mikä hiivatin "välikausipuku"?

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25750915:
miule on tärkeintä se, että muksu pysyy lämpimänä & viihtyy vaatteissaan..
ja miule on vieläkin epäselvää, lasketaanko normi tuulipuku välikausiasuksi vai mitä :ashamed:
Itse en taas tiedä mikä on tuulipuku. Tai siis äidilläni oli joskus 80-90-lukujen taitteessa joku sellainen ulkoiluasu mitä kutsui tuulipuvuksi, mutta muuten en ole siihen törmännyt.

Mutta välikausiasu nyt on ne takki ja housut mitä käytetään kun toppavaatteet on liian lämpimät. Jotkut noista on vedenpitäviä ja jotkut ei. Itse pidän vedenpitävyyttä kätevänä ominaisuutena kun koskaan ei tiedä miten sää muuttuu ja kuivanakin päivänä muksut voi löytää jostain lammikkoa tai muuta märkää mikä kastelisi ne farkut/verkkarit ja fleesen helposti.

"annika"
Tuulipuku on välikausipuku. Itse vaan koen käteväksi jos puku kestää edes vähän vettä, keväällä ja syksyllä kun on usein märkä maa vaikkei sillä hetkellä sataisikaan. Ja sadeasu hiostaa sitten turhaan. Ei meilläkään sitä välikausihaalaria muualle pistetä kuin päiväkotiin ja puistoon.

Pitääkö teidän lapset, joilla ei ole verkkareita, toppahaalarin ja ulkohousujen alla aina farkkuja?
sukkahousuja, college-housuja, villahousuja tai legginsejä. miellän verkkarit semmoiseksi tekokuituisiksi, vähän kiiltäviksi housuiksi, joissa on ehkä raidat sivussa.

Tuulipuku on välikausipuku. Itse vaan koen käteväksi jos puku kestää edes vähän vettä, keväällä ja syksyllä kun on usein märkä maa vaikkei sillä hetkellä sataisikaan. Ja sadeasu hiostaa sitten turhaan. Ei meilläkään sitä välikausihaalaria muualle pistetä kuin päiväkotiin ja puistoon.

Pitääkö teidän lapset, joilla ei ole verkkareita, toppahaalarin ja ulkohousujen alla aina farkkuja?
Meillä on paljon college-, velour- yms pehmeämpiä housuja. Verkkareita oli yhdet jotka esikko sai joskus synttärilahjaksi, en tykännyt kun olivat jotenkin "kiiltävää ja hengittämätönstä" materiaalia. Tykkään enemmän noista pehmeämmistä materiaaleista jotka tuntuvat ihomma hyviltä.

Verkkarit on mun sanavarastossa keinokuituiset "urheilumerkin" paksuhkot housut.

Housuja meillä on leggareita, velouria, froteeta, collegea, puuvillahousua, sammaria, jne. Eli kyllä siellä ulkohousujen alla voi olla vaikka mitä.
Näin mäkin sen näen. Verkkarit on mulle ihan selkeet urheiluhousut, ja ulkoilupuvun alla ne olis mahdollisimman epäkäytännölliset, koska paksu resori pitäisi survoa sukan sisään jotta lahje pysyy alhaalla ja kumpikin lapsi inhoaa sellaisia paksuja housuja jotka pitää tunkea sukkiin koska sinne tulee paksu möykky sitten. Ulkoilupuvun alla meille on kätevin ne sukkahousut ja legginssit, mahdollisesti farkkulegginsitkin vielä menee.

Aijaa, no sitten ymmärrän. Mun kielessäni "verkkarit" on mitkä tahansa pehmeät housut (legginsit ja sukkahousut erikseen). Meilläkin joskus pelkät pitkät kalsarit haalarin alla, mutta yleisimmin haalari puetaan päiväkotiin ja silloin on minusta kivempi, että lapsella on ihan housut jalassa, eikä siellä kukaan muukaan pelkissä sukkiksissa tms. ole (tytöt tietty erikseen kun ne voi pitää mekkoja). Ei meilläkään semmoisia kamalia tekokuitukiiltohousuja ole ollut eikä tule.

tsimma
Tuulipuku on välikausipuku joka ei pidä kosteutta. Ite tykkään, että ei tarvitse ihan pienen kosteuden takia pukea kuravaatteita - hence, veden- ja tuulenpitävä ohut haalari, jota välikausipuvuksikin voi tituleerata. Keväällä maa on pitkään sellasta nihkeänkosteaa. Sade- ja kunnon kurakelillä pistetään sitten kuravaatteet kans, koska ne on helpompi huuhdella ja vk-haalari kuitenkin vuotaa vetskarin kohdalta.

Jos lapsi vaikka urheilee ja on viileä keli ettei sortsit käy, niin eikö sillon laiteta verkkarit? Itsekin käyn herrantähdensentään lenkillä verkkareissa.
Musta se on niin ällöttävää materiaalia, etten ikuna suostuisi verkkareita jalkaani enää pukemaan. Urheiluunkin on kehitetty paaaaljon parempia materiaaleja. Ja nyt sentäs puhuttiin lasten ulkoiluvaatteista, ei erityisesti urheiluvaatteista.

