Mikä ammatti heikkolahjaiselle?

  • Viestiketjun aloittaja Tuleva eläkeläinenkö?
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kaupan ala? Hyllyttämistä, varmasti saa yksilöiden työnkuvan ja itsenäistä työtä. Tekijöistä pulaa. Nuorena henkilönä TE- toimisto voi varmaan olla mukana suunnittelemassa työnkuvan, mikä kirjattaisiin työsopimukseen.
 
Tuleva eläkeläinenkö?
Sinulla on hyvä ulosanti, et vaikuta heikkolahjaiselta. Varmaan meiltä kaikilta löytyy puutteita ja vammoja jos aletaan kartoittamaan. Olet tainnut jäädä liikaa kiinni diagnooseihin? Ja minä ainakin pidän sinusta, ihan eka kirjoituksestasi lähtien, mutta ainahan on olemassa paskahousuja, kuten nuo kiusaajat, jotka ovat tuhat kertaa huonompia ihmisiä kuin sinä. Ihan turhaan aliarvioit itseäsi.

Hakeudu töihin, missä et ole tekemisissä paljoa ihmisten kanssa, introverttinä poltat itsesi loppuun palvelutyössä. Joku homma, missä saat yksin ja rauhassa näpetää, vaikka joku työ laboratoriossa, siellä on muitakin introverttejä, joten et ole outo lintu siellä. Ei kaikkiin töihin tarvitse käydä lukiota tai korkeakouluja. Miten olis joku tehdastyö? Sieltäkin löytyy monenlaisa tehtäviä, eikä työn tarvitse olla fyysisesti raskasta.
Olettaisin laboratoriatyön vaativan lähihoitajan tutkintoa tai muuta sellaista. Itsestäni on aina ärsyttävää tulla ehdottamaan lähihoitajan ammattia tyhmälle ja vitsaillakin sillä, kuinka lähihoitajat ovat heikkolahjaisia. Vaikka kyseessä on ammatillinen koulutus, niin siinä tarvitaan hoksottimia. Lähihoitajia ei kuitenkaan kukaan fiksumpi ja koulutetumpi ole vahtimassa, vaan hänellä on oltava tieto-taito hallussa esim. dementiapotilaiden käytöshäiriöistä ja diebeetikkolapsen hoidosta.

Lääkelaskut olisivat minulle suurin hepreaa, vaikka jotkut sanoo niiden olevan lällylaskuja. Minähän olen aivan dementikko laskukaavojen kanssa, ja aivoni menisivät solmuun niistä. Kaiken lisäksi en ymmärtäisi niiden päälle, joten aivot menisi solmuun. Tiedän kyllä, että myös välinehuollossakin vaaditaan tarkkuutta ja siinä ei voi hölmöillä. Siihen voi luottaa, että en hölmöile toisten turvallisuudella tai terveydellä. Ihan ravintolassakin olen pitänyt huolen, että tieto allergeeneista on saatavilla ja allergisoivat tuotteet on pidetty erillään gluteenittomista tai maidottomista tuotteista.

Kärsin mahdollisesti sosiaalisesta jännittämisestäkin. Tämä tapahtunee sellaisissa asioissa, jotka ovat vaikeita tai täysin vieraita minulle, yleensä molempia. Muuten olen pärjännyt kahvilatyössä ja olin viimeksi pari viikkoa työelämäjaksolla kahvilassa, niin minulla ei ollut uskallusta tehdä jälkimmäisessä erikoiskahveja, vaikka tiedän, miten niitä tehdään. Minulla alkoi erikoiskahveja tehdessä kädet vapista miettiessäni, että mitä jos mokaan tehdessäni nopeasti asiat. Olen tuon nopeuden "pakollisuuden" sisäistänyt kiireen takia.

Myös tarjottimien kantaminen pöytiin on aiheuttanut myös vapinaa käsisssä pelätessäni, että mitä jos tarjotin kahvikuppineen lentää käsistäni. Olen kuitenkin vain alle 155 cm, joten ei ole ihme, jos hieman pelottaa olla tekemisissä painavien esineiden kanssa. Erioten sain traumoja opiskeluaikojen työssäoppimisjaksolta, jossa piti kantaa a la carte -annoksia pöytiin. Vapisin oikeasti lautasia kantaessa ja pelkäsin jopa kompastumista, jolloin olisi tehnyt mieli varmaan huutaa. Tuosta työssäoppimisjaksostahan minä totesin silloin aikoinaan, että en enää koskaan opiskele mitään. Koen olevani luonteeltani mukavuudenhaluinen eli teen sitä, mistä pidän. Valitettavasti nekin mukavuudet ovat some ja videopelaaminen.
 
