mikä auttais hammaskipuun

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eilen jo alko, hammaslääkäriä ei oo mailla eikä halmeilla ku vasta maanantaina. Buranaa oon ottanut, paljonkohan sitä maksimissaan voi kerralla ottaa? Auttaisko antibioottikuuri ( se hammas törkeen kipeä johon mietittiin vuos sitten että joutuuko juurihoidon tekeen. oli mätä sisältä, päällä ei reiän reikää ) ku mä sain kerran ja jätin syömättä ku epäilin olevani raskaana ja sitä ei raskautetut saanu syödä
 
vieras
ei oo ku panadoli ja buranaa, apteekki ei auki :( mä pelkään että bakteeri menee leukaluuhun tai verenkiertoon (tiedän, hölmöä pelkoa vielä) siks mietin tuon kuurin syömistä, ku se kuitenkin mulle määrätty joskus
 
vieras
Mä en kyllä keksi, miksi sitä itselle määrättyä antibioottia ei voisi syödä, jos se ei ole vanha. Lue sitä pakkausselostetta, että onks se sellainen, jota määrätään hammastulehduksiinkin.
Ja voiksää soittaa vaikka jonnekin terveysasemalle siitä lääkkeestä "luvan"

tiedän nimittäin tunteen, se On tuskaa , ja siihen muuten ei auta, kun se hampaan avaaminen ja mädän poisto.
Kylmä helpottaa, hetkeksi,

särkylääke ei ihmeemmin auta, turhaan syöt paljon.

Mua kyllä lääkäri just tosta bakteerista leukaluuhun varoittelikin. sain sitten kumminkin ne antibiootit, ja tosi tuhdin kuurin vielä.
 
Buranaa ja panadolia voi ottaa yhtä aikaa ja vaikuttavat tehokaammin yhdessä kuin erikseen. Burana 400 saa ottaa 4h välein maksimissaan.

Soita päivystykseen ja kysy siitä antibiootti kuurista jos se on sinulle määrätty kyseiseen vaivaan aikaisemmin. Eikös kaikissa kunnissa pidä ihan lakisääteiseti järjestää se hammaslääkäri pääivystys myös viikonloppuisin.?
 
ap
Lääkettä käytetään bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin niiden sijaitessa lähinnä välikorvassa, nielussa, keuhkoputkissa tai ihossa. Myös keuhkokuumetta sekä eräitä sukupuolitauteja voidaan hoitaa atsitromysiinillä
en tiedä vaikuttaako sit tähän, mut toisaalta mulla taas yskäkin pahentunut olikin kuukausi ilman yskää
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Eikös kaikissa kunnissa pidä ihan lakisääteiseti järjestää se hammaslääkäri pääivystys myös viikonloppuisin.?

?, voi kun olisikin, eihän ole edes lääkäripäivystystä kuin 50km päässä
Mreillä ei noinkaan lähellä, vaan 100km päässä
 
ap
On tää ainakin hyvä paastoamiskeino, ei tee mieli laittaa mtn suuhunsa. Paineen tunne hampaassa ja samalla kipu vaan pahenee, varmaan juurihoito edessä, mut tällä hetkellä sekin tuntuu helpotukselta kauhukertomuksista huolimatta. Vielä pitäs kestää kaks yötä, ja huomiseen asti yksin lasten kans, toivottavasti ovat kiltisti ku hermostumiskynnys hieman matalalla
 
Callie
soita johonki päivystykseen, vaikka yksityiselle hammassärky on mitä inhottavinta! tai ainahan voit kokeilla kivunsiirtoa, äkkiä unohtuu hammaskipu kun pamautat vasaralla peukaloon tai laita hammastikku varpaan kynnen alle ja potkase seinään!! (älä oikeesti kokeile)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Callie:
soita johonki päivystykseen, vaikka yksityiselle hammassärky on mitä inhottavinta! tai ainahan voit kokeilla kivunsiirtoa, äkkiä unohtuu hammaskipu kun pamautat vasaralla peukaloon tai laita hammastikku varpaan kynnen alle ja potkase seinään!! (älä oikeesti kokeile)
mun tietääkseni lähin hampilääkäri on n200km päässä, ja oon yksin lasten kans kotona. poika ehdotti tiiliskiven tiputtamista jalalle, et vie huomion hampaasta. eilen illalla oli kaupan päälle migreeni, nyt vaan oksettaa. mnä oon aina kipee tai loukkaan itseni ku mies on pitkällä reissulla :(
 
Callie
sulla on oikeesti aika tuskanen tilanne ja sanat kun ei tässä vaiheessa sitä oloa enää helpota! ei sitten auta kuin kärsiä ja tyytyä kohtaloonsa jos apua ei ole tiedossa ennen maanantaita! tosi paska homma!
 
ap
mulla on puole yläleukaa kipeänä jo, sit kahteen hampaaseen ei auta koskeakkaan, paineetn tunnetta ja sykkivää kipua, sit kovaa jomotusta muualla. kiva ku tietää että maanataihin on piitkä kivulias aika ja kipu senkus pahenee vaan. mä kyl otan ne antibiootitki auttaa tai sit ei tulehdukseen
 
Callie
kaikki napit naamaan vaan mitä löytyy! itselläni on kyllä kokemusta juuri tuon laisesta hammassärystä, onneksi sain silloin isältäni vahvoja resepti kipulääkkeitä, tosin ei nekään kauan auttanu!
 
vieras
mä otin ne antibiootit, saas nähdä vaikuttaako ne yhtään tulhedukseen. mut outoa, mulla on nyt sen puolen sieraimen *takaa* kipeä, kuinka äkkiä hampaassa oleva tulehdus voi levitä eteenpäin?
 
shg
Alkuperäinen kirjoittaja raakkel:
hetkellistä kivun lievitystä ainakin mulla toimi, aviomies hiero peukalon ja etusormen välistä ihon kohtaa aika lujaa.. tepsii ihan oikeasti vaikka ei uskois
Juuri tätä minäkin aloin kirjoittamaan! hampaiden Akupunktio pisteet ovat siinä peukalon ja etusormen välissä.
Tämä asia meillä opetetaan myös shg koulutuksessa
 
H.Ä
Jos pitkität menoa sinne, se hammas ei ehkä puudu kunnolla. Näin se vaan on! Eli pitäisi pian mennä hammaslääkäriin missä se sitten on, koska muuten voi olla niin, että se ei puudu ja joudutaan tekemään juurihoito "ilman puudutusta". T: Hammashoitaja

Ps. Otan sydämestäni osaa hammassärkyyn!!!

 
H.Ä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä otin ne antibiootit, saas nähdä vaikuttaako ne yhtään tulhedukseen. mut outoa, mulla on nyt sen puolen sieraimen *takaa* kipeä, kuinka äkkiä hampaassa oleva tulehdus voi levitä eteenpäin?
Kyllä se tulehdus on ollut jo kauan siinä hampaassa, nyt se on akutisoitunut. Kyllä se mätäpattia helposti ja nopeasti kasvattaa, mutta ei se nyt tunneista ole kiinni. Ja antibiootilla ja juurihoidolla tämäkin asia sitten ratkaistaan. Kyllä se kipu voi olla kovastikin säteilevä.
 

Yhteistyössä