mikä "villitys" tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex sellainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex sellainen

Vieras
Olen töissä eräässä sairaalassa ja sanoinsinko että varsinkin viime aikoina siellä on tosi paljon lestadiolaisäitejä jotka laitatuttavat itselle kierukan tai haluavat sterilisaation. Onko tämä nykyään sallittua lestadiolaispiireissä vai mistä kyse?

Se mikä laittaa hiukan mietityttämään esim. kun lääkärin kirjoittamissa teksteissä lukee että haluaa sterilisaation tehtäväksi, kokee että nyt lapsiluku täynnä ja synnytyksiä 10 takana!! ;)

Lukeeko teidän potilaan henkilötiedoissa, että sairastanut lapsena pahan lestadiolaisherätyksen vai mistä tiedät ihmisten uskonnollisen suuntautuneisuuden.

Tuohon en ota kantaa, että onko nykyisin sallittua vai ei, kun en ole lesta. Mutta jos on 10 lasta synnyttänyt, niin varmasti voi kokea että lapsiluku on täynnä vaikka miten lapsirakas ja supertehokas äiti oliskin! Itellä 6 lasta eikä vielä sterilisaatiota, kun ei tunnu että lapsiluku olis täynnä ;)

henkilötiedoissa ei lue todellakaan että on lestadiolainen, joskus lääkärintekstissä kylläkin. mutta siitä tiedän sen koska tämä on pieni paikka ja täällä ihmiset tuntee toisensa.

Mutta mielestäni lestadiolaiset eivät voi itse päättää milloin lapsiluku on täynnä, vaan lapset ovat jumalan lahja ja niitä vaan tulee jos tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta mielestäni lestadiolaiset eivät voi itse päättää milloin lapsiluku on täynnä, vaan lapset ovat jumalan lahja ja niitä vaan tulee jos tulee...

Ehkäpä tämä ei olekaan asia, jossa kysellään sinun mielipidettäsi?

henkilötiedoissa ei lue todellakaan että on lestadiolainen, joskus lääkärintekstissä kylläkin. mutta siitä tiedän sen koska tämä on pieni paikka ja täällä ihmiset tuntee toisensa.

Muista olla tarkkana, ettet vahingossa paljasta paikkakuntaa tai ihmisiä, jos on pieni paikka. Sullahan on vaitiolovelvollisuus.

He ovat tehneet henkilökohtaisen ratkaisun. Lestadiolaisuuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Itse olen lestadiolainen ja ajattelen et Jumala on elämän ja kuoleman herra ja haluan ottaa vastaan jokaisen elämän, jonka Jumala minulle antaa. Tiedän kyllä että osa lestadiolaisista käyttää ehkäisyä, mutta itse en voi sitä hyväksyä kuin poikkeustapauksissa. Ehkäpä siellä sinun sairaalassasi on kse näistä poikkeustapauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:

Oon samaa mieltä... sen kai jokainen ihminen itse päättää ei uskonnollinen "ryhmä" yms. Sairaalan työntekijä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:

En ota kantaa nyt lestadiolaisten elämänkatsomukseen, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että sinulle asia ei kuulu pätkääkään!

-Muistathan oman vaitiolovelvollisuutesi siellä pienellä kylällä...

Kiitos anna asiallisesta keskustelusta, on ihana että joku oikeasti osaa keskustella. kaikkea hyvää sinulle toivon. ja jjjj tietysti minulla on vaitiolovelvollisuus ja sitä noudatan enkä missään nimessä menisi ikinä mitään paljastamaan, paikkakuntaa tai mitään muuta sellaistakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja eija:
Tyypillinen uskovainen: noudattaa niitä osia uskosta, jotka itselle sopii, ja jättää muut huomioimatta. Noukkii rusinat pullasta.

Niinhän se on, halutaan uskoa omilla ehdoilla mut säilyttää silti se mukava yhteisö siinä ympärillä. Harvan ihmisen elämä on ns. täydellistä, oli lapsia sit enemmän tai vähemmän.

Yhteistyössä