mikä asuinalue hyvä lapsiperheelle Espoossa/Kauniaisissa (kerrostaloasuminen!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttajat2012
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttajat2012

Vieras
Hei. Meillä on kaksi lasta, toinen 1-luokkalainen ja toinen 5-v. Olemme muuttamassa Espooseen/Kauniaisiin pikaisella aikataululla ja etsimme ostettavaa kerrostaloasuntoa. Asumme varsinais-Suomessa ja perintönä tullut omakotitalomme jää tyhjilleen, tarkoitus on viettää lomat ja vkoloput "vanhassa kodissa" (jonne saatamme muutaman vuoden päästä paluumuuttaa)

Emme siis ehdi pihatöitä juuri tekemään ja siksi kt (tai vaihtooehtoisesti pihaton rt) olisi mieleinen. Ostamme oman, vuokra-asunnoistaemme ole kiinnostunut. Toivoisimme alueelta lapsiystävällisyyttä, hyviä yhteyksia ja pk:t ja koulut lähellä. Asunto saisi maksaa n 300 t€, ei mielellään enempää.

Olen ymmärtänyt että Espoon keskuksen aluetta tulisi vältellä. Mainitkaa paikalliset alueita, joissa olisi kerrostaloja ja kuitenkin lapsiystävällisiä ja hyvämaineisia.

Juu, ei Espoon keskukseen. Ei myöskään Suvelaan tai Matinkylän ostarin lähelle. Tuo hinta kyllä rajoittaa aika paljon. 300 000 e on kuitenkin aika vähän Espoossa ja Kauniainen on aika poikkeuksetta kallista aluetta. Sillä on rikkaiden maine, vaikka itse en kyllä Kauniaisiin muuttaisi, kun minusta siellä ei ole mitään, pieni ostoskeskus keskustassa jne. Mitä itse tiedän, Kaitaa on kivaa aluetta, mutta kerrostaloja täällä ei kovin paljon ole. Soukan tietyt osat voi olla hyviä (ei ostarin ympäristö), myös Kivenlahden jotkut osat. Latokaski on vähän edullisempaa aluetta, mutta sielläkään ei taida juuri kerrostaloja olla.Tapiolassa on kerrostaloja, mutta on kallista. Hmmm...voin etsiä teille jotain nyt myynnissä olevia, jos siellä olis jotain, mitkä alueet tunnen.

Espoonkeskuksessa on paljon ulkomaalaisia, ei muuta huonoa sanottavaa.Kouluja,päiväkoteja,ostoskeskus ja junaasema lähellä. Joka lähiössä on jotain, sellaista ei olekkaan.

http://www.jokakoti.fi/kohde/a749b/wicket:pageMapName/jk-3

Tämän alueen tunnen kuin omat taskuni. Olen asunut tässä ihan vieressä. Merelle ei ole kovin pitkä matka. Hyvät yhteydet Helsingin keskustaan. Bussipysäkki lähellä ja päiväkodit ja koulutkin suht lähellä. Rauhallinen alue.

[QUOTE="espoolainen";27170951]Juu, ei Espoon keskukseen. Ei myöskään Suvelaan tai Matinkylän ostarin lähelle. Tuo hinta kyllä rajoittaa aika paljon. 300 000 e on kuitenkin aika vähän Espoossa ja Kauniainen on aika poikkeuksetta kallista aluetta. Sillä on rikkaiden maine, vaikka itse en kyllä Kauniaisiin muuttaisi, kun minusta siellä ei ole mitään, pieni ostoskeskus keskustassa jne. Mitä itse tiedän, Kaitaa on kivaa aluetta, mutta kerrostaloja täällä ei kovin paljon ole. Soukan tietyt osat voi olla hyviä (ei ostarin ympäristö), myös Kivenlahden jotkut osat. Latokaski on vähän edullisempaa aluetta, mutta sielläkään ei taida juuri kerrostaloja olla.Tapiolassa on kerrostaloja, mutta on kallista. Hmmm...voin etsiä teille jotain nyt myynnissä olevia, jos siellä olis jotain, mitkä alueet tunnen.[/QUOTE]

