Mikä tuossa kypäränkäyttöhommassa on vanhemmille hankalaa????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee hän

Vieras
Meillä on ainakin tehty lapsille selväksi, että ilman kypärää ei pyöräillä tai luistella.
Jos ei käytetä kypärää niin pyörä lähtee ja saa kävellä (sama homma jos ei taluteta suojatien yli) luistelemaan ei mennä ilman kypärää

Tähän asti ovat halunneet pyöräillä kouluun (9v ja 12v), muutaman kerran yrittäneet "kun kaverinkaan ei tartte" johon olen sanonut, että no sinun tarttee jos meinaat pyöräillä

Jos se penska pyöräilee ilman kypärää niin miksi sillä vielä on pyörä? Niin yksinkertaista. Ei meidän lapset ainakaan uskalla ees koittaa pyöräillä ilman, jos vaikka joku sattuisi näkemään niin tietävät että sinne lähtee pyörä varastoon.

Tiedätkö sä miltä tuntuu olla MAAILMAN NOLOIN TYYPPI. Mä en, mut osaan kuvitella ja suon lapsilleni teini-iän ilman sitä leimaa itsetunnossa ja kavereiden silmissä.

Tiedän että on vaarallista pyöräillä ilman kypärää.... mutta on myös vaarallista saada ajokortti yms yms

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin..;27682267:
Tiedätkö sä miltä tuntuu olla MAAILMAN NOLOIN TYYPPI. Mä en, mut osaan kuvitella ja suon lapsilleni teini-iän ilman sitä leimaa itsetunnossa ja kavereiden silmissä.

Tiedän että on vaarallista pyöräillä ilman kypärää.... mutta on myös vaarallista saada ajokortti yms yms

Maailman noloin tyyppi on epäilemättä sekin teini, jonka äiti ei käy ostamassa tälle ja kavereille kaljaa. Jos vanhempi katsoo tehtäväkseen murrosikäisen katu-uskottavuuden pönkittämisen, on siinä edessä melkoinen suo.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
No poika ehkä... mut entäs tyttö?

Meillä itseasiassa poika käyttää kypärää vielä nyt 7luokalla, mut likat ei. Ne vajois maanrakoon häpeästä jos pakottaisin ne käyttämään kypärää...

Sitäpaitsi, koulun lähellä ajellessani olen nähnyt eräänkin kypärän pyöräntangossa 'suojaamassa päätä'...

[QUOTE="Hohhoijaa";27682291]Maailman noloin tyyppi on epäilemättä sekin teini, jonka äiti ei käy ostamassa tälle ja kavereille kaljaa. Jos vanhempi katsoo tehtäväkseen murrosikäisen katu-uskottavuuden pönkittämisen, on siinä edessä melkoinen suo.[/QUOTE]

No se kalja on ihan vähän eri juttu... Meidän lapset eivät tosin sitä edes halua. Heillä on omat kaljattomat kuviot vapaa-ajalla. Koulukaverit eivät kuuluu näihin kuvioihin.... Mut sitä kaljaa ei juo koulussa muutkaan, mutta se kypärä pitäis laittaa päähän koulumatkalle.

Kävellessäkin voi kaatua ja loukata päänsä. Kuinka monen lapsi käyttää kypärää kävellessä tai kuinka monella on liukuesteet kengissä?

Ja onhan teillä autossakin kypärät aina päässä? Merkittävä osa auto-onnettomuuksien uhreista kuolee päävammoihin, jotka kypärä olisi estänyt. Vielä suurempi ihmismäärä loukkaantuu vakavasti koska ei ollut kypärää päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin..;27682313:
No se kalja on ihan vähän eri juttu... Meidän lapset eivät tosin sitä edes halua. Heillä on omat kaljattomat kuviot vapaa-ajalla. Koulukaverit eivät kuuluu näihin kuvioihin.... Mut sitä kaljaa ei juo koulussa muutkaan, mutta se kypärä pitäis laittaa päähän koulumatkalle.

Mitä väliä sillä on, puhutaanko koulusta vai vapaa-ajasta? Ja miksi kaljan juonti olisi eri asia? Sinun mielestäsi on ok, että lapsi rikkoo lakia - kunhan hänestä ei tule kaverien silmissä noloa tyyppiä. Teiniporukassa tyhmyys tiivistyy, ja jonakin päivänä nolo voi olla sekin, joka ei kaljaa juo tai saa hankittua.

