Mikä on kuorma-auton ja rekka-auton ero?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hallatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rekka-auto on isompi :) Joo enpä taida olla sen viisaampi. Joo ja kuorma-autoilla ei ole perävaunua, tai miksikä sitä isoa konttia, siellä vetokoukussa raahautuvaa, nyt sanotaankin... tai sitten on? en tiiä.
Miksiköhän edes vastasin... :)
 
Paino, siis omamassa. En tiedä paljonko mikäkin painaa, mutta sen auton painosta se riippuu. Onhan esim. pakettiautoja, mitkä on niin raskaita, että pitää olla kuorma-autokortti, että saa ajaa, esimerkiksi chevy van:eista suurin osa vaatii kuorma-autokortin
 
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
En mä virallista eroa tiedä, mutta sanoisin että rekassa se nuppi on irrotettavissa, kuorma-autossa lava on kiinteästi ohjaamossa kiinni.


Ahaa! Mun 6-vuotias poikakin osais erottaa nää autot toisistaan, mutta minä en.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
En mä virallista eroa tiedä, mutta sanoisin että rekassa se nuppi on irrotettavissa, kuorma-autossa lava on kiinteästi ohjaamossa kiinni.

Jotain tällasta minäkin uumoilen.

Rekka -sana on ennen tarkoittanut hevosen vetämää kuormarekeä, eli periaatteessa tarkoittavat samaa!

 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Paino, siis omamassa. En tiedä paljonko mikäkin painaa, mutta sen auton painosta se riippuu. Onhan esim. pakettiautoja, mitkä on niin raskaita, että pitää olla kuorma-autokortti, että saa ajaa, esimerkiksi chevy van:eista suurin osa vaatii kuorma-autokortin

Ne on myös rekisteriotteessa luokkana kuorma-auto.
 
Mikäli ajokorttiluokista kyse niin rekassa on perävaunu, kun taas kuorma-autoksi luokitellaan perävaunuttomat ajoneuvot. Eli korma-autokortilla saa ajaa vaikka rekan nuppia, jos ei ole sen lisäksi kärryä perässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Kuorma-auto on nuppi jolla yksi lava, rekka on nuppi joka vetää kahta perävaunua. Rekassa on tehokkaampi nuppi. (nuppi=osa joka sisältää ohjaamon ja koneen.)

No kerrotko sit, mikä on nuppi-rekka? Kun rekkakorttia aletaan ajamaan, niin ensiksi pyöritellään ja ajetaan pelkällä nupilla. Ja jos sillä ajaminen onnistuu liikenteen seassa moitteettomasti, niin sitten annetaan kärryosa perään. Kyllä se on auton oma-massa, mikä asian ratkaisee, että mikä on kuorma-auto ja mikä rekka.
 
Koitetaas jos osaan laittaa kuvat
esim kuorma-auto
37_1.jpg


rekka
fh16_3_439x329.jpg
 
Mun käsityksen mukaan virallisestihan ei rekkaa ole olemassakaan vaan se on kansan nimitys :/ Kuorma-auto on yli 3,5 tonninen tavarankuljetukseen tarkoitettu auto, joka tarvitsee C-kortin, rekka sekä täysperä E-kortin. Nojoo oikeesti en tiedä, mutta piti tqas suu avata :D
 
Nyt mä menin entistä enemmän sekaisin... Valokuvista pitäis erottaa rekat ja kuorma-autot, ja ne on vielä vanhoja kuvia 60-luvulta... Äh, laitan kaikki mahdolliset nimitykset mitä keksi, kai siellä joku on oikein!
Mutta ootte te naiset aika fixuja kun tiedätte kaikkia tämmöisiä asioita!
 
Veikkaisin että ylempi on kuorma-auto ja alempi on rekka. Mutta ei näitä tarvii tunnistaa silmämääräisesti, koska auton oma-massa ratkaisee asian, ja se taasen näkyy rekisteriotteesta, mikä pitää olla aina autossa mukana, kun se on liikenteessä.
 
Rekka on yleisnimitys, mutta ihan oikeasti rekka sanaa käytetään ns. puoliperävaunusta ja nupista eli ammattisanastossa puolikas. Täysperävaunu eli yhdistelmäajoneuvo koostuu taas nupista, jossa esim. kontti ja siihen liitettävästä perävaunusta. Ihan pilkkua viilaten ajoneuvoyhdistelmä ei ole rekka, vaikka sitä sanaa käytetäänkin sillä yhdistelmäajoneuvon nuppi on kuitenkin kuorma-auto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtisilmä:
pikaseen googletin niin oisko tästä apua? http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvoyhdistelm%C3%A4

Aivan järkyttävää... Kaikkia puoliperävaunuja sun muita, apua! Mutta periaatteessa oli apua, jos vaan jaksan perehtyä asiaan. Kiitos suuri ja :flower: !
 
Joo tää on just tätä, kaikkia ihme nimityksiä sitä on noille vempeleille ja sitten pitäis vielä tietää mitä ne tarkoittaa :D

Kummisetäni oli töissä kaupungin konepajalla, jossa noita kaikenmaailman koneita huollettiin. Kun minä saatoin sanoa pojalle, että katsos tuota kaivuria, niin kummini heti korjasi, että se ei ole kaivuri vaan TELAKUORMAAJA! Jotta silleen :laugh:
 
Puoliperävaunu on n.16m pitkä ja yhdistelmä on taas n. 20-25,25m pitkä ajoneuvo. Tonnistoissa on myös ero. Kuorma-autolla kuorma-painot ovat 12,000-16,000kg, rekalla n. 16,000-30,000kg. yhdistelmillä n. 30,000-50,000kg. huomatkaa tonniston erot! Tonnistot riippuu akselien määrästä ja rakenteesta.
 

Yhteistyössä