Mikä taustalla, jos perheessä ei herkutella?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Meitin jäbä on syönyt tänään parit jäätelöt, toisen iltapalan osana. Näin mansikka-aikaan teen usein itse jäätelöä (mansikoita, kermaa, hedelmäsokeria) ja rupesin miettimään, miksi jotkut pitävät herkkuja niin kamalina että lapset eivät niitä saa? Onko se tosiaan sen arvoista? Jotenkin herkkusuuna pidän ajatusta hirveänä, että makeaa, suolaista tai hieman rasvaista ei voisi syödä kohtuudellakaan.

Meillä tosiaan syödään jäätelöä joka päivä (omatekoista, kauppaa...) :D Ps. Miten tollaisia kolmevuotiaita lihotetaan?

no ehkä ihmisillä on eri käsitys siitä kohtuudesta. mä oon sillä kannalla, ettei joka päivä tarvitse jotain herkkuja mässyttää, vaikka en niitä mitenkään "kamalina" pidäkään. ylipäänsäkin yritän opettaa lapsille sellaista tyyliä, ettei koko ajan tarvitse olla jauhamassa jotain.

Siihen jää koukkuun ja parempi olisi varmasitkin lapsille olla opettamatta tapaa.

Miten muuten teet sen kotijäätelön. Kuulostaisi tästäkin herkkusuusta hyvälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Meitin jäbä on syönyt tänään parit jäätelöt, toisen iltapalan osana. Näin mansikka-aikaan teen usein itse jäätelöä (mansikoita, kermaa, hedelmäsokeria) ja rupesin miettimään, miksi jotkut pitävät herkkuja niin kamalina että lapset eivät niitä saa? Onko se tosiaan sen arvoista? Jotenkin herkkusuuna pidän ajatusta hirveänä, että makeaa, suolaista tai hieman rasvaista ei voisi syödä kohtuudellakaan.

Meillä tosiaan syödään jäätelöä joka päivä (omatekoista, kauppaa...) :D Ps. Miten tollaisia kolmevuotiaita lihotetaan?

No jos nyt mietitään tätä nykypäivän herkuttelua, niin se on kyllä ihan toistaluokkaa kun sillloin kun itse olin lapsi, eli vähän yli 20v sitte. Meillä oli karkkipäivä kerran viikossa, eikö silloinkaan ostettu mitään kilon pussia, vaan esim karkkiaskit. Joskus äiti leipoi, mutta ei mitenkään viikoittain. Muuten syötiin terveellistä kotiruokaa.

Nykyään kun katsoo mitä pientenlasten vanhemmilla on ostoskärryssä, niin näyttää todellakin siltä, että herkkupäivä on monissa perheissä jokapäivä. Ja sitte ihmetellään ylipaino-ongelmaa.

Eli herkut lapsilla on ok, mutta kohtuudella. Ei jokapäivä voi olla herkkupäivä.

Terveelliset elämäntavat lähtee pienestä pitäen. Kohtuus toki kaikessa. Pitää herkutella, mutta pitää myös osata olla ilman herkkuja.

En tykkää yhtään ajatuksesta, että kun meillä on kivaa, me syömme. Se on väärin ja ohjaa väärille tavoille.

En halua opettaa lapselle epäterveellisä ruokatottumuksia tyyliin herkkuja joka päivä.

Nykynuoriso on huomattavan ylipainoista, joka päivä vedetään hampurilaisa, sipesejä, karkkeja, jätskiä, limua jne... samaan aikaan likunta on minimissä, TV:n, DVD:n ja tiesikka maksimissa :(

meilläkin herkutellaan vähän joka päivä. ei mullakaan 3-vuotiaat vielä lihoneet, mutta nyt, kun iät on 7, 8 ja 10 ja sitten vielä 3v, niin se, joka on lihomaan taipuvainen, niin jo alkaa näkyä (lihomisena) joten ei todellakaan kannattais opettaa sitä jokapäiväistä herkuttelutapaa lapsille.

me pyritään minimoimaan herkkujen määrää. Ei ole terveellistäkää syödä monta jäätelöä äivässä tai mont akarkkpussia.
Kyllä meillä joka päivä kahvi kanssa onksi tai kaksi keksiä.
karkkipäivä onkerran viikossa, mutta jos joku karkkia tarjoaa sitä saa tietenkin ottaa.
Terveelliseen ruokavalioon ei kuulu herkkuja paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Terveelliset elämäntavat lähtee pienestä pitäen. Kohtuus toki kaikessa. Pitää herkutella, mutta pitää myös osata olla ilman herkkuja.

En tykkää yhtään ajatuksesta, että kun meillä on kivaa, me syömme. Se on väärin ja ohjaa väärille tavoille.

toisekseen olen ylipainoinen ilman herkkujakin (tosin sairauden saattelemana) mutta pidän huolta, ettei lapseni opi epäterveellisiä elintapoja. ps. hoikkuus ei aina korreloi terveyden kanssa.

Mies tuli ihmeisään lapsen 3-v. hammaslääkäritarkastuksesta... saimme erityiskehuja kun 3 v. ei juo limsaa. On kuulemma valitettavan yleistä nykypäivänä, nyt kasvaa lapsia joiden hampaat ovat huomommassa kunnossa kuin omien vanhempiensa...

