Mikä voi olla vikana, kun väsyttää julmetusti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja

Vieras
Mulla on jo pari kuukautta väsyttänyt ihan hirveästi, vaikka nukun 8 ja jokus 9 tuntiakin yössä. Tk:ssa otettiin perusverenkuva (tai mikä nyt onkaan nimeltään) ja hemoglobiinit ym. oli kunnossa. Myös kilpirauhaskoe otettiin ja sekin oli ok.

Nyt olen vainoharhaisena alkanut epäillä ihosyöpää, kun mulla on sen noin 2 kk ollut kummallista ihottumaa kyynärvarressa. Se ei lähde rasvaamalla pois eikä mulla koskaan ole ollut vastaavaa. Lääkäri määräsi siihen kortisonivoidetta, mutta netistä luin että ihosyöpää tai sen esiastetta hoidetaan usein virheellisesti ihottumana.

Auttakee, onko jollain ollut vastaava väsymystä? Ja väsymys on sitä laatua, että meinaan nukahtaa rattiin, ja nytkin taistelen, kun ei jaksais tehdä muuta kun nukkua, mutta on 2v. lapsi hoidettavana. Lapsi nukkuu yöt hyvin, joten siitä ei ole kyse. Aamulla on saatava energiajuomaa joka aamu, muuten ei pääse sängystä ylös. :(

Toisilla ilmenee kovaaki väsymystä kevään ja kesän taitteessa. Ite kuulun juurikin tuohon kastiin, helpotusta oon siihen löytäny lisäämällä ulkoilua ja liikutaa, hedelmiä ja kasviksia paljon. Ja tuo ihottuma saattaa hyvinki olla vaan kuivan ihon merkki joka sekin voi osaltaan johtua hivenaine ja vitaaminin puutoksesta

Allergian/astman oireita?? Siitepölyn lisääntyminen ilmassa ilmenee mulla juuri tuolla tavalla. Keväisin nukuttaa todella makoisasti useamman tunnin päikkärit. Ja samoin tuo autolla ajaminen varsinkin iltapäivästä on todella raastavaa. Meinaa ihan väkisin nukahtaa rattiin. Silmät vaan painuvat kiinni.

Mulla tilanne todettiin allergiaperäiseksi astmaksi ja saatiin parantumaan kausittaisella astmalääkityksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsyttää...;26371658:
Allergian/astman oireita?? Siitepölyn lisääntyminen ilmassa ilmenee mulla juuri tuolla tavalla. Keväisin nukuttaa todella makoisasti useamman tunnin päikkärit. Ja samoin tuo autolla ajaminen varsinkin iltapäivästä on todella raastavaa. Meinaa ihan väkisin nukahtaa rattiin. Silmät vaan painuvat kiinni.

Mulla tilanne todettiin allergiaperäiseksi astmaksi ja saatiin parantumaan kausittaisella astmalääkityksellä.

Niin, lisään vielä. Tänä keväänähän koivu on todella paha. Sellaiset saa oireita, joilla ei koskaan ole ollut koivun siitepölyallergiaa.

Itse kuulun myös "kevätväsyjiin".

Elimistön unihormooni melatoniini reagoi valon muutoksiin. Kun päivät pitenevät ja "valoistuvat", melatoniinin eritys elimistöön vähenee ja unen laatu muuttuu huonoksi. Itselläni on auttanut lääkärin määräämä melatoniinikorvaushoito. Illalla pari tuntia ennen mukkumaanmenoa otetaan yksi pilleri joka parantaa unen laatua. Kyseessä ei ole uni- eikä nukahtamislääke eikä se aiheuta riippuvuutta eikä resistenssiä kuten unilääkkeet. Sivuoireitakaan ei ole.

Kysy lääkäriltä.

Mulla on olut aiemmin siitepölyallergiaa. Tai siis olen huomannut vaikka ei ole todettu. Silmiä ja kurkkua on kutittanut, nenä vuotanut, aivastuttanut jne. Olen ihmetellyt kun nyt mulla on aiempaa vähemmän noita oireita, vaikka koivua on tavallista enemmän. Se varmaan vaikuttaa, kun mun työpaikka on pahasti homeessa, ja siltä mulle on tullut uudenlaisia, jatkuvia allergiaoireita. Sehän on voinut puhkaista tuon astman.

Olen myös epäillyt masennusta, mutta voi olla että on sekä masennus että joku muu, esim. tuo astma.

[QUOTE="jaana";26371741]voisiko olla uniapnea mahdollinen?[/QUOTE]

Siinä ilmeisesti myös nukahdellaan kesken päivän (?), mulle ei ole vielä niin käynyt.
Tuo melatiniini voisi olla hyvä idea. Nimittäin nukun kyllä levottomammin kuin yleensä. Ja muutenkin valon määrä vaikuttaa mun mielialaan, mutta aiemmin se on myös vähentänyt mun unentarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26371811:
Ei vaan uniapnea tarkoittaa unenaikaisia hengityskatkoksia.

näin, ja uniapnea potilas on väsynyt päivisin, koska vaikka nukkuisi miten pitkät yöunet tahansa niin ei pääse kunnolliseen syvään uneen, eikä siten saa levättyä yön aikana tarpeeksi.

[QUOTE="a p";26371728]Mulla on olut aiemmin siitepölyallergiaa. Tai siis olen huomannut vaikka ei ole todettu. Silmiä ja kurkkua on kutittanut, nenä vuotanut, aivastuttanut jne. Olen ihmetellyt kun nyt mulla on aiempaa vähemmän noita oireita, vaikka koivua on tavallista enemmän. Se varmaan vaikuttaa, kun mun työpaikka on pahasti homeessa, ja siltä mulle on tullut uudenlaisia, jatkuvia allergiaoireita. Sehän on voinut puhkaista tuon astman.

Olen myös epäillyt masennusta, mutta voi olla että on sekä masennus että joku muu, esim. tuo astma.[/QUOTE]

Kyllä tämän tiedon pohjalta lähtisin ensimmäiseksi selvittelemään noita allergia/astmaoireita. Siitepölyallergia jos on joskus ollut, niin olet jo riskiryhmässä noiden astma-oireidenkin kanssa. Jos vielä työpaikalla on hometta (varsinkin, jos ihan virallisesti todettu), niin sehän myös saattaa edesauttaa astman puhkeamista. Ja kun oireetkin vielä ovat astma/allergiatyyppisiä, niin kannattaisi ainakin käydä lääkärillä juttelemassa.

Ja vinkiksi vielä, jos hengityksesi ei lääkärintarkastuksessa vingu, niin se ei takaa sitä ettei astmaa/astmaoireita ole. Astmalääkitys saattaa silti auttaa oireisiin. Jostakin syystä useat lääkärit hakevat vain tuota hengityksen vinkumista astman todisteena. Se ei kuitenkaan ole ainut astman todistava oire.

Yhteistyössä