Mikä mun päässä on vialla kun se ei opi eikä muista juuri mitään enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aivo-ton?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aivo-ton?

Vieras
en mä koskaan mikään huippu hyvä oo ollu koulussa mutta kuitenkin ihan keskivertoa, epäkiinnostavissa aiheissa ehkä vähän keskiverron alakanttiin. Matematiikka ollu mun heikoin kohta siinä oon kyllä aivan toivoton tapaus. Näin siis peruskoulun aikana.

Nyt aikuisena tuntuu että opiskelusta ei tuu yhtään mitään. Se on ihan sama mikä ala on kyseessä niin oon aivan pihalla kun lumiukko aina.

Onko mun päässä tapahtunu jotain aivosolu kuolemaa? Vaikka en käytä ollenkaan alkoholi, en tupakkaa enkä muitakaan päihteitä enkä oo koskaan käyttänytkään.

En muista, en ymmärrä, en osaa keskittyä, en osaa yhdistää asioita toisiinsa, soveltavat tehtävät on aivan jotain ylivaikeaa.

Tulee todella "vajaa" olo kun ei meinaa onnistua edes pph opinnoissa. Jos mä koskaan tän tutkinnon saan suoritettua niin en aijo ikimaailmassa enää mitään tutkintoa tehdä johon kuuluu näyttöjä.

Ei pirukaan ota noista selvää. Kaikennäköistä ihme juttuja...

pitäis kyllä saada ne kilpirauhas arvot mitattua. Pitää vissiin mennä yksityiselle kun tk:sta eivät tahdo edes lääkärinaikaa antaa puhumattakaan lähetteestä labraan.

Ei taida kellään olla mitään vinkkejä/apuja antaa kuinka mä noista opinnoista selviän? Opinnot pitäis suorittaa, kunta nykyään vaatii sen pph tutkinnon jos aikoo pitää työpaikkansa. Hävettää jo nyt kun on venyneet nää opinnot ihan sikana.

En käytä mitään lääkkeitä paitsi e-pillerit.

En nuku liian vähän. Nukun AINA vähintään 8h yöunet, yleensä pidempään jos vaan on mahdollista. En jaksa valvoa pitkään.

Opiskelu on toistoa.

Opiskelua ei noin vain hallita. Se vaatii aikaa ja harjoitusta.

Sun pitää oppia löytämään se oma tapa oppia. Oppiminen ei aina onnistu "Hauki on kala, hauki on kala" menetelmällä, vaan esim - luet kappaleen ja kirjoitat sen jälkeen kaikki tärkemmät jutut ylös. Ja joka kerta kun luet kappaleen - pysähdyt ja mietit ja kirjoitat muistiinpanoja OMIN SANOIN!

Ja se matikka.. Se ei vaan tule automaattiseti. Matematiikkaankin tarvitsee toistoa, ja eri tapoja tehdä asioita. Mä en esim ymmärrä mun matikan opettajan selostuksista, mutta toisista matikan kirjoista ja youtubesta löytyy parempia tapoja.

Oppimista ja opiskelua pitää osata soveltaa.. Hae tietoa eri lähteistä ja kokeile eri tapoja.

Mä vaan menetän järkeni näyttösuunnitelman kanssa.. mä vaan en osaa avata niitä pallukoita. jotenkin vaan mä en osaa yhdistää asioita toisiinsa.

Kun se ei noin vaan tapahdu.. Sitä pitää harjoitella, sitä se oppiminen on.

Mäkin luulin vuosia, että oon tyhmä kun en tajua jotain juttuja - mutta ei niitä voi tajuta ekalla kerralla! Tai jollain itselleen epämiellyttävällä tavalla. Googleta, tutki.

Google ei kerro mitään näissä asioissa kun en edes ymmärrä mitä sinne näyttösuunnitelmaan pitäis laittaa. puolivuotta oon asiaa "tutkinut" enkä edelleenkään tajua mitään.

