Mikä on ADD:n ja AD/HD:n ero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kun niistä puhutaan aina yhdessä. Onko niillä jokin merkittävä ero?

Olen tehnyt ADD/ AD/HD testin netissä, ja parilla lähisukulaisellani on se, ja ainakin netin mukaan minullakin, mutta tuossa testissäkin ne niputetaan yhteen.

Voisiko se ADD olla ilman AD/HD:tä, jos ihminen ei ole ylivilkas ja pystyy keskittymään jos on jotain mikä todella kiinnostaa?

Minulla kaikkein häiritsevin juttu on jatkuva unohtelu, voin unohtaa isojakin juttuja, olen vähän kuin omissa maaimoissani usein. Lisäksi minulta on monta kertaa päivässä joku hukassa. Lisäksi en pysty keskittymään mihinkään mikä ei kiinnosta täysin.

Nuo häiritsevät todella paljon. Olen jopa pelännyt ennenaikaista dementiaakin, muttei se varmaan sitä voi olla. :-)

Kirjoitin aiemmin samasta aiheesta, mutta kytselen vielä jos tulisi enemmän kommenttia.

Voisiko tuo olla ADD:tä?

Periaatteessa se ADD on se ns. inattentiivinen tyyppi ja ADHD se ylivilkas-impulsiivinen tyyppi. ADD saattaa tuijotella luokkahuoneen ikkunasta omissa unelmissaan kun se ADHD hyppii seinille, kumpikaan ei saa opetuksesta mitään irti. Kärjistetysti näin. Kumpikin pystyy keskittymään, jos jotain tarpeeksi tärkeää osuu eteen. Esim. minä pystyn kyllä kirjoittamaan esseen menestykkäästi tai kasaamaan 5000 palan palapelin, mutta en muista 10 sekuntia myöhemmin laitoinko avaimet kassiini vai en, koska en keskittynyt siihen tehtävään.

ADHD tulee sanoista attention deficit hyperactivity syndrome, jotenka add on siis tarkkaavaisuushäiriö ilman ylivilkkautta.

Noista on tullut sen verran trendijuttu, että ylidiagnosoinnin vaara on olemassa. Ei voi olla kyse häiriöstä, jos kriteerit täyttyy isolla joukolla. Kyse on ehkä silloin enempi normaalivaihtelusta, ihmiset on vaan erilaisia, jotkut parempia keskittymään jne kuin toiset. Ei musta mitään syytä kutsua sitä häiriöksi.. Varsinkin jos pärjää työ/ihmissuhdekuvioissa jollain lailla omalla tyylillään.

Muisti/keskittymisongelmat voi myös olla masennuksen merkki, tai sitten vain osa persoonallisuutta, väsymyksestä tai tylsistymisestä johtuvaa.. niin paljon selityksiä. Tietty jos tuntuu kivemmalta kokea olevansa ADD, niin mikäs siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Periaatteessa se ADD on se ns. inattentiivinen tyyppi ja ADHD se ylivilkas-impulsiivinen tyyppi. ADD saattaa tuijotella luokkahuoneen ikkunasta omissa unelmissaan kun se ADHD hyppii seinille, kumpikaan ei saa opetuksesta mitään irti. Kärjistetysti näin. Kumpikin pystyy keskittymään, jos jotain tarpeeksi tärkeää osuu eteen. Esim. minä pystyn kyllä kirjoittamaan esseen menestykkäästi tai kasaamaan 5000 palan palapelin, mutta en muista 10 sekuntia myöhemmin laitoinko avaimet kassiini vai en, koska en keskittynyt siihen tehtävään.

Ok selvensi paljon. Minulla on sitten selkeästi noita ADD-piirteitä. En ole ylivilkas, mutta omissa maailmoissani melkein aina, päivittäin teen ihan hölmöjä juttuja, ja havahdun vähän ajan päästä siihen etten ole ollenkaan "tällä planeetalla".

En ole tyhmä, mutten pystynyt koulussa keskittymään kuin taideaineisiin ja kieliin, joissa olin hyvä.

Minulta on monen monta kertaa päivässä joku hukassa.

Minulla pitää olla pari kännykkää käytössä aina, siksi että löydän sen enemmän käyttämäni soittamalla kun se on hukassa.

Kaikki pitää laittaa muistiin, ja juurikin avaimia hukkaan yhtenään, ja kaikkea muutakin. Ja ne voivat löytyä ihan mistä vaan, vaikka jääkaapista.

