Mikä lapsella voi olla, kun yskä ja flunssa jo kestänyt lähes 4viikkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manna55
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

manna55

Vieras
Oli siis flunnssa, ollaan oltu 4 viikkoa sisällä ja poissa päiväkodista.
Flunssa (nenä vuotaa, yskittää) vaan jatkuu. Lääkärillä käyty jo 2 kertaa. Otettu streptokokki (PIKAkoe negatiivinen), ja verinäyte (valkosolut, tulehdusarvot normaalit).
Antibioottikuuri nyt syöty kuitenkin.

Mikä ihme voisi olla? Paljonko teillä on kestänyt flunnssat? Miten kauan tässä voi olla vielä töistä pois?

Korvatulehdus? Tulehdus korvissa vaikuttaa yskähermoon ja saa yskittämään. Ja kun taas tulehdusta, niin myös vuotavaa nenää.

Sitten mites toinen vaihtoehto: hometta kotona? Jos kerran kaikki muuten ok, eikä esim. korvatulehdusta, niin voisiko ympäristössä olla jotain, mikä ylläpitää olotilaa? Hometta?

nyt kiertävä flunssa on tosi sitkeää, menkin sairastettiin monta viikkoa ja jälkitauteja tuli tosi paljon. silmätulehdus, poskiontelontulehdus ja korvatulehdus, ei toki yhdellä ihmisellä nämä kaikki kuitenkaan ollut.

[QUOTE="Äiti x 2";30481931]Korvatulehdus? Tulehdus korvissa vaikuttaa yskähermoon ja saa yskittämään. Ja kun taas tulehdusta, niin myös vuotavaa nenää.

Sitten mites toinen vaihtoehto: hometta kotona? Jos kerran kaikki muuten ok, eikä esim. korvatulehdusta, niin voisiko ympäristössä olla jotain, mikä ylläpitää olotilaa? Hometta?[/QUOTE]

2 eri lääkäriä on siis katsonut korviin, ja siellä kaikki ok, ei näy tulehdusta. Voisiko se korvatulehdus jotenkin sit olla piilevänä? Eikö silloinkin sit pitäisi tulehdusarvot veressä nousta?

Haistan toki itse homeen aika hyvin. Olemme muuttaneet juuri, eikä mielestäni uudesta eikä vanhassa ole ollut hometta. Sairaus on jatkunut uudessakin paikassa.

[QUOTE="pii";30481951]nyt kiertävä flunssa on tosi sitkeää, menkin sairastettiin monta viikkoa ja jälkitauteja tuli tosi paljon. silmätulehdus, poskiontelontulehdus ja korvatulehdus, ei toki yhdellä ihmisellä nämä kaikki kuitenkaan ollut.[/QUOTE]

Onko susta normaalia, että lapsi on noin pitkään kipeä ja aikuinen poissa töistä jo kuukauden? Mä itse en siis ole sairas, eikä kukaan muukaan perheestä. Lapsi toki vasta aloitti päiväkodin.

Olen itse ollut nyt kolmatta viikkoa flunssassa, joka alkoi kahden viikon yskimisellä, muuttui nuhaksi ja jatkuu edelleen yskänä ja nenän vuotamisena. Tällaista tautia on paljon liikkeellä, ole kuullut usemmaltakin työtovereilta.
Tämä tarttui myösl lapseemme, jolla on ollut nyt neljä päivää kurkunpääntulehdus.

Täällä ihan samaa ja kestää ja kestää.. Kerran jo ambulanssi soitettu , kun meinannut tukehtua :( mutta nyt vähän jo parempana.. sitkeetä on!!!! :O tsemppiä!

[QUOTE="Leena";30482091]Olen itse ollut nyt kolmatta viikkoa flunssassa, joka alkoi kahden viikon yskimisellä, muuttui nuhaksi ja jatkuu edelleen yskänä ja nenän vuotamisena. Tällaista tautia on paljon liikkeellä, ole kuullut usemmaltakin työtovereilta.
Tämä tarttui myösl lapseemme, jolla on ollut nyt neljä päivää kurkunpääntulehdus.[/QUOTE]

No miten teillä on todettu tuo kurkunpääntulehdus? Jos se on ollut vasta 4 päivää, niin mitä kokeita teillä lääkäri suostui tekemään noin lyhyen oireen perusteella?

Ei kai kukaan edes mene lääkäriin heti ekana päivänä, eikä yleensä lääkärit ota mitään kokeita alussa, vaan määräävät vaan lepoa.

