Mikä kasvi tämä on???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PROVO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PROVO

Aktiivinen jäsen
31.03.2005
5 411
0
36
Se on tullut meille kylkiäisenä jonkun kasvin mukana, oletan että se on yksivuotinen.

Lehdet ovat kuten palsamissa (jos oikein muistan) kukat valkovaaleanpunaiset, se on kasvanut jotain 1m korkeaksi ja näyttää tuuhealta.

Nyt siinä on siemenkotia ja kun niihin koskee niin ne ihan poksahtaa avautuessaan ja siemenet lentää vaikka kuinka kauas.

Nyt kiinnostaisi, että mikähän kasvi tuo on?? Mitä sille pitäisi tehdä?? Ja jos nuo kaikki siemenet itää ensi kesänä niin meidän pihalle ei muuta sovikaan, tuo yksikin on tosi tilaavievä, mutta nätti =)

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No Palsami se kyllä on.

Minun näkemäni palsamit ovat olleet aika pieniä, tämä on turbomalli sitten =) otanko siemeniä talteen, itääkö ne keväällä jos kylvää?? Mites ne jo maassa olevat siemenet :whistle: ??

Onneksi olkoon, olet saanut voiton arvonnassa nimeltä "Puutarhasi tuleva riesa"! Kyseessä on jättipalsami. No, vielä siitä eroon pääset, kunhan keväällä nypit kaikki taimet pois. Jos sen haluaan antaa kasvaa, sille pitää löytää paikka, joka on ympäriltä kymmenen metrin säteeltä ajettavaa nurmikkoa, niin ettei se pääse leviämään. Se ampuu siemenensä monen metrin päähän ja varmistaa siten leviämisensä.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=136970&lan=fi

on kyllä pirunmoinen riesa toi jättipalsami. meillä päin sitä kasvaa muutamalla pihalla ja ei helvattu kun leviää, kaikki ojanpientareet on sitä täynnä ja tuolta naapurin puolelta tunkee tänne meiän pihalle. eikä kuole ei millään, vaikka nyhdän niitä taimia pois minkä kerkiän, mutta kun se ampuu niitä siemeniä het ku päänsä kääntää. oikein kuulen miten se nauraa mulle aina selän takana, ku on sylkässy lastinsa...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
on kyllä pirunmoinen riesa toi jättipalsami. meillä päin sitä kasvaa muutamalla pihalla ja ei helvattu kun leviää, kaikki ojanpientareet on sitä täynnä ja tuolta naapurin puolelta tunkee tänne meiän pihalle. eikä kuole ei millään, vaikka nyhdän niitä taimia pois minkä kerkiän, mutta kun se ampuu niitä siemeniä het ku päänsä kääntää. oikein kuulen miten se nauraa mulle aina selän takana, ku on sylkässy lastinsa...

Toinen riesa on Elämänlanka! :kieh:

Ei saaplari kenen fiksun keksintöjä on noidenkin laittaminen puutarhaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

totta töriset! ja kolmas hyväkäs vielä jättiputki, joka kai ihan virallisestikin riesaksi luetaan. koita siinä sitten mitään muuta enää kasvattaa jos noita lähistöltä löytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Ja puutarhamyymälästä voi ihan rahalla ostaa elämänlangan taimia