Musta se on niin ällöttävää materiaalia, etten ikuna suostuisi verkkareita jalkaani enää pukemaan. Urheiluunkin on kehitetty paaaaljon parempia materiaaleja. Ja nyt sentäs puhuttiin lasten ulkoiluvaatteista, ei erityisesti urheiluvaatteista.
Mä olen nyt vänkäystuulella (taas... ). Itse otit verkkarit puheeksi :kieh: Mut laita vaikka linkkiä vaatteisiin jossa vois mennä reippaalle tunnin kävelylenkille kuivalla mut viileähköllä (vaikka + 13 astetta) ilmalla? Edellyttäen et on tavallinen tallaaja eikä rikas huippu-urheilija.

Meillä ulkoillaan kesällä farkuissa tai twillhousuissa. Ei ikinä niissä kiiltoverkkareissa. Enkä kyllä itsekään ole sellaisia verkkareita päälleni pukenut sitten 90-luvun. Tosin jotkut oikein makeat kirkkaanväriset voisivat olla hienot, saattaisin hankkiakin.

Mä olen nyt vänkäystuulella (taas... ). Itse otit verkkarit puheeksi :kieh: Mut laita vaikka linkkiä vaatteisiin jossa vois mennä reippaalle tunnin kävelylenkille kuivalla mut viileähköllä (vaikka + 13 astetta) ilmalla? Edellyttäen et on tavallinen tallaaja eikä rikas huippu-urheilija.
Mä laittaisin kävelylenkille farkut. Juoksulenkille juoksutrikoot.

Jos lapsi vaikka urheilee ja on viileä keli ettei sortsit käy, niin eikö sillon laiteta verkkarit? Itsekin käyn herrantähdensentään lenkillä verkkareissa.
No siis.. mä itse käytän ihan jumppahousuja, sellaisia kuin urheilukaupasta saa.. trikoisia, ohuita housuja siis. :) Juoksuhousujakin, ehkä. Lapset taas.. no ei ne silleen urheile?? Mulla on tietty aika pieniä vielä, kun eivät ole koulussa, mutta siis sisällä urheillessa on jumppapuku ja legginssit, ulkona taas sään mukaan joko ne parjatut välikausihousut, colleget tai ihan vaan legginsit. Mä inhoan niitä perinteisiä kiiltoverkkareita, koska niissä on yleensä aika paksut, kovat saumat, ja ne sattuu mun ihoon. :)

"xXx"
Kun nyt joku vielä selventäisi tollolle mikä helvatan vuodenaika se välikausi oikein on?!?! Ei voi olla karmeampaa sanaa.. Miksei voi puhua vaan kevätvaatteista?? Tai vastaavasti syksyvaatteista??

[QUOTE="xXx";25751360]Kun nyt joku vielä selventäisi tollolle mikä helvatan vuodenaika se välikausi oikein on?!?! Ei voi olla karmeampaa sanaa.. Miksei voi puhua vaan kevätvaatteista?? Tai vastaavasti syksyvaatteista??[/QUOTE]

"Välikausivaate" on vaan lyhyempi ja helpompi, varsinkin kirjoittaa, kuin "kevät- ja syysvaate". Kun ideahan noissa on nimenomaan, että molempina käy. Onhan se kevät ja syksy vähän semmoinen siirtymävaihe.

Mäkään en ole teini, mutta mulla on kyllä arkena kävelylenkillä päällä juurikin farkut ja tennarit :D. Mutta niin näkyy olevan lähes kaikilla muillakin kun ympärilleen katselee.
Mä taas en ole koskaan nähnyt lenkkeilevän ihmisen päällä farkkuja. Jokaikinen vastaantulija joka on liikkeellä selkeästi iltalenkkimielessä kantaa joko verkkareita tai ns. tuulipukua, jotkut juoksijat sellasia juoksutrikoita.

"xXx"
Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;25751426:
Aaaaww, mä inhoan sanaa välikausi!!! Ymmärrän kyllä että on kätsy sana kuvaamaan kevättä ja syksyä, mutta silti. Ei mulla muuta. :D
Niin samaa mieltä... Se ei ole millään muotoa edes kätsy sana, kai nyt jo tyhmäkin tajuaisi että kevääksi ostettuja vaatteita voi pitää syksylläkin. Tai jopa kesällä jos ihan hurjaksi rupeaa :) Meillä ostetaan kyllä aina tästä eteenkin päin kevääksi vaatetta, mitään välikautta ei tähän perheeseen tule. Ihan kuin se olisi joku ajankohta jossa kaikki pysähtyy, eikä ole oikein mikään vuodenaika. Piru vie, ne vuodenajat on kesä, syksy, talvi ja kevät :D :D :D

Mä taas en ole koskaan nähnyt lenkkeilevän ihmisen päällä farkkuja. Jokaikinen vastaantulija joka on liikkeellä selkeästi iltalenkkimielessä kantaa joko verkkareita tai ns. tuulipukua, jotkut juoksijat sellasia juoksutrikoita.
Me varmaan asutaan eri paikassa sitten. Tosin ei täälläkään juoksijat farkkuja pidä (tai hölkkääjät). Kävelylenkki eri asia. Tai no joillain vanhemmilla pariskunnilla vielä joskus näkee jotain ulkoilupukuja.

Yhteistyössä