Mikä ammatti heikkolahjaiselle?

  • Viestiketjun aloittaja Tuleva eläkeläinenkö?
  • Ensimmäinen viesti
Ap lisää vielä
Poliitikoksi vasemmistoliittoon, demareihin tai vihreisiin.
Jos minä olisin polittiikko, niin välittäisin enemmänkin kansasta kuin itsestäni. Antaisin vaikka vähästäkin. Sellaiset poliitikot ovat todella harvassa, jopa äänestämiini Perussuomalaisiin olen saanut pettyä johtuen siitä, että hekin ovat samaa paskaa eri paketissa. Enemmän olen löytänyt järjen ääntä kansallismielisestä linjasta maahanmuuttokriittisen linjan sijaan. Kuten jo aiemmin totesin, olen perehtynyt Tiihoseen PS:ssa ja pidän peukkuja hänelle puheenjohtajakisassa. Kaipaan realistisempaa politiikkaa, joka kuulostaa tänä päivänä aivan mahdottomalta asialta.
 
vierailija
Jos minä olisin polittiikko, niin välittäisin enemmänkin kansasta kuin itsestäni. Antaisin vaikka vähästäkin. Sellaiset poliitikot ovat todella harvassa, jopa äänestämiini Perussuomalaisiin olen saanut pettyä johtuen siitä, että hekin ovat samaa paskaa eri paketissa. Enemmän olen löytänyt järjen ääntä kansallismielisestä linjasta maahanmuuttokriittisen linjan sijaan. Kuten jo aiemmin totesin, olen perehtynyt Tiihoseen PS:ssa ja pidän peukkuja hänelle puheenjohtajakisassa. Kaipaan realistisempaa politiikkaa, joka kuulostaa tänä päivänä aivan mahdottomalta asialta.
Olisit harvinainen poliitikko.
 
Ap asialla
Minulla on aivan samat vaatimukset kuin "normaaleilla" naisilla: pitää olla yli 170 cm. Kaipaan syvällisempää seuraa miehestä, jonka kanssa puhua poliittisista aiheista yms. Ymmärränkin miehiä paremmin kuin naisia. On se niin hauskaa, miten joku fysioterapeutti tai urheiluhieroja (tässä pari esimerkkiä tapaamistani ammatin edustajista) on voinut olla sokea matalalle älykkyydelleni. Sen sijaan olen saanut kuulla olevani fiksu, johon olisin voinut vastata, että nyt vitsailet. En kuitenkaan vedä mitään älykön, jota on aika vaikeaa esittää, saati bimboilijankaan (jota voi älykkäämpikin esittää) roolia.

Halusin nuorempana olla nuori kuten muut, mutta tuntuu, että minulta on osa viety pois johtuen äidin asenteista. Ihan kuin olisin ollut lahkossa ilman uskontoa. Äitini ei esim. ulkonäköpaineistani piitannut ja suhtautui tyyliini jyrkästi kehoittaen värjäämään tukan takaisin. Tuli helposti se tunne, ettei tällaisella vammaisella ollut oikeutta olla nätti. Toki halusin sillä pukeutumisella näyttää, kuinka minäkin pystyn tähän. Ei mikään ihme, jos sen takia itseviha vain vahvistui. Tämän takia olen salamyhkäinen asioistani, enkä kaipaa mitään liiallista huomiota.
AP:na kommentoin tähän miesvalintaani, että satun vain arvostamaan vahvuutta ja rohkeutta miehissä. Joskus ihastuin yhteen vartijaan, jonka kanssa pelattiin välillä retropelejä työpaikalla. Ehkä koin olevani "turvassa". Tiedän, kuulostaa varmaan sairaalta ajatukset "turvan" hakemiselta. Emme ole pitkiin aikoihin nähneet hänen muuttaessa opiskelujen perässä. Eniten jäi mieleen häneltä sellaiset sanat kuin "Nätti ulkonäkö ei sulje pois viisautta", mikä pisti naurattamaan, sillä yläkouluaikana luokkani pahin kiusaaja totesi bussipysäkillä minusta ääneen, ettei minulle ole aivoja. Valitettavasti olen tuon jälkimmäisen totuuden sisäistänyt ja se on ihan totta, ettei minulla ole aivoja.

