Mikä vaivaa tällaista ihmistä, ja miten toimisit jos kyseessä olisi oma puolisosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puhkikulunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puhkikulunut

Vieras
Kun puoliso on ollut jo yli puoli vuotta niin väsynyt, että on kotona ollessaan lähes toimintakyvytön? Toimintakyvyttömällä tarkoitan tässä sitä, että työpäivän jälkeen silmät vaan ei pysy auki, ja jos pysyy, niin energiaa on korkeintaan yhteen kotityöhön/max. kolmena päivänä viikossa, ja muuten hereilläoloaika menee tv:n ja tietokoneen ääressä. Viikonloput menee kaavalla ylös n. 11 aikaan, torkahtelua 13-19, yöunille 21-23.

Tuohon puolen vuoden ajanjaksoon mahtuu työttömyyttä sekä pitkä sairasloma. Kyseinen henkilö ei myönnä olevansa (enää) masentunut, mielialalääkettä syö kuitenkin. Välillä epäilee olevansa jotenkin fyysisesti sairas, joskus sanoo että on vaan mukavuudenhaluinen. Väittää kuitenkin, että ei halua käyttäytyä näin mutta ei vaan voi sille mitään.

Välillä tulee muutaman päivän pituinen parempi kausi joka aina menee kuitenkin ohi. Lupauksia tulee jatkuvasti, "sitten kun sitäjatätä niin kyllä tämä muuttuu", samoin perusteluja "ehkä tämä johtuu siitäjasiitä".

Kysymys kuuluu, mitä tekisit jos puolisosi käyttäytyisi näin? Jättäisitkö? Yrittäisitkö auttaa, jos yrittäisit niin miten? Entä jos ei huoli apua tai apusi ei tuo ratkaisua?

Kiitän vastaajia.

Minun mieheni käyttää kaiken vapaa-aikansa koneella, pleikkarilla, tvn äärellä tai sohvalla.
Ja on AINA väsynyt. Olen sanonut, että oletko masentunut, mutta sanoo olevansa vain väsynyt. Eipä siinä, sitten on. Kyllä mä yhden kodin saan pyöritettyä, kerta hän jaksaa töissä vielä kuitenkin käydä, en ole huolissaan.
Jaksamista sinulle :hug:
Uskon, että teidän tapauksessa on kuitenkin kyseessä jtn muuta kuin meillä.

Meillä on samanlainen tilanne, paitsi että ei ole saanut minkäänlaista esim. lääkitystä tai lääkärin apua. olen yrittänyt rohkaista hakemaan apua vaan ei ole itse asiasta innostunut. VOIMIA:)

Mulla meni pari viikkoa nuoruusajasta sillä tavalla, että nukuin kaikki aamut myöhään, otin päivätorkkuja ja menin varhain nukkumaan. Koko ajan väsytti. Sitten jouduin sairaalaan päiväksi, koska sokeriarvot olivat liian matalalla. Samalla reissulla löytyi astma.

No en tietenkään jättäisi. Jos oma puoliso käyttäytyisi noin, tarvitsisi selkeästi apua. Alkuun yrittäisin nätisti pyytää että menee esim. lääkärille, jos vaan inttäisi että kaikki on ok, niin keksisin jonkin tavan pakottaa. Varmaan menisi siihen että mä väkisin raahaisin sen sinne, siis ihan kirjaimellisesti :D

Mutta kuitenkin, apua tarttee enkä mä voi nähdä että meidän parisuhde ja perhe-elämä kaatuisi toisen masennukseen. Aika surullista jos niin käy :(

Masennus tai burnout. Ap:n tilanteessa lääkitys ei ehkä ole sopiva tai riittävä, kun ei ole tuossa ajassa tuonut mitään apua. Juttelu ammattilaisen kanssa - terapia - voisi auttaa ja se lääkitys kohdalleen. Juuri tuollaisia masentuneet ihmiset vaan ovat, jopa vuosikaupalla jos apua ei haeta/saada.

Meillä ihan samanlaista ellei pahempaa. Mies nukkuu lähes päivät kokonaan ja yöt istuu koneella tai ajelee jossain autolla. Paraikaakin on nukkumassa. Ennen yhtä päivällä ei mitenkään saa ylös sängystä. Työttömäksi joutui muutama kuukausi sitten ja rahaongelmia on. Voi olla masennusta epäilemättä. Olen yrittänyt saada häntä lääkäriin, mutta ei saa sitäkään aikaiseksi. Voiko toisen puolesta tilata lääkäriajan ja tulla mukaankin vaikka lääkärikäynnille?

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mulla meni pari viikkoa nuoruusajasta sillä tavalla, että nukuin kaikki aamut myöhään, otin päivätorkkuja ja menin varhain nukkumaan. Koko ajan väsytti. Sitten jouduin sairaalaan päiväksi, koska sokeriarvot olivat liian matalalla. Samalla reissulla löytyi astma.

"Pari viikkoa nuoruusajasta" - Hauskasti sanottu. Hyvä ettei mennyt koko nuoruus hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Tilaisin sille lääkäriajan. Voi olla varmaan tuota masennusta tai sitten joku ihan muu sairaus. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja jos ei lääkitys ole kunnossa olen just tuollainen.

minä myös olen suurimman osaa aikaa tuollainen. kilpirauhasarvot olivat viimeksi ihan viitearvojen rajalla. lääkärin mukaan ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. äidilläni on vajaatoiminta myös.
nyt taas otettiin uudet labrat. ja toki masennustakin on. tätä on jatkunut jo piiiiitkään ja todella raivostuttavaa, kun jatkuvasti energiat vähissä ja mikään ei auta.

Kiitos, kerrankin asiallisia vastauksia!

Mitenkäs jos hän menee lääkäriin, eikö siellä tule ensin saarnaa elämäntavoista? Että pitäis ulkoilla sun muuta? Kun ei jaksa ulkoilla!

Tuota olen miettinyt että voiko olla kyse kilpirauhasesta tai muusta kun tuon väsymyksen lisäksi viimeisen vuoden sisällä on painoa tullut n. 20 kiloa ihmiselle joka ei ole ollut ylipainoon taipuvainen?

Ja siis onko niin että ihminen VOI oikeasti olla noin väsynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos, kerrankin asiallisia vastauksia!

Mitenkäs jos hän menee lääkäriin, eikö siellä tule ensin saarnaa elämäntavoista? Että pitäis ulkoilla sun muuta? Kun ei jaksa ulkoilla!

Tuota olen miettinyt että voiko olla kyse kilpirauhasesta tai muusta kun tuon väsymyksen lisäksi viimeisen vuoden sisällä on painoa tullut n. 20 kiloa ihmiselle joka ei ole ollut ylipainoon taipuvainen?

Ja siis onko niin että ihminen VOI oikeasti olla noin väsynyt?

juu, lääkäriin kantsii mennä. en usko että pitkiä aikoja voi olla väsynyt ilman jotain terveydellistä syytä.
äidillänikin tuli 20 kg painoa ja oli tosi vetämätön sekä masentunut ja kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin.

Yhteistyössä