Tuleva eläkeläinenkö?
Kaupan ala? Hyllyttämistä, varmasti saa yksilöiden työnkuvan ja itsenäistä työtä. Tekijöistä pulaa. Nuorena henkilönä TE- toimisto voi varmaan olla mukana suunnittelemassa työnkuvan, mikä kirjattaisiin työsopimukseen.
Nykyään lähes kaikkeen vaaditaan tutkinto, myös kaupan alalle ja siivousalalle. Siivousalahan on täysin poissuljettu fyysisten vaivojen takia. Kiinnostuin joskus jopa merkonomin tutkinnosta, mutta siitäkin minulle terveydenhoitaja kertoi, ettei sovi minulle matematiikan ollessa peruskoulussa yksilöllistetty. Olen lukenutkin, että merkonomin tutkinto muistuttaa lukiokoulutusta kielineen ja matematiikan tehtävineen. Parasta unohtaa kyseinen koulutus.

Olen aika hidaskin, mikä juurikin johtunee fyysisestä koostani sekä terveydestä. Minulle on kipujakin tullut ravintolatyöstä, erioten annosruokien ja juomien tarjoilusta. Erioten painajaista oli se, kun sain työssäoppimisen seurauksena niin pahan selkäkivun, että sängystä nouseminenkin oli kivuliasta. Monet itkut tuli siitäkin päästettyä opettajalle miettiessä työssäoppimisjakson keskeytymistä ja harjoittelupaikan etsimistä.
 
Tuleva eläkeläinenkö?
Sinulla on hyvä ulosanti, et vaikuta heikkolahjaiselta. Varmaan meiltä kaikilta löytyy puutteita ja vammoja jos aletaan kartoittamaan. Olet tainnut jäädä liikaa kiinni diagnooseihin? Ja minä ainakin pidän sinusta, ihan eka kirjoituksestasi lähtien, mutta ainahan on olemassa paskahousuja, kuten nuo kiusaajat, jotka ovat tuhat kertaa huonompia ihmisiä kuin sinä. Ihan turhaan aliarvioit itseäsi.

Hakeudu töihin, missä et ole tekemisissä paljoa ihmisten kanssa, introverttinä poltat itsesi loppuun palvelutyössä. Joku homma, missä saat yksin ja rauhassa näpetää, vaikka joku työ laboratoriossa, siellä on muitakin introverttejä, joten et ole outo lintu siellä. Ei kaikkiin töihin tarvitse käydä lukiota tai korkeakouluja. Miten olis joku tehdastyö? Sieltäkin löytyy monenlaisa tehtäviä, eikä työn tarvitse olla fyysisesti raskasta.
Eikä minun aikaan ole ollut mitään inspiroivia ihmisiä vaikeuksineen. Luulin, ettei minunlaisia ihmisiä ole yliopistossa tai edes töissä! Oikeasti! En ole saanut mitään neuvoja vanhemmiltani, enkä ollut kovin läheinen äidin kanssa. En tosin isänkään kanssa ollut hirveämmin tekemisissä.

Kuitenkin olen saanut töissä kehuja reippaudesta, tunnollisuudesta ja ahkeruudesta. Tuntuisi pahalta mennä jonnekin työkeskukseen, jossa enemmistö olisi kehitysvammaisia ja tuntisin itseni ihan muukalaiseksi heidän seurassa kaivatessani järkeviä puheen aiheita. Sellaista jos minulle olisi ehdotettu suoraan, niin minähän olisin kieltäytynyt sellaisesta, sillä olisin nolostellut sitä kiusaamispelkojen takia. Sen takia en suostunut erityisammattikouluunkaan, eikä monikaan niiden papereilla ole saanut töitä tavalliselta työpaikalta, joka on ollut minun tavoite.
 
vierailija
Selityksiä kyllä löytyy. Mene mukaan politiikkaan.
Taas alkaa vitsailut poliitikkojen heikkolahjaisuudesta. Ehdota vielä poliittista uraa Vihreiden puoluetoimistossa. Siellä ei ole minun poliittinen koti. En äänestäisi Vihreitä, vaikka maksettaisiin.

Minä kuitenkin olen perinteisiä arvoja (lukuun ottamatta uskontoa) kannattava ateisti. PS:n äänestäjä ollut jo 20-vuotiaasta alkaen, mutta siihenkin olen täysin pettynyt sen muuttuessa ihan pehmopuolueeksi (ehkä Tiihosen linja toisi pientä toivoa) enkä oikein ymmärrä tuota Israel- ja USA-kiimaa, jonka takia niitä sotia tapahtuu Lähi-idän alueella. Niin tekopyhänä kun pidän Israelia: sinne ei oteta pakolaisia, mutta tänne Eurooppaan heitä houkutellaan. Ei oikein tuo globalistien nuoleskelu innosta.
 
vierailija
Taas alkaa vitsailut poliitikkojen heikkolahjaisuudesta. Ehdota vielä poliittista uraa Vihreiden puoluetoimistossa. Siellä ei ole minun poliittinen koti. En äänestäisi Vihreitä, vaikka maksettaisiin.

