsee elämää, mies valittaa vatsaansa joka päivä ja viettää vessassa pitkän ajan useasti päivässä. mietin voisiko olla ärtyvän suolen oireyhtymä vai mikä se on?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
tämä tosiaan jo häiritsee elämää, mies valittaa vatsaansa joka päivä ja viettää vessassa pitkän ajan useasti päivässä. mietin voisiko olla ärtyvän suolen oireyhtymä vai mikä se on?
voi olla.. mulla itsellä on se. Se diagnosoidaan sulkemalla kaikki muut vakavammat pois eli kannattaa mennä lääkäriin. Siihenhän ei sitten ole mitään hoitoa, mutta toisaalta ei ole mikään vaarallinenkaan. haittaa tosin kiitettävästi elämää. Itselläni kuitulisä (Visblin apteekista) ja maitohappobakteerit on auttaneet ja etenkin stressin välttäminen (vaikea toteuttaa kylläkin..)
 
vieras
Mulla tosin oli tossa ärtyneessä suolessa ihan erilaiset vaivat kuin sun miehellä, mutta kaipa se voi olla yksilöllistä kun ei ole mikään oikea sairaus vaan toiminnallinen vaiva.
 
ärtynyt
Ehdotan että miehesi menisi lääkäriin ja pyytäisi että tehdään lakotoosirasituskoe, keliakiatesti verestä (Jos arvot on koholla, sitten tähystetään ja otetaan koepalat)
Lisäksi ulostenäytteestä voidaan tutkia jotain, en muista mitä.
Jos vaivat vaan pahenee, voi päästä paksusuolen tähystykseenkin mutta helpolla sinne ei pääse.
Mulla on diagnoosi ärtynyt paksusuoli kun mitään ei mistään löytynyt. Ei juurikaan kipuja, ainoastaan silloin kouristelee kun suoli tyhjenee vauhdilla. Nyt tuntuu että Agiocur-rakeet helpottaa. Olen syönyt niitä viikon verran ja suolen toiminta normalisoitunut aika mukavasti
 

Yhteistyössä