Mikä vika taikinassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sämpylä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sämpylä"

Vieras
Mikä ihme sämpylätaikinaa vaivaa? Se ei kohoa.

Olen monta kertaa ennenkin tehnyt sämpylöitä samalla kaavalla, mutta nyt joku mättää. Käytin kuivahiivaa, muistin laittaa sille tarpeeksi lämmintä vettä, käytin taikinaan kaurahiutaleita, porkkanaraastetta ja jauhoja. Desimäärää jauhoille on vaikea sanoa, teen aina käsivaralla löysähkön taikinan. Vaivasin taikinaa, kunnes syntyi napakka sitko ja laitoin astian lämpimään veteen ja pyyhkeen päälle. Taikina ei kohonnut.

Kaadoin taikinan lopulta leivinpöydälle, sitkoverkko oli edelleen olemassa. Leivoin sämpylät ja laitoin pellin lämpimään paikkaan, jotta leipäset ehkä kuitenkin kohoaisivat. Tulos: Niiden koko kyllä näyttää kasvavan, mutta vain leveyssuunnassa. Sämpylät olivat jotakuinkin pyöreitä pellille laitettaessa, nyt ne ovat suuria ja litteitä. Mitä ihmettä?

Mun taikinani taitaa olla vain hiukan hidas. :D Nyt uunissa sämpylät lähtivät kohoamaan hurjasti ylöspäin. Seuraavaksi niiistä tulee tietysti tuulihattuja, tyhjiä sisältä.

[QUOTE="sämpylä";25018215]Mun taikinani taitaa olla vain hiukan hidas. :D Nyt uunissa sämpylät lähtivät kohoamaan hurjasti ylöspäin. Seuraavaksi niiistä tulee tietysti tuulihattuja, tyhjiä sisältä.[/QUOTE]

hei mistä se muuten johtuu, että jää tyhejäksi sisältä? sämpylöiden kanssa näin ei ole käynyt, mutta vuokaleivän kanssa monta kertaa. missä mättää?

mä en laita koskaan siirappia tai sokeria taikinaan ja aina hiiva toimii. Pitää vaan malttaa kohottaa ensin taikina kulhossa ja sitten kohotan vielä hetken pellillä.

[QUOTE="vieras";25018233]Kohotatko pelkästään vuoassa? Koska taikinahan pitäisi ensin kohottaa taikinakulhossa, sitten vaivata ilmakuplat, ja sitten muotoilla leivottavaksi ja sitten kohottaa.[/QUOTE]

Niissä ohjeissa millä on tehny, on jätetty taikina tosi löysäksi. Kohotan ensin liinan alla ja sitten vuoassa, mutta en vaivaa välillä, koska taikina ei ole "vaivattavaa", koska on niin löysää.

Yhteistyössä