Minä kuitenkin olen perinteisiä arvoja (lukuun ottamatta uskontoa) kannattava ateisti. PS:n äänestäjä ollut jo 20-vuotiaasta alkaen, mutta siihenkin olen täysin pettynyt sen muuttuessa ihan pehmopuolueeksi (ehkä Tiihosen linja toisi pientä toivoa) enkä oikein ymmärrä tuota Israel- ja USA-kiimaa, jonka takia niitä sotia tapahtuu Lähi-idän alueella. Niin tekopyhänä kun pidän Israelia: sinne ei oteta pakolaisia, mutta tänne Eurooppaan heitä houkutellaan. Ei oikein tuo globalistien nuoleskelu innosta.
Persuihin huolitaan kaikki....
Kuivasilmäisyyttä hoidetaan silmätipoilla. Eikä 155cm ole liian lyhyt tekemään töitä, minä tiedän
 
Tuleva eläkeläinenkö?
Persuihin huolitaan kaikki....
Kuivasilmäisyyttä hoidetaan silmätipoilla. Eikä 155cm ole liian lyhyt tekemään töitä, minä tiedän
Ei innosta puolueen ailahtelevainen politiikka: ensin oltiin EU:ta vastaan, nyt ollaan EU-kriittisiä. Silläkään ei ole väliä, keitä tänne tulee, kunhan eivät ole muslimeja. Olin itsekin ennen samanlainen pehmoisänmaallinen kunnes totuus minulle aukesi, että lisääntynyt rikollisuus on oire. Uskonnon sijaan syyllinen on rodullisissa ominaisuuksissa. Toki nykypäivänä leikitään rodun olevan sosiaalinen konstruktio ja jokainen voi olla suomalainen.

Ihmiset eivät näe syytä, seurauksien aiheuttajaa. Ennen minäkin osoitin syyttävin sormin kukkahattutätejä. Nyt tiedän todellisen syyllisen olevan valtaa pitävissä sionisteissa, joita poliitikot miellyttävät. Muslimit ja suvaitsevaisto ovat näiden sionistien hyödyllisiä idiootteja.
 
voisit mennä postiin töihin.Siinäpä sinulle oiva työpaikka.Alkaisit jakamaan kansalle lehteä tai sitten voisi tuo postin lajittelu olla oiva työ myöskin ei luulisi tuon homman olevan mitenkään ylivoimaista.Palkka voi olla kylläkin kehno koska johto on ahnetta porukkaa mutta kyseessähän onkin lähinnä kutsumisammatista siitä että saa palvella kansaa,ja pitää sen tyytyväisenä.
 
AP taas
Voisihan tuohon Postin työhön perehtyä ahneesta johtokunnasta huolimatta. Välinehuoltajan ammatti on unohdettava fyysisten vaativuuksien vuoksi, ja laborantti tuskin tulisi kuuloonkaan, koska tarvitaanhan siinä matematiikkaa. Yhtälöistä ne vaikeudet alkaa.

Kyllähän se koulupsykologikin niistä vahvuuksista puhui, mutta missä helvetin työssä voisin muka yleistietoutta ja loogista päättelykykyä? No en missään, koska rahkeet ei riitä korkeakouluun - ei edes ammattikorkeakouluun.

Ravintola-alalla ollessani olen todennut, että vielä jonain päivänä lähden alalta, mutta kun todellisuus on tullut vastaan, niin pitää tyytyä siihen varmaan loppuelämäksi. Olkoot miten fyysisesti rankkaa. Olen kyllä viihtynyt siellä henkilöstöravintolassa ja kaipaan työporukkaani, vaikka tiedän, että selkä ei tulisi kyseistä työtä kestämään.

Ei minusta ole tekemään kovaa työtä haluamani eteen. Jo liikunnan harrastaminenkin on tuottanut vaikeuksia. Liikkumattomuudestani äitikin oli valittanut ollessani peruskoululainen ja toimintaterapeutti antanut palautetta liiallisesta tietokoneen käytöstä. Itsehän aina otin sellaisia syitä esille kuin "Ei jaksa" ja "Liikunta on liian rankkaa". Aloin jopa valehdella sairastavani astmaa välttääkseni tuon kamalan liikunnan. Ainoa kova saavutus elämässäni on painon pudotus 70 kilosta 55 kiloon ja siihen se jääkin. No, yritän syksyllä innostua siitä joogasta, jonka ei pitäisi olla rankkaa.
 
Ikää on 26 vuotta ja on vielä aikaa keksiä edes jokin ammatti, vaikka koen tilanteeni toivottomaksi mahdollisuuteni ollessani rajatut. Siihen on syynsäkin: laaja-alaiset oppimisvaikeudet, jotka ovat suomeksi sanottuna heikkolahjaisuutta. Se on sama asia kuin 70-85 älykkyysosamäärä, joka ei mene vielä kehitysvammaisuuden puolelle. En ole mutuillut tällaisella asialla, vaan siitä on ihan psykologin lausunto olemassa ja ihan tuorekin.

Minulla on myös fyysisiä vaivoja johtuen Sjögrenin oireyhtymästä, joka vaikuttaa eniten silmiin, mutta mahdollisesti myös lihaksistoonkin. Välinehuoltajan ammattiinkin perehdyin viime vuonna kiinnostuessani ko. alasta kunnes todellisuus tuli esiin ja oli ajateltava fyysistä terveyttäni. Alassa kiinnosti pikkutarkkuus ja introvertin luonnolle sopiva työ, mutta kuten totesin, kyseinen ammatti ei tule kuuloonkaan.

