Mikä siinä joulupukkina olossa on niin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Joka vuosi tästä jauhetaan, kun kukaan porukan miehistä ei tahtoisi olla joulupukkina "kun se on niin noloa" ja muita päteviä selityksiä.

Ollaan muualla syömässä eikä senkään takia haluta aikatauluttaa päivää sillä, että otettaisiin tilauspukki ja minusta on muutenkin turha maksaa siitä mikä on helppo hoitaa itse ilmaiseksikin. Ja nämä porukan miehet on juuri eniten sitä mieltä, että aattoa ei pidä aikatauluttaa liiaksi. Sekin ilmeisesti on riittävän haittaava aikataulutus, kun minä haluan että ne lahjat jaetaan kuitenkin sillä tavalla ajoissa, että lapset ehtii niillä leikkiäkin.

Ei nyt luulisi, että on näin hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisko teille tulla vaihteeksi reipas joulumuori tai tonttutyttö, kun pukki ei kiireiltään ehtinyt? Jos kerran miehet on niin vellihousuja :)

Jostain tonttutytön vermeistä kyllä lapset tunnistaisi eikä sellaisia vaatteitakaan ole. Ja tosiaan se tunnistaminen olisi ongelma kyllä.

Ehdotin 6veelle, että jos meille käykin tänä vuonna niin, että pukki tuo lahjat vain oven taakse niin poika sai ihan kohtaukset. Ei voi kuulemma käsittää, että olen niin typerä, että puhun hänelle tuollaisia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no joku nainen esiintyy pukkina.

Ei ole muita naisia kuin minä ja siskoni. Siskoni on hieman liian pieni siihen puuhaan eikä saisi ääntäänkään muutettua ja minä taas olen noiden pienempien lasten "tukena" kun pukki tulee ja se on jännää. Ei tuo nuorin irrottaisi minusta.

Ja sitäpaitsi minun poissaoloni huomattaisiin välittömästi. Esim. veljieni poissaoloa ei ole lapset koskaan noteeranneet.

Ihan tuota samaa olen itse pohtinut jo useamapana vuonna.

Me on kysytty mm. miehen veljeä joka ei millään helkutillakaan suostu. Syytä en kertakaikkisesti käsitä. Ei pukin tarvitse pelleksi itseään vetää, vaan tulla taloon, tervehtiä lapset ja vaihtaa muutama sana jonka jälkeen päästäänkin sitten jo itse asiaan eli niihin lahjoihin.
Pukki voi vaikka jättää sen säkin siihen lapsille ja ilmoittaa että on kiirus eteenpäin ja että hyvää joulua vaan.

Koko homma kestää noin 3-5 min, on lapselle äärimmäisen tärkeää eikä mielestäni yhtään noloa vaan päinvastoin!

Mekin on ihan tosissaan mietitty tuota joulumuoriajuttua ja saattaa olla että joku vuosi meille tulee se muri koska pukit tosiaan on niin vellihousuja.

Onneksi saatiin tänä vuonna pukki muuta kautyta ihanana yllätyksenä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ihan tuota samaa olen itse pohtinut jo useamapana vuonna.

Me on kysytty mm. miehen veljeä joka ei millään helkutillakaan suostu. Syytä en kertakaikkisesti käsitä. Ei pukin tarvitse pelleksi itseään vetää, vaan tulla taloon, tervehtiä lapset ja vaihtaa muutama sana jonka jälkeen päästäänkin sitten jo itse asiaan eli niihin lahjoihin.
Pukki voi vaikka jättää sen säkin siihen lapsille ja ilmoittaa että on kiirus eteenpäin ja että hyvää joulua vaan.

Koko homma kestää noin 3-5 min, on lapselle äärimmäisen tärkeää eikä mielestäni yhtään noloa vaan päinvastoin!

Mekin on ihan tosissaan mietitty tuota joulumuoriajuttua ja saattaa olla että joku vuosi meille tulee se muri koska pukit tosiaan on niin vellihousuja.

