Mikä luu on jalkapöydän keskivaiheilla, siinä pikkuvarpaan puoleisessa reunassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sattuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sattuu

Vieras
Mulla on se ihan mielettömän kipeä, kävely on tuskaa. Ja vain vasemmassa jalassa. Mikähän luu siinä kohtaa on tai mikä tuota jalkaa vaivaa? Onko kellään ollut samanlaista?

Joo, en tiedä missä tuo kipu on (siis lihasta vai niveltä tai mitä) mutta sen luun kohdalla siihen särkee. Uusia kenkiä mulla ei ole. Töissä työkengät, jotka on tähän saakka olleet maailman parhaat mun jaloille, on alkaneet olemaan myös niin tuskallista pidettävää, että ennen puoltapäivää jo jalka on niin kipeä että hädin tuskin pääsee kävelemään.

Metatarsaaliluut sijaitsee kuvailemallasi kohdalla mutta ei voi kyllä mitenkään tietää, johtuuko kipu ylipäätään luusta (tod.näk. ei), kun ei tiedä yhtään, miten jalka toimii tai mitä sille on käynyt. Jos kipu ei ole pitkään jatkunut, seuraile vielä tilannetta. Jalkaterän vammoille on hyvin vaikea tehdä konservatiivisesti mitään, paranevat yleensä itsestään.

Ei ole tapahtunut mitään onnettomuutta tms, kipua on tuntunut nyt ehkä pari kolme viikkoa. Jos pystyy olemaan vaikka päivän ilman mitään kenkiä, jalka on ihan suht ok. Mutta heti jo pitää laittaa mitkä tahansa (aiemmin hyvin sopineet) kengät jalkaan, kipu alkaa samantien ja pahenee.

No, mahdotonta tuosta sanoa. Jos vain voit, vältä sitä kivuntunnetta käyttämättä kyseisiä kenkiä ja rasittamatta jalkaterää liikaa, sillä esimerkiksi tulehdustila ärtyy kyllä mekaanisesta rasituksesta. Jos taas kipu häiritsee merkittävästi päivästä suoriutumista, käy ihmeessä näyttämässä lääkärille. Kivun aiheuttavat liikeradat pitää kyllä testata ennen kuin voi sanoa, mistä on kysymys.

Ok. Mahdotonta vaan välttää jalan ärsyttämistä, kun kipu alkaa ihan kaikissa kengissä joita pidän. Ja tosiaan töissä työkengätkään eivät ole enää hyvät. Ehkä siellä on sitten joku tulehdus tai muu vastaava. Kiitos sinulle kuitenkin.

Ja niin, kipu tuntuu pahiten kun jalalle varaa painoa. Silloinkin, kun jalka ei ole kovin ärtynyt, painonsiirto jalalle tekee kivuntunteen.

Yhteistyössä