Minulla on ennestään takana ammattikoulutus tavallisesta ammattikoulusta. Opiskelin ravintola-alaa. Olin alussa heittämässä hanskoja tiskiin, kun en osannut hahmottaa, että milloin vaa'an näyttö näyttää 2 kiloa tai 2 grammaa. Tiedän kilogramman olevan suurempi kuin gramma, mutta se hahmottaminen vaa'an näytöltä oli vaikeaa. Aloin kuitenkin kuvamuistin kautta oppia tämän. Minullehan ehdotettiin jopa yksilöllistettyjä arviointikriteerejä, mutten suostunut niihin pelätessäni, että miten ne vaikuttaa työllistymiseen.

Oli minulla ongelmani myös omantoiminnan ohjauksessa, mutta pidin syyn pääni sisällä salaisuutena. Syynä oli se, että hiljaa ajattelin, että uskallanko tehdä tuota tai mitä jos mokaan ja minulle nauretaan. Ehkä diagnosoimaton masennus, jota epäilin koulukiusaamisen takia peruskoulussa, teki minusta passiivisen. Kuitenkin sain ensimmäisenä vuotena otettua itseäni niskasta kiinni ja arvosanat nousi H2:en ja K3:en työssäoppimisjaksoilla. Ensimmäinen työssäoppimisjaksohan meni päin p*rsettä johtuen noista omantoiminnan ohjauksen ongelmista yhdistettynä epävarmaan luonteeseen. On myönnettävä pelkurimainen luonteeni nuoruusajoiltani, minkä takia en ollut suosiossa.

Vaikka minulla on vaikeaakin ollut, niin pääsin kuitenkin heti valmistumisen jälkeen tarvittaessa kutsuttavaksi työntekijäksi samaan henkilöstöravintolaan, jossa suoritin viimeisen työssäoppimisen hyvillä arvosanoilla. En ole ollut kädestä pitäen opetettava joka hetki, vaan sain arviossa palautetta, että sisäisin heti alkuviikosta työtehtävät. Tuntipalkka on ollut sama kuin muillakin ja onneksi työmuodosta huolimatta töitä oli ennen koronan alkuun arkisin paljonkin. Nyt tosin koronan takia työt ovat jäähyllä, ja minulla on pitkään käynyt mielessä toinen ammatti, mutten keksi mikä. Olen aivan tyhmä lukioon ja korkeakouluun, muttei ammattikoulustakaan löydy tällaiselle fyysisesti heikolle ja sosiaalisesti kömpelölle (olen Asperger-piirteinen).
Ei munkaan mielestä sun teksti vaikuta heikkolahjaisen tai lievästi kehitysvammaisen tekstiltä.

Sulla puuttuu ehkä ns.tekemisen itsetuntoa sekä rutiinia, ja esim.koulukiusaaminen romuttaa tekemisenkin itsetuntoa. Työelämässä pitää tehdä ja suoriutua muiden katsellessa vierestä.
Mä uskon että sä oikeasti hoksaat asioita, jos et panikoi, ja jos annat itsellesi aikaa. :)
 
Ap taas
Ei munkaan mielestä sun teksti vaikuta heikkolahjaisen tai lievästi kehitysvammaisen tekstiltä.

Sulla puuttuu ehkä ns.tekemisen itsetuntoa sekä rutiinia, ja esim.koulukiusaaminen romuttaa tekemisenkin itsetuntoa. Työelämässä pitää tehdä ja suoriutua muiden katsellessa vierestä.
Mä uskon että sä oikeasti hoksaat asioita, jos et panikoi, ja jos annat itsellesi aikaa.
Kuten olen sanonut minua on pelottanut, että muut nauraa minulle. Pelkään näyttäväni kömpelöltä. Pelkään virheitä ja ottaa riskejä. Olen syystäkin halunnut olla toinen ihminen. Olen jopa esittänytkin eri ihmistä muiden edessä valehtemalla ryyppäämisestäni ja tupakoinnistani yläkoulussa vain suosion toivossa. Pidin samoja valepersoonaa yllä jopa psykologin edessäkin. Persoona oli esittäessä eri, samannimisenä naisena pysyin.

Minua houkutteli kahvilayrittäjyys suorittaessani kahvilapalvelut-valinnaisen. Tosin leipomispuoli on jäänyt minulla heikohkoksi, kun en kokkipuolelle päätynyt. Olen kyllä yrittäjyydestä lukenut, että yrittäjillä on yleensä kirjanpitäjä, mutta on myös itsekin oltava perillä asioista. Ollaan juteltu tästä asiasta omavalmentajan sekä TE-toimiston ammatinvalintapsykologin kanssa, jotka mietti minun fyysistä terveyttä. Siinä taitaa taas unelma olla murskana. Ehkä joku saattaa antaa vinkiksi, että haitata paskat niille epäilijöille, mutta minä olen aina ollut niin munaton ja olen kasvanut enemmän pelossa ylihuolehtivan äidin luona.