Olen aika hermostunut, ja inhoan mennä yksinäni uuteen paikkaan. jos joudun vaikka odottamaan ystävääni istuen yksin jossain kahvilassa, en tiedä miten päin olisin, käsi heiluu, jalka vipattaa jne., ja revin kynsinauhojani jne.

Olen puhelias, mutta osaan kuunnellakin, ainakin jos en ole keskittynyt johonkin muuhun. mies sanoo että aika usein kyllä olen.

Kuulostaako tämä ADD:ltä, kannattaisiko mennä juttelemaan tästä?

Minua itseäni tämä valtava hajamielisyyteni häiritsee eniten, ja läheisiänikin jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja Liisukka:
ADHD tulee sanoista attention deficit hyperactivity syndrome, jotenka add on siis tarkkaavaisuushäiriö ilman ylivilkkautta.

Noista on tullut sen verran trendijuttu, että ylidiagnosoinnin vaara on olemassa. Ei voi olla kyse häiriöstä, jos kriteerit täyttyy isolla joukolla. Kyse on ehkä silloin enempi normaalivaihtelusta, ihmiset on vaan erilaisia, jotkut parempia keskittymään jne kuin toiset. Ei musta mitään syytä kutsua sitä häiriöksi.. Varsinkin jos pärjää työ/ihmissuhdekuvioissa jollain lailla omalla tyylillään.

Muisti/keskittymisongelmat voi myös olla masennuksen merkki, tai sitten vain osa persoonallisuutta, väsymyksestä tai tylsistymisestä johtuvaa.. niin paljon selityksiä. Tietty jos tuntuu kivemmalta kokea olevansa ADD, niin mikäs siinä.
meinaatko ylidiagnosoinnilla ihan oikeita, virallisia diagnooseja vai venhempien itse tekemiä oletuksia?

Mä törmään vähän väliä adhd-lapsiin joista sitten tarkemmin kysellen selviää ettei niillä mitään diagnoosia ole, mutta äiti vaan tykkää että lapsi käyttäytyy kuin adhd-lapsi ja muistuttaa jotain tutun lasta jolla kai on oikeastikin diagnoosi. Harvassa on ne lapset jotka oikeasti on adhd.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ok selvensi paljon. Minulla on sitten selkeästi noita ADD-piirteitä. En ole ylivilkas, mutta omissa maailmoissani melkein aina, päivittäin teen ihan hölmöjä juttuja, ja havahdun vähän ajan päästä siihen etten ole ollenkaan "tällä planeetalla".

En ole tyhmä, mutten pystynyt koulussa keskittymään kuin taideaineisiin ja kieliin, joissa olin hyvä.

Minulta on monen monta kertaa päivässä joku hukassa.

Minulla pitää olla pari kännykkää käytössä aina, siksi että löydän sen enemmän käyttämäni soittamalla kun se on hukassa.

Kaikki pitää laittaa muistiin, ja juurikin avaimia hukkaan yhtenään, ja kaikkea muutakin. Ja ne voivat löytyä ihan mistä vaan, vaikka jääkaapista.

Olen aika hermostunut, ja inhoan mennä yksinäni uuteen paikkaan. jos joudun vaikka odottamaan ystävääni istuen yksin jossain kahvilassa, en tiedä miten päin olisin, käsi heiluu, jalka vipattaa jne., ja revin kynsinauhojani jne.

Olen puhelias, mutta osaan kuunnellakin, ainakin jos en ole keskittynyt johonkin muuhun. mies sanoo että aika usein kyllä olen.

Kuulostaako tämä ADD:ltä, kannattaisiko mennä juttelemaan tästä?

Minua itseäni tämä valtava hajamielisyyteni häiritsee eniten, ja läheisiänikin jonkin verran.

Vielä esimerkkejä keskittymiskykyni puutteesta.

Jos hissi pysähtyy, olen aina menossa ulos kun ovi aukeaa, oli kerros mikä hyvänsä.

Ajan usein ohi sen paikan mihin olen menossa, vaikka kodin tai työpaikan. Monesti en muista risteyksessä mihin olen menossa.

Löydän tavaroitani oudoista paikoista jatkuvasti, vaikka juuri avaimet jääkaapista, kännykän vaatekomerosta jne.

Olen monesti lähtenyt roskapussi kädessä kadulle asti, tai aamutossuissa, tai unohtanut ostokseni kaupan liukuhihnalle, tai kirjaston kirjani tms.