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
me pyritään minimoimaan herkkujen määrää. Ei ole terveellistäkää syödä monta jäätelöä äivässä tai mont akarkkpussia.
Kyllä meillä joka päivä kahvi kanssa onksi tai kaksi keksiä.
karkkipäivä onkerran viikossa, mutta jos joku karkkia tarjoaa sitä saa tietenkin ottaa.
Terveelliseen ruokavalioon ei kuulu herkkuja paljon.

eväitä bussi matkalla

Kyllä meilläkin herkutellaan usein. Kuitenkin nii että herkuttelu osuu viikonloppuun. Viikolla voi saada jälkkäriksi keksin tms.
Itsekkään en ymmärrä niitä jotka kieltävät herkut, sitten vihdoin kun lapsi saa herkkuja vaikka mummolassa (niin että äiti ei tiedä =) ), vetäsee muksu sellaset sokeriöverit että huh huh. No enpä ala yleistämään, ei varmasti kaikki niin tee mutta näin minä ajattelen.

no meillä ei herkkuja ostella kun poika ei niistä tykkää. limpparia ei juo, karkeista ei tykkää. jäätelön pitää olla suklaa jäätelö, eikä sitä tuuttiakaan aina halua syödä loppuun. suklaa kelpaa mutta ei saa olla täytesuklaa kun ei tykkää niistä sisuksista jotka usein toffeeta.

eli meillä syödään joskus suklaata ja jäätelöä.
keksejä meillä joskus harvoin, mies ei niitä syö ja minulla keliakia niin en voi syödä. pojalle joskus ostetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä81:
Kyllä meilläkin herkutellaan usein. Kuitenkin nii että herkuttelu osuu viikonloppuun. Viikolla voi saada jälkkäriksi keksin tms.
Itsekkään en ymmärrä niitä jotka kieltävät herkut, sitten vihdoin kun lapsi saa herkkuja vaikka mummolassa (niin että äiti ei tiedä =) ), vetäsee muksu sellaset sokeriöverit että huh huh. No enpä ala yleistämään, ei varmasti kaikki niin tee mutta näin minä ajattelen.

Oman kokemukseni nimenomaan sokerille totutetut lapset vetävät ne sokeriöverit... tarvitsevat sen päivittäisen annoksensa.

mutta en kyllä ymmärrä kaveria kun alle vuoden vanhalle antoi jo karkkia, jäätelöä, limpparia, suklaata ym. ja hampurilaisia ja ranskalaisia.
nyt lapsi 1,4v ja on melkoisen paljon makean perään.

Oppiihan ne lapset joskus jos on oppiakseen, vaikka kuinka alle kouluikäistä suojelisi.
Mutta asiaan. Meillä kohtuus kaikessa, syödään normaalia kotiruokaa, välillä on jäätelöä, joskus jaetaan karkkipussi tai suklaalevy, joskus kahvipullat jne. Jotain pientä extraa tähän arkeen. Ollaan kyllä kaikki ihan hoikassa kunnossa, ettei se siihen vaikuta. Hampaat on pesty, niin mikä siinä niin väärin olisi. Kunhan syövät ruokansa kiltisti niin voi sitä vähän herkkuakin sillointöllöin syödä. Ehkä n. 2-3 kertaa viikossa jotain, ja ei lapset määrällisesti niin hirveästi sitä vedä siltkään.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
mutta en kyllä ymmärrä kaveria kun alle vuoden vanhalle antoi jo karkkia, jäätelöä, limpparia, suklaata ym. ja hampurilaisia ja ranskalaisia.
nyt lapsi 1,4v ja on melkoisen paljon makean perään.

Niin on meilläkin olleet, eikä ole ihmisenä sen kummempia ja kuten juuri kirjoitin niin hoikassa kunnossa ollaan koko potretti.

Mun lapsuus oli täynnä herkkuja, eineksiä ja yms epäterveellistä. Kotiruoka, hedelmät, kasvikset ja marjat puuttuivat lähes kokonaan. Edelleen esim 12v veljeni elää karkeilla, sipseillä, limsalla, jäätelöllä, kekseillä, pullalla, hampurilaisilla yms.

Kyllä vaikka porkkana voi olla herkkua tai kulhollinen mansikoita. Ne sentääs on terveellisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Miten muuten teet sen kotijäätelön. Kuulostaisi tästäkin herkkusuusta hyvälle.

Kerma vaahdoksi, marjat soseeksi ja jäätelökoneeseen. Oon ottanut siitä massasta vähän talteen jätskimuotteihin ja tarjonnut myös aamiaiseksi. Minusta paljon terveellisempi herkku kuin vaikka lasten jugurtti aamupalalla...

Happohyökkäys tulee muuten ihan tavallisestakin ruuasta, ei siinä ole eroa herkkuun yhtään. xylitolpastilli sen tappaa.

Mutta miksi herkuttomuutta selitetään sillä, että lapset muuten söisivät vain yksinomaan herkkuja? Lisäksi minusta murot, jugurtit ja vastaavat ovat ihan jäätelöön vaikkapa verrattavia. Jäätelö mielletään herkuksi, mutta murot terveelliseksi aamupalaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mun lapsuus oli täynnä herkkuja, eineksiä ja yms epäterveellistä. Kotiruoka, hedelmät, kasvikset ja marjat puuttuivat lähes kokonaan. Edelleen esim 12v veljeni elää karkeilla, sipseillä, limsalla, jäätelöllä, kekseillä, pullalla, hampurilaisilla yms.

Kyllä vaikka porkkana voi olla herkkua tai kulhollinen mansikoita. Ne sentääs on terveellisiä.

No vaikka sun kotona on eletty herkuilla niin ei se sitä tarkoita, että muilla jotka ostaa hyviä joskus tai leipoo olisi elämä yhtä surkeassa jamassa. Kohtuus kun opetellaan, ja joo.. ei ole porkkananpalat meidän lapsien herkkua, en tiedä edes pitäisikö asian meillä niin olla.

Yhteistyössä