Mikä auttaisi kuiviin, halkeileviin käsiin?

  • Viestiketjun aloittaja tiiteni harmaana
  • Ensimmäinen viesti
tiiteni harmaana
Mulla tulee joihinkin sormiin ihan pieniä haavaumia ja sellaisia "karkeita", paksuja kohtia. Olen ihan vaan kotona hoitovapaalla, joten mitään työperäistä ei ole ainakaan. Tuntuu, että töissä iho oli jopa paremmassa kunnossa kun käsidesiä piti laittaa vähän väliä.

Pesen käsiäni tietenkin useasti päivässä kun on vaipanvaihtoa, nenän niistoa, ruoanlaittoa yms. En joka välissä pysty mitenkään rasvaamaan. Olisiko tuo käsidesi kotonakin ihoystävällisempi vaihtoehto, jos ei ole näkyvää likaa käsissä?

Olen iltaisin rasvaillut perusvoiteella tai bepanthen emulsiovoiteella. Haavaumakohtiin on pakko laittaa välillä sellainen rakkolaastari, joka pysyy käsiä pestessäkin. Ei viitsisi ihan joka sormea noilla laastareilla kuorruttaa kuitenkaan ja kalliiksikin tulee pitemmän päälle. Olisiko jollain parempia/tehokkaampia rasvoja tiedossa tai muita vinkkejä?
 
Vesi+saippua on paras käsienpesuun, tappaa myös ne pöpöt tehokkaasti.

Rasvausta ja rasvausta. Itselläni auttoi käsirasva apteeksita missä oli hopeaa.. en muista enää sen nimeä.
Niin ja se, että muutettiin homeisesta talosta pois. Yksi oire niiden monien joukossa.
 
Mulla on samantapaista ongelmaa kuin sinulla ap.

Mulla auttaa Sibicort, illalla kun laittaa niin kädet on aamulla jo paljon paremmat.

Huomaan, että tiskiaine tekee mun käsille tosi pahaa, pitäis muistaa aina käyttää hanskoja kun käyttää tiskiainetta tai siivousaineita.
 
mulla
Joka syksy ja talvi on aina kädet "auki". Rasvaan paksulla perusrasvalla ja yöksi puuvillahanskat käteen. Noihin pieniin haavoihin laitan Bepanthenia. Itse olen atoopikko, joten uskon, että käsien talvikuivuus johtuu atopiasta.
 
tiiteni harmaana
Joo, käsineitä olenkin ruvennut käyttämään tiskatessa ja esim perunoita kuoriessa. Siinä vielä tulee iävästi hankausta tiettyihin kohtiin ja se ärsyttää ihoa tietysti enemmän. Samoin kun kestovaippoja joutuu joskus pyykkäämään enimmistä tahroista, käytän käsineitä silloinkin. Vauvan peppua en oikein osaa hanskat kädessä pestä ja tuntuu kuitenkin, että kun on riisunut hanskatkin, niin pitäis pestä siltikin.

Pitääkin ostaa tuota sibicortia kokeeksi. Bepanthenista mulle ei ole tuntunut apua olevan.
 
"vieras"
Multa loppui käsirasvan tarve sen jälkeen, kun vaihdoin sodium benzoatea tai bentsoehappoa sisältävät nestemäiset saippuat sellaisiin, missä sitä ei ole :) . Tällä hetkellä käytän marseille-palasaippuaa. En tiedä auttaako se sua, mutta ainakin kokeilu on helppoa ja halpaa ;)
 
"vieras"
Laita Ceridal lipogeeliä suojaksi muutaman kerran päivässä. Se auttaa ihoa kestämään runsasta pesua ja auttaa siinäkin vaiheessa, kun alkaa pakohaavoja syntymään. Itsellä sama vaiva. Käsidesi on hellävaraisempi käsille ja hoitaa myös ihoa, mutta kotioloissa ehkä on sitä hyvä välttää säännöllisessä käytössädesinfiointiaineiden vuoksi. Vaihda käsisaippua kuivattamattomaan, muista vaihtaa käsipyyhe joka päivä ja tiskaa hanskat kädessä.

Ceridalia saa minipakkauksessakin, niin voi kokeilla ensin. Sitä laitetaan vaan pieni nokare kerrallaan, ettei iho jää tahmeaksi.
 
tiiteni harmaana
Kiitos vinkeistä. Pitääpäs syynätä suurennuslasilla tuo käsisaippua. Meillä käytetään yleensä sellaista isossa kanisterissa olevaa (en muista merkkiä), josta täytellään pumppupulloja. Marseillea olisi iso kimpale tuolla kyllä kanssa. Pitää varmaan myös tuota lipogeeliä ostaa. Töissä olen joskus varmaan sitäkin laittanut kun sieltä löytyy. En vain muista auttoiko silloin tai oliko kädet edes pahassa kunnossa silloin.

Osaako kukaan neuvoa sellaista käsisaippuaa (pumppupullossa tai isommassa täyttöpullossa), joka ei sisältäisi mitään "ylimääräisiä" aineita? Mielellään edullinen, koska meillä kuluu saippuaa paljon.
 
"..."
En lukenut muiden vastauksia, niin en tiedä tuliko tämä jo. Mulla on todella kuivat ja halkeilevat sormenpäät. Olen kokeillut melkein kaikki mahdolliset rasvat ja todennut Emännän käsivoiteen tosi hyväksi! Kannattaa kokeilla. Onkohan vähän niin kuin tummelia, ainakin tuoksuu samalle =)
 

Yhteistyössä