Mikä pelikone 4v hyvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisaalta taas on tutkimuksia joissa esim. aistiyliherkkyyksistä kärsivät lapset ovat peliin keskittyessään saaneet suljettua ulkopuoliset ärsykkeet pois häiritsemästä. No joo, tämä toki koskee marginaalista ryhmää.

Mutta miten tuo ärsyketulva sitten eroaa lastenohjelmien ärsyketulvasta kun monet pelien vastustajat kuitenkin hyväksyvät television katselun? Monissa lasten peleissä on samat hahmot, sama värimaailma ja sama musiikki. Erona vain se että pelissä pääsee itsekin osallistumaan kehittämällä samalla loogista ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoa. Plus että ainakin meillä lapset harvoin pelaavat lähellekään niin kauaa ajallisesti kuin mitä istuisivat telkkarin ääressä katsomassa pikkukakkosta.

Meilläkin lapset pelaavat kerrallaan maksimissaan sen vartin. Väheni muuten television ääressä vietetty aika huomattavasti, kun hommattiin meille wii ja siihen se golf/sulkapallo yms. peli. Innostuivat sekä tyttö, että poika tämän jälkeen kokeilemaan pelissä olleita urheilulajeja ihan livenäkin, minigolffauksesta tuli nuorimmaiselle jopa ihan harrastus. Mutta tämäkin on varmaan vääränläistä virikettä, parempi olisi, jos viettäisivät aikansa hettelemässä kivillä busseja tms. "lapset on lapsia" leikkejä harrastamassa.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Kukkuu isämies mihin menit?
Loppuiko argumentit kun tajusit, ettei kaikki maailmassa ole niinkuin sinä tahdot? Vai tajusitko kenties vihdoin, että pelejä on muitakin ku niitä tappamiszombiepelejä?
Miksi vanhalle kansalle sana peli=murha, raakuus, aseet?

Mutta miten tuo ärsyketulva sitten eroaa lastenohjelmien ärsyketulvasta kun monet pelien vastustajat kuitenkin hyväksyvät television katselun?

Kaipa tuota pitäisi kysyä noilta mentaalipuolen asiantuntijoilta itseltään, mutta itse epäilen juuri sen vuorovaikutteisuuden tekevän niistä pelien tuottamista ärsykkeistä tavallaan "voimakkaampia".

Ahaa, eli sinä miellät pelit heti ampumapeleihin? No tuommoiset pelit eivät varmasti ole kenenkään nelivuotiaan vanhemman ostolistalla. Ennemmin noista kinecktimals yms. peleistä on ollut kyse.

Joo en miellä. Tuossa lainaamassani lehtijutussa Sinkkonen nyt vaan sattui vertaamaan pelaamista (myöskin usein paheksuttuihin) pyssyleikkeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27304638:
En koe olevani mitenkään pelikielteinen, mutta kyllä minun nähdäkseni 4-vuotiaan koordinaatiota kehittävät konsolipelien näpyttelyn sijaan kuitenkin huomattavasti tehokkaammin vaikkapa polkupyöräilyn, luistelun ja hiihtämisen kaltaiset aktiviiteetit. Niiden pelien aika on sitten vähän myöhemmin.

Sille nelivuotiaalle ei kannatakaan mitään näpyttelypelejä hankkia vaan wiin liikuntajuttuja, xboxin kinectic tai pleikkarin move pelejä. Niissä saa liikuntaa sisälläkin.

Kukkuu isämies mihin menit?
Loppuiko argumentit kun tajusit, ettei kaikki maailmassa ole niinkuin sinä tahdot? Vai tajusitko kenties vihdoin, että pelejä on muitakin ku niitä tappamiszombiepelejä?
Miksi vanhalle kansalle sana peli=murha, raakuus, aseet?

Pyydän anteeksi sitä, että joudun tekemään duunia aina välissä, enkä ehdi ihan koko ajan päivystää tässä sormet valmiina näppiksellä. :)

Onko BTW joku muuten esittänyt yhtään nelivuotiaan pelaamista tukevaa argumenttia? Siis muuta kuin sen, että ehtiihän sitä tehdä muutakin (so. oikeasti hyödyllistä).