Minä kun niin suunnittelin Pop uppia, jossa saisin edes jonkinlaisen käsityksen yrittäjyydestä ja näkisin, että tulisiko asiasta käytännössä mitään. Näin toimi perheenjäseneni ja huomattuaan useamman kerran pop upeissa hänen liike-ideansa toimi, jolloin hän sai pysyvää yritystoimintaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Kuten olen sanonut minua on pelottanut, että muut nauraa minulle. Pelkään näyttäväni kömpelöltä. Pelkään virheitä ja ottaa riskejä. Olen syystäkin halunnut olla toinen ihminen. Olen jopa esittänytkin eri ihmistä muiden edessä valehtemalla ryyppäämisestäni ja tupakoinnistani yläkoulussa vain suosion toivossa. Pidin samoja valepersoonaa yllä jopa psykologin edessäkin. Persoona oli esittäessä eri, samannimisenä naisena pysyin.

Minua houkutteli kahvilayrittäjyys suorittaessani kahvilapalvelut-valinnaisen. Tosin leipomispuoli on jäänyt minulla heikohkoksi, kun en kokkipuolelle päätynyt. Olen kyllä yrittäjyydestä lukenut, että yrittäjillä on yleensä kirjanpitäjä, mutta on myös itsekin oltava perillä asioista. Ollaan juteltu tästä asiasta omavalmentajan sekä TE-toimiston ammatinvalintapsykologin kanssa, jotka mietti minun fyysistä terveyttä. Siinä taitaa taas unelma olla murskana. Ehkä joku saattaa antaa vinkiksi, että haitata paskat niille epäilijöille, mutta minä olen aina ollut niin munaton ja olen kasvanut enemmän pelossa ylihuolehtivan äidin luona.

Minä kun niin suunnittelin Pop uppia, jossa saisin edes jonkinlaisen käsityksen yrittäjyydestä ja näkisin, että tulisiko asiasta käytännössä mitään. Näin toimi perheenjäseneni ja huomattuaan useamman kerran pop upeissa hänen liike-ideansa toimi, jolloin hän sai pysyvää yritystoimintaa.
Mitä jos pyrkisit johonkin kahvilaan työntekijäksi?
Oli rajoitteita tai ei, niin yrittäjyydessä kannattaa ensin kokeilla sitä alaa ns.ruohonjuuritasolta. Silloin oppii ilman isoa putoamisriskiä sen alan hyvät ja huonot puolet, sit ajan mittaan voi miettiä, pystyisikö pyörittämään sitä firmaa.

Vain 1/4 uusista firmoista jää henkiin. Mä en uskaltaisi firmaa perustaa kuin jos riskit olisivat minimaaliset, ja olisin 150 % varma että firma on pystyssä vielä 10 vuoden päästäkin.

Aloita pienestä. Tee keikkaa sinne sun tänne (kuten olet tehnytkin), ajan mittaan sulle hahmottuu mistä oikeasti tykkäät, ja mihin pystyt. (y)
 
Ja mä kärsin nuorempana siitä, että pelkäsin kun muut seurasivat töissä. Ihan yksinkertaiset hommatkin menivät puihin, jos joku tuijotti vieressä.

Mutta siinä ei auta kuin tehdä, tehdä, karaistua ja karaistua. Kohdata pelkonsa, niin se pelko pienenee vuosien varrella. :)
 
vierailija
Kuulostat enemmän masentuneelta kuin heikkolahjaiselta. Nykypäivänä heikkolahjaisen on mahdotonta työllistyä nykyisillä työmarkkinoilla ja he tarvitsevat peruskoulussakin reilusti helpotetun opetussuunnitelman. Seiskan arvosanat ovat keskitasoa.
 
vierailija
Kyllähän tuo yrittäjyys minua houkuttelee, mutta kuten sanoin, jos oikeasti ryhtyisin sanoista tekoihin, niin kokeilisin koko hommaa ensin pop upista, jotta pääsisin alkuun ja erioten palaute tuotteista on tärkeää. Pop up-ideoita olen vain saanut paperille aikaiseksi, mutten ole soveltanut käytäntöön.

Oma suunnitelma olisi, että harjoittelisin ensin tuotteiden valmistamista ja arvioin, että olisiko niistä myyntiin. Itselläni on saattanut toisella kerralla käydä hyvä tuuri kakun teon kanssa. Kyllähän se aikamoista rakettitiedettä on, kun leivosten pitää olla ketoa ja samaan aikaan lakto-ovovegetarististista. Toki varsinaisena yrittäjänä joustaisin omasta aatemaailmasta ja huomioisin enemmistön ja pienen valikoiman tekisin erikoistuotteita.