Missään nimessä ei kyse ole siitä, että miellyttäisin muita eikä minusta saisi pelkkää koristetta ja kahvinkeittäjää parisuhteeseen. Saattaisin kyllä perinteisin roolein elää ajatellen omaa fysiikkaani, mutten koskaan alkaisi kenenkään palvelijaksi. Arvostan kuitenkin työteliästä ja ahkeraa luonnetta naisissa samaistuessani suomalaisten naisten historiaan. En ole kuitenkaan feministinen luonteeltani, en ainakaan kolmannen aallon tyyppiä. Ehkä tämäkin selittänee sen, että miksi tulen helpoiten miesten kanssa toimeen, vaikken nyt täysin kaverihakemista ole rajoittanut yhteen sukupuoleen.
 
Terveisiä ap:lta
Ammatinvalintapsykologilla käyty jo kolme kertaa ja jatkoa odotetaan, kun tämä ensimmäinen lähti lomille ja joku muu tapaa minua neljännellä kerralla. Tulihan sieltä joitain vaihtoehtoja, vaikka ajattelin tilanteen olevan ihan toivoton. Koen kyllä toivottomaksi edelleen, kun olen tällainen väliinputoaja.

Ammatinvalintapsykologi sai kertomani perusteella tällaisen kuvan minusta: omaan hyvän visuaalisen muistin, mikä lienee totta kertoessani, että näkömuistin kautta saatan muistaa, paljonko annan rahaa takaisin tai muistan kasvihuoneilmiön kuvan kautta. Sisältö ei jää mitenkään päähän ja sen takia ei kiinnosta lukea mitään. Minulla on suoraan sanoen sanasokeus.

Kiinnostuksia mittaavassa testissä järjestelmällisyys ja sosiaalisuus näyttäyivät vahvoina alueina, joista jälkimmäistä ihmettelin. Kerroin kyllä, että joskus aikoinaan totesin, että joskus haaveilin, että minulla olisi suomalaisia köyhiä auttava järjestö. Tämähän tuli silloin mieleen, kun aloin kritisoida SPR:n toimintaa, mutta ammatinvalintapsykologilla hieman kaunistelin tuota kommenttia, vaikka muuten puhuin epäkorrektisti itsestäni heikkolahjaisena ja totesin, että heikkolahjainen on nykyään samanlainen sana kuin läski ja totesin tyhmyyden olevan ominaisuus kuten vaikkapa ihonväri.
Faktaa on kuitenkin se, ettei minusta ole sosiaalisen työhön. Minähän osasin tietoa etsiä esim. erilaisista tuen tarpeista yrittäessäni nuorisonohjaajan ammattia, mutta tuskin olisin osannut käytännössä niitä toteuttaa.

Tuo tiedon hakeminen on nähty minulla vahvana puolena. Onhan minua kehuttu taitavaksi tietokoneen kanssa, mutta se jääkin siihen nopeaan näpyttelemiseen ja tiedonhakuun. Ei sillä vielä tekniikan neroksi tulla. Silti ammatinvalintapsykologi mietti tuota datanomin ammattia minulle vaihtoehdoksi, mistä olin hämilläni ja kysyin, että eikö datanomit ole matikkaneroja ja taitavia korjaamaan laitteita. Hän sitten oikaisi väärinkäsityksiäni ja lupasi ottaa enemmän selvää tuosta matematiikkaosiosta. Olen silti epäileväinen, vaikka tarkkuus ja yksin työskentely kuulostaisi hyvältä. Viihtyisin varmaan miesvaltaisella alalla paremmin, vaikken ole aiheuttanut ongelmia naisvaltaisilla paikoillaan. Kuitenkin pidän enemmän miesten kuin naisten seurasta, sillä itseäni ei mitkään teekutsut ja vauvakutsut kiinnosta.
 
Vierailija
Ihmeen järkevältä vaikutat heikkolahjaiseksi. Lopeta tuo diagnooseihin jumittuminen ja ota enemmän selvää jos jotain epäilyksiä vaikeuksista on. En usko pätkääkään heikkolahjaisuus-diagnoosin, josta puhut.
 
vierailija
Minun on vaikeaa uskoa sinua heikkolahjaiseksi kirjoituksiesi pohjalta. Jos se kuitenkin pitää paikkansa niin kirjoittaminen on ainakin selvästi yksi vahvuus. Oletko ajatellut vaikka jotain kirjailijan uraa?
 
