Mikä on liikaa? (lapset mummulassa? )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on hyvin aktiiviset isovanhemmat,jotka haluaa olla lasten lastensa kanssa alvariinsa. Ottavat lapset mukaansa vaikka minne ja haluavat viettää iltoja ja vkonloppuja. Isompi menee varsin mielellään. Olen viime aikoina huomannaut,että lapsi vetää joka tilanteessa sen kortin " menen mummille,siellä saa limpparia tms, mummi on kivempi" Joo-o onhan se mummi kivempi siinä mielessä,että heillä ei ole sääntöjä. Jos komennan lastani mummin nähden,mummi toruu minua ja kehottaa olemaan hiljaa.Kuulema juttelu on parasta lapselle. Mutta tuolle meidän uhmikselle ei mene rauhallinen juttelu aina läpi vaan pitää hieman korottaa ääntä. Minä olen luonut sääntöjä lapsille mieheni kanssa,siellä ei ole samoja sääntöjä. Olen ajatellut että ok,kunhan kotona säännöt pitää.En ole järin tiukka äiti,mutta yhteiset pelisäännöt pitää olla,miten täällä eletään ja käyttäydytään.

En tiedä osaanko tätä tarkemmin selittää.. tuntojani,mutta minusta on alkanut tuntumaan,että mummi on ottanut vahvasti äidin asemaa.Hän kumoaa minun tekemiä päätöksiä yms. ja ohjaa koko ajan kasvatusta vapaampaan suuntaan. Lapselle ei tule mitn rangaistuksia mistään.vanhempi lapsemme on varsinkin itsepäinen ja osaa vedellä ihmisiä oikeista naruista. Hän on vaativa ja älykäs. Takana on myös yksi karkaaminen mummilaan kun äiti ei suostunut viemään ravintolaan syömään. Tuossakaan karkaamis tilanteessa mummi kielsi minua torumasta lasta,olisi vain pitänyt jutella. Tai eilen olin puhelimessa sanonut mummille,että ei käy että lapsi lähtee nyt mummin mukaan,no mummi tulikin sitten autolla käymään ja jotenkin onnistui pyörtämään sen päätöksen.

Miten ihmeessä saisin rotia tähän hommaan?

Aloituksesta ei ilmene, onko mummi anoppisi vai oma äitisi.
Omalle voi nimittäin sanoa aiheesta asialliseen sävyyn. Sinällään ihanaa että teillä on innokkaat isovanhemmat!

Aloituksesta ei ilmene, onko mummi anoppisi vai oma äitisi.
Omalle voi nimittäin sanoa aiheesta asialliseen sävyyn. Sinällään ihanaa että teillä on innokkaat isovanhemmat!

kyllä sitä arvostaa,että he ovat elämässä mukana,mietin vain onko jo hieman liikaa(joka pvä ) ja onko anoppi ottamassa äidin roolia tietoisesti tai tiedostamattaan? Koska hän ei selkeesti kunnioita,minun asettamia rajoja ja päätöksiä. En halua että kysessä olisi mikään valtataistelu ja sitä se ei olekkaan. He ovat ihania ihmisiä,mutta erittäin boheemeja mitä tulee lasten kasvatukseen.Mieheni kertoi,että kun hän oli pieni niin heillä ei ollut mitn rajoja. :/ sama linja on näköjään lasten lasten kanssa.

Ei kai siinä auta kuin istua alas ja keskustella tilanne selväksi. Te olette lapsen ensisijaiset kasvattajat ja isovanhempien tulee kunnioittaa teidän tapaanne kasvattaa lapsi. Totta kai mummolassa on ja pitääkin olla höllempää kuin kotona mutta lapsen kuullen kasvatuksen arvostelu on todella, todella epäasiallista ja jalkaan ampumista. Ehkä mummo ei ole tajunnut asemaansa?

Toiset ihmiset eivät silti tajua vaikka sanoisi suoraan. Joidenkin luonne vain on sellainen. Ei siihen silti tarvitse alistua.