Kuitenkin minua on jäänyt painamaan peruskoulussa helpotettu matematiikka, ja minulle sanottiin yrittäjyyden olevan numeroiden pyörittelyä. Haluaisin vain saada itselleni työn säännöllisellä kuukausipalkalla ja pysytellä erossa somesta. Tuntuu pahalta olla yhteiskunnan verovaroja kuluttava, hyödytön ihminen. Niinhän meistä vammaisista sanotaan. Haluaisin olla kuin normaalit siskoni, jotka tekee töitä hoitoalalla kuukausipalkkaa saaden. Haluaisin myös tällä yrittäjyydellä tai millä tahansa oikealla työllä näyttää keskisormea minua vihanneille ihmisille. Näinhän minä olen toiminut myös valitsemalla normaalin kumppanin: "Kyllä tällainen" vammainen" saa yli 170 cm, komean miehen! Mitäs siihen sanotte? ". Sisäisesti näin ajattelen, en ihan ääneen tuo kantaani esiin.

Niinpä, kait pitää tämäkin unohtaa, vaikka yksin työskentely on minua houkutellut, jotta voisin tehdä asiat omalla tavalla eikä olisi pelkoja, että joku nauraisi tavoilleni. Tai sitten olen vainoharhainen. Yritänpä kuitenkin ammatinvalintapsykologilla asiaa selvitellä, vaikkei sekään voi mitään maagista tehdä minulle.
 
vierailija
”Haluaisin vain saada itselleni työn säännöllisellä kuukausipalkalla ja pysytellä erossa somesta. Tuntuu pahalta olla yhteiskunnan verovaroja kuluttava, hyödytön ihminen. Niinhän meistä vammaisista sanotaan. Haluaisin olla kuin normaalit siskoni, jotka tekee töitä hoitoalalla kuukausipalkkaa saaden. Haluaisin myös tällä yrittäjyydellä tai millä tahansa oikealla työllä näyttää keskisormea minua vihanneille ihmisille. Näinhän minä olen toiminut myös valitsemalla normaalin kumppanin: "Kyllä tällainen" vammainen" saa yli 170 cm, komean miehen! Mitäs siihen sanotte? ". Sisäisesti näin ajattelen, en ihan ääneen tuo kantaani esiin.”

Kerroit aiemmin pariin otteeseen äidistäsi.
Sanoit hänen toruneen sinua tyhmäksi ja mielestäsi hän on ylihuolehtiva.
Hän ei ilmeisesti ole tarpeeksi perehtynyt ongelmiisi.
Ei somea ja nettiä tarvitse pelätä.
Olet haksahtanut kokeilemaan monta alaa.
Luulisi vähemmästäkin menevän pään pyörälle.
Rauhoitu ja tee sitä mikä kiinnostaa ja tuntuu oikealta.
Pärjäät monella alalla, kun saat ympärillesi hyviä ja kannustavia ihmisiä.
Nykyään puhutaan osatyökykyisten työllistämisestä.
Suomessa on ikärasismia. Vaikka olisit kuinka hyvä et saa ikääntyneenä uutta kunnollista työpaikkaa.
Koronan takia moni on menettänyt tulonsa.
TE-toimiston ym. väki puhuu ja neuvoo kuin heitä on opetettu ja heiltä vaaditaan.
Minä kirjoitan ja puhun kuin sydämeni ja järkeni sanoo.
Eläkeläisenä en tarvitse mielistellä yhtään mitään tai ketään.
Älä vertaa itseäsi sisaruksiisi. Heillä kävi geenilotossa parempi tuuri.
Miestä ei kannata hommata muiden mittatikuilla. Elämäänsä ei kannata perustaa miesten varaan. Elämässä pitää olla oman itsetunnon varassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ap taas asialla
”Haluaisin vain saada itselleni työn säännöllisellä kuukausipalkalla ja pysytellä erossa somesta. Tuntuu pahalta olla yhteiskunnan verovaroja kuluttava, hyödytön ihminen. Niinhän meistä vammaisista sanotaan. Haluaisin olla kuin normaalit siskoni, jotka tekee töitä hoitoalalla kuukausipalkkaa saaden. Haluaisin myös tällä yrittäjyydellä tai millä tahansa oikealla työllä näyttää keskisormea minua vihanneille ihmisille. Näinhän minä olen toiminut myös valitsemalla normaalin kumppanin: "Kyllä tällainen" vammainen" saa yli 170 cm, komean miehen! Mitäs siihen sanotte? ". Sisäisesti näin ajattelen, en ihan ääneen tuo kantaani esiin.”