[QUOTE="vieras";27305630]Sille nelivuotiaalle ei kannatakaan mitään näpyttelypelejä hankkia vaan wiin liikuntajuttuja, xboxin kinectic tai pleikkarin move pelejä. Niissä saa liikuntaa sisälläkin.[/QUOTE]

Ja mikä siinä ulkoliikunnassa sitten olikaan vialla? Happimyrkytyksen vaara kenties?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27305644:
Onko BTW joku muuten esittänyt yhtään nelivuotiaan pelaamista tukevaa argumenttia? Siis muuta kuin sen, että ehtiihän sitä tehdä muutakin (so. oikeasti hyödyllistä).

Mitä aikaisemmin aloittaa, sitä paremmaksi kehittyy ja rahakkaampiin pelihommiin pääsee. Kas näin:

hopefulparents-01.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27305651:
Ja mikä siinä ulkoliikunnassa sitten olikaan vialla? Happimyrkytyksen vaara kenties?

No viime päivien kaatosateissa ei juuri kukaan halua siellä ulkona liikkua, talvella on väliin kovia pakkasia jne. Kuka sanoo, että sen pelaamisen tulee olla jokapäiväistä? Noilla peleillä tulee liikuttua ihan huomaamattaan ;)

Oletteko, lasten pelaamista vastustavat, itse tutustuneet näihin peleihin? Ymmärrän, että monille tulee ensiksi mieleen juuri perinteiset räiskintä- ja tasohyppelypelit, mutta nykyään pelien kirjo on todella laaja. Mielestäni esimerkiksi monet lasten konsolipelit ovat paljon rauhallisempia kuin saman sarjan televisiosarjat tai elokuvat. Pelit etenevät usein pelaajan tahtiin ja pelaaja pystyy itse vaikuttamaan tapahtumiin. Monet lastenpelit ovat myös enemmän pientä päämäärätöntä tai palapelimäistä puuhastelua kuin huikea juonellisesti etenevä erikoistehostepläjäys. Uskon, että kohtuullinen pelaaminen on lapselle harmiton hauskuus, enkä näe mitään syytä kieltää sitä. Diginatiiveita noista kuitenkin kasvaa. ;)
Muistelen, että jossain aika tuoreessa Mikrobitissä oli lyhyt raportti jostain tutkimuksesta tai kyselystä, jossa isät oli jaettu perinteisiin isiin ja moderneihin, tietotekniikka-isiin tjs. Tiivistettynä tulos oli jotakuinkin niin, että tietotekniikka-isit ovat perillä lastensa some- ja nettijutuista, haluavat heidän olevan ajantasalla teknologian suhteen, mutta toisaalta rajoittavat pelaamista ja netinkäyttöä perinteisiä isiä enemmän. Käy järkeen.

[QUOTE="vieras";27305672]No viime päivien kaatosateissa ei juuri kukaan halua siellä ulkona liikkua, talvella on väliin kovia pakkasia jne. Kuka sanoo, että sen pelaamisen tulee olla jokapäiväistä? Noilla peleillä tulee liikuttua ihan huomaamattaan ;)[/QUOTE]

Eli sama argumentti jälleen. Olisiko jotain muuta?

[QUOTE="daa";27305690]Oletteko, lasten pelaamista vastustavat, itse tutustuneet näihin peleihin? [/QUOTE]

Olen tutustunut ja pelannutkin yhdessä lasteni kanssa. En tosin nelivuotiaiden, vaan kouluikäisten lasten kanssa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27305644:
Onko BTW joku muuten esittänyt yhtään nelivuotiaan pelaamista tukevaa argumenttia?

Mun pääargumentti pelaamiseen ylipäätään on se että se on kivaa. Ihan niinkuin valtaosaan lasten leikeistä, ei niillä ole sen suurempaa tavoitteellista päämäärää kuin hauskanpito. Meillä on tapana tehdä monia muitakin asioita ihan vaan siksi että tulisi hyvä mieli.

Ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen on tietty yksi jos nyt haluaisi jotain "oikeita" argumentteja käyttää. Ja lapsille on myös opettavaisia pelejä, esim. sisältäen kirjaimia tai matemaattisia tehtäviä joita voi käyttää vaikkapa oppimisvaikeusten kanssa kamppailevilla jotta saa vaihtelua oppimiseen (ehkei kuitenkaan 4-vuotiaalla mutta noin yleisesti).

