Mikä mahassa kaihertaa? Sanokaa ettei mulla oo umpparitulehdus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pierueksyksissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pierueksyksissä

Vieras
Eilen alkoi pistävä kipu oikealla puolella alamahassa. Vihlaisu, pikkutauko, vihlaisu, välillä ei mitään ja välillä tätä pistosta. Painelin mahaa, mut se ei käyny kipeetä, hypin tasajalkaa ja yhdellä jalalla, eikä nekään tuonu kipua mahaan. Kävin eilen vissiin 3 kertaa sontimassa, kun normaalisti käyn yhdesti päivässä, tuotos oli kuitenkin ihan kohtalaisen kiinteetä, ei mitään ripulia.

Tänään kipu tuntuu taas ja kuukautiset alkoivat. Voiko toi olla vaan kuukautiskipua?? Mua pelottaa et se on umpisuolesta johtuvaa ja en vaan tajua mennä lääkäriin ja pelkään etukäteen jo leikkausta ja ties mitä, vaikka en tiedä edes mistä vaiva johtuu.

sitten kun pitää tk:n mennä kaksin kerroin,niin tietää,että se on umppari.Kipukohtaa on painelemalla vaikee paikantaa.Voihan se olla myös kohdunulkoinen raskaus?

No niin minäkin olen koittanut itselleni tolkuttaa, että kai sitä olis tosi kipee jos umpparista olis kyse. Kohdunulkoinen raskaus ei kyllä ole nyt mahdollinen, erinäisistä syistä johtuen uskallan tämän sanoa aika varmaksi.

Yksi mahdollisuus on myös toiminnallinen kysta, tosin mietin, että lieneekö se mahdollinen tuohon kierron aikaan. Se on tosi kipeä siinä puhkeamisvaiheessa pari päivää - siis voi tulla jopa tärinä- ja ponnistusarkuutta. Tuo suoliston toiminta menkkojen alkaessa on ihan normaalia (tosin voi toki myös liittyä tuohon vatsakipuun!!), kun kohtu sopistelee, niin se vaikuttaa myös herkästi suoliston liikettä lisäävästi.

Jos kipu on kova, niin kyllä minä suosittelisin menemään näytille. Umpparikipu on usein nopeasti koveneva ja särkylääkkeidenkin läpi tuntuva, mutta ei aina ja kaikilla, eli siihenkään ei ihan satasella kannata luottaa.

Kipu ei ole mikään hirvittävän kova ja se ei ole jatkuvaa, siksi en vihtis lääkäriin lähteä. Miten muuten tutkitaan mahdollista umppariepäilyä? Onko siihen muuta varmaa konstia kuin mahan auki leikkaaminen?

Itselläni umpparikipu ei joitakin vuosia sitten ollut kamalan kova, mutta yhtäjaksoinen. Vuorokauden jälkeen lähdin lääkäriin. Tyypillistä umpparille on se, että oikeaa alavatsaa painaessa otteen irrottaminen aiheuttaa kovemman kivun kuin itse painaminen.

Vettä en ole oikein koskaan saanut juotua tarpeeksi. Kuituakaan en varmaan saa tarpeeksi ja etenkin nyt jouluruokien ja mässyjen jäljiltä on ruokavalio sitä sun tätä. Mietin jo itsekin et kinkutko siellä vasta nyt yrittää sulaa suolenmutkassa. ;)

Mä mietin kans tuota, et jos olis umppari, niin kai se kipu olis jatkuvaa, eikä tällaisia vihlaisuja... Menkkakivuksi en itse ihan heti tätä osaa tajuta, kun yleensä menkkakivut on mulla erilaisia, mut kai nekin voi muuttua ja olla joskus toisenlaisia. Ei mullakaan ole joka menkkojen aikaan kipuja ollenkaan. Jos tää nyt huomenna on vielä tällaista, tai pahenee, niin soita terveyskeskukseen ja kysyn niiden mielipidettä.

Pojallani leikattiin vuosi sitten umppari, oli tuolloin 8v. Ensin luulin sitä vatsataudiksi kun aamulla oksensi, mutta kivut vain yltyivät eikä lopuksi pystynyt enää kävelemään tai kääntymään sängyssä. Ambulanssilla sitten vietiin sairaalaan ja yöllä leikattiin. Kuumekin oli melkein 40 astetta ja tulehdusarvot korkeat. Leikkauksen aikana umppari puhkesikin ja sai heti suoneen antibioottia. 4 päivää oltiin silloin sairaalassa. Hänellä oli siis ainakin jatkuvat kivut, joten luulisin sinun oireiden olevan jotain muuta

Yhteistyössä