Ap asialla
Minun on vaikeaa uskoa sinua heikkolahjaiseksi kirjoituksiesi pohjalta. Jos se kuitenkin pitää paikkansa niin kirjoittaminen on ainakin selvästi yksi vahvuus. Oletko ajatellut vaikka jotain kirjailijan uraa?
Miksi olisin uskomatta koulupsykologin sanaa? Hän itsekin on samaa mieltä yläkouluaikaisten lausuntojen kanssa, etten ole kehitysvammainen, vaan minulla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia eli heikkolahjaisuutta. ÄO on siis 70-85. En nyt toki tarkkaa ÄO-numeroa ole saanut tietooni ja epätasaisilla tuloksilla sitä olisi hankalaa arvioida. Kuten olen todennut, niin mieluummin olisin kehitysvammainen kuin tällainen väliinputoaja. Saisin silloin alhaisen älykkyydenkin anteeksi.

Jos testien mukaan kielelliset taidot ovat alle ikätasoa, niin ei niillä kirjailijan uraa luoda. Vaikka sanakirjaa katsomalla olin oppinut, että mitä tainnutuksella tai suurpiirteisyydellä tarkoitetaan, niin silti olen alle ikätasoani ja tulen pysymään. Oikeasti! Myönnän, että en yläasteella kuullut tuosta edellä mainitusta sanasta vasta sanakirjaa katsottuani. Sama juttu tuon jälkimmäisen kanssa: en ole kuullut ennen kunnes viime vuonna kurkkasin sanakirjaa.

Nelosluokalla varmaan sain kuulla olevani kirjailija, kun aloin keksiä novelleja. Sekin jäi aika lyhyeen, kun sain syyttelyjä siitä, että olisin muista kirjoittanut, vaikka kyseessä oli täysin kuvitteelliset hahmot. En ole pitkiin aikoihin kirjoittanut, enkä koe hirveämmin fiktiota omaksi, vaikka edes yleissivistyksen vuoksi olen tutustunut mm. Grimmeihin (en siis kuvittele niiden satujen olevan Disneyn käsialaa kuten jotkut luulee) ja Kalevalaan edes vähän. Mika Waltarin Sinuhe Egyptiläisestä olen kuullut, mutten ole lukenut. Tiedän kyllä, että noillakin saduilla on voinut olla todelliset henkilöt vaikuttajina, ettei ne ihan tyhjästä ole syntyneet.

Ei minusta lukuihmiseksi olen, kun jo kokeisiin lukeminenkin tuli kirottua alimpaan Helvettiin yläkoulussa. Työnaisena aion pysyä. Olisihan se absurdia, jos kirjailija ei ole lukuihmisiä. On niitä lukihäiriöisiä kirjailijoitakin, mutta omalla kohdallani kyse ei ole lukihäiriöstä.
 
vierailija
Oletko käynyt ammatinvalintapsykologilla?
Jäsentelet ajatuksiasi mielestäni hyvin ja ulosantisi kirjoittaessasi on sujuvaa, selkeää, analyyttistakin. Tietänet vahvuutesi ja heikkoutesi, myös halusi toimia tulevaisuudessakin - siksihän kyselet nyt ajatuksia mitä tehdä, kun itsekin haluat tekijä olla.
Juuri tuo, että itselläsi on halua oppia lisää ja kouluttautua uuteen ammattiinkin, olisi hyvä nyt valjastaa toiminnaksi. Ja luulisi tuon myös kertovan motivoituneisuudestakin suoraan esim. ammatinvalintapsykologille. En tiedä mutta olettaisin, että sinullekin löytyisi rakennettu opintokokonaisuus, jotta pääset uusille urille ja työelämään, minne sinulla on tahtotilaa kuitenkin kaikista vastustuksista huolimatta.

Sinuna kävisin ainakin keskustelemassa asiasta. Toivottavasti käynti olisi hedelmällinen. Kaikkea hyvää tulevaan.
 
vierailija
Oletko käynyt ammatinvalintapsykologilla?
Jäsentelet ajatuksiasi mielestäni hyvin ja ulosantisi kirjoittaessasi on sujuvaa, selkeää, analyyttistakin. Tietänet vahvuutesi ja heikkoutesi, myös halusi toimia tulevaisuudessakin - siksihän kyselet nyt ajatuksia mitä tehdä, kun itsekin haluat tekijä olla.
Juuri tuo, että itselläsi on halua oppia lisää ja kouluttautua uuteen ammattiinkin, olisi hyvä nyt valjastaa toiminnaksi. Ja luulisi tuon myös kertovan motivoituneisuudestakin suoraan esim. ammatinvalintapsykologille. En tiedä mutta olettaisin, että sinullekin löytyisi rakennettu opintokokonaisuus, jotta pääset uusille urille ja työelämään, minne sinulla on tahtotilaa kuitenkin kaikista vastustuksista huolimatta.