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Lapsen elämästä tulee kurjaa ja tyytymätöntä suorittamista, jos juttuja ei voi tehdä vaan siksi, että ne on kivoja. Sellainen kaiken huvin puuttuminen tekee lapsesta ilottoman ja suorituskeskeisen kurjan aikuisen.

Eli voinemme pitää vähintäänkin pienoisena ihmeenä sitä, että ennen konsolipelien aikaa lapsista ei tullut "ilottomia ja suorituskeskeisiä kurjia aikuisia". Tai siis ainakaan kaikista ei tullut... :D

Mielestäni 4v täyttävä ei tarvitse mitään pelikonetta, tosiaankaan. Kyllä joku motorisia taitoja ja älyä kehittävä juttu olisi paljon kivempi. Ja edullisempikin. Kouluikäiselle vasta hommaisinjonkun pelikoneen.

Itse olen elämäni aikana pelannut paljon tietokonepelejä, tosin ihan ekan kerran vasta joskus 3-4-luokkalaisena. 70-luvulla kun ei noita välineitä pahemmin ollut. Välillä pelattiin todella paljonkin, mutta välillä homma oli vähäistä. Nuorena ja aikuisena ei enää ampumispelit niinkään kiinnostaneet, vaan erilaiset strategiapelit (roolipelit jne. pelit myös). Se ero noihin minun lapsuuteni peleihin on, että nykyiset pelit antavat kaiken todella valmiina. Ennen pelit olivat pelkistettyjä ja mielikuvitukselle oli enemmän tilaa.

Suhtaudun alle kouluikäiseten pelaamiseen erittäin kielteisesti. Ala-asteikäisten pelaaminen on hieman eri juttu, mutta en usko että se silloinkaan olisi kovin hyödyllistä, haittoja keksin kyllä. Tietokonepelien ja television tarjoama kokemus on hyvin kokonaisvaltainen ja se ei anna hirveästi tilaa mielikuvitukselle. Tutkimuksia aiheesta on kosolti ja etenkään alle kouluikäisten pelaamiselle ei löydy pahemmin tukea. Se ei ole vain epähyödyllistä, se on haitallista. Ei tietenkään pieni pelaaminen paljoa vahinkoa tee. Mutta se ei ole kauhean hyvä peruste pelaamiselle, että se ei vähäisessä määrin ole erityisen haitallista. Ei tupakanpolttokaan ole vähäisessä määrin kovin haitallista - edes lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27305781:
Eli voinemme pitää vähintäänkin pienoisena ihmeenä sitä, että ennen konsolipelien aikaa lapsista ei tullut "ilottomia ja suorituskeskeisiä kurjia aikuisia". Tai siis ainakaan kaikista ei tullut... :D

Niin no, ennen konsolipelien aikaa oli muita asioita, joita lapsilta kiellettiin, koska ne eivät olleet hyödyllisiä. Esimerkiksi juuri se Aku Ankka. Mummoni ei saanut lapsuudessaan lukea kaunokirjallisuutta, koska hänen maanviljelijävanhempansa pitivät sitä täysin hyödyttömänä hommana.

Ei mikään. Tuon ikäisen on parempi keksiä itse niitä leikkejä ja olla liikkuvainen ja luova eikä tuijottaa jotain pelikonsolia. Kehittyy mielikuvitus ja leikkitaidot joita tarvitaan muiden lastenkin kanssa.

[QUOTE="vieras";27306040]Meillä on 4-5- vuotias ja kyllä pelaaminen kehittää esimerkiksi matemaattista päättelykykyä. Googleta tutkimukset ihan itse, niitä on useita.[/QUOTE]

Kenties kehittää, mutta kehittääkä niin että sillä olisi lopulliseen päätelykykyyn merkitystä. Ei kaikkia asioita tarvi oppia mahdollisimman aikaisin. Se ei ole tae sille, että ylipäätään kehittyisi pidemmälle.

nimim. matemaattisesti lahjakas, mutta myöhään kehittynyt.

[QUOTE="vieras";27306040]Meillä on 4-5- vuotias ja kyllä pelaaminen kehittää esimerkiksi matemaattista päättelykykyä. Googleta tutkimukset ihan itse, niitä on useita.[/QUOTE]

Itsa asiassa tuon itsestäänselvyyden osoittamista huomattavasti hankalampaa olisi löytää leikki tai peli, joka EI kehittäisi päättelykykyä.

Uusimmat

Yhteistyössä