Onneksi saatiin tänä vuonna pukki muuta kautyta ihanana yllätyksenä :heart:

Meillä oli alkuun parina vuonna tuttu mies pukkina, joka teki homman mielellään. Nyt hän ei ole jouluna paikkakunnalla, joten ei onnistu senkään puolesta.

Ja tuota minäkään en käsitä, kun ei siinä tarvi tosiaan mitään legendaa heittää sen enempää. Kunhan jakaa pari pakettia ja sillä hyvä. Lapset on tyytyväisiä.

Mä tilaisin kyllä ulkopuolisen pukin.

Meidän eskarilainen tunnistaisi jonkun tutun pukkimaskin alta samantien. Kirottua :snotty:. Siksi meille ei enää pukkia tulekaan, vaan pukki jättää lahjat tänä jouluna oven taa. Eskarilainen tosin tietää jo senkin, ettei pukkia oikeasti ole. Kirottua sekin :D

Ei ole vaikeaa. Silloin kun meillä ei vielä ollut lapsia, olimme mieheni kanssa pukkina ja muorina tuttavien lapsille ja meillä oli kivaa! Mutta toki se riippuu ihmisen luonteestakin onko kivaa vai noloa.

Me ollaan mieheni kanssa molemmat totuttu esiintymään ja itse osaan laulaakin joten meiltä leikki ja laulu sujui ilman mitään nolosteluja. Sellainen tönkkis taas joka tarvitsee vapautuakseen kiulullisen viinaa, ei varmasti nauti pukkeilusta ainakaan selvin päin. Että kannattaa vähän katsoa ketä pukiksi pyytää, ei kannata pyytää kaikkein nyhveröintä jurnuttajaa tuttavapiiristään.

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Ei ole vaikeaa. Silloin kun meillä ei vielä ollut lapsia, olimme mieheni kanssa pukkina ja muorina tuttavien lapsille ja meillä oli kivaa! Mutta toki se riippuu ihmisen luonteestakin onko kivaa vai noloa.

Me ollaan mieheni kanssa molemmat totuttu esiintymään ja itse osaan laulaakin joten meiltä leikki ja laulu sujui ilman mitään nolosteluja. Sellainen tönkkis taas joka tarvitsee vapautuakseen kiulullisen viinaa, ei varmasti nauti pukkeilusta ainakaan selvin päin. Että kannattaa vähän katsoa ketä pukiksi pyytää, ei kannata pyytää kaikkein nyhveröintä jurnuttajaa tuttavapiiristään.

Minun luonteeseeni ei sovi ollenkaan tämänkaltaiset esiintymiset. Olisin ihan nolo. Onneksi ei ole tarvinutkaan. Kyllä minä sitten esiinnyn tarvittaessa, esitän työhön liittyviä juttuja tai pidän puheenkin, jos on tarpeen. Mutta nämä tonttuesittämiset eivät vaan ole minun juttuni. :) Olenkohan muitten mielestä kaikkein nyhveröin jurnuttaja? :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä tilaisin kyllä ulkopuolisen pukin.

Meidän eskarilainen tunnistaisi jonkun tutun pukkimaskin alta samantien. Kirottua :snotty:. Siksi meille ei enää pukkia tulekaan, vaan pukki jättää lahjat tänä jouluna oven taa. Eskarilainen tosin tietää jo senkin, ettei pukkia oikeasti ole. Kirottua sekin :D

Viime jouluna tarkkaavaiset lapset hoksasivat, että pukilla on samanlainen kantasormus kuin vaarilla :D Pukki selvitti, että hän on tuonut vaarille nuorena sen sormuksen...

ei oo meidän taloudessa joka vuosi pukkia näkyny, vaikka onki sukulaisesta kyse.
heidän ollessaan matkoilla, pukki on käynyt tuomassa lahjat olohuoneeseen saunan aikana ja selitykseksi on riittänyt se, ettei pukki voi aina olla samoissa paikoissa jakamassa lahjoja, koska on paljon muitakin paikkoja käytävänä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se, joka haluaa pukin, hankkii pukin.

