Mikä kissarotu sopisi meidän perheeseemme?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekakertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekakertalainen

Vieras
Olemme jo pitkään haaveilleet kissasta ja rotukissa on haussa meidän perheeseemme; meitä on viisi henkeä, kaksi aikuista ja kolme vilkasta poikaa. Iät lapsilla 8v, 5v ja 1v. Ihan juuri tähän hetkeen emme kissaa ole ottamassa, odottelen, kunnes tuo pikkuisin on vuoden pari vanhempi. Mutta se "oma rotu" olisi kiva selvittää jo näin ajoissa. Voisi sitten ihailla noita kuvia netissä se tuleva kissa mielessään...=)

Asumme maalaiskaupungissa rivitaloneliössä, jossa aidattu oma takapiha. Omakotitalo tullee ajankohtaiseksi muutaman vuoden sisällä. Olemme liikunnallisia ja viihdymme hyvin ulkona.

Toiverodun ominaisuuksista voisi kiteyttää seuraavia juttuja; karvan pituus sellainen puolipitkä, ulkoilu tapahtuisi valjaissa eli lähinnä sisäkissa hakusessa, seurallinen, suht rauhallinen (muttei nyt sentään mikään "patsas") sopeutuu jonkinlaiseen menoon ja ääneen (nuo pojat kun eivät mitään paikallaan istuvia hissukoita ole). Näyttelyihin ei ole kiinnostusta osallistua. Sellainen perheen pallutettava (mutta kuitenkin luonnetta ja kissan itsenäisyyttäkin omaava) pallero olisi hakusessa. Olemme ensikertalaisia, mutta halua perehtyä kissan hoitoon löytyy senkin edestä.

Toinenkin kysymys. Missäköhän hinnoissa nykypäivänä liikutaan rotukissojen osalta? Tiedän, että useammissa satasissa, mutta olisi kiva saada siihen hieman tarkennusta. Esim. exotic, maine coon, ragdoll, norjalainen metsäkissa yms.

Kannattaa etsiä rotuyhdistyksien kautta esittelyjä luonteesta ja ominaisuuksista. Tosi vaikea heittää tuollaiseen mitään ehdotusta :) Paitsi tuon norjalaisen voit varmaan lukea laskuista samantein yleensä tosi vilkkaan riiviöluonteen perusteella.

Kissoissakin on ihan mielettömästi persoonaeroja, eli vaikka tyypillinen rodun edustaja on lunki ja lapsiystävällinen pyöriteltävä pallero, saattaa teidän yksilönne olla itsenäinen erakkoluonne joka ei halua leikkiä kenenkään kanssa :)

Ota yhteyttä kasvattajiin ja käy rohkeasti tutustumassa eri rotujen edustajiin niin löydätte sillä varmasti teille sopivimman yksilön. Hinnatkin selviävät parhaiten sitä kautta.

Onnea kissanmetsästykseen ;) Teillä on vielä tosi hyvin aikaa niin ehditte tutustua :)

Rotuun en nyt puutu. Mutta muista viedä kissaa ulos paljon valjaissa, että tottuu. Kissan maailma järkkyy jos vasta myöhemmällä iällä ulkoiluttaa. Sama varmaan pätisi koiriin ja lapsiinkin:-D .. Kaikkeen pitää tehdä rutiinit ja opettaa tavat!

Moni ei ajattele näitä asioita ja ihmettelee kun sisäkissa on kauhuissaan valjaissa ulkona. Mutta niinhän meistä jokainen vieraassa ympäristössä vähäisellä elämänkokemuksella=)

Itse kuljetin edellistä kisuani valjaissa jo ihan pentuna. Kissu oli bussissa ja jopa kangaskaupassa miehen takin sisällä kurkistelemassa kun ei kotiin raaskittu jättää toista. Kissu oli venereissuilla ( valjaissa siis koko ajan) ja saaressa jne. Mutta aikuinen kissa ei helpolla hyväksy ja opi enää ulkoilua.

Suosittelen ehdottomasti Venäjän sinistä. Äärimmäisen kaunis, fiksu, kiintyy omistajiinsa, leikkisä vielä vanhemmallakin iällä. Itselläni ei ole puhdasrotuinen, mutta tunnistaa Venäjän siniseksi. Maailman suloisin otus onkin! :) Joskus olen googlettanut hintoja, niin 900e kieppeillä hinta ollut. Kun haaveena olisikin joskus saada puhdasrotuinen.

Juu, tarkoitus olisi heti pennusta asti totutella niihin valjaisiin. Vaikka ekaksi ihan sisällä ja sitten pikku hiljaa ulos. Omien vanhempien kissa (ihan maatiaiskissa) sopeutunut ainakin tuolla lailla hyvin valjaisiin.

Mä olen lukenut noita Kissaliiton ja olikos se nyt semmonen kuin incat, niin niitä sivuja. Hienot esittelyt on kissoista, mutta silti jotenkin tosi vaikea löytää sieltä sitä omaa rotuaan. Voisin ottaa vaikka kaikki! :D

Meillä on norjalainen metsäkissa (tyttö), iältään 10 kk ja perheessämme kaksi aikuista ja yksi 2-vuotias tyttö, toinen lapsi syntyy pian.
Tämä meidän norskimme on ollut todella ihana perheenjäsen =) Sosiaalinen ja seurallinen, lempeä ja utelias, aktiivinenkin muttei villi, persoonallinen ja kaiken kaikkiaan mukava kaveri. Turkinhoito on tosi helppoa, ei vaadi säännöllistä harjausta. Mä kyllä teen sen päivittäin koska kisu siitä kovasti nauttii =) Valjaisiin totutettiin niin pian kuin mahdollista ja mukavasti se sujuu, varsinkin metsässä.

Hinta oli 750 euroa.

Maine coon-kolli, leikattu tai bengali. Ja ihan ilman perusteluja, ovat minun suosikkejani. Äijä saa ehkä joskus oman bengalin, kun nämä nykyiset ½siamilaiset kissat on käytetty loppuun 10-15 vuoden kuluttua.... Jos äijästäkään mitään jäljellä on. :whistle:

Yhteistyössä