MIKÄ LAPSELLA ON ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana huolissaan

Vieras
Poikamme on liki 6v onnellinen poika, mutta ajoittain pojalla on "outoja tapoja". Näitä on ollut ajoittaan noin reilun 2v aikana.

Kurkusta kuuluu kurnuttava ääni 10s välein vaikka puoli tuntia kerrallaan tai silmiä räpsyttelee hallitsemattomasti niin että naamallekin tulee irvistystä. Useita peräkkäisiä sajoja... Tekee hyppyjä aina välillä kesken kävelyn. Loksuttelee ylä- ja alahampaitaan niin että kalina käy....tai jotain muuta joka on "outoa" normaalin muun käyttäymisen aikana.. Nämä "oudot" teot ja äänet tulevat ihan milloin vain ja poika ei itseään ne häiritse, mutta muut kiinnittävät huomiota.

Nämä ovat siis ajoittain tapahtuvia asioita.

Olen lukenut ja kuullut TIC -oireyhtymästä. Jo 4v ja nyt 5v lääkärissä otin asian puheeksi, mutta pojallamme ei ollut tätä "outoa" käytöstä päällä silloin , niin lääkäri sivuutti asian...

Mieheni pitää asiaa kehitysvaiheena ja meinä etä menee ohi. Siis onhan se mennytkin, mutta aina välillä tulee uudelleen.

Minä taas en oikein tiedä mitä ajatella. Esikoulu alkaa ensisyksynä ja jos poika alkaa esikoulussa "outoja" ääniä päästelemään häntä taatusti kiusataan.

Mitä teemme. Normaalia tämä ei ole..mielestäni.

Onko kokemusta tai oletko kuullut moisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
En osaa muuta sanoa kuin että laita lääkärissä kova kovaa vastaan, että tutkivat asian. Ei tuo nyt oikein normaaliltakaan kuulosta.

6v on käsittääkseni taas lääkäri ja neuvola. Otan todellakin puheeksi.

Minun pikkuveljellä on tourettensyndrooma, kirjotettiinkohan noin.
Ja hänellä oli aika ajoin juuri tuon tapaisia ''oireita'' ja alkoivat juuri silmienräpsyttelyllä ja kasvojen liikkeillä ja suurinpiirtein 5-6vuoden iässä tai silloin ainakin tiedostetiin noi,vaikkakin silmiä oli tarkkailtu ja aikasemminkin en vain muista minkä takia.
nuo oireet alkoivat saada uusia muotoja tuli kurkkuäänteitä, niskojen nakkelua,kasvoliikkeitä ja kekittymisvaikeutta 6-vuodesta ylöspäin.Ja sitten kouluiässä muistaakseni toisella/kolmannella luokalla todettiin tämä tourettensyndrooma.

Voisinpa melkein vannoa että kyse on TIC-oireyhtymästä. Ota ihmeessä yhteys neuvolaanne jonka kautta lähete neurologin tutkimuksiin. Oieyhtymään on olemassa tehokas ja turvallinen lääke jolla oireet saa hallintaan.

Mä arvelisin tota tourettea myös.
Tunnen yhden kys. syndroomaa sairastavan keski-ikäisen naisen, ja hänellä on tismalleen samankaltasia oireita.
Jos nuo pakko-oireet menee kovin arkea hankaloittaviks, niin niitä voidaan hillitä lääkkeillä.

Ja tämä tuntemani nainen on siis ihan "normaali" ihminen muuten.

Kuulostaa touretten oireilta. Eli tic-oireita=pakkoliikkeitä JA äänellisiä oireita. Ja muistakaahan että kyseessä on neurologinen sairaus, ei psyykkinen elikkä ovat kyllä ihan "normaaleja" ihmisiä.
Lääkäriin vaan, tourettea vaikea ennustaa eli todellakin oireet voivat loppua itsestään tai vaikkapa voimistua.
Muistathan että lapsi ei tee niitä tahallaan eikä voi niitä estää joten älä kiellä äläkä moiti.

Meidän lapsella on touretten syndrooma. Kuulosta oireet ihan Ts:tä. Voi toki olla TIC oireistoakin ilman TS:a.
Muistakaa että älkää kiinnittäkö oireisiin mitään huomiota, koska silloin ne vain pahenee.

Meidän 2 v 8 kk vanhalla on välillä myös lieviä tic-oireita, ne voi hallittuina ja lievämuotoisena olla osa ihan normaalia kehitystäkin, mutta teidän tapauksenne kuulostaa vakavammalta.

Vinkki, ota videokuvaa kännykällä tai videokameralla kun kohtaus on päällä ja näytä se lääkärille.

Joskus pakkoliikkeet ja "oudot toiminnot" voivat olla myös epilepsiaa. Siis epikohtaus voipi olla sellainen että tekee aina jotain, esim. ilmeilee ja hiplaa huiksiaan, vaikka ei sitä itse tiedosta.
Tai sitten jotain edellä mainittua tai hänellä oleva tapa. Kysy huomaako itse tekevänsä niin? Ja ehdotus, että kuvaat, on erittäin hyvä, voit sitten lääkärille näyttää, mitä tarkoitat. Toivotaan, ettei mitään ole, mutta jos on, niin hyvä että huomattaisi ajoissa.

Yhteistyössä