Mikä olisi sopiva rangaistus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Auttakaa nyt :(

Tänään koulussa yksi lapsemme luokkalainen kiusas ja häiritsi meidän pojan ja toisen pojan yhteistä leikkiä. Siellä oli mm. korvista repimistä ja muut sellaista, lähinnä tämän meidän pojan ja toisen pojan välillä. Meidän poika tästä hermostui kun kiusaaminen hänen kaveria kohtaan ei loppunut. Siispä hän päätti ottaa ohjat omiin käsiinsä ja haki jonkun rautaputken jolla rupesi hakkamaan tämän kiusaajan pyörää. Pyörään tuli tietenkin vahinkoa ja ne ilman muuta korvataan, tämän ollaan jo toisen perheen kanssa sovittu. Mutta mikä olisi teidän mielestä kohtuullinen rangaistus tämmösestä teosta? Kyseessä 2.luokkalainen. Ite ajattelin, että meidän pojan pitäs jotenki saada "tienata" rahat, esim. kotitöillä tai muuta vastaavaa mutta nyt tarvisin apua jotta pysyisin oikeudenmukaisena mutta kuitenkin tehokkaana. Anteeksi on pyydetty toiselta pojalta sekä pojan perheeltä mutta mitä muuta lisäksi?

no just toi on hyvä, että laitat tekemään kotitöitä siitä edestä, että olette joutuneet rahallisiin korvauksiin pyörän rikkomisesta. kyllähän lapsenkin täytyy oppia, että asiat pitää muuten saada selvitettyä kuin riehumalla ja tavaroita rikkomalla

Rangaistus voisi olla hyväksi molempien perheiden vanhemmille. Kasvatus on osittain jäänyt kesken. Lapsi toimii mallien mukaan. Periaatteessa asian ymmärtäminen ja muodollinen korvaaminen on hyvä ajatus, mutta ei ehkä muu rangaistus. Toisaalta on hyväksi opettaa pitämään puoliaan, eikä hyväksyä kiusaamista. Nyt meni vain vähän yli.
Tämä elämäm on vaikeaa.

Onko pojalla omaa rahaa, omaa tiliä? Laittaisin maksamaan siltä tililtä. Tai sitten vaikka taulukko johon hinnoittelet kotityöt tietyn summan arvosta, siitä sitten vähitellen korvaamaan. Ilman muuta tässä vaiheessa tiukka puuttuminen asiaan, aika raju teko minusta vaikka toinen olisi provosoinut.

Toi on aika vaikea, koska toisaalta teki oikein kun puolusti kaveriaan, mutta toki teki sen vaan liian räväkästi. Itse ainakin sitä puolta korostaisin lapselle, että on oikein puolustaa, mutta en sitten tiedä mikä rangaistus olisisopiva. Ehkä tosiaan se kotitöiden teko jossain määrin, sen takia, että joutuu korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Muuten sitten varmaan jättäisin rangaistuksen siihen. Siis olettain, että on ihan faktaa, että poika tosiaan puolusti kun heitä kiusattiin, eikä sitä ole vaan hätäpäissään rangaistuksen pelossa keksitty päästä.

Meil lähipiirissä sattu joku aika sitten samantyylinen tapaus! Siin oli lapselle aika paljon "rangaistusta", kun joutui viemään itse korjausrahat perheen äidille ja pyytämään anteeksi! Siis henkilökohtaisesti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rangaistus voisi olla hyväksi molempien perheiden vanhemmille. Kasvatus on osittain jäänyt kesken. Lapsi toimii mallien mukaan. Periaatteessa asian ymmärtäminen ja muodollinen korvaaminen on hyvä ajatus, mutta ei ehkä muu rangaistus. Toisaalta on hyväksi opettaa pitämään puoliaan, eikä hyväksyä kiusaamista. Nyt meni vain vähän yli.
Tämä elämäm on vaikeaa.

Niin, minunkin mielestä toista pitää puolustaa ja oon sitä mieltä, että myös tämä kiusaajakin tarvitsisi rangaistuksen. Mutta niin tässä tällä kertaa kävi, ettei kiusaajan perheelle edes koulusta ilmoitettu, että lapsi oli kiusannut, oli vaan ilmoitettu, että meidän poika on telonut hänen pyörää. No, kunhan nyt omalle lapselle sais opetettua asíoita....

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Sehän puolusti kaveria... Muista nyt kuitenkin kehua siitä, että puolusti, mutta opasta poikaa, mikä olisi oikea tapa.

Kyllä me sanottiinkin, että oli hyvä kun puolusti, mutta ois voinu tehdä asian toisin. Siitä oon kyllä surullinen, että vain meidän poika joutu koulussa puhutteluun.

