Mikä syy voi olla, jos joku ei saa imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Olin kahvilla tuossa erään kaverini kanssa, jolla on parin kuukauden ikäinen lapsi. Juttelimme siinä vauvanhoidosta ja selvisi, että hän ruokkii lapsensa korvikkeilla. Ei siinä mitään, mutta minua jäi mietityttämään hänen sanansa, ettei saa imettää. Mistä tämä voi johtua? Joku lääkitys? Niin hyvä kaveri ei ole kyseessä, että häneltä viitsisin tarkemmin kysellä, kun tuntui, ettei hän juuri halunnut puhua aiheesta.

Lääkitys tuli itsellenikin ensimmäisenä mieleen. On lääkkeitä joiden kanssa ei missään nimessä saa imettää ja lääkkeitä, joiden kanssa ei suositella imetystä. Ja hiv-positiivinen äiti ei myöskään saa imettää.

Olisko ollut reilumpaa tyydyttää uteiliaisuus kysymällä kaverilta suoraan?

No toki olisin suoraankin voinut kysyä, jos siinä tilanteessa olisin tajunnut. Jäin miettimään hänen sanojaan vasta jälkeenpäin, enkä kyllä enää vartavasten häneltä ala aiheesta tiedustelemaan. Ja ihan yleissivistyksenkin vuoksi on ihan kiva kuulla mahdollisia syitä, ettei sitten tulevaisuudessa tarvitse tätäkään asiaa pohtia.

Lääkitys tai HIV on todellisia syitä. Väärinkäsityksen vuoksi tai tekosyytä hakiessaan jotkut ovat kyllä lopettaneet imetyksen tulehduksen tai rintojen haavaumien vuoksi. Mutta kyllä rintatulehdukseen saa sellaiset antibiootit, joiden kanssa voi imettää ja rintojen tyhjentäminen on paranemisen kannalta tärkeää. Yksi kaverini väitti, että häntä oli kielletty imettämästä, kun rinnassa oli haava, josta tuli vähän verta. Mutta hän ei oikeasti vaan halunnut imettää, seuraavan lapsen kanssa ei imetystä edes yrittänyt, sanoi vaan, ettei se ole hänen juttunsa.

Jos äiti kuitenkin haluaisi imettää, on imetyksen epäonnistuminen todella arka paikka ja siksi ihan hyvä, ettei puolitutut tarkemmin aiheesta tenttaa. Meinaan voisi monelta päästä itku kun asia on vielä noin tuore, eikä jossain kahvilassa vieraamman ihmisen seurassa välttämättä halua vetistellä. Niin ja syyt joiden vuoksi ei saa imettää, on myös hyvinkin yksityisiä.

Mun työkaveri ei saanut imettää kun hänellä oli ollut syöpä josta parantunut. Ei syönyt lääkkeitä tai käynyt enää hoidoissa.
Hänelle annettiin lääke joka estää maidon nousun.

Yhteistyössä