Meillä 1. ja 2. lapsella ikäeroa 5v7kk, 2. ja 3. lapsella 1v1kk ja 3. ja 4. lapsella kaksi viikkoa vajaa 4 vuotta.
Tuo 1v1kk ikäero oli aluksi melko rankka, vaikka 1 vuotias nukkuikin jo hyvin, mutta kaksi vaippaikäistä ja 1 vuotias vasta opetteli kävelemään kunnolla. Portaat talossa ei kivat sillon. Mutta nyt nuo 4 ja 5 vuotiaat leikkivät hyvin yhdessä. Tietenkin sekin varmaan auttanut, että ovat molemmat poikia, niin samat leikit jaksavat kiinnostaa. Välillä kinastellaan, mutta pian taas parhaimmat kaverit. Tuolloin kun oli kaksi vaippaikäistä, isosiskosta oli paljon apua.
Isosisko oli jo niin vanha, ettei ollut mustasukkaisuutta vaan innokasta auttamista ja pienien hoivaamista. Sai itse esim käydä suihkussa, kun vauva nukkui, niin 6 vuotias leikki 1 vuotiaan kanssa. Esikoinen siis tyttö.
Nyt taas pojat eivät ole mitenkään mustasukkaisia olleet uuden vauvan myötä. Pojat myös kiinnostuneet aika ajoin vauvan hoidosta ja auttavat tuomalla tarvittavia tavaroita jne. Aluksi varsinkin, ja edelleen ajoittain, tarvitsee olla tarkkana, kun pojat leikkivät kuopuksen kanssa, sillä ovat välillä vähän rajuja eivätkä ihan omia voimiaan ymmärrä. Se mikä ei veljeen satu voi kuitenkin vauvaan sattua.
Vaikea sanoa, mikä sitten kuitenkin on parhain ikäero. Enää en itse haluaisi lapsia alle kahden vuoden ikäerolla, sillä siinä ei ehdi kunnolla nauttia kuopuksen vauva-ajasta. Mutta kaikki tekee niin kuin itse parhaaksi katsoo. Eihän meidänkään ollut alunperin tarkoitus saada kolmatta niin pian, mutta olinkin yks kaks raskaana.