Aika erikoisesti sanottu, ettei Kauniaissa ole mitään. Täytyy sanoa, että mun mielestäni Kaitaalla ei ole Kauniaisiin verrattuna mitään! Itse asun Kauniaisten rajalla Espoon puolella, ja käytän pääsääntöisesti Kauniaisten palveluja. Ruokaostokset teen pääasiassa Kauniaisten S-marketissa. Kauniaisten pieneltä ostarilta löytyy mm. kuntosali, lääkäriasema, pankkeja, Tiimari, pari ravintolaa, videovuokraamo, r-kioski, 2 kukkakauppaa, Alko, sisustusliikkeitä. Kauniaisista löytyy myös uimahalli, jäähalli, laskettelurinne, elokuvateatteri, apteekki, lisää ravintoloita, urheiluliike, kampaamoja, kauneushoitoloita, kirjasto, hyvä leikkipuisto. Kauniaisissa on myös erittäin aktiivista lasten harrastustoimintaa (jalkapallo, käsipallo, jääkiekko, taitoluistelu, laskettelu, tennis, uinti, kuvataidekoulu) tuossa nyt ainakin muutama laji. Ja meilläkin noita harrastuksia on hyödynnetty.

Itse muuttaisin Kauniaisiin, jos minulla olisi varaa mieleiseen asuntoon siellä.

Mutta keskustan tuntuman kerrostalo-asunnot taitavat olla teille liian kalliita, mutta ei mielestäni Kauniaisissa voi kyllä väärässä paikassa asua.

Tarkoitin tuolla, että "Kauniaisissa ei ole mitään", lähinnä sitä, että siellä on juuri tuo pieni ostari; palveluitahan siellä toki on....mutta ei ne keskustan kerrostalot kovin kauniita ole, tarkoitan niitä, mitkä näkyy bussin ikkunasta kun siitä menee ohi. En ymmärrä, mikä siellä maksaa. Itse tykkään asua täällä Kaitaalla, kun on meri tosi lähellä ja ulkoilumaastot, Iso Omena on 15 min polkupyörämatkan päässä ja sieltähän löytyy kaikki tarpeelliset kaupat ym. lääkärit ja postit ja elokuvateatterit, Helsinkiin Kaitaalta 15 min. bussilla, uimarantaan 400 m...päiväkodit ja koulut ja lasten leikkipuistoja useampi lähellä...mutta makuasioista ei voi kiistellä :)

Kiitos vastanneille. Millainen paikka on espoonlahti? entä saunalahti? Nöykkiö? Haukilahti? Leppävaara? Noilta alueilta oikotietä haravoiden löytyi jokusia kohteita.

Hei! Muutin takaisin Espoonlahteen ja nimenomaan Suokkaan parin Helsingissä vietetyn vuoden jälkeen. Tykkään alueesta, kun kaikki palvelut ja merenranta ulkoilumaastoineen on ihan kivenheiton päässä. Jokaisessa paikassa ostarin välitön läheisyys on rauhaton eli kannattaa katsella asuntoa jostain hieman kauempaa kuin ostarin nurkalta. Soukassa on paljon kivoja taloyhtiöitä.
Päiväkoteja on kolme ja alakoulu on juuri hetki sitten avattu peruskorjattuna.
Missä teidän päivittäinen liikkuminen tapahtuu eli työmatkat? Jos kuljette autolla, niin ruuhka-aikana kaikki pääväylät ovat tukossa. Jos taas julkisilla, niin katsokaa hyvä bussireitti töihin.

[QUOTE="espoolainen";27171338]Tarkoitin tuolla, että "Kauniaisissa ei ole mitään", lähinnä sitä, että siellä on juuri tuo pieni ostari; palveluitahan siellä toki on....mutta ei ne keskustan kerrostalot kovin kauniita ole, tarkoitan niitä, mitkä näkyy bussin ikkunasta kun siitä menee ohi. En ymmärrä, mikä siellä maksaa. Itse tykkään asua täällä Kaitaalla, kun on meri tosi lähellä ja ulkoilumaastot, Iso Omena on 15 min polkupyörämatkan päässä ja sieltähän löytyy kaikki tarpeelliset kaupat ym. lääkärit ja postit ja elokuvateatterit, Helsinkiin Kaitaalta 15 min. bussilla, uimarantaan 400 m...päiväkodit ja koulut ja lasten leikkipuistoja useampi lähellä...mutta makuasioista ei voi kiistellä :)[/QUOTE]

Niin, mulle on tärkeitä ne palvelut. Mulla on kilometri Kauniaisiin kävellen, joten mulla on paremmat mielestäni paremmat lähipalvelut. En tykkää Isosta Omenasta lainkaan, enkä käy siellä koskaan, edes elokuvissa. Jos tarvii mennä esim. Prismaan, menen mielummin Olarin tai Sellon Prismaan.

