Mikä on tämä ihottuma jaloissa? Rokkoako? *kuva*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gbhtn4uyuym
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gbhtn4uyuym

Vieras
Pojalla huomasin torstaina pienen alueen jalassa punaista ihottumaa, joka on siitä saakka sitten levinnyt ympäri jalkoja. Ei siis ole muualla kehossa kuin jaloissa ja vähän pepussa. Mitään erikoista en tiedä syöneen tms. Voiko jokin rokko tulla vain jalkoihin? EI ole muita oireita ja on virkeä, normaali itsensä. Kutisevat vähän, mutta ei mitenkään hirveästi. Olen rasvannut hydrocortison apobase 1%:lla.

Aijaa.com - 9247070.jpg

Kuvan perusteella vaikea ihan diagnoosia asettaa, mutta mahdollisuuksia ovat lähinnä virusinfektio tai lääkeaineen/muun tekijän aiheuttama reaktio. Sieni ei yleensä yhtäkkiä tuolla tavalla lehahda. Joka tapauksessa ei tee millään tavalla vaarallisen sairauden vaikutelmaa. Hydrokortisonin lisäksi antihistamiinin tehoa voisi kokeilla.
(... ja hyvävointista lasta ei kannata lähteä kiikuttamaan päivystykseen)
Disclaimer: En ota hoitovastuuta - tämä on täysin off the record

http://aijaa.com/006339247101.jpg

Tässä vielä toinen kuva. Jalkapohjissa on, mutta ei ole kämmenissä, suussa tai missään muualla kuin jaloissa. Nyt juuri syö ja on tosiaan ihan virkeä, kivuton ja kuumeeton.

Mun mielestä toi näyttää nokkosrokolta. Googlaa kuvahaulla, niin voit verrata.
Ei oo vaarallinen, antihistamiini auttaa jos kutisee kovin. Ja nokkosrokko voi tosin nousta ihan yhtäkkiä ja kadota samaa vauhtia naps vaan - mun likka sai tollaista kerran kun oli ollut uimahallissa, ja toiselle muksulle tuli jostain ruuasta.

Minulla on ollut samanlaista, kun olin kuumeessa. Ei selvinnyt mikä vaivasi, mutta olin sairas ja kuumeinen kuukauden ajan. Tulehdus arvot niin korkeina, että oli lähellä sairaalaan joutuminen.

[QUOTE="Vieras";25295410]Minulla on ollut samanlaista, kun olin kuumeessa. Ei selvinnyt mikä vaivasi, mutta olin sairas ja kuumeinen kuukauden ajan. Tulehdus arvot niin korkeina, että oli lähellä sairaalaan joutuminen.[/QUOTE]

AP:n lapsi on muuten ihan OK, ihottuma on ainoa oire, joten tuskin on samaa kuin sulla. Nokkosrokko tai nokkosihottuma voi pätkähtää päälle monesta eri syystä, ja jos lapsi on muuten ok, en lähtis lääkäriin.

Nokkosihottuma eli urtikaria :: Terveyskirjasto

Mun lapsella todettiin atooppinen iho. Näyttää vähän samanlaiselta. Perusvoiteena ceralan plus sekä hydrocortison (vahvempi) ja tarvittaessa sibicort. Kutina lääkkeenä menee xyzal.

Mulle tuli kanssa ensimmäisenä mieleen atooppinen ihottuma, itsellä nimittäin samannäköisinä laikkuina esiintyy. Välillä on tuollaisena punoittavana ja välillä vaalenee ihan ihon väriseksi niin ei välttämättä edes huomaa. Eikä kutia juuri lainkaan. Perusvoiteilla rasvaan.

Voisiko olla atooppista ihottumaa, vaikka iho ollut aina todella hyvä. Ei kuiva ollenkaan, eikä tarvitse perusrasvausta normaalisti. Ja jaloissa vain? Itse olen tuon nokkosrokon kannalla luttuani ja katseltuani rokoista kuvia ym.