Kerroit aiemmin pariin otteeseen äidistäsi.
Sanoit hänen toruneen sinua tyhmäksi ja mielestäsi hän on ylihuolehtiva.
Hän ei ilmeisesti ole tarpeeksi perehtynyt ongelmiisi.
Ei somea ja nettiä tarvitse pelätä.
Olet haksahtanut kokeilemaan monta alaa.
Luulisi vähemmästäkin menevän pään pyörälle.
Rauhoitu ja tee sitä mikä kiinnostaa ja tuntuu oikealta.
Pärjäät monella alalla, kun saat ympärillesi hyviä ja kannustavia ihmisiä.
Nykyään puhutaan osatyökykyisten työllistämisestä.
Suomessa on ikärasismia. Vaikka olisit kuinka hyvä et saa ikääntyneenä uutta kunnollista työpaikkaa.
Koronan takia moni on menettänyt tulonsa.
TE-toimiston ym. väki puhuu ja neuvoo kuin heitä on opetettu ja heiltä vaaditaan.
Minä kirjoitan ja puhun kuin sydämeni ja järkeni sanoo.
Eläkeläisenä en tarvitse mielistellä yhtään mitään tai ketään.
Älä vertaa itseäsi sisaruksiisi. Heillä kävi geenilotossa parempi tuuri.
Miestä ei kannata hommata muiden mittatikuilla. Elämäänsä ei kannata perustaa miesten varaan. Elämässä pitää olla oman itsetunnon varassa.
Minulla on aivan samat vaatimukset kuin "normaaleilla" naisilla: pitää olla yli 170 cm. Kaipaan syvällisempää seuraa miehestä, jonka kanssa puhua poliittisista aiheista yms. Ymmärränkin miehiä paremmin kuin naisia. On se niin hauskaa, miten joku fysioterapeutti tai urheiluhieroja (tässä pari esimerkkiä tapaamistani ammatin edustajista) on voinut olla sokea matalalle älykkyydelleni. Sen sijaan olen saanut kuulla olevani fiksu, johon olisin voinut vastata, että nyt vitsailet. En kuitenkaan vedä mitään älykön, jota on aika vaikeaa esittää, saati bimboilijankaan (jota voi älykkäämpikin esittää) roolia.

Halusin nuorempana olla nuori kuten muut, mutta tuntuu, että minulta on osa viety pois johtuen äidin asenteista. Ihan kuin olisin ollut lahkossa ilman uskontoa. Äitini ei esim. ulkonäköpaineistani piitannut ja suhtautui tyyliini jyrkästi kehoittaen värjäämään tukan takaisin. Tuli helposti se tunne, ettei tällaisella vammaisella ollut oikeutta olla nätti. Toki halusin sillä pukeutumisella näyttää, kuinka minäkin pystyn tähän. Ei mikään ihme, jos sen takia itseviha vain vahvistui. Tämän takia olen salamyhkäinen asioistani, enkä kaipaa mitään liiallista huomiota.
 
Ap vastaa taas
8p
”Haluaisin vain saada itselleni työn säännöllisellä kuukausipalkalla ja pysytellä erossa somesta. Tuntuu pahalta olla yhteiskunnan verovaroja kuluttava, hyödytön ihminen. Niinhän meistä vammaisista sanotaan. Haluaisin olla kuin normaalit siskoni, jotka tekee töitä hoitoalalla kuukausipalkkaa saaden. Haluaisin myös tällä yrittäjyydellä tai millä tahansa oikealla työllä näyttää keskisormea minua vihanneille ihmisille. Näinhän minä olen toiminut myös valitsemalla normaalin kumppanin: "Kyllä tällainen" vammainen" saa yli 170 cm, komean miehen! Mitäs siihen sanotte? ". Sisäisesti näin ajattelen, en ihan ääneen tuo kantaani esiin.”

Kerroit aiemmin pariin otteeseen äidistäsi.
Sanoit hänen toruneen sinua tyhmäksi ja mielestäsi hän on ylihuolehtiva.
Hän ei ilmeisesti ole tarpeeksi perehtynyt ongelmiisi.
Ei somea ja nettiä tarvitse pelätä.
Olet haksahtanut kokeilemaan monta alaa.
Luulisi vähemmästäkin menevän pään pyörälle.
Rauhoitu ja tee sitä mikä kiinnostaa ja tuntuu oikealta.
Pärjäät monella alalla, kun saat ympärillesi hyviä ja kannustavia ihmisiä.
Nykyään puhutaan osatyökykyisten työllistämisestä.
Suomessa on ikärasismia. Vaikka olisit kuinka hyvä et saa ikääntyneenä uutta kunnollista työpaikkaa.
Koronan takia moni on menettänyt tulonsa.
TE-toimiston ym. väki puhuu ja neuvoo kuin heitä on opetettu ja heiltä vaaditaan.
Minä kirjoitan ja puhun kuin sydämeni ja järkeni sanoo.
Eläkeläisenä en tarvitse mielistellä yhtään mitään tai ketään.
Älä vertaa itseäsi sisaruksiisi. Heillä kävi geenilotossa parempi tuuri.
Miestä ei kannata hommata muiden mittatikuilla. Elämäänsä ei kannata perustaa miesten varaan. Elämässä pitää olla oman itsetunnon varassa.
Ei Suomessa liian nuorikaan kelpaa töihin, koska ei ole kokemusta. No, milläs muulla sitten sitä kokemusta kuin työllä? Työvoimapulasta toitotetaan ja työ (tällä kertaa hoitotyö on tapetilla) ei mukamas kelpaa kantaväestölle, niin sen takia pitää tuoda ulkomailta työvoimaa. Mikä ettei? Eivät ainakaan valita huonosta palkasta. Palkkaus työn raskauteen nähden sekä työolosuhteet on suurin syy, miksi ihmisiä lähtee alalta. Minun kantani on se, että pitäisi saada oman kansan asiat ensin hoidettua ja sitten voidaan katsoa muita. On toki päivän selvää, ettei niitä töitä ole terveillekään. Minun onni on se, etten näytä fyysisesti rajoitteiselta, vaikka se voisi olla helpompaa ja saisin varmaan paremman kohtelun, kuin valonarkuudesta kärsivänä.
 