Tässä ei ole mitenkään oleellista onko kyse omista vai puolison vanhemmista.

Itse oion sekä omieni että vaimon vanhempia jos havaitsen niin suuren epäkohdan että näen tarpeelliseksi puuttua siihen. Ei tapahdu usein.

Tuossa vaiheessa jos aletaan karkaan mummin luo niin pitäisin pienen tauon mummilasta. Ihan lapsen takia. Varmasti on vaikea kasvattaa jos joka päivä toisessa paikassa saa aina tahtonsa läpi.

[QUOTE="vieras";28537961]kyllä sitä arvostaa,että he ovat elämässä mukana,mietin vain onko jo hieman liikaa(joka pvä ) ja onko anoppi ottamassa äidin roolia tietoisesti tai tiedostamattaan? Koska hän ei selkeesti kunnioita,minun asettamia rajoja ja päätöksiä. En halua että kysessä olisi mikään valtataistelu ja sitä se ei olekkaan. He ovat ihania ihmisiä,mutta erittäin boheemeja mitä tulee lasten kasvatukseen.Mieheni kertoi,että kun hän oli pieni niin heillä ei ollut mitn rajoja. :/ sama linja on näköjään lasten lasten kanssa.[/QUOTE]

Miehesi tuki on tässä tärkeää koska hänen vanhempansa kyseessä. Ensisijaisesti hänen olisi tehtävä selväksi tämä: kyseessä on teidän perheenne, teidän tapanne kasvattaa lapset ja lapset ovat TEIDÄN lapsianne sääntöineen, eivät mummin ja papan päätäntävallassa.

[QUOTE="vieras";28537983]Tuossa vaiheessa jos aletaan karkaan mummin luo niin pitäisin pienen tauon mummilasta. Ihan lapsen takia. Varmasti on vaikea kasvattaa jos joka päivä toisessa paikassa saa aina tahtonsa läpi.[/QUOTE]

kyllä olen miettinyt samaa,pieni time out olisi ehkä paikallaan. Sitten selkeä keskustelu asioista. Kyllä minustakin todella epäasiallista anopilta puuttua tilanteeseen,jossa torumme lasta ( kun on esim karannut ) niin anoppi ikäänkuin "vapauttaa" sen tilanteen ja toteaa,että onneksi ei käynyt pahemmin :O se tilanne ärsyttää minua vieläkin...halusin,että lapsi ymmärtää miten vaarallista on karata( naapurustossa asuu mummi ) mutta kuitenkin.

Meillä koti on koti ja mummila on mummila, siellä käydään kylässä, mutta arkielämä tapahtuu kotona ja vanhemmat päättää rajat ja säännöt jotka ainakin isoissa linjoissa pätee myös mummilassa.
En itse antaisi lapsen olla mummilassa joka päivä ja meillä on otettu tiukka linja jos mummi on meidän komentamisiin puutunut. Joko meidän säännöillä tai ei ollenkaan.
Hyvin on toiminut, mummit on läheisiä lapsille ja lasten kasvatus ja vastuu heistä kuuluu meille vanhemmille.
Sanoisin siis, selkärankaa ja mummi kuriin!

Ei pahalla mutta tällaisella manipuloijalla voi olla luonnevika, siis narsistinen luonnehäiriö...
en tarkoita että varmasti on, mutta viittaa yhteen jolla on..
googlaapa huviksesi...
Muistuta tätä mummia, että kyseessä on SINUN lapsesi, sinä kasvatat heitä. Hän on jo kasvattanut omat lapsensa. Sinä tunnet parhaiten lapsesi ja sinä olet heistä vastuussa. Jos tämä ei kelpaa hänelle, sano että teidän kannattaa pitää hieman väliä tapailussa ( myös lasten ). Mummi tod. näk. suuttuu ja loukkaantuu ja puhuu sinut niin että mietit oletko itse tehnyt jotain väärin. narsisti osaa tällaisen.

Yhteistyössä