Mikä voi olla syynä nuoren äkilliseen hengenahdistukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikämikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikämikä

Vieras
Viikonloppuna alkoi 18v. nuori tuntemaan hengenahdistusta. Astma hänellä on, mutta PEF-arvot olivat hyvät. Ventoline ei auttanut. Viikonloppuna tuntemukset vahvistuivat ja soitettiin päivystykseen. Eivät ottaneet enää yöllä vastaan vaan pyydettiin käymään aamulla lääkärissä. Kävi yksityisellä ja kaikki hengitys + sydän ihan normaalit. CRP normaali ja otettiin vielä ne veritulppakokeetkin. Kaikki kunnossa. Oireilu vaan jatkuu. ei ehkä enää niin pahana, mutta silti sen verran, että normaalisti turhia valittelematon poika itse haluaa, että tutkitaan lisää. Huomenna mennään kai uudestaan mikäli ei yhtään helpota. Mikä voisi olla syynä tällaiseen?

Keuhkotulppa suljettiin pois verikokeella. Poika on urheilullinen ja hyväkuntoinen, joten yhtäkkinen hengenahdistus tuntuu kyllä pelottavalta. Astmakohtaus ei ole, koska lääkkeet eivät siihen auta. Jaksaa kyllä arkirutiinit, mutta kokee keuhkojensa "pienentyneen".

Keuhkoveritulpan poissulkemiseksi pitäisi varmaan tehdä vielä tietokonekuvaus....toivottavasti nyt ei ole sitä, eikä sen nyt tarvitse olla sitä, mutta olisihan se syytä varmistaa..

Kannattaa ehdottomasti vaatia myös keuhkoröntgen, ihan vain poissulkeakseen joitain syitä hengenahdistukselle. Meillä syy selvisi vasta röntgenistä, kaikki verikokeet yms ihan priimaa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30801373:
Riittämätön allergialääkitys,

Nyt on pari päivää mennyt allergialääke tuplana. Ei apua. Muut allergiaoireet (nenän tukkoisuus, silmien kutina) puuttuu kokonaan. Siksi onkin outoa. Huomenna taas uudestaan lääkäriin.

Jokin kemikaali? Itse aloin saamaan hengenahdistuskohtauksia ja jopa nukkuminen oli vaikeaa, koska tuntui että yölläkään ei henki kulkenut normaalisti. Lopulta syyksi paljastui uusi kasvovoide, jossa jokin ainesosa aiheutti hengenahdistusta. Vaiva hävisi heti kun lopetin voiteen käytön. Aika pelottavaa oli...

Aika pelottavalta tämä tuntuu. Myös nuoren omasta mielestä. Mietin, että voiko esim. paniikkihäiriö iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta ennen rennosti asioihin suhtautuvalle nuorelle?

Moi! Tää on varmaan vanha keskustelu, mutta siis olen nyt 15v poika, jolla hengenahdistusta. Hengenahdistus alkoi vielä, kun olin 14v. Kolmisen kuukautta sitten. Ensin, kun mentiin terveyskeskukseen niin tehtiin perustutkimukset ja otettiin EKG. Sitten verikokeilla suljettiin pois, joku keuhkoveritulppa juttu. Sitten astma tutkimus ja nyt astmakin on pois suljettu. Sitten on otettu allergia testit, jotka tosin eivät ole vielä tulleet. Kuukausi sitten todettiin hyperventilaatio, mutta mietin, että eihän se vain hyperventilaatiota voi olla niin myös lääkäri epäili. Nyt parin kuukauden sisssä tulossa korvalääkäri ja fysioterapian tapaista jotain. Mulla tulee yleensä kyllä ruuan jälkeen röyhtäyksen mukana ulos ruokaa, tai joku semmonen refluksin tapainen reaktio. Odotan korvalääkäriä mulla on ollut tän ajan syke aika korkealla aina, kun mittaa 86-108. Rasituskokeessa nousi 200, kun juoksin 8min täysiä juoksu matolla. Lisäks joskus harvoin tullu muljahdusia. Osaisko joku arvella mistä kyse?

Yhteistyössä