Nyt on ollut tosi sitkeää flunssaa, ja sen lisäksi nielutulehdusta ilman flunssan oireita (vain kuume ja valkoiset peitteet nielurisoissa). Meillä ensin oli nielutulehdusta (5 päivää kuumetta ja sen jäljeen vielä viikko kurkku kipeä), pari päivää helpotti, sitten saatiin "normaali" flunssa (kun vastustuskyky tietysti oli huonompi, samoin se on ab-kuurin jälkeen)..nyt sitä parannellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30482082:
Onko susta normaalia, että lapsi on noin pitkään kipeä ja aikuinen poissa töistä jo kuukauden?

Ei ole ainakaan minusta normaalia, siis se aikuisen poissaolo töistä tuon takia. Jos lapsella ei ole lämpöä ja yleiskunto on hyvä, voi hyvin viedä päiväkotiin. Sellaista jatkuvaa yskää ja nuhaa se ensimmäinen vuosi usein kodin ulkopuolisessa hoidossa on, monesti vielä toinenkin.

Oliko niin, että lapsi oli jo syönyt antibioottikuurin (yhden tai useampia)? Minkä nimistä lääkettä? Kyllä korvatulehdus olisi pitänyt löytyä, jos korvat on jo 2 kertaa katsottu. Ja jos oli ab-kuurikin syötynä, niin yleensä korvat kyllä niillä paranee, ei toki aina ekasta kuurista. Samoin poskiontelontulehduksen pitäisi kyllä parantua antibiootilla. Toisaalta tuon ikäisellä lapsella ei edes ole vielä kunnon poskionteloita, kehittyvät yleensä kouluikään mennessä -> ei oikein voi tulehduksiakaan tulla samalla tavalla kuin aikuisille.

Mykoplasma on toki mahdollinen. Sitä ei saa selville millään muulla kuin verikokeella (mykoplasmavasta-aineet), ei siis näy missään nieluviljelyissä tms.

Astmakin periaatteessa voi puhjeta infektion jälkeen, mutta siinä ongelmana on yleensä lähinnä yskä, ei nuha.

Voi olla myös niin, että lapsi on vain saanut useamman pöpön peräkkäin ja siksi tauti tuntuu kestävän niin kauan. Kyllähän lapsen voi ulos viedä flunssaisena, jos nyt ei suurempaa kuumetta ole. Ainakin omia muksuja olen ulkoiluttanut flunssassakin, kun kuume on vähän hellittänyt. Eri asia on, jaksaako ne siellä ulkona mitään tehdä. :)

Aivan samaa käydään läpi, 6 viikkoa pyöriny flunssa jo lapsissa. Nuhaa, yskää välillä kuumepäiviä. 1v todettiin korva- ja keuhkoputkentulehdus, eikä korvatulehdus parantunut ainakaan vielä ekalla buuttikuurilla, vanhemmilla lapsilla ei mitään löydöksiä. Itekin ollu nyt reilun viikon flunssassa eikä tunnu lähtevän mihinkään. Koskaan ennen en ole ollut näin pitkään kipeä. Lapset käy normaalisti kerhoissa ja koulussa, jos ei ole kuumetta. Todella monelta kuullut, että on pitkäkestoista sitkeää flunssaa liikkeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;30482325:
Keuhkokuume

2 lääkäriä siis kuunteli keuhkot. Ei kuulunut mitään. Rohinaa pitäisi kuulua, jos on keuhkokuume. Pitäisikö siis vaatia sit röntgeniä lääkäriltä?

En teidä, kuinka pitkään pitää olla sairaana, että voi alkaa vaatia tutkimuksia. Toki yksityisellä käydään ja itse maksetaan tutkimukset.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30482488:
No mistä lääkäri sit päätteli keuhkokuumeen ja miten se todettiin (varmennettiin), röntgenilläkö? Lapsella ei siis kuulunut mitään keuhkoista.

Kuumetta on ollut satunnaisesti, viime 1 viikko sitten.

Juu, rtg otettiin. Lapsi yski niin paljon että lääkäri ei kuullut mitään stetoskoopilla.

Ap, ei sinun mitään tarvitse vaatia. Jos käytte yksityisellä niin senkun vaan pyydät haluamiasi tutkimuksia/varaat ajan. Toki ne maksavat mutta se ei kaiketi ole ongelma.

Ja en ymmärrä että olette flunssan takia ollut kuukauden poissa hoidosta ja töistä? Jos ei kuumetta ole, ja lapsen yleiskunto on hyvä, niin tottakai lapsi menee hoitoon ja sinä töihin.

Yhteistyössä