Mikä allaskaapissa haisee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puuh

Vieras
MIKÄ ja MISSÄ meidän allas/roskiskaapissa lemuaa? Altaan alla on kaksiosainen kaappi, toisella puolen säilytän muovipusseja kopassa ja lisäksi siellä on puhtaita rättejä ja tiskiharjoja. Toisella puolella on roskalaatikko. Olen monta monituista kertaa pessyt pinnat, kuurannut roskalaatikot ja mielestäni kaiken. Silti kaappi lemuaa, kuin siellä mätänisi jotakin. Kaiken lisäksi tämä tapahtuu vain ajoittain, esimerkiksi eilen (tietysti juuri, kun meille oli tulossa vieraita).

Kaapin alapohjassa on reikä, josta viemäri- ja vesiputki kulkevat ja olin ihan varma, että roskiksesta on jotain lentänyt ohi, osunut reikään ja mädäntynyt sinne. Kumihansaka käteen ja käsi reippaasti koloseen: ei löytynyt yhtään mitään. Myöhemmin teippasinkin kolosen, ettei tarvi olla tonkimassa sitä.

Nuuskin viemärin, nuuskin (ja vaihdoin) roskapussin, pesin taas pinnat, haistoin läpi jopa muovipussit ja pesurätit, mikään ei haise noin kamalalle. MIKÄ SITTEN? Yritin kerran raikastaa kaappin laittamalla sinne tupon, jossa oli yleispesuainetta, mutta yhdessä hajusta tuli vielä kamalampi. Toisekseen: mihin se haju katoaa välillä?

vesi- ja/tai viemäriputken tiiviste tai liitos vuotaa satunnaisesti esim paineenvaihtelujen vuoksi. Saatko kaapin alahyllyä/ns lattiaa pois että pääset katsomaan? Tai kaapiston jalkalistaa?

[QUOTE="vieras";27470821]vesi- ja/tai viemäriputken tiiviste tai liitos vuotaa satunnaisesti esim paineenvaihtelujen vuoksi. Saatko kaapin alahyllyä/ns lattiaa pois että pääset katsomaan? Tai kaapiston jalkalistaa?[/QUOTE]

Kyllä mä kohtuullisella vaivalla saan listan ja sokkelilevyn irti, pitääkin tarkistaa. Home ei olisi ihan se kaikkein iloisin ylläri, talo on vasta viisi vuotta vanha ja itsetehty, joten jos hometta olisi, niin moka olisi ihan oma.

Koskas on viemärin hajulukko putsattu? Se voi olla hyvinkin hajun lähde. Ylipäätään keittiön putkistoon voi kertyä kaikenlaista kivaa liejua, joka kannattaisi parin kuukauden välein puhdistaa pois. Haju voi poistuakin välillä, jos olet oikein huljutellut vettä reippaasti, mutta ei aikaakaan, kun sinne viemäriin voi kertyä taas uusi hajupommi.

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä harmaana;27470961:
Koskas on viemärin hajulukko putsattu? Se voi olla hyvinkin hajun lähde. Ylipäätään keittiön putkistoon voi kertyä kaikenlaista kivaa liejua, joka kannattaisi parin kuukauden välein puhdistaa pois. Haju voi poistuakin välillä, jos olet oikein huljutellut vettä reippaasti, mutta ei aikaakaan, kun sinne viemäriin voi kertyä taas uusi hajupommi.

Liian kauan sitten. Vessasta putsasin viimeksi viime viikolla, kun siellä tulee pestyä noita pikkupeppuja päivittäin. Vessassa alkaa kyllä haista se viemäri itse ihan selvästi, siellä ei lemua kaappi.

Ukko hoitakoon viemäriasiat, mä puran kaapinalusen.

Yks hyvä hajun kerääjä on se ylivuotoputki. Eli kun altaan yläreunassa on se rööri mistä ylimääräinen vesi vuotaa viemäriin.
Se on yleensä semmoinen "haitari" putki joka kyllä kerää kaikki mahdolliset jotka jossain vaiheessa alkaa haista.

Vaihtamalla sen putken pääsee hajusta eroon, jos tuo on sen aiheuttaja.

ennenkuin alat mihinkään noista letkujutuista tai hajulukkojen putsauksesta, anna liota vaikka yön yli domentosta (geelimäinen), kodin putkimiestä tms. Se vähän helpottaa muuten yököttävää urakkaa... :x

Meillä haisi allaskaappi ja juurikin noin että aina välillä ja välillä ei. Talkkari katto sinne "lattian" ja totes että viemäriputken liitos sielä alla ei ollu kunnolla paikallaan. Hajut loppu siihen.

Siitä reiästä on kuin onkin mennyt sisään jotain, siis sinne roskiskaapin pohjan alle. En vain ylettynyt siihen käsin. Kamera mahtui reiästä sisään ja nappasin kuvan, kun ajattelin, että tiedän sitten, pitääkö sokkeli purkaa vai ei.

En ole ihan varma, onko löytö kenties sipuli vai mandariini, pyöreä ja harmaanruskea ja läpimätä se ainakin on, en tutkinut sitä sen tarkemmin. Mun teippiviritykseni ei ole pitänyt. Ihme vain, että se näytti olevan muodossaan, eikä teippi lerppunut siellä reiässä. Tai sitten tämä on joku miehen "oho se meni tonne, laitan teipin takaisin enkä sano mitään, kun en jaksa ronkkia pois" -viritys.

Yhteistyössä