Mikä voi vaivata 4 vuotiasta? Ollut pitkään kipeä, kuume, korvatulehdus ym..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana.

Vieras
Eli tyttö ollut kohta pari viikkoa kipeänä, eilen aamulla loppui antibiotti ja oli jo pari päivää parempi vointinen. Nyt tänään aamulla tuntui taas läpöiseltä--> kuume 38. Alkoi valittaa niskakipua ja oli tosi tuskaisen oloinen, mentiin lääkäriin joka tarkisti pään/niskan liikkeet, korvat, keuhkot ja sanoi että tytöllä kaikki hyvin ja että pitkää tautia ollut paljon liikkeellä.. Päästiin lääkäristä, annoin buranan ja siitä n. puoli tuntia niin tyttö oksensi ja kävi nukkumaan. Nukkui pari tuntia ja heräsi suht pirteänä, söi jäätelöä, leikki ja iltapalakin maistui ihan ok. Nyt sitten sanoi että ei satu niskaan muttaa näyttää takaraivoa ja sanoo että vähän sinne sattuu..
Mä oon ihan huolesta sykkyrällä, ahdistaa ja oksettaa..

Viruksen aiheuttama flunssa, paska säkä vaan ja kaksi tai useampi eri tauti tullut nyt peräkkäin. Lisäksi vastustuskyky on alhaalla edellisen taudin (ja antibiootin) takia niin sai helposti uuden.

Otettiinko lääkärissä verikokeet?

No mä mietin sitä vatsatautia kun oksensikin sen kerran, mutta kun ei oo uudestaan oksentanu eikä vatsakaan oo löysällä.. Eniten mietityttää tuo niskakipu, oli siis niin kipee et lapsi halus istua yksin ihan hiljaa paikallaa.. Ne jänteet oli jotenki pullistunu ja tyttö veti hartioita korviin.. :(
Mutta mä äsken vähän hieroin sen niskaa ja hartioita eikä enää valittanu. Silti oon huolissani ku tyttö ollu näin kauan kipee. Muut lapset, joilla myös se korvatulehdus ja flunssa, ovat jo terveitä..

Epäilen oksentamisen johtuneen pikemminkin lääkkeestä kun burana helposti ärsyttää mahaa etenkin jos on syönyt huonosti.

Niskakipu on lääkärin toimesta todettu vaarattomaksi niin en sitä yksin oireena lähtisi pelkäämään. Kuumekin on vielä melko matala, 38 astetta.
Seuraile nyt ja anna oireen mukaista hoitoa ja sit tietty jos vointi heikkenee selkeästi tai oireet jatkuu pitkään niin sit uudelleen lääkäriin. Ei se tulehdusarvo yksinään kauheastikerro ja antibioottikuuri on just syöty niin ei ole kauhean luotettavakaan.

No ei kai nyt sentään kuole yhtäkkiä jos on kuitenkin syönyt ja leikkinyt jne... Eikä se kuumekaan niin korkea ole..
Meilläkin jotain ihme pitkäkestoista tautia lapsella 2,5v.. Yhden päivän kuume sit nuhaa sitten pari päivää terve, sit alko yskä joka on nyt pahentunut ja nyt taas nenä valuu... :(
Voimia sinne!

[QUOTE="a p";30558183]Oonks mä ihan hölmö ku edelleen täällä panikoin?
Onko mulla syytä huoleen että olis jotain vakavaa johon lapsi vois vaikka yöllä kuolla?[/QUOTE]

Jos lapsen yleisvointi on hyvä niin ei ole syytä huoleen. Niska/pääkipu voi johtua kuumeesta tai kuumeen takia liian vähäisestä nesteensaannistakin. Juota runsaasti, mieluiten vichyä tai muuta vastaavaa jossa on suoloja. Niskoista ollaan huolissaan vain silloin jos on niskajäykkyyttä eli jos ei esim saa päätä enää taivutettua leukaa rintaan.

Lapsella oli siis kuumetta sillon aamulla, jolloin alkoi tuo niskakipukin.. Oksentamisen jälkeen tuntui vielä lämpöiseltä, mutta herätessään unilta ei tuntunut mielestäni enää ollenkaan kuumalta.. Sen jälkeen on leikkinyt, katsonut elokuvaa, syönyt/juonut ja annoin illalla vielä yhden panadolin. Niskaa ei enää valittanut mutta sanoi että päähän vähän sattuu. Nyt tyttö nukkuu omassa sängyssään ihan normaalisti..
En tiiä miks menin näin paniikkiin että vieläkin rinnassa tykyttää ja on tosi ahdistava olo :(
Eihän tällänen voi varmasti olla mikään aivokalvontulehdus/joku muu yhtä vakava?