Sijainti maksaa ja Kauniaisten veroprosentti. Myös Espoota huomattavasti paremmat palvelut maksavat, esim. koululaisten iltapäiväkerhoon pääsevät kaikki halukkaat kolmasluokkalaisetkin, kotihoitopalvelut toimivat ihan toisella tavalla kuin Espoossa, näin kertovat Kauniaisten puolella asuvat ystäväni. Ulkoilumaastot ovat myös Kauniaisissa lähellä, samoin löytyy oma pieni järvikin. Kauniaisista on junalla 15 minuuttia Helsinkiin. Ja Espoossa muuten montaa yhtä hyvin eri ikäiset lapset huomioivaa leikkipuistoa ole, tuosta löytyy mm. skeittirampit. Mankkaa ehkä pärjää.

Ja no talojen ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, musta Iivisniemen talot on sikarumia.

Merestä tykkään, mutta se ei saisi minua kyllä muuttamaan Kaitaalle, ei mistään hinnasta. Sen sijaan voisin muuttaa esim. Haukilahden rantaan, jossa löytyy palvelutkin taas tosi läheltä. Mulle meren lisäarvo tulee ihan siitä, että se näkyy, kun katson ikkunasta ulos. Jos näin ei ole, voin hypätä autoon, ja ajaa rannalle.

Tässä kiva taloyhtiö (en asu itse tässä...)
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13479706463790&itemcmd=move16&listSize=60&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1814587

Leppävaara on erittäin kaupunkimainen, tiivis. On vanha puoli radan pohjoispuolella, se ei ole niin hyvämaineinen. Vanhalla ostarilla (Galleria) pyörii juoppoja. Olen asunut siellä ilman lapsia ja oli ihan ok. Kukaan ei koskaan huudellut tai häirinnyt muuten millään tavoin, mutta mielelläni en olisi ilta yhdeksän-kymmenen jälkeen yksin kulkenut siinä Gallerian nurkilla. Uusi puoli radan eteläpuolella on siistimpää ja siellä taitaa olla koulussa englanninkielisiäkin luokkia, joka yleensä tarkoittaa vähän parempaa keskiluokkaa olevia perheitä. Sille puolelle voisin muuttaa lasten kanssa, jos olisin valmis asumaan ihan kivikaupungissa.

Haukilahti on ökyalueen maineessa, mutta en tiedä sitten onko kerrostaloalueet niin öky kuin rannan rivarit. Niissä ainakin on rauhallista ja hyvin yläluokkaista. Ihana ympäristö ja maisemat ehkä Espoon parhaat.

Nöykkiö on omakotialuetta, oikein viihtyisä alue, kerrostumaa monelta vuosikymmeneltä, hyvää ylempää keskiluokkaa.

Saunalahti on uusi alue, kokonaan rakennettu 10v sisällä ja vielä kesken. Kauppaa ei ole, onko koulu/päiväkotitarjontakaan vielä valmista? Hyvin tiivistä. Rannan lähellä omakotitaloja, mutta liikennemeteliä lienee paljon. Iso alue, mutta tosiaan palvelut laahaa pahasti perässä.

Espoonlahtea en itse pahemmin tunne. Ei ole erityisen hyvän paikan maineessa.

Turun motaria ajatellen (vkonloppukotinne) Tuomarila voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Siellä on lähinnä rivareita, mutta periaatteessa kaikki Espoon rivarialueet on TOSI tiiviisti rakenettu ja pihat on postimerkkejä. En siis kovin paljoa stressaisi pihanhoidosta. Espoossa 100m2 rivaripiha on jo poikkeuksellisen suuri.