Joudun laittamaan tarralapuilla ihan kaiken ylös, ja kännykän muikkarit on ahkerassa käytössä.

kaikki käyttöohjeet ja uudet laitteet on minulle tuskaa, en jaksa keskittyä mihinkään monimutkaiseen, sellainen hermostuttaa minua.

Ja paljon muuta.

Ok, eli voi olla myös, että olen vain hajamielinen, ns. "taiteilijasielu" luonteeltani, eli että piirteeni ovat vain luonteeni ominaisuuksia, eikä ole kyse häiriöstä.

Huojentavaa ajatella näin.:-)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meinaatko ylidiagnosoinnilla ihan oikeita, virallisia diagnooseja vai venhempien itse tekemiä oletuksia?

Mä törmään vähän väliä adhd-lapsiin joista sitten tarkemmin kysellen selviää ettei niillä mitään diagnoosia ole, mutta äiti vaan tykkää että lapsi käyttäytyy kuin adhd-lapsi ja muistuttaa jotain tutun lasta jolla kai on oikeastikin diagnoosi. Harvassa on ne lapset jotka oikeasti on adhd.

Niinpä. Ehkä virallisia ylidiagnosointeja on vähempi, voi tietty olla että jotkut yksityislekurit niitä ja lääkityksiä lätkii herkemmin, mutta julkisella puolella nihkeemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niinpä. Ehkä virallisia ylidiagnosointeja on vähempi, voi tietty olla että jotkut yksityislekurit niitä ja lääkityksiä lätkii herkemmin, mutta julkisella puolella nihkeemmin.

Joo, en menis ihan kelle vaan näissä asioissa. Itselläni meni miltei vuosi diagnoosin saamiseen, eli mitään ei lätkäisty tuosta vaan, eikä nappeja tarjottu ensimmäisellä käynnillä tms. Yksityisellä, mutta asiaan erikoistuneella kävin.

Jos häiritsee omaa elämää, kannattaa hakeutua ammatti-ihmisten pariin.

Joo no voisihan sitä ainakin käydä tutkituttamassa päänsä, kyllä tämä joskus ikävää olla tällainen lahopää. Kas kun en ole vielä lasta minnekään unohtanut. :-/

ADD:n ja ADHD:n ero on tosissaan aika selvä.
ADD = Keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö
ADHD = Keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkautta (hyperaktiivisuutta) ja/ tai impulsiivisuutta.

Ja itselläni on tosissaan tuo ADD.

Minä epäilen itselläni myös add:tä, ja ihan samanlaisia oireita kuin ap:llä.

Minä kävin ihan muusta syystä tuossa pari pv sitten lääkärissä, ja kyselin että kannattaisiko minun mennä testeihin, kerroin juurikin nuo samat oireet, minäkään en ole ylivilkas vaan ihan uskomattoman huonomuistinen ja hajamielinen, enkä pysty keskittymään mihinkään, ellei ole todella hiljaista ja rauhallista, ja ellei asia kiinnosta minua ihan kybällä. Koulussakaan en pärjännyt yhtään tuon takia, kun en pystynyt keskittymään kuin niihin pariin aineeseen jotka kiinnosti. Hälinää oli siellä ihan liikaa, että olisin pystynyt jotain päähäni pistämään.

Lääkäri sanoi että testeistä tai lääkityksestä ei hänestä olisi minulle juurikaan hyötyä, koska oireeni kuulostavat sellaisilta joiden kanssa pystyy elämään. Itse en tiedä olenko samaa mieltä, hirveän helppohan se on sanoa noin, kun ei tarvitse itse niiden oireiden kanssa elää!!!:headwall:

Heh, no sain joululahjaksi sellaisen setin, jossa on kolme avaimenperää ja yksi sellainen litteä jutska jonka saa esim. lompakkoon.Siinä on kaukosäädin, ja jokainen avaimenperä tms. on nimetty a, b, c, d ja kaukosäätimeen saa irjoittaa mikä on mikäkin, esim. avaimet, kännykkä, lompakko jne. Kakelle on seinäpidike. Ihan loistava keksintö haropäälle!! Toisaalta, minä olen kerran kyllä jo sen kakenkin hukannut...:laugh:

Mies on ihan tottunut minun huonomuistisuuteeni, ja toimii varamuistinani. Eilen kun menimme katsomaan illalla uutta asuntoamme, joka on vielä tyhjillään, kesken matkaa totesin että en muistanut ottaa avaimia mukaan. Mies vaan pahoitteli, että harmi kun hän ei muistanut muistuttaa minua avaimista. :laugh::heart:

Ei mutta, minua ottaa todella paljon päähän, minäkään en ole tyhmä, mutta tämä juttu saa minut usein vaikuttamaan tyhmältä ja yksinkertaiselta. Eikä se auta vaikka kuika yritän keskittyä, silti joka päivä on ihan kaikki hukassa, ja asioita unohtuu.