Ja kuuntelen näiden meteliä siitä, että olen aikatauluttanut aaton vai? Ei ne sitäkään halua, että pitääkellon kanssa kulkea.

Jos eivät itse halua joulupukkina esiintyä niin siihen on myönnyttävä, aikuiset ihmiset sentäs.

No mä en kyllä ymmärrä sitäkään, että mikä siinä on niin hankala "aikatauluttaa" yks ainut viisminuuttinen siinä aatossa, että pukki tulee vaikka klo 17. Ymmärrän ruokailut ja muut, mutta kai te nyt suunnilleen edellisjouluista tiedätte aikataulun suurin piirtein, jos kuitenkin samalla porukalla ja samalla ohjelmalla joulun vietätte. Eikä se nyt varmaan haittaisi, että vähän olisi joku ruokailu kesken, siitä sitten vain jatkamaan.

Kun olin lapsi, meillä kävi aina joulupukki, tilauspukki, ja se oli ihanaa, kun kaikki ne sukulaiset ja muut oli siinä lähellä, eikä yks vaan yhtäkkiä puuttunu. Ja sillä pukilla oli todella kunnolliset varusteet, näytti ihan oikealta pukilta pitkän valkoisen, kiharan ja tuuhean parran kanssa (ei mitään pumpuliviritystä tms.).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se, joka haluaa pukin, hankkii pukin.

Ja kuuntelen näiden meteliä siitä, että olen aikatauluttanut aaton vai? Ei ne sitäkään halua, että pitääkellon kanssa kulkea.

Sano ukollesi, että irtisanoudut koko joulupukkihommasta. Jos ei miehet saa roolia hoidettua, tilaavat sitten pukin itse haluamaansa aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
no joku nainen esiintyy pukkina.

Ei mene 7v:lle läpi.

no meneekö välttis läpi tuon ikäselle se tutun miehenkään oleminen siellä parran takana..

ja muoks. olisko se nyt niin kauheeta jos kouluikäiselle jo selviäiskin se joulupukki totuus..

Ei välttämättä mene jokaiselle 7v:lle, mutta meillä se menee kyllä vielä läpi. Paljon ollaan pukista puhuttu ja lapselle on annettu aika vapaat kädet kehitellä se asia päässään, että mikä se pukki oikein on.

Nyt lapsi on sitä mieltä että on olemassa ihka oikea joulupukki ja sen lisäksi on ihmisiä jotka pukeutuvat pukiksi koska 1 pukki ei ehtisi millään jokaisen lapsen luo. Aattona hän aikookin kysyä pukilta että onkä hän se ihka oikea vai vain ihminen joka on pukeutunut pukiksi. Toisaalta tyttö kyllä mieltää myös nämä ihmispukit joulupukeiksi.

Mutta itse pukkiin likka uskoo siis vielä ihan täysillä.

Ei misään nimessä olisi kauheaa jos totuus paljastuisi...siitä syystä olemmekin antaneet hänen oikeastaan itse pohtia mikä pukki on, onko se tota vai tarua jne. Eli kun hän pukista jotakin kysyy niin vastaan aika ympäripyöreästi ja jätän hänelle avaimet päätellä asiaa itse. Näin tehtiin jo viime joulun tienoolla.

Mutta mielestäni on parempi että se pukkiasia selviää lapselle joko ennen tai jälkeen joulun...paras mahdollinen hetki ei ole se kun kauan odotettu pukki on paikalla ja lapselle selviää totuus.
Toisaalta ollaan kyllä pyritty nimenomaan pelaamaan asia siten, ettei senkään tiedon pitäisi pettymys olla ettei oikeaa pukkia ole, koska lapsi on tosiaan itse saanut kehitellä pukkiasian mieleisekseen.

Toivon silti kovasti että tuo lapsi saisi vielä tämän joulun olla pieni lapsi joka silmät innosta tihkuen ottaa pukin vastaan.

Yhteistyössä