Ihan selkeä nokkosrokko. Joskus tulee ihan viruksien aiheuttamana esim. nuhan yhteydessä, joskus liittyy allergiaan. Jos tulee lääkeaineiden kohdalla, esim. antibiootin kanssa, heti yhteys lääkäriin. Ja jos tuleekasvoihin, silloin myös. Mutta jos ei muita oireita, voipi seurata, mutta jos kvasti kutisee, lääkäriltä antihistamiinia.

meillä oli tuon näköistä ihottmaa lapsella 5vkoa. Sai ensin diagnoosiksi enterorokon. Sen jälkeen märkäruven. Sit se oliki taas enterorokkoa. Ja tän jälkeen atoppinen ihottuma. Eri lääkäri siis joka kerta. Ihottuma vaan levis ja yhtenä päivänä toinenkin lapsi näytti, että hällä on jotain ihottumaa jolloin tajusin mistä on kyse: SYYHYPUNKKI!! Käytiin ihotautilääkärillä ja saatiin varmistus asiaan :(

Syyhypunkkia ei vaan osata lapsilta diagnosoida koska lapsille ei välttämättä tuu ihan tyypillinen ihottuma. Joten pidä ihmeessää tää mielessä!

Onko syönyt paljon jouluherkkuja? Suklaa, mandariinit, pähkinät, piparkakkumausteet yhdessä voivat saada aikaan reaktion jota muuten yksittäisestä ei saisi.

t. "joulu-rokkolaisen" äiti

[QUOTE="vieras";25296117]Onko syönyt paljon jouluherkkuja? Suklaa, mandariinit, pähkinät, piparkakkumausteet yhdessä voivat saada aikaan reaktion jota muuten yksittäisestä ei saisi.

t. "joulu-rokkolaisen" äiti[/QUOTE]

Tuota mietin itsekin, kun torstaina veti kokonaisen konvehtirasiallisen suklaata.

nokkosrokossa on tietääkseni LAAJOJA alueita (esim. 4 cm halkaisijaltaan) olevia kohoumia. Jos tuo on vain jaloissa niin sitten on kyllä enterorokko (toiselta nimeltään suu ja sorkkatauti). Vuosi sitten oli meillä, osalla perheestä oli vain näppylöitä jaloissa + muutama käsissä, osalla myös kurkussa ja mulla pahimmat eli jalkapohjat täynnä rakkuloita :( karsee tauti.

[QUOTE="vieras";25296982]nokkosrokossa on tietääkseni LAAJOJA alueita (esim. 4 cm halkaisijaltaan) olevia kohoumia. Jos tuo on vain jaloissa niin sitten on kyllä enterorokko (toiselta nimeltään suu ja sorkkatauti). Vuosi sitten oli meillä, osalla perheestä oli vain näppylöitä jaloissa + muutama käsissä, osalla myös kurkussa ja mulla pahimmat eli jalkapohjat täynnä rakkuloita :( karsee tauti.[/QUOTE]

Hmm, no nämä ei ole ollenkaan koholla. Aivan ihon myötäisiä punasia ympyrämuodostelmissa olevia laikkuja, isoja ja pieniä. Jotenkin näyttäisi että nämä "ympyrät" laajenevat, mutta sisäosat terveen ihon näköistä. Vaikea selittää...

Mielestäni näyttää kanssa nokkosrokolta.

Meillä oli kanssa n.kk sitten ensin käsivarsissa näppylöitä/kohoumia jotka ei punoittanut eikä kutissu. Välillä näytti paremmilta ja luulin että menossa jo ohi kunnes molemmat reidet lehahti täyteen punaista laikkua ja ne kutisi. Lääkärissäkin käytiin ja hoitona oli allergialääkkeet (jotka jo kotoota löyty) ja kutinaan ataraxia. Tuhkarokkoakin epäilivät mutta kun on rokotettu sitä vastaan eikä tulehdusarvoissakaan näkynyt mitään niin päätyivät nokkosrokkoon.