Mikä saa ihmisen pitämään omia mielipiteitään ainoina oikeina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Tämä ilmiö on tullut minulle tutuksi oikeastaan vasta aloitettuani täällä palstailun 3 vuotta sitten, sitä ennen en ollut pahemmin tuohon törmännyt, ainakaan niin suuressa mittakaavassa kuin täällä.

Onko oikeasti olemassa ihmisiä, joiden mielestä on vain yksi ainut oikea tapa ajatella ja tehdä asioita, heidän omansa? Ja kaikki toisin tekevät/ajattelevat ovat väärässä? :O

Tämä ilmiö ei vaan astu aivooni edelleenkään, vaikka varsinkin täällä siihen törmää päivittäin. Onko se yleistä teidän tuttavapiireissänne?

Ihmisten mielipiteet perustuu omaan elämänkokemukseen ja silloin ne tuntuu tietysti ainoilta oikeilta, koska omna elämä on kuljettanut juuri niin.
Toisaalta kun puhutaan tälläisellä palstalla, milipiteet myös kärjistyvät, ei tule aina sanottua "minun mielestäni" vaan asiat esitetään lyhyesti, nopasti ja napakasti, vähän kuin tekstiviestissä, ettei tule kilometrein pituista viestiä, jota kukaan ei jaksa lukea loppuun.

Voi kyllä. Ei tosin omassa tuttavapiirissäni, joka koostuu lähinnä ihmisistä joiden tuttava haluan olla. Mutta esimerkiksi työelämässä näihin törmää armotta.
Joillekin oikeassa oleminen on niin tärkeää, että jopa (minusta) yhdentekevät asiat saavat käsittämättömät mittasuhteet, vrt pitävätkö kaikki suomalaiset mökkeilystä. Kuulemma pitävät, ainakin pohjimmiltaan/alitajuisesti/salaa/ovat vain katkeria. Kyllä, keskustelimme eilen töissä kesälomasuunnitelmista :)

Toivottavasti en joudu koskaan puhumaan samassa seurassa mistään merkittävämmästä. Vrt aborttikysymys/pakolaiskysymys/lapsettomuus/vanhemmuus.

Oman elämäni asioissa olen yleensä oikeassa :)
Toiset saa tehdä asiat omalla tyylillä ja olenkin linjalla: "Sitä saa mitä tilaa" .
Omalla toiminnalla on seurausvaikutukset se pitäisi kaikkien muistaa varsinkin jos menee aina sieltä mistä aita on matalin. . On turha valittaa silloin kun ongelmat ovat "itseaiheutettuja" .

myönteisten kokemusten ja luottamuksen puute kasvuvuosina suhteessa toisiin ihmisiin.

Kyllähän näitä minäitte-ihmisiä on paljon enemmän kuin päälle näkyy. Ymmärryskyky kun se on se ainoa, jota on kaikille jaettu riittävästi. Useimmat vaan eivät julista ääneen, senkuin vain soutavat omia polkujaan. Jääräpäänä.

Kaikki mankuvat, että tissit on rumat ja toosa on ruma ja naama se vasta perseestä onkin. Mutta harvemmin kukaan vonkuu, että kun olen niin julmetun typerä että jostain tarttis apua saada.

Kannattaa myös muistaa, että tämä palsta on provojen paratiisi. Lähes jokaista palstan vakiokäviää on uskomattoman helppo provosoida, ja se tarjoaa helppoja tilaisuuksia niille monille röllipeikoille näyttöpäätteen toisessa päässä. Että ei ihme että olet varsinkin palstaillessa törmännyt ilmiöön, toki onhan niitä ihan oikeastikin olemassa.

Täällä sen vielä kestää, mutta tosielämässä esim. oma äitini ei kykyne ymmärtämään eikä hyväksymään että joku (varsinkaan minä) ajattelen asioista eri tavalla kuin hän tai yleinen mielipide.
Hänen mielestään olen eri mieltä vain provosoidakseni häntä.
Että on näitä oikeasti olemassa...

Silloin kun sinkku ja lapseton tuttavani katsoi asiakseen antaa oikean mielipiteensä elämästäni, koskien naimisiinmenoa ja lasten hankintaa. Mietin, että jokaisella on oikeus ajatuksiinsa, mutta mikä voima työntää ne ulos suusta.

Alkuperäinen kirjoittaja yks jästi;23880444:
myönteisten kokemusten ja luottamuksen puute kasvuvuosina suhteessa toisiin ihmisiin.
Täällä sen vielä kestää, mutta tosielämässä esim. oma äitini ei kykyne ymmärtämään eikä hyväksymään että joku (varsinkaan minä) ajattelen asioista eri tavalla kuin hän tai yleinen mielipide.
.

Mun mielestä nää asiat liittyy toisiinsa. On paljon niitä, jotka eivät pysty erottamaan asioita persoonasta ja nimenomaan erimieltä oleminen on henkilökohtainen hyökkäyt.

Vähäinen valistuneen tiedon määrä yritetään korvata uppiniskaisella ja yksisilmäisellä oman mielipiteen oikeellisuuden pönkittämisellä. Usein itsetunnon sekä -varmuuden puute korostaa ilmiötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23880389:
Se, että tiedän olevani oikeassa :saint:

Näin on :saint:

Mutta jos ajatellaan vaikka makuasioita, niin sellaisista vänkäämistä en ymmärrä. Kyllä jokainen suomalainen haluaa omakotitaloon, turha väittää muuta. Jokainen mies haluaa poikalapsen. Jokaisella on aikaa ja jokaisella pitäisi myös olla halua tehdä hernekeitto itse. Yms. Kas kun makuja on monia, ja kaikki ei varmaankaan halua samoja asioita.

Täällä palstalla asiat helposti kärjistyy ja ihmisten on helpompi kirjoittaa mielipiteensä tai mitä vaan, kun niistä ei periaatteessa tarvitse kenenkään edessä vastata. Ehkä hieman lapsellista... Kamalaahan se olisi, jos myös oikeassa elämässä olisi niin. Suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin vielä joitain hyviä käytöstapoja.

no mutta toisaalta, mikä sen herkullisempaa kuin makuasioista vänkääminen? Eihän koiranpennutkaan vaan killitä söpöinä rinnakkain, vaan ne nahistelee kaiken aikaa.

Kyllä ihmistenkin pitäis nahistella paljon enemmän. Nykyisin ollaan luonnottoman herkkiä loukkaantumaan, ikään kuin tosiaan toinen vois olla ehdottomasti oikeassa.

Taitaa olla useinkin niin, että se joka paasaa, tekee niin koska ymmärtää itse ihan hyvin, että tämä on hänen henkkoht näkemyksensä. Sitten ihmettelee, että miksi tuo toinen menee aina vaan alta pois ja on ikihapan.

Jos nykyään uskottais helvettiin, niin se olis semmoinen paikka missä Suulas ja Nuivis joutuis kämppiksiksi samaan koppiin. Ja tiekanjohto olis poikki.

Niin, ehkä täällä on "helpompi" mäkättää asiasta kuin asiasta kuin tosi elämässä...Mielestäni elämänkokemus vaikuttaa usein asenteisiin, ajatuksiin. Ei niinkään ikä, asema, sukupuoli. Ja ehkä sen takia tulee kärkkäitä mielipide-eroja? Tää palsta on kyllä ihan kingi vänkäämisessä :) provot vielä siihen sekaan niin avot! Mutta onhan täällä kivojakin "vänkäämisketjuja" ;)

Yhteistyössä