• laatii oman yksikkönsä turvallisuussuunnitelman kunnan turvallisuusohjeiden mukaisesti
• toimii turvallisuussuunnitelmansa mukaisesti
• järjestää turvallisen ja toimivan kasvu- ja oppimisympäristön lapsille ottaen huomioon myös ulkotilojen turvallisuuden
• sopii lasten kanssa yhteiset turvalliseen toimintaan ohjaavat säännöt
• havainnoi muuttuvaa ympäristöään ja toimii aktiivisesti ja ennakoiden välttämällä ja/tai poistamalla vaaratekijät.

Niin mä en vaan osaa perustella kuinka mä toteutan nämä.

• laatii oman yksikkönsä turvallisuussuunnitelman kunnan turvallisuusohjeiden mukaisesti
• toimii turvallisuussuunnitelmansa mukaisesti
• järjestää turvallisen ja toimivan kasvu- ja oppimisympäristön lapsille ottaen huomioon myös ulkotilojen turvallisuuden
• sopii lasten kanssa yhteiset turvalliseen toimintaan ohjaavat säännöt
• havainnoi muuttuvaa ympäristöään ja toimii aktiivisesti ja ennakoiden välttämällä ja/tai poistamalla vaaratekijät.

Niin mä en vaan osaa perustella kuinka mä toteutan nämä.

No mä kertoisin miten lasten ulkoilu on järjestetty esim
- turvaliivit päällä
- kuljetaan käsi kädessä
- säännöt
- odotetaan
- jne
- pihapiiri, missä ollaan, onko aidattu, onko pitkä matka, käveleekö lapset vai mennäänkö rattailla.

Sisällä
- parvekkeen ovi kiinni
- turvaportit
-vessa ovi kiinni
- lääkkeet piilossa
- siivouskaappiin ei pääse
- voiko kiivetä esim saunaan ja tippua, tai saada sen päälle
- saavatko yksin mennä pesemään kädet, voiko tippua jakkaralta (jos on on)
- miten keittiö, onko turvallinen? Miten ajateltu pieniä?
- Onko yläkertaa?
- Missä lapset leikkii?
- Onko tukehtumisen vaaraa?
- Voiko lapset saada ovea auki itse?
- Päiväunet? Onko pinnasänkyä jne, voiko tippua?

Ja juuri nuo säännöt miten lasten kanssa sovitaan
- meillä ainakin lapset tietää että kädestä otetaan kiinni, kun mennään tien yli
- odotetaan, ei juosta, kuunnelaan aikuista..
- miten opetat nämä lapsille?

jne.. Auttoiko yhtään?

No jotenkin noin ajattelin sen menevän.

Mutta toi eka pallukka Sitä mä niinku jotenkin en taju kokoajan hoetaan jostain turvallisuus suunnitelmasta. Mistä esim nuo kunnan turvallisuusohjeet löytyy? entä yksikkökohtaiset?

No jotenkin noin ajattelin sen menevän.

Mutta toi eka pallukka Sitä mä niinku jotenkin en taju kokoajan hoetaan jostain turvallisuus suunnitelmasta. Mistä esim nuo kunnan turvallisuusohjeet löytyy? entä yksikkökohtaiset?

No ne on juuri noin, eli iän mukaan, ja että lapsella on turvallinen ympäristö aina hoitoaikana - ja miten sä sen toteutat.

Laitat siihen, että vaikka esim, turvaportti aina kiinni, veitsen sijoitettu sinne ja tänne, ja miten esim. syöttötuolissa istuttaessa on jatkuva valvonta, tai turvavyöt. Tai että portaissa ei kuljeta yksin.

Ne vaan sanoo ne todella vaikeasti,mutta se riittää kun teet "essee"muotoisesti toimintasuunnitelman. Miten toteutat turvallisuuden kotona lapsikohtaisesti ja yleisesti.

Yhteistyössä