Mikä teidän mieleastänne on ollu vauvalla jo kävelyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä

Vieras
Kuinka monta askelta pitää ottaa, että olette voinut sanoa että lapsenne on oppinut kävelemään? Vai onko jo vaikka muutaman askeleen otto ,mutta usein toistuvaa , niin kävelyä?
miten se määritellään? Onko jotain tiettyä "kaavaa"?

mä kyllä sanon kävelyksi sitä että ottaa kaksikin askelta onnistuneesti :) Eihän se nyt vielä mitään täydellistä kävelyä ole, mutta kävelyähän se kumminkin on että kahdella jalalla eteenpäin liikkuu :)

En tiedä onko mitään virallista määritelmää mutta mä sanoin meiän lapsesta että "melkein kävelee"/"harjoittelee kävelyä" tms siinä vaiheessa kun otti sen pari askelta ennen kaatumista. Tätä vaihetta kesti meillä ehkä pari viikkoa,sit poika tajus miten pysyy pystyssä ja lähti ihan kunnolla kävelemään (ja aika pian unohti miten kävellään kun keksi että juosten pääsee nopeemmin..). Ennen noita ensimmäisiä askelia poika oli n 5kk ajan kävelly johonkin tukien (sohva,pöytä,seinä,aikuisen jalka jne). Neuvolantätikin totes että taitaa vaan se viimenen rohkeus puuttua että päästäis irti,tasapainoa kyllä riittäis. Poika on muutenkin luonteeltaan tosi varovainen..

Meidän poika oli niin varovainen, että osasi jo kävellä, mutta ei uskaltanut silti irrottaa vanhemmasta millään 1v 2kk. Eli talutettuna meni jo vaikka kuinka. Lopulta kerran pojalla oli omena käsissään kun hän ei edes huomannut menneensä pienen matkaa ilman talutusta, niin laskin sen kyllä ensiaskeleiksi :) Siitä meni varmaan pari, kolme viikkoa ennen kuin se toistui ja silloin kävely varsinaisesti lähti käyntiin.

Meillä poika nyt just 11kk ja on ottanut muutaman kerran noin kolmen viikon aikana jo kahden askeleen harjoituksia ja tänään hän sit käveli noin viis kuus askelta ja oli meno ihan toisen näköistä kuin aijemmin. Ylävartalokin oli niinkuin mukana siinä kävelyssä. usein koitti ja pariin otteeseen sen useamman askeleen otti, mut usimmiten kuitenkin sen yhden tai pari.

ei tässä ole mitään mahdotonta hinkua saada kirjattua ylös tuota kävely oppimista vaan ihmetyttää kun kaksi vahempaa lasta on kävellyt, toinen 1.1kk ja toinen 1,3kk ikäisenä. Tämä kaveri sit päätä ilmeisesti lähteä hieman aijemmin :D

No miksi se pitää määritellä noin tarkkaan, että täytyy päätään vaivata moisella. Kai nyt jokainen kävelemisen tunnistaa...? Kävely on eteenpäin liikkumista siirtämällä jalkaa toisen eteen. Montako askelta siihen tarvitaan..

Hyvä kysymys. :) Olen aina hämmästellyt niitä "ensimmäiset askeleet" -juttuja, joissa kerrotaan vauvan osaavan kävellä siinä vaiheessa, kun hän on yhden tai kaksi summittaista askelta ilman tukea ottanut. Minun mielestäni kävelyä on vähintään 5 askeleen määrätietoinen askellus.

Mä olen laskenut ensiaskeleiksi ne askeleet, jotka on ottanut ilman tukea. Mutta olen sanonut että osaa kävellä kun siirtyy paikasta toiseen, pari askelta tarkoituksella. Mun keskimmäisestä on ihan kuvasarja hänen ensiaskeleista. Kuvattiin jotain muuta ja tyttö istui mun jalan päällä ja seurasi isosiskon ( reilun vuoden vanhempi) touhuja kun yht äkkiä nousi siitä seisomaan ( eka kerta kun nousi seisomaan ilman tukea) ja lähti kohti siskoa. Otti ainakin 5-7 askelta ja se hänen ilme, ihan mahtava ilo ja oivallus näkyy niissä kuvissa, samoin kun pienen taito tasapainottaa itseään käsillä. Mutta hoksasi itsekin Hei Mä Osaan ihan niin kuin sisko. Ikää oli noin 11kk.

Meillä kanssa ajateltu niin, että lapsi on oppinut kävelemään siinä vaiheessa kun on alkanut kävellä enemmän kuin kontata. Siihen asti on treenannut kävelemistä, vaikka olis välillä mennyt 5-10 askeltakin kerrallaan.

Niille, joiden lapset oppii suhteellisen myöhään kävelemään, on varmasti oleellisempaa päästä mahdollisimman pian kertomaan että nyt meillä kävellään (vaikka todellisuudessa lapsi vasta harjoittelis).

Yhteistyössä