Minäkin olen epäillyt jotain ennenaikaista dementiaa, mutta kun olen lukenu tuosta ADD:stä, olen ihan satavarma että minulla on se, ja nettitestin mukaan onkin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No mulla oli alunperin dg ADD, kun muut sairaudet vähän vääristeli oireita, mutta kumma kyllä mulle lääkkeet silti annettiin. Ja niin taitaa monet muutkin saada, oli se kirjainlyhenne ADHD tai ADD. Kun periaatteessa nuo ADHD:t voi jakaa kolmeen ryhmään. ADHD-hi (ylivilkas ja impulsiivinen, ei tarkkaavaisuushäiriötä), ADHD-i (ADD, tarkkaavaisuushäiriö) ja ADHD-c (kumpikin edellisistä löytyy).

Nykyisin dg on ihan ADHD kun nuo muut sairaudet saatu hallintaan, hullukaan ei jaksa kovin kauaa liikkua levottomasti vaikka koko ajan tekis mieli liikkua jos se liikkuminen sattuu... Kyl sen ajan keskusteluryhmän jäsenet ihmetteli miten ihmeessä mun dg voi olla "vaan" ADD, kun eivät pysy chat-keskustelussa mun tekstien perässä. Paljon tekstiä, kerralla pitkästi ja hyvä jos ehtivät vastata niin tuli jo seuraava pätkä.

Voiskohan tuon ADD testin tehdä jossain netissä, niin saisin vähän suuntaa antavaa tietoa. En ole ylivilkas ja koulussakin olen menestynyt todella hyvin, jos olen jaksanut vaivaututa paikalle. Ongelma on sitten muussa keskittymisessä. Monet jutut menevät yli ymmärryksen, enkä oikein pysty keskittymään asioihin, jos minulla ei ole jotain oheistoimintaa. Esim. koulussa piirtelin marginaalit täyteen. Jos en jaksanut piirrellä, niin en varmasti kuullut opetustakaan vaan taivastelin jotain ihan muita juttuja oman pään sisällä.
Touhuan melkein koko ajan jotain. Jossain vaiheessa elämääni, minulla oli nivelet niin kipeät, etten pystynyt kutomaan. Sen seurauksena en sitten pystynyt katsomaan televisiotakaan, kun ei ollut mitään oheistoimintaa. En silti ole sitä tyyppiä, joka ei jaksa istua paikallaan ja hyppii seinille koko ajan.

Voiskohan tuon ADD testin tehdä jossain netissä, niin saisin vähän suuntaa antavaa tietoa. En ole ylivilkas ja koulussakin olen menestynyt todella hyvin, jos olen jaksanut vaivaututa paikalle. Ongelma on sitten muussa keskittymisessä. Monet jutut menevät yli ymmärryksen, enkä oikein pysty keskittymään asioihin, jos minulla ei ole jotain oheistoimintaa. Esim. koulussa piirtelin marginaalit täyteen. Jos en jaksanut piirrellä, niin en varmasti kuullut opetustakaan vaan taivastelin jotain ihan muita juttuja oman pään sisällä.
Touhuan melkein koko ajan jotain. Jossain vaiheessa elämääni, minulla oli nivelet niin kipeät, etten pystynyt kutomaan. Sen seurauksena en sitten pystynyt katsomaan televisiotakaan, kun ei ollut mitään oheistoimintaa. En silti ole sitä tyyppiä, joka ei jaksa istua paikallaan ja hyppii seinille koko ajan.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-aikuinen-kaikki-ei-mene-kuin-pari-minuuttia/

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1227669-tee-suuntaa-antava-testi-oletko-sina-ad-hd-aikuinen-kaikki-ei-mene-kuin-pari-minuuttia/

Oma tulos n.120, mutta ei olekaan mikään yllätys :)

Yhteistyössä