Ap vastaa taas
Poliitikoksi vasemmistoliittoon, demareihin tai vihreisiin.
Ei ole minun puolueita ne. Vihreissäkään ei ole ollut enää mitään vihreää. Aiemmin olin hölmö, kun edes ajattelin äänestäväni koko puoluetta! Voin olla Vihreiden kanssa samaa mieltä kannabiksesta, jota haluaisin fyysisen sairauteni hoitoon, mutten missään nimessä ala leikkimään, että mieskin voi synnyttää ja Eskimo-puikot ovat rasismia. Mitä enemmän olen vihreistä lukenut, sitä vähemmän vihreää logiikkaa ymmärtää: vegaanina ei käytetä edes villasukkia, mutta sitten puetaan ympäristöä kuormittavaa polyesteria, josta kertyy mikrokuituja vesistöön vahingoittaen kaloja. Ei tästä yhteiskunnasta voi tehdä täysin vegaanista.

Olen suoraan sanoen kateellinen vanhemmilleni, jotka elivät Kekkosen aikoja. Kysyinkin jopa isältä, että kaipaako hän niitä aikoja. Hän vastasi kysymykseeni, että kyllä. Kelpaisi minullekin ne ajat, jolloin oli jokin mahdollisuus päästä töihin ja taloustilannekin taisi olla ok. Nykyiset lapset syntyvät työttömään Suomeen. Ei siinä houkuttele tehdä omaa jälkikasvua ja vielä eniten ajattelen syntymättömien lasteni parasta. En halua huonoja geenejäni heihin.
 
vierailija
Ei ole minun puolueita ne. Vihreissäkään ei ole ollut enää mitään vihreää. Aiemmin olin hölmö, kun edes ajattelin äänestäväni koko puoluetta! Voin olla Vihreiden kanssa samaa mieltä kannabiksesta, jota haluaisin fyysisen sairauteni hoitoon, mutten missään nimessä ala leikkimään, että mieskin voi synnyttää ja Eskimo-puikot ovat rasismia. Mitä enemmän olen vihreistä lukenut, sitä vähemmän vihreää logiikkaa ymmärtää: vegaanina ei käytetä edes villasukkia, mutta sitten puetaan ympäristöä kuormittavaa polyesteria, josta kertyy mikrokuituja vesistöön vahingoittaen kaloja. Ei tästä yhteiskunnasta voi tehdä täysin vegaanista.

Olen suoraan sanoen kateellinen vanhemmilleni, jotka elivät Kekkosen aikoja. Kysyinkin jopa isältä, että kaipaako hän niitä aikoja. Hän vastasi kysymykseeni, että kyllä. Kelpaisi minullekin ne ajat, jolloin oli jokin mahdollisuus päästä töihin ja taloustilannekin taisi olla ok. Nykyiset lapset syntyvät työttömään Suomeen. Ei siinä houkuttele tehdä omaa jälkikasvua ja vielä eniten ajattelen syntymättömien lasteni parasta. En halua huonoja geenejäni heihin.
Kekkosen aikana Suomesta paettiin työttömyyttä Ruåtsiin. Kyl nyt asiat ovat paremmin kuin 1956-1981.
 
vierailija
Ei ole minun puolueita ne. Vihreissäkään ei ole ollut enää mitään vihreää. Aiemmin olin hölmö, kun edes ajattelin äänestäväni koko puoluetta! Voin olla Vihreiden kanssa samaa mieltä kannabiksesta, jota haluaisin fyysisen sairauteni hoitoon, mutten missään nimessä ala leikkimään, että mieskin voi synnyttää ja Eskimo-puikot ovat rasismia. Mitä enemmän olen vihreistä lukenut, sitä vähemmän vihreää logiikkaa ymmärtää: vegaanina ei käytetä edes villasukkia, mutta sitten puetaan ympäristöä kuormittavaa polyesteria, josta kertyy mikrokuituja vesistöön vahingoittaen kaloja. Ei tästä yhteiskunnasta voi tehdä täysin vegaanista.

Olen suoraan sanoen kateellinen vanhemmilleni, jotka elivät Kekkosen aikoja. Kysyinkin jopa isältä, että kaipaako hän niitä aikoja. Hän vastasi kysymykseeni, että kyllä. Kelpaisi minullekin ne ajat, jolloin oli jokin mahdollisuus päästä töihin ja taloustilannekin taisi olla ok. Nykyiset lapset syntyvät työttömään Suomeen. Ei siinä houkuttele tehdä omaa jälkikasvua ja vielä eniten ajattelen syntymättömien lasteni parasta. En halua huonoja geenejäni heihin.
Se, että poikkeat lampaista, on jo hyvä juttu. Korkea koulutusaste ei takaa vielä kykyä kyseenalaistaa sitä, mitä valtamedia suoltaa. Tuollainen piirre ei yhtään sovi kuvaamaasi diagnoosiin.
 

Yhteistyössä