[QUOTE="Mie";30558225]Migreenistä kun kysyit, niin itselläni oli ensimmäinen kohtaus 5-vuotiaana. Ilmeni vanhemmilleni juurikin yhtäkkisellä oksentamisella.[/QUOTE]

Jostain luin että migreeni voi alkaa 5 vuotiaana. Mutta tyttö täyttää nyt tässä kuussa vasta 4.

Kyllä minäkin uskon, että lapsesi oksentaminen liittyi aiempaan sairastamiseen ja särkylääkkeeseen. Ja voihan lapsella olla "tavallista" päänsärkyäkin kuumeeseen liittyen. Mutta en pitäisi mahdottomana myöskään migreeniä, vaikka yleisesti alkaakin myöhemmin. Mutta tosiaan tuo aiempi sairastaminen ja kuumeeseen liittyvä särky todennäköisempää tuossa tilanteessa. Ja jos lapsi voi nyt ihan hyvin, niin älä turhaan murehdi :). Ja jos vointi huononee niin sitten uudestaan lääkäriin. Nyt levollisin mielin nukkumaan vaan ;).

Kiitos tsemppauksista :)
Meillä on ollu tosi rankka syksy/talvi sairasteluiden takia ja mä oon ihan poikki sen takia.. Ehkä se vaikuttaa tähän, että mielikuvitus laukkaa ja mä oon varma että heti on jotain vakavaa..

Taas täällä kirjoittelen.. Tyttö ei Ole tänään valittanut niskaa eikä päätä, mutta suuttuu aina kun asiasta kysyn.. On muutenkin ollut tosi kiukkuinen ja vähän väsy, mielellään vaan istuu ja katselee telkkaria. Ruokahalu on ok.. Mua vaan huolettaa kun ollut niin pitkään flunssassa.. Onko ihan normaalin kuuloista? Ei olla kyllä päästy ulkoilemaankaan, muuta kuin kerran tällä viikolla.

[QUOTE="a p";30559356]Taas täällä kirjoittelen.. Tyttö ei Ole tänään valittanut niskaa eikä päätä, mutta suuttuu aina kun asiasta kysyn.. On muutenkin ollut tosi kiukkuinen ja vähän väsy, mielellään vaan istuu ja katselee telkkaria. Ruokahalu on ok.. Mua vaan huolettaa kun ollut niin pitkään flunssassa.. Onko ihan normaalin kuuloista? Ei olla kyllä päästy ulkoilemaankaan, muuta kuin kerran tällä viikolla.[/QUOTE]

Luulen, emigreenin itsekin taipuvaisena, että jokin häikkä teillä on ruokavaliossa. Pelkkä jäätelö voi olla tosi paha, mut kun et merkkiä sanonut... vaikea kommentoida. Jätä ainakin ne särkylääkkeet nyt pois. Ei tää mitään panikointia ole:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/GMOjamat.htm

No kyllä tyttö söi eilen aamulla ihan normaalin aamiaisen. Ei kai yksi jäätelö voi olla pahasta? Eikä ton jäätelön jälkeen ollut enää särkyja/oksentelua.. Tänään söi ruisleipää ja kaurapuuroa aamulla ja kohta kanakastiketta..

Flunssa voi kestää pitkään ja niska sekä pääkipu on ihan normaalia flunssan aikana. Ymmärrän, että olet tosi huolissasi mutta yritä rauhoittua. Nyt olisi tärkeintä, että saisit nukuttua ja pääsisit jonnekin kotoa tuulettumaan. Olet kuitenkin käyttänyt lapsen lääkärissä, lapsi jaksaa leikkiä yms. Kyllä pitkä sairastaminen vie voimat ja kestää joitain viikkoja toipua.

Ja lapselle ei koskaan pitäisi diagnosoida migreeniä ottamatta magneettikuvia päästä. Tämä vain sivuhuomautuksena ketjussa migreeniä ehdottaneille!

Yhteistyössä