Sinuna kävisin ainakin keskustelemassa asiasta. Toivottavasti käynti olisi hedelmällinen. Kaikkea hyvää tulevaan.
Anteeksi, en lukenut koko viestiketjuasi läpi. Kävi hienosti ilmi, että oletkin jo käynyt ammatinvalintapsykologilla ja asiasi ovat vireillä. Hienoa! En tiedä olisiko sinun mahdollista saada esim. oppisopimuspaikkaa, missä pääpaino olisi käytännön tekemisessä ja oppimisessa kuin kirjallisissa suoritteissa.
Pidetään peukkuja, että kaikki järjestyy.
 
Ap asialla
Anteeksi, en lukenut koko viestiketjuasi läpi. Kävi hienosti ilmi, että oletkin jo käynyt ammatinvalintapsykologilla ja asiasi ovat vireillä. Hienoa! En tiedä olisiko sinun mahdollista saada esim. oppisopimuspaikkaa, missä pääpaino olisi käytännön tekemisessä ja oppimisessa kuin kirjallisissa suoritteissa.
Pidetään peukkuja, että kaikki järjestyy.
Olen minä kuitenkin keskivertoa tyhmempi. Olen saanut kuulla olevani "vajakki" ja "vammainen". Yksikin sanoi ihan ääneen, että "Tuolla ei ole aivoja". Totta joka sana, sillä olenhan saanutkin ensin kehitysvammaisen ja myöhemmin heikkolahjaisen paperit. Siinä ei poliittisesti korrektit termi lohduta. "Prosessointinopeus heikkoa keskitasoa", näin sitä sitten kaunistellaan asiaa matalan älykkyyden ollessa tabu

Kyllä, olen käynyt kolme kertaa ja ammatinvalintapsykologilla. Datanomi kuulosti ja kuulostaa minusta edelleen oudolta vaihtoehdolta, kun mietin, että mitä jos datanomit ovatkin enemmän matikkaneroja kuin minunlaisia kielioppikyttiä. Tosin ammatinvalintapsykologikin tätä oikaisi ja kertoi, että kyllä datanomit voi tekstiäkin käsitellä. Kuten kirjoitin niin tutustun edes koko ammattiin ja odotan lisää tietoa ammatinvalintapsykologilta.

On minulla lääkärikäyntikin edessä, sillä olen päättänyt lähteä neuropsykiatrisiin tutkimuksiin selvittääkseni Aspergerin oireyhtymän (tiedän, nykyään se on liitetty autismin kirjon häiriöihin) mahdollisuutta. Minulle ehdotettiin jo aiemmin vertaistukiryhmiin liittymistä ammattikoulussa palaverissa ennen oppilaitoksesta eroamista, mutta koitin jotenkin varovaisesti sanoa, etten osallistu sellaisten liittojen toimintaan, jotka ottaa kantaa poliittisiin ideologioihin joilla on tarkoitus aivopestä pienempiä. Minulla on jo lähes oma paikkani aatetovereiden keskuudessa: toimia kansan äänenä ja valistajana lammastelijoille. Sen vaan teen täällä internetissä ja ehkä muutamille olen puhunut asioista face to face. Mielenosoituksiin minua ei varmaan saisi vielä huutamaan megafoniin.
 
vierailija
Olen minä kuitenkin keskivertoa tyhmempi. Olen saanut kuulla olevani "vajakki" ja "vammainen". Yksikin sanoi ihan ääneen, että "Tuolla ei ole aivoja". Totta joka sana, sillä olenhan saanutkin ensin kehitysvammaisen ja myöhemmin heikkolahjaisen paperit. Siinä ei poliittisesti korrektit termi lohduta. "Prosessointinopeus heikkoa keskitasoa", näin sitä sitten kaunistellaan asiaa matalan älykkyyden ollessa tabu

Kyllä, olen käynyt kolme kertaa ja ammatinvalintapsykologilla. Datanomi kuulosti ja kuulostaa minusta edelleen oudolta vaihtoehdolta, kun mietin, että mitä jos datanomit ovatkin enemmän matikkaneroja kuin minunlaisia kielioppikyttiä. Tosin ammatinvalintapsykologikin tätä oikaisi ja kertoi, että kyllä datanomit voi tekstiäkin käsitellä. Kuten kirjoitin niin tutustun edes koko ammattiin ja odotan lisää tietoa ammatinvalintapsykologilta.