Sijainnillisesti teidän kannattaisi tutustua myös Mankkaaseen. Erittäin hyvämaineista paremman porukan rivari- ja okt-aluetta lähellä Tapiolaa ja Leppävaaraa. Hyvätasoiset koulut jne.

Kiitos vastanneille. Millainen paikka on espoonlahti? entä saunalahti? Nöykkiö? Haukilahti? Leppävaara? Noilta alueilta oikotietä haravoiden löytyi jokusia kohteita.

Noista muuttaisin mieluiten Haukilahteen. Leppävaarassa pitäisi katsoa sijaintia. Osa alueista siellä on tosi rauhattomia. Nöykkiön olen aina mieltänyt hyvämaineiseksi pientaloalueeksi, mutta sielläkö on siis kerrostalojakin. Espoonlahdessa sama juttu, kuin Leppävaarassa, osa alueesta on levotonta. Saunalahden kerrostaloalue on suhteellisen uusi, siellä on melkoisen vähän palveluita, ja ainakin päiväkotien kanssa oli alkuun ongelmia.

Turun motaria ajatellen (vkonloppukotinne) Tuomarila voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Siellä on lähinnä rivareita, mutta periaatteessa kaikki Espoon rivarialueet on TOSI tiiviisti rakenettu ja pihat on postimerkkejä. En siis kovin paljoa stressaisi pihanhoidosta. Espoossa 100m2 rivaripiha on jo poikkeuksellisen suuri.

Sijainnillisesti teidän kannattaisi tutustua myös Mankkaaseen. Erittäin hyvämaineista paremman porukan rivari- ja okt-aluetta lähellä Tapiolaa ja Leppävaaraa. Hyvätasoiset koulut jne.

Kaikki Espoon rivarialueet eivät ole tiiviisti rakennettuja, ei edes Mankkaalla, missä itse olen asunut aiemmin yli 10 vuotta kahdessa eri jaksossa. Meillä on tällä hetkellä 150 neliön piha, ja se on taloyhtiömme pienin. Ja tässä pihassa on kyllä hoitamista. Mankkaalta voi olla tosi vaikea löytää asuntoa tuohon max. 300.000 euroa budjettiin. Vaikka aluetta kyllä muuten suosittelisin. Ja esim. meidän taloyhtiössämme on vielä 200 neliötä rakennuslupaa, se kertoo siitä, että ihan tiiviisti tälle tontille ei ole rakennettu.

Espoonlahdessa on hyviäkin alueita, mutta suurin osa aika vanhoja kerrostaloja. palvelut lähellä.

Saunalahti on kokonaan uusi asuinalue, koulu avasi ovensa nyt elokuussa, ja alueella toimii 3 päiväkotia, neuvola ja kirjasto. ruokakaupat Kivenlahdessa (1,5 km). todella ihanan oloista ja rauhallista aluetta :)

Nöykkiö on myös rauhallinen alue, paljon omakotitaloja ym. palveluista en osaa sanoa.

Leppävaarassa ainakin palveluita riittää, siellä on todella iso kauppakeskus ym. ja juna-asema. alueen rauhallisuudesta en osaa sanoa.

Asun Etelä-Leppävaarassa enkä voisi tyytyväisempi olla. Kaikki palvelut ovat noin kilometrin, max. kahden säteellä joten autoa ei tarvitse. Junalla pääsee nopeasti Helsinkiin. On tosi hyvät puistot lasten temmeltää ja aivan loistava Kilonpuiston lastentalo jossa toimii avoin päiväkoti. Mitä vielä? Kirjasto on tosi hyvä ja siellä on iso lasten leikkialue. En muuttaisi pois.

Mulla hyvä ystävä perheineen asuu Kilossa. Itse en siis asu tai ole koskaan asunutkaan pääkaupunkiseudulla, että en sen enempää osaa alueesta kertoa, kuin mitä olen kuullut.
ELi kerrostaloalueella asuvat, lapsia pihalla aina kun hekin (paljon lapsia). Puistoja myös lähellä. Pari kauppaa on siinä ihan lähellä. Leppävaaraan yksi junapysäkki matkaa ja bussillakin pääsee (eli Selloon). Päiväkoti on kävelymatkan päässä. Kouluista en osaa sanoa, kun ystävällä ei vielä sen ikäisiä lapsia.

Yhteistyössä