Mikä minua vaivaa? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP

Vieras
Hei!

Mä en tiiä mikä mulla on.

Sain esikoiseni maaliskuussa 2008. Heti kun hän syntyi aloin pelkäämään hänen terveytensä puolesta. Luin jostakin että on vaarallista jos pikkuvauvalle tulee esim. nuha. No, sitten kun tyttö oli reilun 2 kk ikäinen hän sai ekan nuhansa ja olin ihan paniikissa. Yöllä alkoi kakoa kamalasti limaa jota oli valunut kurkkuun. Sen yön jälkeen ei enää kakonut, nenä rohisi vaan kamalasti. Nuha kesti 2 viikkoa ja masennuin sen aikana, koska pelkäsin korvatulehduksia ym.. Tytölle ei kuitenkaan tullut yskää nuhasta.

6 kk iässä hänelle tuli enterorokko. Nosti kuumeen äkkiä 40 ja olin taas pelkojeni vallassa että mitähän tässä nytten, kun ei meinannut alkaa juomaan mitään.

Eilen illalla ennen nukkumaan menoa alkoi taas kakostelemaan jotain, pelkäsin että alkaa sama kuin mitä 2 kk iässä, mutta hän nukahtikin sitten.

Mä en tajua mikä mulla on?!? En voi ymmärtää miksi pelkään niin kamalasti että tyttö sairastuisi. Tuntuu että koko ajan ajattelen milloin seuraavaksi.. Kaikkein eniten pelkään että häneen tulisi mahatauti ja joutuisi sairaalaan. Masentaa ajatella tälläisiä ja sitten kun itse ajattelisi että nyt lopettaa tuollaisten asioiden pelkäämisen ja olisi onnellinen niin tuntuu etten uskalla olla onnellinen ja lakata pelkäämästä kun sitten hän ainakin sairastuu.

En tiiä kerkesinkö raskausaikana lukea liikaa netistä varoitteluja siitä jos vauva sairastuu. Pelkään etten tiedä mitä tehdä! Saattaa tämä teksti kuulostaa ihan hullun puheelta, mutta en osaa selittää tätä tämän paremmin.

Mies ei ymmärrä näitä pelkojani. Hän sanoi ettei kannata murehtia sellaista mille ei kukaan mitään voi. Mutta kun en voi olla miettimättä! Välillä tuntuu että en halua olla äiti ja haluaisin olla yksin ilman mitään murehtimisia. Tuntuu raastavalta huolehtia koko ajan toisen terveydestä.

Lisäksi kärsin PMS-oireista jotka alkaa ovulaatiostani (kierto 28 päivää) ja olen aina kaksi viikkoa kuukaudesta herkkä ja voisin alkaa itkeä tyhmimmistäkin asioista. Silloin jollain tavalla aina masentaa tämä elämä vaikkei mikään huonosti edes ole! Tyttö on kohta 9 kk ja kasvaa hyvin!

En tiedä miksi pelkään, kai siksi etten kestä nähdä lapseni kärsivän.

Onko ketään joka ymmärtää vai olenko ihan hullu?

Mulla 10 ja 12 vuotta nuoremmat sisarukset, molemmat sairastuivat vakavasti pienenä, ja kun oma syntyi, tuntui todelliselta ihmeeltä että vauva oli terve. Pelko että jotain tulee, on hieman laantunut vuosien myötä, mutta kyllä nuo lapsuusajan pelkäämiset omista pienistä sisaruksista ja heidän elossa pysymisestään, jättivät jälkensä. Onko sulla jotain vastaavia kokemuksia, muuta kuin lehdistä luettua? Kannattaa puhua noista peloista vaikka neuvolakäynnin yhteydessä.

Kuulostaa synnytyksen jälkeiseltä masennukselta, kannattaa hakea apua vaikka neuvolan kautta niin pääset aidosti nauttimaan äitiydestäsi. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi! Ja ymmärrän tunteesi, eihän kukaan halua rakkaimpiensa joutuvan kärsimään, kuitenkin tuntuu, että huolesi menee ehkä jo liiallisuuksiin, koska häiritsee normaalia elämääsi.