On minulla lääkärikäyntikin edessä, sillä olen päättänyt lähteä neuropsykiatrisiin tutkimuksiin selvittääkseni Aspergerin oireyhtymän (tiedän, nykyään se on liitetty autismin kirjon häiriöihin) mahdollisuutta. Minulle ehdotettiin jo aiemmin vertaistukiryhmiin liittymistä ammattikoulussa palaverissa ennen oppilaitoksesta eroamista, mutta koitin jotenkin varovaisesti sanoa, etten osallistu sellaisten liittojen toimintaan, jotka ottaa kantaa poliittisiin ideologioihin joilla on tarkoitus aivopestä pienempiä. Minulla on jo lähes oma paikkani aatetovereiden keskuudessa: toimia kansan äänenä ja valistajana lammastelijoille. Sen vaan teen täällä internetissä ja ehkä muutamille olen puhunut asioista face to face. Mielenosoituksiin minua ei varmaan saisi vielä huutamaan megafoniin.
Ihmiset sanovat toisillensa todella paljon tyhmiä asioita. Ja tuo aivottomuus-kommentti nyt on ihan omaa luokkaansa oleva järjettömyys, jota ei sinun kannata eikä pidä lähteä itse ruokkimaan ollenkaan. Koska sehän ei pidä paikkaansa.

Datanomin polkua todellakin kannattaa tarkistella lähemmin. Ja kokeillakin, oletan, että sinulle varmasti räätälöidään omanlaisesi opintopolku, mikä tukee opiskelujasi ja tavoitteisiin pääsemistäsi. Hienoa, kun oletavoimin mielin suuntautumassa uutta kohti! Se on jo yksi kantava voimavara itseäsi ajatellen.

Ja hienoa, että haluat itse saada itsestäsi lisää tietoa hakeutumalla selvittämään mahdollista Asperger-yhtymää. Olipa neurologitutkimuksien tulos sitten mitä vain, niin toivottavasti saat rakennuspalikoita ihan konkreettisestikin itsesi toimintatapojen ymmärtämiseen, hallintaan ja hyödyntämiseen. Vaikutat kirjoituksiesi osalta kuitenkin määrätietoiselta ja tekevältä ihmiseltä, joten toivon, että sinulle löytyy oma väyläsi toteuttaa itseäsi. Ja toivottavasti sinulla on myös elämässäsi ihmisiä, jotka arvostavat sinua omana itsenäsi ja jotka kannustavat ja tukevat, elävät rinnallasi ja joiden kanssa saat huoletta jakaa elämääsi. Tukiverkon, pienenkin, tarvitsee jokainen ihminen.

Myötätuulta elämääsi.
 
Ap asialla
Hyvä provo
Miksi provoilisin tällaisella asialla? Olen tutkitusti tyhmä ja sillä sipuli. Tuskin olen minkään huuhaa-psykologin luona käynyt. Juuri monien ihmettelijöiden takia mieluummin olisin kehitysvammainen heikkolahjaisen sijaan. Nyt olenkin vain outo - sellaiseksi minua kutsuttiin viimeksi yläkoulussa. Aspergerius selittänee tuon outouden minussa.
 
Ap asialla
Arvon provoksi epäilevät voisi sitten valaista, että miksi minä sitten olen saanut diagnoosin laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli matalasta älykkyydestä. Itse ainakin uskon, että psykologi sekä lääkäri ovat oikeassa.

Varmaan joudun tuosta yrittäjyydestäkin luopumaan, jos se on vain numeroiden pyörittelyä. Haluaisin vain tehdä asiat omalla tavalla ilman arvostelun kohteiksi joutumista. Haluaisin olla jopa näkymätön. On niin vaikeaa mistään kiinnostua ja pelkään tehdä vaikeita ja epäkiinnostavia asioita. Enkä myös jaksakaan.

Tekisi mieli esittää jotain eri ihmistä. Olin vain muille valehdellut nuorempana tupakoineeni ja juoneeni. Se oli vain rooli, se oli vain oman imagon nostamista. Jotenkin tuo naamiaiselämä kiehtoo, kun pidin salassa jopa ex-mieheltäni taustani ja varsinkin sen, että olen heikkolahjainen. Hän ei koskaan aavistanut matalaa älykkyyttäni.

