mikä mun on?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Ehdotuksia mikä mua vois vaivata?

-Heti ruuan jälkeen iskee kauhea väsymys. Ei normaali pieni väsymys, vaan alkaa nukuttamaan. Tuntuu että silmät painuu kiinni.
-Silloin tällöin tulee myös huono olo, niinkuin tänään.
-päivittäisiä päänsärkyjä. Kestää max.10min kerrallaan, menee ohi, jonka jälkeen jossain vaiheessa tulee taas takaisin.
-vatsa usein aivan sekaisin. Kestänyt jo vuosia. Ei liity mihinkään ruoka-aineeseen. Ja on ihan vesiripulilla, välillä vain löysällä. Ja tää tapahtuu max.puoli tuntia ruokailusta.
-vatsan väänteet.
-tahaton laihtuminen.

Labrassa tarkastettu keliakia, maksa arvot, hemoglobiini, kilpirauhanen, diabetes. Valkosolut hieman koholla, ja sokereissa satunnaisesti häikkää.

Paksusuolen tähystykseen odotan aikaa, mutta huolettaa ihan kamalasti mitä tää voi olla!

Ei ole.. oletan että se todetaan siinä toisessa tähystyksessä? odotan tosiaan nyt tuota aikaa paksusuolen tähystykseen, ja jos siitä ei mitään selviä, niin jatkosta en vielä tiedä..
Tulehdusarvot kuitenkin ok.
Huolettaa että on jotain vakavaa : /

Onko sulla minkä pituiset ateriavälit?
Millainen ruokavalio?

Syön terveellisesti, ja kaikkea. Paljon kasviksia jne. Aterioiden välit ehkä liian pitkiä. Syön n. 4-5 kertaa päivässä. Laktoosin jätin pois, ja vatsa EHKÄ hieman rauhoittunut, mutta edelleenkin tulee niitä ihme ripuli päiviä, kun saa juosta vessassa ja vatsaa kouristaa. : / ja laihtuminen jatkuu, laktoosin pois jättämisestä huolimatta..

Syön terveellisesti, ja kaikkea. Paljon kasviksia jne. Aterioiden välit ehkä liian pitkiä. Syön n. 4-5 kertaa päivässä. Laktoosin jätin pois, ja vatsa EHKÄ hieman rauhoittunut, mutta edelleenkin tulee niitä ihme ripuli päiviä, kun saa juosta vessassa ja vatsaa kouristaa. : / ja laihtuminen jatkuu, laktoosin pois jättämisestä huolimatta..

No tuskin se väsymys sitten mistään sokeripiikistä voi johtua.

Onko stressiä? Jotkut reagoi vatsallaan.

Aina välillä sitäkin löytyy, mutta nyt on stressitön kausi, ja juuri pari päivää sitten kävi niin, että kun heräsin, ja nousin ylös, niin lähes heti alkoi kauheat väänteet, ja pytylle päättyi. Eli ei tätä stressikään aiheuta : / varmasti pahentaa jossain määrin, mutta vaiva on vaikkei olisi mistään stressiä.

Ei ole vielä.. puhui vaan tuosta paksusuolen tähystyksestä. Epäili, että jos sieltä löytyisi jotain tulehdusta tms.
Joskus tutkinkin tuota keliakiaa, mutta en siihenkään jaksa uskoa, kun jonain päivänä voin syödä huoletta esim. leipää, mutta taas toisena saankin kovat kouristukset.

Juu toivotaan : /
Toivottavasti siitä tähystyksestä löytyisi syy, jos saisi tilannetta sitten korjattua. Itseä huolettaa se laihtuminen paljon, kun ei kauheasti olisi varaa laihtua, ja näytän ihan kauhealta!

Oletko googlettanut Crohnin taudin? Toiminnalliset vaivat ovat myös ikävä kyllä mahdollisia ja niitä voi olla hankalampi hoitaa, kun aina ei heti selviä mikä aiheuttaa oireita. Minä saan kovia ripulikohtauksia tietyistä makeutus- ja pintakäsittelyaineista, mutta ne oireet alkavat vasta n. 1,5-2 hh päästä ruokailusta ja sitten tuleekin täydellinen tyhjennys. Syön minimaalisen vähän raakoja kasviksia ja hedelmiä, niistä maha alkaa myllätä. Minulla oli ( nyt jo eläköitynyt) työkaveri, joka sai välillä ripulikohtauksia välittömästi ruokailun jälkeen ja hän aina väitti, että ruoka oli vanhaa tai pilaantunutta, vaikka minun mielestäni kyseessä oli todennäköisesti yliaktiivinen suolisto. Suolistohan alkaa liikkua heti kun ihminen pistää jotakin suuhunsa. Jos vartin päästä ruokailusta tulee jo oireita, tuskin kyse on kyseiseen ruokaan liittyvästä ärsytyksestä ellei sitten satu olemaan allerginen.

Ei se ole ihme jos on väsymystä ja päänsärkyä, jatkuva ripuli voi aiheuttaa vaikka mitä puutostauteja:(

Oletko koskaan kokeillut minimiinsä karsittua ruokavaliota? Minä olen välillä rauhoittanut mahaani syömällä muutaman päivän pelkästään kaurapuuroa, keitettyä riisiä, palvikinkkua ja mustikoita/mustikkasoppaa. Siinä on kaikki myllääminen loppunut mahassa, mutta kaikki ei tietysti sovi kaikille. Apteekista saa ilman reseptiä lisäravinteita, minä ostin välillä semmoista kaakaon makuista proteiini/ravinnejuomaa kun oli mahahaavatyypisiä oireita ja syöminen huonoa, se oli ihan hyvän makuista.

Mulla ei pitäis olla keliakiaa mutta ei vatsa tykkää puhtaasta vehnästä. Ei myöskään sokerista. Seuraapa kulkeeko hormonihetket samaan aikaan, eli menkat ja ovulaatio. Mulla aina silloin herkempi.

Crohnin tautia lääkärikin pähkäili, ja se aika hyvin oireiltaan voisi sopia. Mutta en uskalla edes ajatella että tämä sitä olisi..

Voiko ärtynyt suoli aiheuttaa laihtumista? :O

En ole koittanut tuota ruokavalio juttua. Olen vain yrittänyt syödä mahdollisimman monipuolisesti, että saisin kaiken tarvittavan.

Eikö tuohon crohnin tautiin liity nivelvaivatkin? Mulla alkoi samoihin aikoihin polvien nivelkipu kun vatsa alkoi vaivaamaan.. mutta en ole kyllä seurannut kulkeeko ne käsi kädessä. Tällä hetkellä on kyllä taas polvet kipeinä, ja vatsa vaivaa. Ja noista polvista ei ole vuosien saatossa mitään löytynyt. Ne vaan aina välillä kipeytyy niin, ettei pytylle meinaa päästä istumaan, saati sitten ylös! Niskan nivelessä on myös jotain mystistä, eikä sillekään ole löytynyt mitään syytä.

Toiminnallisiin vatsavaivoihin (ärtynyt paksusuoli) voisi minusta viitata se, että mahan kouristelu eli ripuli alkaa niin pian ruokailun jälkeen. Ilman muuta sitä laihtuu, jos usein ripulia!

Yhteistyössä