paras lääke sinulle olisi saada todella sairas lapsi. Kun lapsesi taistelisi hengestään sairaalassa ja yrittäisit lypsää rinnoistasi olematonta maitoa lapsellesi, niin et ehtisi murehtimaan. Eläisit vain minuutti ja hetki kerrallaan. Huomisesta et tiedä, nouseeko lapsesi rintakehä enää. Mieti, miltä sellaisen ihmisen tuntuu lukea sun peloista, kun itse on edellä mainitut kokenut!! En vähättele pelkoasi, mutta kerron siksi, että saisit hieman perspektiiviä pelollesi. Sinulla kuitenkin terve lapsi, ymmärsin niin. Nauti joka hetkestä!! Älä pilaa lapsesi kanssa viettämiä hetkiä pelkäämiseen. Jos tää juttu ei kolauta ja koet olevasi oikeutettu yhä pelkäämään, kehoitan sinua hakemaan psykiatrista apua. Siihen ei kuole! Saisit vähän perspektiiviä tuohon pelkoosi. Voimia sinulle :)

No kun pikkuveljeni syntyi 7 vuotta sitten (meillä 14 vuotta ikäeroa) niin hän joutui heti teholle synnyttyään, koska epäiltiin sydämen sivuäänen takia sydänvikaa ja oli keltainen. Mitään ei kuitenkaan löytynyt mutta pelkäsin kamalasti että hän kuolee!

Tyttöni syntyi keisarinleikkauksella. Alusta asti hän oli väsynyt eikä alkanut juoda pullosta. Nukkui vain ja sitten oksensi lapsivettä. Joutui heti samana päivänä teholle jossa tutkivat mikä häntä vaivasi. Samoin kuului sydämessä sivuääni jota tutkivat. Mitään ei lopulta löytynyt ja tyttö virkosi muutamassa päivässä. Kuitenkin olin koko sen ajan todella huolissani ja itkin vain. Kun päästiin kotiin oli masentunut ja pelot alkoivat. Välillä kaikki helpottaa mutta välillä taas alkaa.

En kehtaa kyllä sanoa neuvolassa mitään. Ottaa tytön kohta huostaan kun luulee etten pysty hoitamaan vaikka hoidan hänet niin hyvin kuin voin!

Tiedän että on perheitä joiden lapset ovat sairaita, mutta en mahda itselleni mitään. Olen aina ollut luonteeltani tälläinen murehtija ja huolehtinut aina muista, liikaakin. Siskostani ja veljestäni olen saanut huolta kantaa ja joutuu vieläkin. Olen unohtanut oman huolehtimiseni ja itse olen ulkonäöllisesti retuperällä vaikka nuori vielä olen. En tiiä miksi minun pitäisi kantaa kaikenmaailman asioita. Murehdin esim. joidenkin puolituttujen kuolemaa tai sairastumista pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
No kun pikkuveljeni syntyi 7 vuotta sitten (meillä 14 vuotta ikäeroa) niin hän joutui heti teholle synnyttyään, koska epäiltiin sydämen sivuäänen takia sydänvikaa ja oli keltainen. Mitään ei kuitenkaan löytynyt mutta pelkäsin kamalasti että hän kuolee!

Tyttöni syntyi keisarinleikkauksella. Alusta asti hän oli väsynyt eikä alkanut juoda pullosta. Nukkui vain ja sitten oksensi lapsivettä. Joutui heti samana päivänä teholle jossa tutkivat mikä häntä vaivasi. Samoin kuului sydämessä sivuääni jota tutkivat. Mitään ei lopulta löytynyt ja tyttö virkosi muutamassa päivässä. Kuitenkin olin koko sen ajan todella huolissani ja itkin vain. Kun päästiin kotiin oli masentunut ja pelot alkoivat. Välillä kaikki helpottaa mutta välillä taas alkaa.

En kehtaa kyllä sanoa neuvolassa mitään. Ottaa tytön kohta huostaan kun luulee etten pysty hoitamaan vaikka hoidan hänet niin hyvin kuin voin!

Taustallasi on siis käsittelemätön trauma. Et siis ole saanut käsiteltyä veljesi sairaalaan joutumista. Onko pelkojasi vähätelty tai sivuutettu, kun veljesi oli sairaalassa vai vaikenitko kokonaan? Kun lukee tästä sinun taustastasi, niin oikeasti voit saada suuren avun psykoterapiasta! Kun sinulla välillä helpottaa, olet siis todennäköisesti siirtänyt käsittelemättömät kipusi sivuun, mutta ne pulpahtavat läpi elämän mitä moninaisimmissa tilanteissa esiin, ellet terapoi mennyttä pois. Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja muista, että lapsen huostaanottoon on todella kovat kriteerit, sitä ei helpolla tehdä. Eli sen pelon saat unohtaa. Parempi äiti olet lapsellesi, jos pystyt myös nauttia äitiydestä ilman pelkoja. Kannattaa oikeasti ottaa ammattiauttajaan yhteyttä. Voithan mennä ilman, että neuvolassa tietävät mitään. Voit siis tilata suoraan yksityiselle ajan. Voimia!

Yhteistyössä