[QUOTE="Hohhoijaa";27682341]Mitä väliä sillä on, puhutaanko koulusta vai vapaa-ajasta? Ja miksi kaljan juonti olisi eri asia? Sinun mielestäsi on ok, että lapsi rikkoo lakia - kunhan hänestä ei tule kaverien silmissä noloa tyyppiä. Teiniporukassa tyhmyys tiivistyy, ja jonakin päivänä nolo voi olla sekin, joka ei kaljaa juo tai saa hankittua.[/QUOTE]

No meidän 15v ei ole osoittanut mitään kiinnostusta kaljaa kohtaan ja pitää juovia koulukavereita lähinnä idiootteina. Hänen ystäväpiirissään kukaan ei juo. Tunnen nämä kaverit ja heidän perheensä.
Siinä porukassa missä hän liikku, kaljattomuus ei tule koskaan olemaan noloa.

Jos porukka muuttuu ja kaljaa alkaa tekemään mieli, en silti aio sitä koskaan lapsilleni hankkia.

Kypäränkäytöstä olen sanonut että sitä kuuluu käyttää, mutta en pakota.

En itseasiassa pakota lapsia enää tuossa iässä juuri mihinkään muuhunkaan. Mielestäni teinin täytyy osata jo itse päättää asioista ilman pakkoa. Toki keskustellaan ja ohjataan mutta pakkoa ei käytetä kuin TODELLA harvoissa tilanteissa.

Kypärän käyttö on yksi niistä harvoista asioista joissa lapset eivät tee niinkuin me vanhemmat toivomme.

Niin ne aikanaan minunkin vanhemmat toitottivat kypärän käytön tärkeydestä.
Kotoa lähdin kypärä päässä ja ekassa mutkassa sen vinttasin reppuun ja kotiin mennessä samassa mutkassa päähän..
Eikä vanhempani uskoneet taatusti minun tekevän niin.
Muutaman kerran jäin kiinni kypärättä ajelemisesta ja pyörä oli pois käytöstä,mutta eipä tuo mitään muuttanut.
Ei se vanhempien puhuminen aina auta,eikä rangaistukset..

Tutkimuksen mukaan pyöräilijät, jotka käyttävät kypärää ovat alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kuin paljain päin pyöräilevät. Englantilais-tutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön.

Autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää, jolloin törmäämisen vaara on suurempi. Tähän tulokseen päätyi Bathin yliopiston liikennepsykologi Ian Walker, joka oli itse koehenkilönä tutkimuksessaan, jossa hänen pyöräänsä asennettiin tietokone ja ultraäänianturi mittaamaan yli 2,500 ohittavan moottoriajoneuvon välimatkaa pyörästä.

Liikennepsykologi havaitsi, että kuljettajat ajoivat jopa kaksi kertaa todennäköisemmin aivan läheltä pyörää, kun hänellä oli kypärä päässä. Kuljettajat ohittivat kypärää käyttävän pyöräilijän keskimäärin 8,5 cm lähempää kuin paljaspäisen pyöräilijän.

Puolet tutkimuksen ajasta Walker pyöräili ilman kypärää ja puolet kypärä päässä. Tutkimuksen aikana häneen törmäsi sekä bussi että kuorma-auto, ja molemmat onnettomuudet sattuivat hänen käyttäessään pyöräilykypärää.

Kun pyöräilijälle jää vähemmän tilaa tien reunan ja auton väliin, on hänellä vähemmän mahdollisuuksia väistää yllättäviä esteitä tiellä ja törmäämisen riski autoon on suurempi.

Walker toteaa, että pyöräilykypärä suojaa päätä, jos kaatuu hiljaisessa vauhdissa, joten varsinkin lapsilla se on hyvin käyttökelpoinen. Mutta hän kyseenalaistaa, onko kypärästä todellista hyötyä, jos auto törmää pyöräilijään ajotiellä, sillä tulosten perusteella kypärän käyttö voi nostaa onnettomuuden riskiä.

Tutkijan mukaan tulokset osoittavat, että autojen ja muiden ajoneuvojen ohittaessa pyöräilijää, väliin jäävä tila riippuu pyöräilijän ulkonäöstä. Voi olla, että autoilijat ajattelevat kypärää käyttävien pyöräilijöiden olevan kokeneempia ja tasaisempia ajajia kuin ilman kypärää pyöräilevät ja ohittavat siksi lähempää.