Olisin halunnut syntyä eri ihmiseksi, sillä olenhan vain köyhien lapsi ja muilla luokkatovereilla sekä sukulaisillakin oli "täydelliset" perheet, jotka matkusti Helsingissä ja Espanjassa. Itse taas syrjäkylässä valitin tyytymättömyyttäni ja sen takia roikuin kaiken ajan netissä, koska tarvitsin tekemistä. Mielihyvää ei tuottanut keskellä-ei-mitään.
 
Ap taas
persuedustaja.
Hyvä idea! (huomatkaa sarkasmi)

Itse varmaan jo lentäisin Perussuomalaisista, jos puhuisin rotujen eroista älyllisesti ja fyysisesti, enkä ottaisi uskontoa syylliseksi, vaikka kritisoin niitäkin. Aikamoinen pehmopuolue siitä on tullut ja koitetaan millä hyvänsä keinolla päästä hallitukseen.

Meidän on pidettävä huoli, että meitä valkoisia on vielä 100 vuoden päästä, mikä kuulostanee toivottomalta. Perussuomalaisille ei ole väliä, vaikka täällä olisi monta, monta afrikkalaista, kunhan eivät ole muslimeja. Muslimeista tataarit eivät kuitenkaan edusta rikostilastoja, että missähän se syyllinen sitten rikosten tekemättä jättämiseen löytyy, kun ei ole kristityistä kyse. Kyseessä on nimenomaan rodulliset erot. On evoluution tuotosta, että tietyissä ympäristöissä hyödytään enemmän fysiikasta älyllisen puolen sijaan tai älykkyydestä fyysisen voiman sijaan. Näistä esimerkkeinä juurikin ääripäät Afrikka ja Aasia, Eurooppa asettuu välimaastoon.
 
Olen ollut avustajana
En ole psykologi saati oppimisvaikeuksia tutkiva ihminen, mutta olen tehnyt avustajana töitä kehitysvammaisten parissa, joten on jotain hajua asiasta. Pakko oltava potaskaa noiden laaja-alaisten oppimisvaikeuksien. Et voi olla kehitysvammainen saati heikkolahjainen ihan tuon hyvän suomen kielen ja analysoivan tekstin takia. Ihan työn kautta olen tämän kohdannut eikä tullut vastaan kehitysvammaista, joka olisi AP:n tavoin kirjoittanut analysoivaa tekstiä. Voihan sulla tietysti olla autismin kirjoa kuten se mainitsemasi AS, adhd, lukivaikeutta, hahmotushäiriötä tai dysfasiaa, joka on tehnyt peruskoulussa opiskelun vaikeaksi. Dysfasiasi ja oppimisongelmasi ovat voineet hämätä testituloksia ja on sitten luultu, että äo on oikeasti matala. Mielenterveydelliset häiriöt myös vaikuttaa paljon asiaan.
 
AP taas
Nyt on sitten terveyskeskuksessakin käyty. Se on sitten odotettava työkyvyn arviointia ja mahdollista kuntoutusta. Minulla tietysti heti tuli mieleen, että mitenkäs se psykoterapia, kun se jo pyöri mielessä ehdotusten (keskustelujen kautta) takia.

Olen aiemminkin toivonut pääseväni pois ravintola-alalta, vaikka samalla todennut, että pakko tyytyä tähän, kun en muuhunkaan sovi diagnoosieni takia. Aivan sama, vaikka vammauttaisin selkäni koko loppuelämäksi. Kaikki sellaiset ammatit, jotka ovat fyysisesti kevyitä, vaativat kuitenkin älykkyyttä, jota minulle ei ole luotu.

Minulla ei oikeasti ole kuria, enkä vain kerta kaikkiaan jaksa. Kaikki pyörii siivoamisen ja somen ympärillä. En jaksa harrastaa liikuntaa, koska se tuntuu rankalta. On vaikeaa herätä aikaisin, kun koko ajan väsyttää tai silmäni todennäköisesti huijaa. Mietin, että miten jaksan kouluakaan, kun koen laiskottelun olevan sata kertaa helpompaa. Ilmoittauduin kansalaisopiston järjestämälle englannin kielen alkeiskurssiin kertaajilla.

