Mikä hitto tässä elämässä maksaa??

Minä otan pari-kolme kertaa kuussa verkkotiliotteen ja lasken siitä että mihin on rahat menny. Yleensä vähän ennen puoltakuuta katson, sitten ehtii vielä kiristää jos näyttää budjetti paukkuvan.

Näin olen pärjännyt kun opintojen takia tulot romahtivat ja piti menoja karsia.

minnee
Kannattaa tehdä ne listat tosi tarkkaan. Tehtiin miehen kanssa tällainen tarkistus. Ja niinhän se on, että aivan pienistä jutuista voi kertyä yllättäviä summia: 2€:n kahvikupeista, viikonloppuherkuista, monesta asiasta. Varsinkin jos talous on tiukilla ne on ne pienet jutut, joilla on yllättävän paljon väliä.

Mutta eipä tuota sun ulosottoa kauaa kestä! 300€ kuussa lisää on sitten melkoinen helpotus, kun on tosi tiukilla joutunut elämään. Saako kysäistä, että miten se velka on syntynyt?

Onko se auto miten välttämätön?

"vieras"
Eipä tätä lukiessa kyllä tarvitse ihmetellä miksi niin moni on maksuvaikeuksissa, jos eletään sen mukaan mihin on "oikeus" eikä sen mukaan mihin on varaa. Minua eivät lastenkirjat, joulukoristeet ja baarireissut paljon lämmittäisi, jos perheellä ei olisi ruokaa tai rahaa joutuisi niiden takia kerjäämään joltakin.

Kyllä meillä ruokaa on. Nytkin pakastin täynnä kaikenlaista jos ei muuten.

Velkaa on tullut silloin kun täytin 18. Jouduin muuttamaan pois kotoa ja tyhmyyksissä tuli ostettua osamaksulla kaikenlaista. Myös siitä on tullut kun isä ei ollutkaan maksanut yhteisen automme vakuutuksia (auto minun nimissäni). Uusimmat uo-merkinnät ovat vuodelta 2007. Että näin aikuisiällä olen näin muuten hoitanut raha-asiat ihan ok.

Auto on välttämätön, välillä joudun olemaan kotihoidossa töissä oman työni lisäksi ja siellä tarvii olla oma auto. Joudun myös kulkemaan töissä välillä 30 km päässä ja täällä ei liiku julkisia. Tai jos liikkuukin niin väärään aikaan. Auto on minun ja äitini yhteinen ja maksamme molemmat joka toinen kuukausi siitä. Minun käytössäni se kuitenkin enemmän on näin äkkiä ajateltuna.

Tässä kuussa palkka on todennäköisesti suurempi koska olen tehnyt hirveästi yövuoroja ja joutunut kulkemaan välillä siellä n. 30 kilsan päässä niin tulee matkakorvauksia ja päivärahoja.

Se on tosi että pikkujuttuihin menee rahaa. Voisin alkaa miettiä paremmin mitä otan töihin evääksi, eikä niin että ostaa joka päivä jotain pientä, vaan ottaa mukaan esim. edellisen päivän ruokaa. Tuolla kauempana jos joutuu olemaan töissä, tulee ostettua sairaalan kanttiinista kahvia ja sämpylää ja sen sellasta..

Mun bruttopalkka on 2044e/kk + lisät, eli jotain 2200e suunnilleen ja oon lähihoitaja. Joo paskahan se palkka on. Ainakin kun täällä lukee mitä ihmiset saa palkaksi niin paljon kukaan ei saa alle kolmea tonnia.
Mulla bruttopalkka 1991,04€ + tietty lisät. Nekin vaihtelee vaikka kuinka. Saadaan sentään reilu 1% palkankorotus ens vuonna :D

Mutta tosiaan kun saat tuon ulosoton maksettua niin eiköhän elämä helpota ;)

Yhteistyössä