Tutkimuksessa myös havaittiin, että suuret ajoneuvot, kuten bussit ja kuorma-autot ohittavat pyöräilijän huomattavasti lähempää kuin muut autot. Keskivertoauto ohitti pyörän 1,33 metrin päästä, kun kuorma-auto tuli keskimäärin 19 cm lähemmäs pyöräilijää. Linja-auto puolestaan ohitti pyöräilijän 23 cm lähempää kuin auto.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin..;27682267:

Mun mielestä on parempi, jos mun lapseni on elossa mutta nolo, kuin että hän on kuollut, mutta "coolin" maineensa säilyttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tutkimuksen mukaan pyöräilijät, jotka käyttävät kypärää ovat alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kuin paljain päin pyöräilevät. Englantilais-tutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön.

Autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää, jolloin törmäämisen vaara on suurempi. Tähän tulokseen päätyi Bathin yliopiston liikennepsykologi Ian Walker, joka oli itse koehenkilönä tutkimuksessaan, jossa hänen pyöräänsä asennettiin tietokone ja ultraäänianturi mittaamaan yli 2,500 ohittavan moottoriajoneuvon välimatkaa pyörästä.

Liikennepsykologi havaitsi, että kuljettajat ajoivat jopa kaksi kertaa todennäköisemmin aivan läheltä pyörää, kun hänellä oli kypärä päässä. Kuljettajat ohittivat kypärää käyttävän pyöräilijän keskimäärin 8,5 cm lähempää kuin paljaspäisen pyöräilijän.

Puolet tutkimuksen ajasta Walker pyöräili ilman kypärää ja puolet kypärä päässä. Tutkimuksen aikana häneen törmäsi sekä bussi että kuorma-auto, ja molemmat onnettomuudet sattuivat hänen käyttäessään pyöräilykypärää.

Kun pyöräilijälle jää vähemmän tilaa tien reunan ja auton väliin, on hänellä vähemmän mahdollisuuksia väistää yllättäviä esteitä tiellä ja törmäämisen riski autoon on suurempi.

Walker toteaa, että pyöräilykypärä suojaa päätä, jos kaatuu hiljaisessa vauhdissa, joten varsinkin lapsilla se on hyvin käyttökelpoinen. Mutta hän kyseenalaistaa, onko kypärästä todellista hyötyä, jos auto törmää pyöräilijään ajotiellä, sillä tulosten perusteella kypärän käyttö voi nostaa onnettomuuden riskiä.

Tutkijan mukaan tulokset osoittavat, että autojen ja muiden ajoneuvojen ohittaessa pyöräilijää, väliin jäävä tila riippuu pyöräilijän ulkonäöstä. Voi olla, että autoilijat ajattelevat kypärää käyttävien pyöräilijöiden olevan kokeneempia ja tasaisempia ajajia kuin ilman kypärää pyöräilevät ja ohittavat siksi lähempää.

Tutkimuksessa myös havaittiin, että suuret ajoneuvot, kuten bussit ja kuorma-autot ohittavat pyöräilijän huomattavasti lähempää kuin muut autot. Keskivertoauto ohitti pyörän 1,33 metrin päästä, kun kuorma-auto tuli keskimäärin 19 cm lähemmäs pyöräilijää. Linja-auto puolestaan ohitti pyöräilijän 23 cm lähempää kuin auto.

Ajetaanhan sitä paljon muuallakin kun autotiellä. Juuri se kypärä pelasti tuttavan hengen pyöräonnettomuudessa. Toinen osapuoli oli rautainen aita. Ilman autojakaan ei voi tuudittautua omien kykyjensä varaan. Kyllä se potta vaan on tarpeen pyöräillessä.

Niin, siitä ajokortista vielä: ei kai teidän jälkikasvunne tarvitse hävetä ja käyttää vallan turvavyötäkin?

Niimpä... Ei eroa mitenkään kypäränkäytöstä.

Meillä tässä ihan lähellä kuoli lapsi jäätyään auton alle suojatiellä ILMAN KYPÄRÄÄ. Kypärä päässä ois saattanut selvitä.

Ja tiedän että mun lapset ei kypärää ota matkalla pois päästään.

Yhteistyössä