Mikä se käytäntö mahtaa olla, jos asun vaikka paikkakunnalla XXX, voinko pyytää naapurikunnan pappia kastamaan lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko teillä ristiäiset kotona ja sillä omalla paikkakunnalla? vai kastatteko kirkossa? Meillä oli oman seurakunnan ja kastekaupungin välillä yli 200 km eli meillä vauvan kastoi eri kaupungin pappi.

Meillä kun oli eläkkeellä oleva naapurikunnasta tuleva pappi. Niin sanoi, et jos ei ole oman kukkanna pappi niin sitten matkakorvaukset ottaa ja mahdollisesti jonku puhujainpalkkion. Mut tämä pappi ei ottanu mitään.
Kannattaa soittaa tälle papille suoraan ja kysyä.

Kyllä voit pyytää ihan ketä tahansa pappia kastamaan. Soitat vain ja kysyt, että suostuisiko tulemaan. Mitään velvollisuutta papeilla ei ole lähteä oman seurakunnan ulkopuolelle, mutta etenkin jos sulla on joku tuttu tyyppi tiedossa, niin uskoisin että suostuu.

Soitat sille papille ja kysyt. Meillä ensimmäisen lapsen kastoi tuttu pappi, joka ei ollut oman seurakuntamme pappi. Otimme itse yhteyttä pappiin ja pyysimme, pappi hoiti asiat kotiseurakuntamme kanssa ja sai lapselle kastekynttilän sieltä.

Toki voit pyytää. Pitää vaan olla siihen haluamaansa pappiin yhteydessä, ja kysyä suostuuko tulemaan toiselle paikkakunnalle. :)
meillä kaste toimitettiin toisella paikkakunnalla. eipä siinä muutakun varaa vaan kirkon ja/tai papin ajoissa, niin saa haluamansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin jos on vieraspaikkaunnan pappi niin sinun pitää itse muistaa hakea omasta seruakunnasta kastekynttilä ja todistukset.

Meillä "vieras" pappi toi mukanaan kynttilän.
Todistuksethan tulee postissa ainakin meillä ihan automaattisesti.

Meillä kaikki kolme on kastettu muualla kuin omassa kotiseurakunnassa, meidän oma vihkipappi on tullut kastamaan sinne minne pyydetty.

Mutta muistattehan tarjota papille matkakorvaukset ja toimituspalkkion jos tulee eri paikkakunnalta, koska tästähän ei palkkaa tule kun ei kuulu oman seurakunnan työhön. Vaan omalla ajalla tultava ja itse polttoaineet maksettava.

Jotkut ihmiset eivät tätä ymmärrä,vaikka pitäisi olla samanlailla itsestäänselvyys kun esim.putkimiehelle työstä ja matkoista maksaminen. :)

Yhteistyössä