Viimeksi olin varmaan englannin kielen kurssilla pari tai kolme vuotta sitten. En sitten enempää jaksanut. Kyllä, minua ennen kolmatta luokkaa kiinnosti englannin kieli kunnes alkoi muut asiat kiinnostamaan ja englannin opettajakin oli arvioinut kirjallisesti minun olleen omissa ajatuksissani. Se piti paikkansa. Yläkoulussakin hoin, etten osaa englantia, josta sain kutosen. Tunnen kyllä There are-, Would- ja Could-jutut eli kielioppisäännöt, mutta tuntuu, etten osaa soveltaa sitä käytännössä. Tuntuu, että puhuttaessa pitäisi etsiä sanoja. Osaan kyllä suomentaa, että mihin noilla viitataan. Olen oikeasti helvetin hidas.
 
Ap taas
Tyttöministeriksi. Näköjään niissä hommissa pärjää heikkolahjaisimmatkin.
Tarkoittanet Marinia ja Ohisaloa? En haluaisi koskaan itselleni titteliä kiintiönainen tai vaikkapa - vammainen. En ole koskaan vaatinut, että minulle tulisi antaa armoykkönen ammattikoulussa. Minulla on sen verran munaa myöntää, että tulipa paskasti tehtyä.

Nämä Ohisalon tai Marinin hehkuttajatkin tuntui olevan sellaisia, joita enemmän kiinnosti ministerin sukupuoli kuin teot. Itse taas katson tekoja sukupuoleen katsomatta. En äänestä naista siksi, koska kyseessä on nainen. Itse ihan olen perehtynyt niin mies- kuin naisehdokkaaseen kunnolla ja sitten miettinyt, että kuka vastaisi näkemyksiäni.

En ole 20 ikävuoden jälkeen noita Vihreitä ymmärtänytkään. Enemmän vihreydellä koitetaan kiillottaa sädekehäänsä - erioten nuorempana. Koko puolue ei ole käytännössä vihreä, ainoastaan vaan nimeltään. Pentti Linkola vaikutti vielä todelliselta vihreältä, mitä hänestä katselin videoita.

On minullekin ympäristö tärkeä ja pyrin lajittelemaan oikein, ostan kirpputoreilta tavaraa ja aika vähän ostan uutta, ellen sitten tarvitse sitä, mutta ensin katson kirpputorin läpi. Hampun tuotannon kannalla olen, ja toivoisin siitä saavani lääkkeen itselleni reumatismiin. Sillä saataisiin samalla työpaikkoja kansalaisille ja valtiolle suuria verotuloja - sehän ei tule poliitikoille kuuloonkaan. Samalla poliisi voisi keskittää resurssinsa oikeisiin rikollisiin kuten rattijuoppoihin tai naisia raiskaaviin maahantunkeutujiin sen sijaan, että jahdettaisiin omia kipujaan lääkitsevää ihmistä. Nykyihminen on ihan luonnosta vieraantunut ja niin moni PS-äänestäjäkin vastuessaan hamppua.
 
Ap taas
Poliisi :/
Sehän olisi hupaisaa, kun alle 57-kiloinen ja 153 cm reumaatikko olisi poliisina. Olisin vain fyysisenä taakkana, enkä halua ollakaan tiellä. Sen takia en koskaan suostuisi menemään armeijaan, jos meistä naisista tehtäisiin asevelvollisia. Tai sitten suorittaisin siviilipalveluksen, sillä en haluaisi ylpeillä totaalikieltäytyjänä, josta vanhemmat olisivat taatusti riemuissaan.

En kuitenkaan haluaisi päästää sellaista tilannetta syntymään, että joku muu joutuu tekemään puolestani kaiken. En halua viedä toiselta omaa työpanosta. Toki siitä ei ole ollut pelkoa, että veisin kaiken työkaverin työpanoksen, sillä en ole kädestä pidettävä työntekijä.

Tosiasia on tietysti se, että hypoteettisessa tilanteessa omalla yrityksellä tarvitsisin kantoapua. Ihan jo ravintolassa töissäkin maitokuormien nostaminen tuntui vaikealta. Niin toivon pääseväni pois koko alalta, vaikka toisaalta on pakko tyytyä tuohon paskatyöksi luokiteltuun työhön. Tarkoittakoot se sitten ikuista selkävikaa. Eläkeläiseksi en aio ryhtyä, enkä menä mihinkään leikkityöpajoihin tai -keskuksiin, koska minulle ne on arvoalennus.
 

Yhteistyössä