Sehän puolusti kaveria... Muista nyt kuitenkin kehua siitä, että puolusti, mutta opasta poikaa, mikä olisi oikea tapa.

tätä mietin, et onko tätä kolmatta poikaa huomioitu miten? siis sitä ketä kiusattiin! ja oliko kiusaajia enemmän, kuin tämä kenen pyörän sun poika hajotti! Jos oli, niin onko näitä kiusaajia mitenkään "rangaistu"

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä me sanottiinkin, että oli hyvä kun puolusti, mutta ois voinu tehdä asian toisin. Siitä oon kyllä surullinen, että vain meidän poika joutu koulussa puhutteluun.

Tuo ei ole OIKEIN!! Tottakai myös kiusaaja pitää puhuttaa, sekä kiusattua kuunnella!!

Onko pojalla omaa rahaa, omaa tiliä? Laittaisin maksamaan siltä tililtä. Tai sitten vaikka taulukko johon hinnoittelet kotityöt tietyn summan arvosta, siitä sitten vähitellen korvaamaan. Ilman muuta tässä vaiheessa tiukka puuttuminen asiaan, aika raju teko minusta vaikka toinen olisi provosoinut.

Ei oo omaa rahaa juurikaan. Mutta just tuommosta itsekin ajattelin, että hinnottaisin kotityöt jotenkin. Mutta mikä ois siinä kohtuullinen? Tiskikoneen tyhjentäminen minkä verran euroja? Imuroiminen? Vessan pesu? ym?

Epäoikeudenmukaiselta kuulostaa. :/ Joskus koulussa käy juuri niin, että kun kiusataan, niin joku ei kestä ja reaktio on niin suuri, että kiusaajat jätetään puhuttelematta. :/ Mun mielestä se on opettajilta väärin toimittu. Lapsi ei selvästi luota opettajiin, jos hajottaa kaverin pyörän mieluummin, kuin pyytää open apuun.

Epäoikeudenmukaiselta kuulostaa. :/ Joskus koulussa käy juuri niin, että kun kiusataan, niin joku ei kestä ja reaktio on niin suuri, että kiusaajat jätetään puhuttelematta. :/ Mun mielestä se on opettajilta väärin toimittu. Lapsi ei selvästi luota opettajiin, jos hajottaa kaverin pyörän mieluummin, kuin pyytää open apuun.

Meidän lapsi on semmonen, ettei muutenkaan kauhean herkästi kerro aikuiselle jos on jotain kärhämää. Tästä ollaan puhuttu paljon ja yritetty sanoa, että ois parasta aina kertoa opettajalle, mutta ei kerro vaikka hänelle tehtäis jotakin. On se mun mielestä epäreilua kyllä, ettei koululla KUNNOLLA selvitetty asiaa ja aion antaa palautettakin. Mutta nyt pitäs yrittää omalle lapselle sopivaa rangaistusta miettiä. Ehkä tuo kotitöiden hinnoittelu ois sitten hyvä. Mutta mitkä ois kohtuulliset hinnat mistäkin kotityöstä?

tätä mietin, et onko tätä kolmatta poikaa huomioitu miten? siis sitä ketä kiusattiin! ja oliko kiusaajia enemmän, kuin tämä kenen pyörän sun poika hajotti! Jos oli, niin onko näitä kiusaajia mitenkään "rangaistu"

Kiusaajia oli vain yksi. Ja minun poika hermostui kun ei saanut kiusaamista loppumaan. Ja kyllä, kiusaajaa ei puhuteltu lainkaan. Varmistin asian itse kiusaajan äidiltä, heille ei oltu asiasta kerrottu lainkaan. Kuitenkin heidän poika myönsi kiusanneensa meidän pojan kaveria, repi korvia ja härkki ym ym. Mun mielestä koulun toiminta tässä tapauksessa todella huonoa mutta en jaksa sitä asiaa nyt sen enempää miettiä. Kunhan nyt omalleni saisin sopivasti opetettua...

Kyllä mä luulen, että sun poika on jo tajunnut pointin, sehän sai puhuttelunkin. Siinä on opetusta kerrakseen, että opettaja suuntasi huomionsa väärään oppilaaseen. pitää vaan selittää, että jos pystyy itse toimimaan asiallisesti ja kertomaan opelle, eikä lähde tappeluihin mukaan, silloin vasta voittaa.

Kyllä mä luulen, että sun poika on jo tajunnut pointin, sehän sai puhuttelunkin. Siinä on opetusta kerrakseen, että opettaja suuntasi huomionsa väärään oppilaaseen. pitää vaan selittää, että jos pystyy itse toimimaan asiallisesti ja kertomaan opelle, eikä lähde tappeluihin mukaan, silloin vasta voittaa.

Kiitos! On niin paha mieli asiasta mutta täytyy vaan yrittää olla ite kohtuullinen tässä. Elämä on kyllä joskus vaikeeta.

Yhteistyössä